Gå direkt till innehållet
Fraktfritt från 699 kr
Vi har levererat växter och tillbehör sedan 1998
InspirationForum
Kassan

Både svenska, tyska och danska kvinnor gör det...

Krukväxtköp: En Jämförelse Mellan Tyskland, Sverige och Danmark

Varje dag publiceras det analyser i medierna som på alla tänkbara sätt redogör för vårt beteende i olika situationer. Krukväxtbranschen är inget undantag – purfärska siffror från Danmark, Tyskland och Sverige, som är Danmarks största exportmarknader, visar flera intressanta skillnader i konsumentbeteenden när det gäller köp och användning av krukväxter.

Tyskarna börjar före...

Nya marknadsdata har visat att unga tyskars beteende vid köp av krukväxter skiljer sig avsevärt från unga på andra marknader. Enligt pressmedarbetare Jens Flosdorff på det tyska familjedepartementet finns det inte någon vetenskaplig dokumentation på yngre familjers konsumentbeteende vid köp av krukväxter. Däremot kan man ur ett populärvetenskapligt perspektiv se att den förbättrade tyska ekonomin leder till att unga människor – som tidigare knappt hade råd med en växt – nu ser mer optimistiskt på framtiden.

Marknadssiffrorna visar tydligt att fler unga tyskar under 29 år är tidigare ute när det gäller köp av krukväxter än unga i exempelvis Sverige och Danmark. Dessutom är växterna de köper dyrare. Unga tyskar köper i snitt 1,7 krukväxter per tillfälle och betalar runt DKK 63,00, medan den äldre tyska befolkningen betalar cirka DKK 53,25 för samma antal.

Som jämförelse ligger genomsnittspriset för krukväxtköp i Sverige på cirka DKK 43,00 och i Danmark på cirka DKK 48,75. Skillnaderna mellan länderna kan både bero på ekonomisk utveckling och på hur växter värderas i vardagen.

Könsfördelning vid Växtköp

En av de tydligaste skillnaderna rör könsfördelningen vid köp av krukväxter. I Danmark står kvinnorna för den absoluta merparten av inköpen; hela 91,4% av krukväxtköpen görs av kvinnor. I Sverige är siffran betydligt lägre – där står kvinnor "bara" för 60,0% av inköpen, vilket antyder att svenskarna kanske kommit längre i fråga om jämställdhet.

Det finns också stora skillnader i själva köpbeteendet mellan könen. Danska kvinnor köper krukväxter i snitt 9,45 gånger per år, medan danska män bara handlar 2,89 gånger årligen. När männen handlar spenderar de dock mer per tillfälle – i snitt DKK 48,25 mot kvinnornas DKK 41,00.

Växter utgör samtidigt ett allt viktigare och självständigare inslag i hemmet, antingen som dekorativa detaljer eller som luftrenare. Det ökade intresset för inredning bland män kan komma att påverka dessa siffror ytterligare i framtiden.

Impulsköp – "Bara därför att"

En annan intressant aspekt är de bakomliggande motiven till växtköp. Många konsumenter låter sig inspireras spontant när de är ute och handlar och köper växter som matchar säsongens färger och trender när hemmet behöver piffas upp. Detta kan vara en anledning till att över hälften av alla krukväxter köps just "bara därför att", trots att stora delar av försäljningen också sker vid högtider.

Motiven bakom köpen

Svenska konsumenters motiv ser ut såhär:

  • ”Bara därför att” – 46,5%
  • Födelsedag – 11,4%
  • Jul – 10,3%
  • Värdinne-/besöks-/tackgåva – 7,2%
  • Andra högtider som påsk, mors dag, bröllopsdag etc. står alla för mindre än 1% av köpen

Detta mönster pekar på att krukväxtköp ofta är spontana beslut snarare än noggrant planerade inköp inför särskilda tillfällen, vilket kan innebära att krukväxter blivit en självklar del av vardagslivet för många.

Vem får växterna? – Gåva eller eget bruk

Det finns tydliga skillnader mellan länderna när det gäller om krukväxter köps till sig själv eller som present. Trots att danskar ofta ser sig som generösa konsumenter, köper de själva 67,9% av alla krukväxter till sig själva; endast 23,4% köps som gåva till någon utanför hemmet.

Skillnader mellan Tyskland och Skandinavien

I Tyskland är inställningen något annorlunda. Där finns en större benägenhet att köpa krukväxter som presenter till partner, vänner och bekanta. Unga tyskar, i synnerhet, verkar vara både tidigare ute i sitt växtköp och generösare när det gäller att ge bort krukväxter jämfört med skandinaviska ungdomar.

Växterna och framtiden

Intresset för krukväxter fortsätter att växa, drivet av trender inom inredning, hållbarhet och ökad miljömedvetenhet. Många betraktar växter inte bara som dekor utan också som bidrag till bättre luft inomhus och som ett sätt att skapa en harmonisk miljö i hemmet. För den som vill undvika att växterna vissnar i förtid är det viktigt att tänka på hur man sköter sina krukväxter, och säsongens tips ger både inspiration och vägledning för såväl novisen som entusiasten.

Sammanfattningsvis visar undersökningen att krukväxtköp speglar både ekonomiska, kulturella och sociala skillnader mellan Tyskland, Sverige och Danmark. Konsumtionen av krukväxter rymmer allt ifrån impulsköp och självgåvor till generösa presenter – och de små gröna vännerna får en allt tydligare plats i de nordeuropeiska hemmen.

Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.
Om oss & vår butikPersonuppgifterKundserviceKöp- och LeveransvillkorVäxtlexikonFrågor & svarPresentkort
Följ oss och bli inspirerad
FacebookFacebookInstagramInstagram
Gå till https://klarna.se/KlarnaGå till https://www.postnord.se/Postnord
© 2025 Odla.nu i Sverige AB