Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Biggan_
WOW!!! Så makalöst fint! bravo.gif

Det kallar jag växthus det! yes.gif
Suz
Ja vad kan man säga.....gudomligt fint! bravo.gif
Jag vill med ha ett sånt....
Jag som tjatat i två år om ett "vanligt" växthus....nu har mina drömmar tagit en helt ny vändning kan man säga smile.gif
Vad är väl ett växthus i aluminium mot detta ??
Grönberg
CITAT (Suz @ 18-07-2008, 18:37) *
Ja vad kan man säga.....gudomligt fint! bravo.gif
Jag vill med ha ett sånt....
Jag som tjatat i två år om ett "vanligt" växthus....nu har mina drömmar tagit en helt ny vändning kan man säga smile.gif
Vad är väl ett växthus i aluminium mot detta??


Tack alla!!! smiley_small_hug.gif
Det var precis min tanke när Marina började tjata om ett växthus, vi var och kikade på Willab garden och fastnade för ett med tegelgrund, lite Engelskt stuk, men det var för litet enligt mitt tycke, så jag föreslog nånting egendesignat, lite mer koll på nätet och ser att man fick hosta upp ca 250 K för växthuset i första inlägget i denna tråden - NO WAY!!! det här kan vi göra bättre och billigare, på den vägen är det, och här är vi nu.
Vi har en bra bit kvar, inredning, etc...samt ca 50 glasrutor, men det kommer en firma on ca 2 veckor och glasar klart, så det blir väl inte mycket bilder på ett tag, men det kommer............................ rose.gif
Grönberg

Dörrarna glasade
Vi fick ta in en riktig glasmästare för dörrarna, det blev superbra.


Bambugardiner
Hittade dessa gamla bambugardiner i garaget, blev inte så tokigt, men vi måsta sätta skuggväv i tak och väggar, det blir 40 grader trots att alla 10 fönstren öppnar sig i taket


Färdigglasat
Ca 150 fönster blev det, äntligen så kan vi påbörja arbetet på insidan.
Biggan_
Då blir det väl den stora prövningen i natt om fönstren håller för stormen!



Grönberg
CITAT (Biggan_ @ 05-08-2008, 00:01) *
Då blir det väl den stora prövningen i natt om fönstren håller för stormen!


Glasen höll, fast det var nervöst i natt, det slet duktigt i de öppningsbara fönstren, trodde ett tag att vinden skulle komma in i växthuset och blåsa ut hela skiten.
Det värsta var att fogningarna runt fönstren inte hunnit torka riktigt och det verkar som om allt vatten slitit eller slipat på fogarna, det har läckt som ett såll - -cry-.gif får se över alla fogar.......................
Jag bunkrade upp med tegel och storgatsten för att hålla dörrarna på plats, det var hemskt att se våra 8 meters Thujor böja sig nästan ända ner till växthustaket i vindbyarna, en Thuja , oxo en 8 meters, vi har på garageuppfarten lutar kraftigt över bilarna, det blir fram med motorsågen......

Men, men, so far so good, verkar vara ett stabilt bygge
blomkronan
Hej Grönberg.
Hur går det med växthuset? Man blir såååå avundsjuk... verkligen det finaste växthus jag någonsin sätt. Jag undrar confused.gif var skall trappan gå till?

låt oss få höra i från dig snart
chilihead
Det där är inget växthus, snarare växtherrgård!

När ni är klara med bygget så är ni välkomna att lämna anbud på att bygga ett likadant åt Gävle Chili-Farm nästa säsong biggrin.gif

Skitsnyggt!!!
Grönberg
CITAT (blomkronan @ 17-08-2008, 21:55) *
Hej Grönberg.
Hur går det med växthuset? Man blir såååå avundsjuk... verkligen det finaste växthus jag någonsin sätt. Jag undrar confused.gif var skall trappan gå till?

låt oss få höra i från dig snart


Tack!
Spiraltrappan ska gå upp till 2:a våningen, en plattform som breder ut sig över halva växthuset, golvet där uppe blir i gallerdurk så att ljuset inte hindras för mycket, blir najs att "se det lite från ovan"

CITAT (chilihead @ 20-08-2008, 23:52) *
Det där är inget växthus, snarare växtherrgård!

När ni är klara med bygget så är ni välkomna att lämna anbud på att bygga ett likadant åt Gävle Chili-Farm nästa säsong biggrin.gif

Skitsnyggt!!!


laugh.gif


Växtmania
Tyvärr så har min g:a skada i armbågen gått upp, spräckte den för en hel del år sedan.
Det blir inte mycket marktegel, hyllor etc... för tillfället, men handla lite växter går ju alltid


Dammbygge
Givetvis så måste jag ha en liten pöl i växthuset, vi får se hur det ser ut så småningom...


Vy från grannen vid sidan om vårt hus
Är väl helt ok?


Vy från grannen bakom vårt hus
Tyvärr var han inte hemma, annars skulle jag tagit bilden från 2:a våningen där man ser Söderåsen i bakgrunden, magnifik vy - tycker grannen (och vi)

Vi ska montera hängrännor, stuprör, fönsterbleck runt om för att skydda tegelgrunden från fukt, just nu så rinner allt regnvatten direkt på teglet och det funkar inte så bra om det blir frost i vinter, iofs så kommer vi att kuna hålla lite värme med gjutjärnskaminen (som vi inte monterat ännu), och ev luftvärmepump, el och vatten ska oxo dras in i växthuset, skugggardiner, etc.........
Hoppas att man kan börja ta tag i detta, annars får vi väl hyra in folk innan vintern..........
Helen i Piteå Zon 5
Ja, vad säger man duh.gif 9392 visningar och 108 frågor o svar...
Det är med stort nöje och enorm glädje vi har fått följa ert växthusbygge... Tack för att ni har delat med er och visat bilder under byggets gång.... ser fram emot fortsättningen då din armbåge är 'frisk' nog att fortsätta.
Aqvakul
Man blir MÅLLÖS! Glashus eller glaspalats, knappast växthus..... yahoo.gif
Grönberg
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 25-08-2008, 18:47) *
Ja, vad säger man duh.gif 9392 visningar och 108 frågor o svar...
Det är med stort nöje och enorm glädje vi har fått följa ert växthusbygge... Tack för att ni har delat med er och visat bilder under byggets gång.... ser fram emot fortsättningen då din armbåge är 'frisk' nog att fortsätta.


9392 tack!
Det är oerhört roligt och smickrande att vårt projekt rönt så pass stor uppskattning.
Vi kommer givetvis att uppdatera så fort vi har något att visa, med tanke på hur mycket som är kvar så gissar jag på att tråden kommer att leva ett bra tag till, inte minst när det är färdigt,då ska jag försöka att videofilma en sekvens med rundtur från infarten på huset, genom vår trädgård och avsluta i växthuset, kanske med en klosterkör som sjunger i bakgrunden innocent.gif laugh.gif
MayaLisa
Fullständigt fantastiskt läckert!!! Det är det finaste växthus jag nånsin skådat, just för allt runt omkring, alla genomtänkta snygga detaljer, fönsterrundlarna, alla murar, inner-trädgården, tanken med "loft" och kamin...Skitsnyggt jobbat.
Har ni koll på hur mycket pengar respektive tid som ni har lagt ner det än så länge?

Jag frågade dig förut om dina dammkanter som du lagt betong på....hur har du gjort för att inte vattnet ska spränga dem , när det fryser?

//Maya
Grönberg
CITAT (MayaLisa @ 30-08-2008, 00:03) *
Fullständigt fantastiskt läckert!!! Det är det finaste växthus jag nånsin skådat, just för allt runt omkring, alla genomtänkta snygga detaljer, fönsterrundlarna, alla murar, inner-trädgården, tanken med "loft" och kamin...Skitsnyggt jobbat.
Har ni koll på hur mycket pengar respektive tid som ni har lagt ner det än så länge?

Jag frågade dig förut om dina dammkanter som du lagt betong på....hur har du gjort för att inte vattnet ska spränga dem , när det fryser?

//Maya


Tack!
Jo vi har koll på tid och kostnader.

Under dammkanterna har vi sand och singel, detta fångar en del av markrörelserna, i cementen har jag lagt en tunn armeringsmatta, om du ändå får sprickor så kan du täta med takmassa på tub (inte silikon), denna massa tål -40 grader och +80
Grönberg
Lite inköp idag:

Cafegruppen Hittade dessa trädgårdsmöbler på Blocket, sekelskiftet 1800/1900, kan nog bli najs när vi teglat golvet.


Cafegruppen Kronan till vänster i bild ska hänga i taket över gruppen, ska svetsa på ljushållare och sätta en talja i taket så att man kan hissa ner den med hjälp av en vajer. sjysst patina den fått med all rost.

Grönberg
Borde kanske inte lägga in sånna här petitesser, men känner ändå en viss skyldighet mot alla er trogna läsare av denna tråd, det händer inte mycket, min armbåge vill inte med mig, tror en kortisonspruta kan hjälpa till....


The final window
Äntligen så hittade vi ett fönster som matchade resten, ett runt klosterfönster i gjutjärn, 2 trälister runt om på båda sidor i ekträ som skruvas tillsammans och fogas fast i muren av gatsten, sabla tur!!!!
Vi hade ju turen och hitta en fenomenal palm oxo, vet inte i nuläget var vi placerar den.....


Trachycarpus Fortunei
blomkronan
sick.gif Om jag ändå hade ytan och ekonomin... jag får glädjas med din tråd. Det är så kul att se hur dit projekt växer fram thanks.gif Sakta men säker... en dröm ska inte ta slut!
//Mari
*Charlotta*
Helt underbart!
Men en liten fråga som jag sökt svar på i tråden men kanske missat... hur har ni fäst glasskivorna i "de urfrästa ramarna"? Fogmassa, stift, list, kitt.... jag vet inte hur man ska göra?!?
Kommer det inte att lägga sig vatten i kanterna och på sikt göra så att trät murknar, även om det är tryckt?
Har själv länge velat göra något liknande, i mycket enklare och mindres skala, men fastnat lite på ovan bekymmer.

Hur som helst, jag bara längtar efter uppdateringar i ert projekt!

anne-li i olofstorp
Spänningen växer....
Ser verkligen fram emot fortsättningen....
Så otroligt häftigt!!!
Grönberg
CITAT (*Charlotta* @ 07-09-2008, 21:07) *
Helt underbart!
Men en liten fråga som jag sökt svar på i tråden men kanske missat... hur har ni fäst glasskivorna i "de urfrästa ramarna"? Fogmassa, stift, list, kitt.... jag vet inte hur man ska göra?!?
Kommer det inte att lägga sig vatten i kanterna och på sikt göra så att trät murknar, även om det är tryckt?
Har själv länge velat göra något liknande, i mycket enklare och mindres skala, men fastnat lite på ovan bekymmer.

Hur som helst, jag bara längtar efter uppdateringar i ert projekt!


Efter att ha fräst ur ramen för glaset så penslade vi på samma Cuprinol (för tryckt trä) som vi betsade till svart i det frästa spåret, när det torkat så la vi i svart takmassa, därefter tryckte vi i glaset, satte ett listspik i varje sida i mitten av glaset = 4 st, därefter så kittade vi med samma takmassa utvändigt.
det lilla vatten som lägger sig i kanterna försvinner ganska fort, tryckt trä håller i bästa fall 40-60 år, med lite underhåll med Cuprinol då och då så varar det längre
Lycka till!!!
*Charlotta*
Tusen tack!
Låter inte så omöjligt att klara!
Nu ska jag bara börja leta efter glas...
Någon som har över i Stockholmstrakten?
fredwel
CITAT (Grönberg @ 07-09-2008, 21:48) *
Efter att ha fräst ur ramen för glaset så penslade vi på samma Cuprinol (för tryckt trä) som vi betsade till svart i det frästa spåret, när det torkat så la vi i svart takmassa, därefter tryckte vi i glaset, satte ett listspik i varje sida i mitten av glaset = 4 st, därefter så kittade vi med samma takmassa utvändigt.
det lilla vatten som lägger sig i kanterna försvinner ganska fort, tryckt trä håller i bästa fall 40-60 år, med lite underhåll med Cuprinol då och då så varar det längre
Lycka till!!!


Hmmm, kan man få se en närbild?

"Takmassa", menar du den svarta geggan som man limmar takpapp med?

/fredrik
embees
Hur går det med bygget? Väntar med förväntan på nya bilder.
Grönberg

Vinranka planteras
Vi har totalt 4 olika druvor i växthuset.
Grävde ur djupt och fyllde i med ordentlig jord,välgödslad.


Det växer och frodas
Vi har fortfarande runt 30 grader på dagarna och 10 på natten i växthuset, jag har en liten byggfläkt på 2 KWh som startar på natten, vi hoppas kunna slippa frost där inne i vinter.


Fönsterbleck monterade
Det var nödvändigt för att skydda teglet mot fukt.


Hängrännor och stuprör monterade
Samma sak här, det blir en hel del vatten från jättetaket.
I övrigt så står det ganska stilla nu, armbågen jäklas fortfarande och det är ebb i kassan, vi håller på att dra om elen i huset, har gått upp till 20 A säkringar och växthuset får en egen 10 A säkring för belysning och uppvärmning, nya grövre kablar och utomhuskontakter med lock.
blomkronan
Va kul att höra ifrån er smile.gif erat projekt är helt otroligt. vilken dröm... som går i uppfyllelse.
Jag gläds med er. Kul att det går framåt... trots axeln.
Hälsningar Mari
Grönberg
CITAT (fredwel @ 13-09-2008, 21:47) *
Hmmm, kan man få se en närbild?

"Takmassa", menar du den svarta geggan som man limmar takpapp med?

/fredrik


Yup, denna bild är tyvärr det enda jag kan bidra med, har ingen avs själva "monteringen"
[attachment=24560:DSC02775.JPG]

CITAT (blomkronan @ 20-09-2008, 22:21) *
Va kul att höra ifrån er smile.gif erat projekt är helt otroligt. vilken dröm... som går i uppfyllelse.
Jag gläds med er. Kul att det går framåt... trots axeln.
Hälsningar Mari


Tack, armbågen var det smile.gif
embees
Tack, kul att se att något händer trots din 'onda' armbåge.
Du har möjligtvis inte funderat på cortisonsprutor? Har själv med gott resultat fått igång min egen armbåge. Numera kör jag speciella träningsrörelser så snart jag känner av det lilla minsta, vilket gör att jag slipper ifrån fler sprutor.
Grönberg
CITAT (embees @ 20-09-2008, 23:34) *
Tack, kul att se att något händer trots din 'onda' armbåge.
Du har möjligtvis inte funderat på cortisonsprutor? Har själv med gott resultat fått igång min egen armbåge. Numera kör jag speciella träningsrörelser så snart jag känner av det lilla minsta, vilket gör att jag slipper ifrån fler sprutor.


Jo, frugan tjatar om det, det går inte att käka dichlophenac och Ipren i månader som jag nu gjort, det dövar smärtan men skiten finns kvar i bakgrunden så fort jag slutar med pillren, ska fixa en Cortison.......
Digger
Jag drog in 16A till växthuset, det krävs tydligen om man använder timer för att tända vissa lampor såg jag på Willabs hemsida.
Grönberg
CITAT (Digger @ 21-09-2008, 18:08) *
Jag drog in 16A till växthuset, det krävs tydligen om man använder timer för att tända vissa lampor såg jag på Willabs hemsida.


Mina huvudsäkringar har uppgraderats till 20A, och en egen med 10A räcker enligt elektrikern, byggfläkt på 2 KWh och takfläkt samt växtlampor.

Idag fick vi hem smycket till växthuset. Nyrenoverad av ett proffs.
Kaminen kostade 47 kr år 1913, jag har betalat lite mer smile.gif


Husqvarna Mikado nr 82
Det finns totalt 8 st Mikado kaminer, vackert ornamenterade med blommor, minstingen nr 79, 84 cm hög och nr 83 som är 143 cm hög. Nr 79, 80 och 81 kan man hitta men 82, 82 1/2 och 83 är mycket sällsynta, vår 82:a är 119 cm hög och eldstaden rymmer 23 liter, uppvärmningsförmågan är hela 300 m3, vikten är 87 kg


Frontluckan med "skägget" nertill
Skägget är inte orginal, men denna är bra mycket vackrare, formad som insidan på en snäcka


Smycket i växthuset på plats
Vi ska ju tegla golvet och då göra en plattform för kaminen, rökrör ska monteras och gå ut genom väggen i spetsen av det Gotiska valvet, sotaren ska till sist godkänna installationen.
Heda
Wow!! Verkligen ett smycke!!! smile.gif Grattis!!

//Heda
Grå
Å Husqvarna, dä sa va wedia gwejer! tummenupp.gif
Heda
Ja, allt det wejälaste kommer från Småland....även jag wink.gif

//Heda
embees
Hej Grönberg!

Hur har du det i höstrusket med ditt stora orangeribygge?
Är kaminen igång? Har ni suttit därute nu när det viner runt knutarna och lyssnat på sprakande vedträn?

Tro inte att jag är avundsjuk, oh nä inte alls..... sick.gif sick.gif sick.gif giggle.gif
Grönberg
Tja, det händer inte så mycket, vi tvingades dra ny el i huset, ny elcentral och uppgradera säkringarna till 20 A.
DYRT!!!!!....just nu så försöker vi samla lite mer kapital för att göra det sista, tegla golvet, dra in el och vatten, bygga 2:a våningen, montera skuggardiner, ansluta kaminen, bygga bänkar och hyllor,etc....
Men visst så sitter vi där ibland och tar en kopp kaffe, käkar middag, smuttar på lite vin på helgen....
Vi har en byggfläkt som ger lite extra värme, har haft som kallast runt +10 grader på natten, när solen kommer fram och värmer teglet, så varar värmen långt in på kvällen - det är redan helt underbart!!
Vi har redan besökare som undrar om dem kan få gå in och titta i trädgården, synen är majestätisk när man kommer till slutet och ser denna byggnad, det har blivit över förväntan, men MYCKET dyrare än vad vi räknat med, men det är vårt eget fel, vi bara måste köpa det där ibland...........
Vi njuter redan.......... kompiskram.gif wub.gif
embees
Det är så himla roligt att följa ert projekt. Att på något sätt bli delaktig i utvecklingen.

Som jag skrev för jättelängesen så skulle det vara kul att se IRL, men jag väntar gärna till våren.
Jag beundrar er kraft att genomföra ett sånt jätteprojekt som bygget ändå har varit och är ff.
Grönberg
Då har vi börjat att tegla golvet, först så har vi jämnat av marken med ett lager sättgrus, därefter la vi markväv som släpper igenom fukt och dessutom bevarar den bättre i jorden, köpt på Bauhaus, den ska enl tillverkaren även hjälpa till att bevara värmen. Ovanpå markväven lägger vi ytterligare ett lager sättgrus, stryker av gruset med en planka och kollar lutningen med ett vattenpass, det blir inte helt perfekt, men det gör inget, det förstärker känslan av att golvet är gammalt, sen är det bara att tegla i det mönster man vill ha - man tager vad man haver.........
Vi häller även grus på teglet och borstar sen gruset i alla riktningar så att det tränger ner mellan tegelstenarna och fixerar dem

Markväv och sättgrus


Golvläggning


Detalj av golvet

Grönberg

Golvet lagt
Vi har borstat runt sand för att fylla alla sprickor och mellanrum, sen spolade vi med vatten, men det behövs någon runda till med sand. Hålrummen ("rabbaterna") tänker vi fylla med vit singel


Möblerna på sin plats


Arbetsytan
Där stolen står kommer vi att montera ett bord


Entre´n sett uppe från spiraltrappan


Golvet sett från uppe från spiraltrappan
Vi har lite kvar till höger i bilden, här kommer det att bli en liten damm, och tegel ända fram till dammkanten.
Just nu så är vi bara trötta...................
henriks
Jag är helt mållös över ert fina växthus!

Vilket jättearbete ni lägger ner!
DragonLady
Ja det är ett underbart arbete ni gjort bravo.gif
Som sagt... jag är inte det minsta avis överhuvudtaget nono.gif angel_not.gif vill oxå ha -cry-.gif
embees
Ni är såååå jäkla duktiga!!
Snyggt som bara den!

Jag ska visa ert fantastiska arbete för min käre make. Inte för att jag tror att han skulle bygga ett sån't underbart växthus (jag har ett litet på 10 kvm)
utan mer för att inspirera till annat.
Grönberg
Tack alla!
Vi gick ut där ikväll, tände lite levande ljus och drack ett glas vin, vi befann oss i en annan del av världen, det känns inte som Sverige, nåt medeltida ställe någonstans......... kram1.gif
Grönberg
Nu har jag äntligen påbörjat dammen i växthuset.
I botten av muren la jag armeringsjärn och ett tjockt lager cement, murade upp i golvhöjd med vanligt tegel och därefter med storgatstenen, insidan ska putsat och kläs med 30 mm frigolit och sen täckas med dammduk.
Ska försöka att få övre kanten på dammen så rak som möjligt och sista lagret blir med tegel, först då fixerar jag dammduken under tegellagret. I ena kanten mot väggen ska jag lämna en liten spalt för slangarna från pumpen och för doppvärmare samt en dränkbar lampa.

Dammbygget


Dammbygget


Dammbygget från ovan

*Stintan*
Helt fantastiskt!!!!!!! Det är som en dröm!
Monaxe
Ja du milde..... Har ni/du inget jobb? Fattar inte hur en del kan få veckorna att bli dubbelt så långa..... Men det är ett fantastiskt jobb ni gör, och resultatet blir helt fantastiskt!
Bara att gratulera, hatten av!!!! (är inte alls avis...näedå...)
Helen i Piteå Zon 5
wub.gif sååå fint!
jonatan
tjena...

hade helt missat denna tråden... men nu har jag läst och kollat igenom den och jag måste säga att jag är RIKTIGT imponerad. jag trodde inte det fanns folk som kunde göra såna fina arbeten längre.

"fönstrena" är verkligen snygga och hela tegelbiten är hur snygg som helst... det gör hela bygget tycker jag, även om allt det andra oxå är riktigt snyggt och ser välarbetat ut.

det hade varit kul att få se fler bilder allt eftersom, är lite nyfiken på hur det blev högst upp vid spiraltrappan....

//jonatan
Daniel_E
Vilket fint växthus. Var hittade ni den duktiga killen som byggde växthuset åt er?
Grönberg
Anders Jönsson (Jösse) är en känd profil här nere i Klippan, han är en skicklig hantverkare och konstnär, egentligen inte längre verksam som snickare, men när jag presenterade min ideer så tyckte han att det var intressant, projekt av denna typ hade han inget emot, han grävde, murade och snickrade, vi var hantlangare.......byggtiden var ca 230 timmar
Länk till Jösses galleria:
http://joesse.bloggspace.se/p/profil/

Jösse:


I övrigt så händer det inte mycket just nu, har kopplat in järnkaminen, pelar lite med dammen, etc....
Ska försöka bygga 2:a våningen i vinter

I början av maj:






Grönberg
God Jul från Växthuset!






Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon