Köp- och Leveransvillkor
- Allmänt
- Priser och betalning
- Fraktsätt och speditörer
- Leveranser
- Försening
- Avbokning
- Ångerrätt och retur
- Återbetalning
- Ej uthämtade paket
- Reklamation
- Tvist
- Personuppgifter
1. Allmänt
ODLANU i Sverige AB (Org.nr: 556725-9493 SE 55672594930) säljer varor med leverans inom Sverige.
Beställningar tas enbart emot via www.odla.nu. För att du skall känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice om du har frågor om din beställning.
Efter att ha beställt från odla.nu förbinder du dig att bevaka din inkorg då all kommunikation rörande din order sker via mail.
Odla förbehåller sig rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger. Odla reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem och felaktig produktinformation.
2. Priser och betalning
Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.
Odla samarbetar med Klarna för att kunna erbjuda dig som kund alternativa betalmetoder. Du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning. Betalinstruktioner mailas ut av Klarna i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Fakturor har en förfallotid på 30 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du i vår kassa samt hos Klarna
Vi accepterar VISA och Mastercard. Viktigt att veta är att vi använder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. Observera dock att det ej går att betala med Electron- eller Maestrokort då Svenska inlösare ej stöder online-handel med dessa.
3. Fraktsätt och speditörer
Hos Odla kan du välja mellan följande fraktsätt:
Postpaket - fri frakt vid beställning över 699 kr, annars 69 kr. Paketet levereras av Postnord till ditt närmaste utlämningsställe. Du får en SMS-avisering när beställningen nått ditt ombud. Paketet ligger kvar hos ombudet i 7 dagar, men du bör hämta ut ditt paket så snart som möjligt om det innehåller växter.
Hemleverans med Postnord - 119 kr Ditt paket levereras hem till din dörr. Du får en SMS-avisering från transportören den dag paketet är lastat för leverans hem till dig. Hemleveransen sker utan kvittens, vilket passar dig som vill att dina varor ska levereras även om mottagen inte är på plats vid leveranstillfället. Vi erbjuder hemleverans till alla orter.
Brev - 19 kr (endast fröer) Skickas med Postnord för leverans direkt i brevlådan.
Vid beställning av flera erbjudanden samtidigt debiteras du endast en fraktavgift om produkterna kan samlevereras. * Leverans sker i enlighet med de uppgifter som anges vid beställningstillfället. Du som kund har därför ett ansvar att ange korrekta uppgifter. Om leverans skett enligt avtal men det visar sig att uppgifterna inte är korrekta, är det utom Odlas ansvar.
4. Leveranser
Produkter som finns i lager skickas inom en vecka. Om din beställning innehåller växter skickas den normalt inom 1-10 arbetsdagar. Växter måste hämtas ut omgående från utlämningsstället så snart du aviserats, och om hemleverans är bokad måste leveransen tas emot snarast möjligt. Växterna måste planteras så snart som möjligt enligt bifogad anvisning eller de instruktioner som finns på vår hemsida. Vi på Odla.nu har mycket lång erfarenhet av att ta hand om våra växter. Med största omsorg paketerar vi och levererar växten i grön, återvunnen specialförpackning, s.k. blister, så att du ska få hela, fina och livskraftiga plantor och buskar direkt hem till dig. Av miljöskäl och god service försöker vi alltid att samleverera din beställning.
5. Försening
Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Du har rätt att häva köpet i de fall förseningen är av väsentlig betydelse för dig som kund. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen.
Vid oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll, Force Majeure, (såsom krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör) ansvarar Odla inte för förseningarna.
6. Avbokning
Varor som finns att beställa är varor som finns i lager hos oss eller vår leverantör. Vi garanterar dock aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning. Tar en vara slut hos oss eller de leverantörer vi samarbetar med avbokas den från din beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid avbokning informeras du via följesedeln i paketet och/eller via mail.
7. Ångerrätt och retur
Som kund har du 28 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit varan) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal.
Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta. Kontakta oss här eller använd Konsumentverkets standardformulär (länk) inom 28 dagar från det att du mottagit din beställning. Vänligen skicka inget i retur till oss innan vår Kundservice är kontaktad.
Följande varor undantas från ångerrätten och kan inte returneras: - Växter, lökar och rotknölar - Andra organiska varor som kan ta skada av att hanteras flera gånger - Ångerrätten gäller inte defekta eller felaktiga varor då detta istället är en reklamation.
Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 28 dagar återbetalas hela beloppet. Om varans kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kan avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning komma att göras.
Du betalar själv för returen tillbaka enligt gällande portotabell hos det fraktbolag du väljer. Observera att vi inte har möjlighet att hämta ut försändelser på ombud utan endast tar emot returer som levereras direkt till vår returadress.
Lägg varan i dess originalförpackning (om den hade någon). Det är viktigt att du förpackar varan med ett yttre emballage så att originalförpackningen är skyddad, klistra aldrig returetiketten direkt på originalförpackningen. Bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen i paketet kan vi inte se att returen kommer från dig. Spara alltid kvitto och sändningsnummer som styrker returen tills dess att returen är mottagen av oss.
Returadress: OdlaNu i Sverige AB Byholmsvägen 77 Port B 291 51 Kristianstad
För att byta din vara mot en annan returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den vara du vill ha istället.
8. Återbetalning
Är beställningen redan betald kontaktar Klarna dig för återbetalning av återstående belopp. Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att Odla erhållit varan i retur.
Är fakturan inte betald rekommenderar vi att du rapporterar en retur till Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift under tiden det tar för oss att motta och hantera din retur. Det gör du enkelt på klarna.se eller via Klarnas app.
När vi har registrerat returen justeras beloppet och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via mail.
9. Ej uthämtade paket
För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 149 kr. Observera att du inte blir återbetald för växter eller andra organiska varor om dessa returneras till oss.
10. Reklamation
När du som kund hämtar ut eller tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel, exempelvis att fel växt eller en skadad växt levereras. En mindre storleksavvikelse från beskrivning är inget skäl för reklamation. Vid större storleksavvikelse sker eventuell prisjustering. Reklamation sker via mail till info@odla.nu. Bifoga alltid bilder, information om när felet upptäcktes samt utförlig beskrivning av felet. Odla förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Reklamation till Odla ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år.
11. Tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Odla alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Odla avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Odla förbinder sig då att följa ARN's utslag.
Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm. ARN:s webbplats
Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats
12. Personuppgifter
Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa om hur vi hanterar och skyddar personuppgifter
Om du beställt åt en annan mottagare utan dennes vetskap kan vi komma att lämna ut ditt förnamn och efternamn för att mottagaren ska känna sig trygg i att hämta ut beställningen.
För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid reklamationer, transportskador eller annat, kontakta oss här.
Köp- och leveransvillkoren uppdaterades senast den: 8 november 2022.
Klicka här för att ladda ner köp- och leveransvillkor (.pdf)