Hemträdgården 5
Chelsea Flower Show 2001 – Trender, vinnare och reaktioner
England är på många sätt sinnebilden för trädgårdskultur och det är från Storbritannien som vi ofta hämtar idéer och inspiration till våra egna trädgårdar. Tyvärr hamnar vår mycket intressanta svenska trädgårdstradition ofta i skuggan av de brittiska förebilderna, trots att förutsättningarna här är helt andra – med vårt klimat, våra utmaningar och även många unika fördelar. Trots detta är det förstås inspirerande och roligt att följa trädgårdsmodets utveckling, och den som vill veta vart vindarna blåser bör hålla ögonen på Chelsea Flower Show.
Utställningsträdgårdar och årets tema
Den stora trädgårdsutställningen är uppdelad i flera delar, men störst uppmärksamhet får alltid utställningsträdgårdarna. Dessa är kärnan i evenemanget och ger en tydlig bild av vilka designidéer, växtval och trädgårdstrender som blir tongivande inför kommande år.
Prisvinnare och nytänkande design
År 2001 vann en japansk trädgård högsta utmärkelsen – ett bidrag som inte var särskilt märkvärdigt till utseendet men ändå utstrålade en stillsam och naturlig skönhet. Trädgården skilde sig från de traditionella, stiliserade japanska gruslandskapen med öar av sten och vatten; här presenterades istället en mer naturenlig miljö, med subtil harmoni och lågmälda kontraster.
Sett till trender märktes en tydlig förskjutning från den klassiska engelska cottage garden-stilen, som annars brukar dominera med sina romantiska ruinterrasser och lummiga blomsterrabatter. I år handlade det mer om enkla, rena linjer och kraftiga kontraster. Teman som "stinsens övergivna torp" och "den gamla ruinen" fick ge vika för mer moderna, urbana former.
Särskilt omtalade trädgårdar
Särskilt vacker och omtalad var The Laurent-Perrier Harpers & Queen Garden. Här kombinerades en överdådig blomsteräng – nästan vild i sitt uttryck – med en strikt cementmur och en robust stenläggning. Vattenkanaler i rostig plåt fungerade som kreativa champagnekylare och skapade en effektfull kontrast mellan hårda industriella material och mjuk, levande växtlighet. Liknande effekter återfanns i The Xceptional Garden, som kretsade kring ett X-format tema. Vattenkanaler av akrylplast skar genom trädgården, omringade av ett hav av rosa och röda engelska rosor.
Publikreaktioner och pressröster
Trots designernas utforskande och nytänkande var den engelska publiken inte odelat positiv. Många menade att "betong och pynt" höll på att ta över på bekostnad av nyskapande växtanvändning, och uttryckte sin oro över vart utvecklingen var på väg. Samtidigt gav förändringen upphov till diskussion och engagemang, vilket är ett tecken på evenemangets betydelse som trendsättare inom trädgårdskonsten. För en fördjupning om årets trender och inspiration, läs gärna Hemträdgården 1.
Flera trädgårdar belönades med guldmedalj för sin design, inklusive den japanska trädgården och Laurent-Perrier Harpers & Queen Garden. Press och fackjournaler som The Garden och Garden Design Journal rapporterade flitigt om den pågående trendförskjutningen och de samtida reaktionerna.
Ett skifte för trädgårdsmodet
Chelsea Flower Show 2001 markerade ett tydligt skifte från nostalgisk cottage-stil till modernistiska, minimalistiska och urbana designgrepp. Internationella influenser och nya material ifrågasatte traditionella ideal, inspirerade till diskussion och pekade ut riktningen för trädgårdsmodet under det tidiga 2000-talet.
Källor
- Kort och Gott från Hemträdgården 5 - 2001, Inger Palmstierna
- The Garden, augusti 2001
- Hemträdgården 1