Gå direkt till innehållet
Fraktfritt från 699 kr
Vi har levererat växter och tillbehör sedan 1998
InspirationForum
Kassan

Blommor viktigt i heminredning

Svenskarnas intresse för blommor och växter: Utveckling och trender

Svenskar tycker mycket om blommor. Vi vill gärna omge oss med både snittblommor och krukväxter, som har blivit en naturlig del av heminredningen. Oavsett stil vill många skapa en trivsam och harmonisk miljö hemma, där växter och blommor får en självklar plats och bidrar med både färg och livskänsla.

Det är fortfarande kvinnor som visar det största engagemanget för blommor, även om männens intresse är anmärkningsvärt högt och skillnaden minskar över tid. Vid en landsomfattande undersökning fick både män och kvinnor uppskatta sitt intresse på en femgradig skala. Resultatet visar att det genomsnittliga intresset för blommor ligger på 3,4, där kvinnor skattar sitt intresse högre (3,8) än män (2,9). Dessutom ökar blomintresset både i takt med stigande ålder och högre inkomst.

När det kommer till inredningen i hemmet anses blommor spela en ännu viktigare roll. De allra flesta svenskar tycker att blommor är betydelsefulla i heminredningen, något som speglas av att genomsnittet på en femgradig skala hamnar på 4,1. Här är kvinnorna återigen de som värderar blommornas betydelse högst (4,3), medan männens medelvärde är något lägre (3,9). Detta visar tydligt hur blommor inte bara blir blickfång i rummet, utan även bidrar till en personlig och ombonad känsla i hemmet.

Så ofta köper vi blommor och växter

Köpbeteendet skiljer sig åt mellan kvinnor och män. Kvinnor köper krukväxter oftare än män – 52 procent av kvinnorna och 35 procent av männen köper krukväxter minst två gånger per halvår eller oftare. När det gäller snittblommor är skillnaderna mindre, där 69 procent av kvinnorna och 61 procent av männen handlar snittblommor lika frekvent.

Svenskar, oavsett ålder, köper generellt snittblommor oftare än krukväxter. Det är även tydligt att höginkomsttagare handlar fler snittblommor än låginkomsttagare. Dessutom har den yngre generationen en tendens att föredra färdiga buketter, medan personer i åldern 50–64 år samt kvinnor i allmänhet hellre sätter ihop sina egna buketter.

Ålder, inkomst och nya trender

Blom- och växtintresset ökar med åldern – äldre hushåll köper blommor betydligt oftare än yngre. Det finns även ett samband mellan ekonomi och blomköp: de med högre inkomst köper snittblommor oftare. Under de senaste åren har även samhällstrender och digitalisering påverkat intresset. Inspiration kring växter och heminredning sprids alltmer genom digitala medier och under perioder med mer tid hemma, som under pandemin, har intresset för att skapa en grönare hemmiljö ökat märkbart.

Sammanfattande tabell: Intresse och köpbeteende

GruppIntresse för blommor (1–5)Betydelse i heminredning (1–5)Köper krukväxter ≥2 ggr/halvårKöper snittblommor ≥2 ggr/halvår
Kvinnor3,84,352 %69 %
Män2,93,935 %61 %
Totalt3,44,1

Fotnot:
Uppgifterna bygger huvudsakligen på Blomsterfrämjandets marknadsundersökning 1998.

Slutsats

Sammantaget har blommor och växter en stark och växande plats i svenska hem. Kvinnor och äldre personer är fortfarande de mest entusiastiska, men intresset breder successivt ut sig och har förstärkts ytterligare av digitalisering och nya samhällstrender. Att inreda med blommor och växter är nu en självklar del av svenskarnas heminredning och bidrar till välbefinnande och trivsel i vardagen.

Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.
Om oss & vår butikPersonuppgifterKundserviceKöp- och LeveransvillkorVäxtlexikonFrågor & svarPresentkort
Följ oss och bli inspirerad
FacebookFacebookInstagramInstagram
Gå till https://klarna.se/KlarnaGå till https://www.postnord.se/Postnord
© 2025 Odla.nu i Sverige AB