Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Grönberg
CITAT (Peztis @ 24-01-2010, 17:12) *
Nu var det allt länge sedan vi hörde ifrån detta enormt underbara bygge! Hur har ni det nu mitt i vintern?


Kallt - vi har -5 i växthuset just nu trots byggfläkten, det var -12 i morse ute, vi stack till sydostasien 28/11 och kom hem 10/1 (med sandaler på fötterna), 6 underbara veckor, det blev Laos, Vietnam, Malaysia och avslutning i Thailand, tror det var 50 graders skillnad när vi landade i Kastrup, fy f-n!
Jag klippte vinrankorna i växthuset när vi kom hem, en del frostskador är det på en del av växterna eftersom vi inte hade byggfläkten igång när vi var borta, man kunde ju inte ana att vi skulle få så kallt så tidigt.
Jag satte en hel del Chilifrön av lite olika sorter på grodd (ca 70 st 16/1), och döm om min förvåning när jag tittade i minidrivhuset i lördags, 21 st hade skjutit skott, redan efter 1 vecka!!!! planterade om dem i minikrukor i söndags och nu står dem under växtlampa.
Jag har tog in en stor del av min palmodling och även agaves, cycas, etc.. som har stått under växtlampa sen i nov, tur var väl det, men många av palmerna verkar inte trivas, och en hel del har dött.
Vi ska sätta en hel del paprika, tomater, etc... om en månad, och givetvis sallad och rädisor i blomlådor, funkar fint, vi skördade sistnämnda redan i april förra året, och var självförsörjande på grönt fram tom november, massor med tomater, gurka, sallad, bönor, chili, etc.......
Ser fram emot alla underbara ljumma kvällar i växthuset, sippa på ett glas vin i grönskan, och bara njuta.
Vi får se om jag får igång projektet med vedboden, samma tegel, samma valv och så gräs på taket, vill även bygga en grill på innergården vid växthuset, en med bakugn ovanför eldstaden med gjutjärnslucka, brödbak, pitabröd, pizzor och kanske en och annan gryta.
Jag misstänker att alla mina fiskar har kolat vippen, rejält med tjock is på dammarna.
Nä, nu vill vi odlaiter ha lite värme, det kliar i odlingsfingrarna.......
Kolla vem vi sprang på i Thailand:

dileva.JPG
Peztis
Tack för avrapporteringen! Himla trist med växterna som inte klarat kylan, dock.
Lova att komma med uppdateringar och bilder när det börjar grönska igen, det är så fint att se.

Och grattis till foto!
chizza
Otroligt bygge! Vågar man fråga hur mycket kalaset sluta på, med hantverkare och material?
Grönberg
CITAT (Peztis @ 25-01-2010, 16:01) *
Tack för avrapporteringen! Himla trist med växterna som inte klarat kylan, dock.
Lova att komma med uppdateringar och bilder när det börjar grönska igen, det är så fint att se.

Och grattis till foto!


Det lovar jag att göra, jag har köpt en ordentlig kamera som plåtar med 12 megapixel och har 12x zoom och vidvinkel, så det ska bli kul att leka lite med bilder.

CITAT (chizza @ 26-01-2010, 00:48) *
Otroligt bygge! Vågar man fråga hur mycket kalaset sluta på, med hantverkare och material?


Nej, det vill vi behålla för oss själva, allting beror på hur man fixar hjälp, och var man snokar fram grejor, blocket, kompisars kompisar, etc....vi hittde tex fönsterglaset från ett rivet växthus och gav en tia stycket, tegel i omgångar på blocket från 2 kr till 5 kr, gatsten fick vi gratis, reglar och grus, betong, fönsteröppnare, lasyr, spik och skruv, etc....fick vi köpa.
tommot123
Vilket projekt. Man blir verkligen inspererad!
Helen i Piteå Zon 5
Den yttre miljön och växthuset är helt underbart vackert!
Grönberg
CITAT (tommot123 @ 04-02-2010, 14:17) *
Vilket projekt. Man blir verkligen inspererad!


CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-02-2010, 23:11) *
Den yttre miljön och växthuset är helt underbart vackert!


Tack!
Blev uttagen i Aftonbladets tävling gällande bästa projekt eller hemmasnickare, 6 st togs ut i Sverige, och jag ska presentera hela projektet nästa vecka på Bauhaus.
1:a priset är hela 100 000:- i byggvaror, hade suttit fint, det är ju en hel del man skulle vilja göra, man blir ju aldrig färdig med en trädgård biggrin.gif

Men det bästa vore nog om det kunde bli sommar nån gång.........
Helen i Piteå Zon 5

Men så roligt, håller tummarna för att ni ska vinna! Lycka till!
Peztis
Åh, jag hoppas verkligen att ni vinner!!!
DanielE
Hej, hur gick det? Var inte tävlingen för hemmasnickare, vann han som byggde ert växthus?
Grönberg
CITAT (DanielE @ 27-02-2010, 20:47) *
Hej, hur gick det? Var inte tävlingen för hemmasnickare, vann han som byggde ert växthus?


Tävlingen är inte avgjord än, det spelade ingen roll enl Aftonbladet att jag inte gjort allt själv, jag har haft plåtslagare, glasmästare och ett flertal andra till hjälp med projektet, och det är mitt växthus och mitt projekt.
Grönberg
Då har dem varit här och filmat samt intervjuat, fy farao vad vi slet med att styla upp växthuset efter den bistra vintern, det blev väl sådär.
Attan vad svårt att prata med en kamera och mick i huvet, man blir lite stel.......
Det var tydligen 10 projekt som valts ut i Sverige, och jättekul att våra ideer om växthuset slog väl ut, inlägget ska komma någon gång i maj i Aftonbladet TV, man kommer att ställa 2 projekt mot varandra och sen får Svenska folket rösta, spännande.......

[attachment=48931:P1010392.JPG]
Sveriges härligaste hemmasnickare, nja, men kanske projektledare smile.gif


P1010390.JPG Hela gänget från Aftonbladet, Hardhatmedia och Bauhausfolket, kamera och mikrofon............


P1010389.JPG Bauhausfolket och vi


P1010402.JPG En bild lite från ovan med nya kameran

Peztis
Men vad skoj!!!

Det är ju bra snyggt ert bygge. Hur stort är själva växthuset? det står säkert någonstans itidigare i tråden men jag orkar faktiskt inte gå igenom alla sidor... smile.gif

Vet ni NÄR det kommer sändas på TV? Aftonbladet har alltså en egen kanal? På tv eller internet?

Oj så många frågor... g.gif



Eller så kan manleta upp lite info själv smile.gif

http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewSp...mp;entryId=1577

Är det rätt? Är det där ni ska vara med? För jag tycker att det där verkar vara filmer man lägger in själv men hos er var de ute och filmade...?
vitavargen
På vissa artiklar hos Aftonbladet står det TV, om du klicker där kommer du till deras TV, som är en nät-TV.
Peztis
Nä, här var det nog: http://www.aftonbladet.se/hemmasnickare/
Grönberg
CITAT (Peztis @ 12-04-2010, 18:04) *
Men vad skoj!!!

Det är ju bra snyggt ert bygge. Hur stort är själva växthuset? det står säkert någonstans itidigare i tråden men jag orkar faktiskt inte gå igenom alla sidor... smile.gif

Vet ni NÄR det kommer sändas på TV? Aftonbladet har alltså en egen kanal? På tv eller internet?

Oj så många frågor... g.gif
Eller så kan manleta upp lite info själv smile.gif

http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewSp...mp;entryId=1577

Är det rätt? Är det där ni ska vara med? För jag tycker att det där verkar vara filmer man lägger in själv men hos er var de ute och filmade...?


Nej , dem sa någon gång i maj, det gäller bara att kolla på Aftonbladet.se, så dyker det upp.
Ja detta är ett reportage om vårt växthus där dem ställer lite frågor, så det är Aftonbladet och Bauhaus som står för tävlingen och filmen
Växthuset är 35m2 på nedanvåningen och ca 15 på 2:a våningen
Helen i Piteå Zon 5
Såå roligt! Det kommer att bli spännande att följa den här tävlingen, håller tummarna!
embees
Har det hänt något med tävlingen?
Grönberg
CITAT (embees @ 11-05-2010, 22:07) *
Har det hänt något med tävlingen?


Ja, den är igång, man visar 2 bidrag i taget som tävlar mot varandra, det började förra tisdagen, och igår kom andra omgången, så det verkar som om Aftonbladet lägger in 2 nya bidrag varje tisdag.
Vårt växthus har inte visats ännu.

Länk till tävlingen:
http://www.aftonbladet.se/hemmasnickare/
Grönberg
Nu ligger vårt växthus på Aftonbladet, det blev väl ganska hyggligt?

http://www.aftonbladet.se/hemmasnickare/
pleximaster
Har röstat på Er!

mvh plexi
Suz
Jag är fortfarande otroligt imponerad av ert bygge och för att vara ärlig så är jag inte så lite avundsjuk!!
Självklart röstade jag på er tummenupp.gif
Lycka till!
pimpim2
Röstat givetvis!
MayaLisa
Fiiint! Jag har röstat på er, lite synd att ni hamnade mot kotten :| /Maya
blomkronan
Självklart har man röstat tummenupp.gif på er...
carolo
CITAT (Grönberg @ 01-06-2010, 11:12) *
Nu ligger vårt växthus på Aftonbladet, det blev väl ganska hyggligt?

http://www.aftonbladet.se/hemmasnickare/


Har röstat på er såklart! Har varit så kul att föja ert bygge här under tiden det växte fram - helt otroligt!

Tack för att ni så flitigt delat med er! Lycka till!

Mvh Carina
embees
CITAT (Grönberg @ 01-06-2010, 11:12) *
Nu ligger vårt växthus på Aftonbladet, det blev väl ganska hyggligt?

http://www.aftonbladet.se/hemmasnickare/



WOW!
Har lagt en röst på er!
Grönberg
Tack alla ni som röstat!
Tyvärr så la AB ut vår "duell" med utedasset så att det 1:a man tittade på var just utedasset, vilket förmodligen innebar att folk nöjde sig med det och röstade därefter, men viss är utedasset coolt, inget snack om saken.
Vi ligger duktigt efter avs röster, men, men vad göra.........
Vår lokala tidning hörde av sig igår och det kan ni kolla här:
http://hd.se/klippan/2010/06/03/klippanpar...-ett-vaxthus-i/
Stevick
Kan vi inte få se lite fler bilder på all grönska biggrin.gif
Grönberg
Utedasset vann! Mao: det sket sig! smile.gif
pleximaster
Nä, nä Ni vann, (sedan länge...)! Hellre ett växthus som erat än ett utedass! smile.gif

mvh plexi
Grönberg
CITAT (Stevick @ 04-06-2010, 07:42) *
Kan vi inte få se lite fler bilder på all grönska biggrin.gif


Jo, det tar sig.....

Salladen vilar i soffan


Basilika


Citrongräs


Banan och Washingtonia Robusta


Chiliodling
En del av våra chilis, tyvärr så förlorade vi en månads tillväxt pga Krukmask (hoppstjärtar), vi försökte med diverse biologisk bekämpning, men det bästa sättet var att dränka krukorna i kallt vatten i 30 minuter, och sen har senaste tidens värme gett lite resultat


Chili Black Hungarian
Huvuddelen av våra Chili kommer att stå i 65 liters murarbaljor, kostar 99:- på Bauhaus


Palmodling
Sabal Minor, Trachycarpus Fortunei och Wagnerianus, Nannorrops Richiana.


Slanggurka och Rhensk Druvgurka
Ja, till vänster på bilden


Tomater och Brytbönor
Här ser man murarbaljor i rad, vi har satt 2 tomatplantor i varje balja


Vindruva Muscat
Importerad från Slovenien, vi har räknat till 28 stora klasar, och det är 2:a året sen plantering.

Imorgon får vi besök från Stockholm som ska titta på trädgård och växthus (en av Odlaiterna här på Forumet), Radio Kristianstad ringde idag och ville göra en intervju, lokaltidningen var här och gjorde reportage förra veckan, igår fick jag brev från Klippans Kommun, dem vill prata med mig bla angående trädgårdsrundan nästa år - jesus vilken uppmärksamhet det blev på en gång!
Det känns helt fantastiskt!
Stevick
Gud vad vackert! O vad kul! Ni har inga direkta blommande blommor i växthuset så att säga eller? mest nyttoväxter o plamer?
Louisen
Måste också skicka en hälsning: sååå fint! Tack för att ni delar med er av detta smile.gif
Grönberg
CITAT (Stevick @ 10-06-2010, 19:18) *
Gud vad vackert! O vad kul! Ni har inga direkta blommande blommor i växthuset så att säga eller? mest nyttoväxter o plamer?


Jodå vi har blommor oxo, fast det är frugans avdelning, jag gillar när man kan äta det som växer (undantaget palmerna förstås) biggrin.gif
CITAT (Louisen @ 10-06-2010, 23:02) *
Måste också skicka en hälsning: sååå fint! Tack för att ni delar med er av detta smile.gif

Tack!

Vindruva Einset
Bladen är redan kollosala, och ett antal druvklasar börjar ta form

Peztis
Tänk, de måste ju vara perfekta att göra vindolmar av! Har alltid tänkt på att jisses vad pillrigt att göra dem av de där små bladen man har men så klart, det finns megaformat också!
tompelompe
Hej
Vilket fantastiskt projekt och bygge, vill hemskt gärna se mer!!!
Grönberg
CITAT (tompelompe @ 04-05-2011, 07:19) *
Hej
Vilket fantastiskt projekt och bygge, vill hemskt gärna se mer!!!


Oj, är det liv i den gamla tråden? smile.gif , tja jag har väl några bilder till......mycket besök har det blivit iallafall, bla tidningen Hus & Hem har varit här och gjort reportage, till sommaren kommer Drömhem och Trädgård, och Ängelholms Trädgårdsförening gör också ett besök, jättekul!!!
Jag ska se om jag hittar några snygga bilder i kväll smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Spännande!
Kul att få se lite nya bilder yes.gif
KRT
Jag är nyfiken - hur klarade ni den gågna vintern med all snö och kyla?
Hur mår palmerna, de stora? Jag har en dröm om palm på friland, men jag vet att det är en chabsning även här nere smile.gif

Fantastiskt projekt, helt fantastiskt!!! Avundsjuk är bara förnamnet. Drömmer själv om ett oeangeri, men vi får se om det blir npgit av det (svårt att hitta tid och pengar när man precis har köpt hus, jobbar heltid och har småbarn......
MayaLisa
Också nyfiken...Jag har ju läst hela denna tråd förut, men kommer inte ihåg om jag läst vad ni behandlat träet med och vad ni har för trä. Nyfiken nu , har eget bygge på gång , med murad norrsida wink.gif
Stevick
Fler bilder! Det e ju vår nu igen! biggrin.gif
Grönberg
Jag får bättra mig och lägga upp lite mer bilder.......
Nu närmast är det Trädgårdsrundan första helgen i juni, vi har öppet lö - sön.
Lite bilder finns här på trädgård, växthus, vedbod och pianorabatten som vi byggde förra sommaren:

http://www.tradgardsrundan.org/profileAlbum.php?id=189

Reportaget som tidningen Drömhem gjort kommer snart i ett av deras nummer.

Claus Dalby från Danmark gör oss äran vid månadsskiftet Juli/Aug, vi kommer eventuellt med i en av Claus böcker som kommer att handla om Skandinaviska Drivhus
Länk till Claus sidor:

http://www.clausdalby.dk/

http://www.klematis.dk/klematis.aspx
Grönberg
En liten uppdatering:
Vi blev publicerade i "Trädgård & blommor" nr 3/2012 som finns ute nu, inte i tidningen Drömhem som först sagts.

Det ser ut som om Trädgårdsrundan nu i helgen 2-3/6 kommer att kantas av regn, mycket tråkigt...

Här kommer iallafall lite bilder på hur det ser ut just nu:

P1030246.JPG
Smidesgaller monterat för rumsindelning mellan sol och skuggsida


P1030263.JPG
Räcke och skuggsegel monterat på 2:a våningen


P1030258.JPG
Vy över vedboden


P1030279.JPG
Kolla in de fantastiska jätteormbunkarna!


P1030288.JPG
Härlig grönska vid denna tid på året!

Peztis
Oj, vad fint ni har det! Kul att se lite runt om också.
Ormbunken var verkligen fantastisk!
evelina
SÅÅÅÅÅÅÅ fint! Jag har följt tråden och är imponerad av ert arbete. Ni måste vara super nöjda.
Garden bliss
Oj, oj, oj! Kan bara instämma med vad övriga redan skrivit. Ett drömväxthus!
fvd
Fantastiskt det skall bli roligt att följa.
embees
Hej Per!
Jag vill tacka för att få titta i er fantastiska trädgård den 1/6. Växthuset är helt underbart. Men hela trädgården är en upplevelse.
Tack igen rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon