Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
embees
Jisses! Snöar det i Klippan? (Dum fråga, det ser jag ju på bilden)
God Jul själv. Det är säkert underbart innanför glasväggarna.
Grönberg
CITAT (embees @ 24-12-2008, 13:11) *
Jisses! Snöar det i Klippan? (Dum fråga, det ser jag ju på bilden)
God Jul själv. Det är säkert underbart innanför glasväggarna.


Nej, det snöar inte, bilderna är tagna tidigare smile.gif
Stevick
Hej! Här kommer en massa frågor! Tror att våren börjar sätta igång i min hjärna så sakteliga biggrin.gif

Fönstrena, vilka mått har dem? Är det vanliga glas eller säkerhetsglas? Funderade ni på att ha dubbelglas i växthuset för att kunna hålla värmen bättre, vad gjorde att ni valde detta istället i sådana fall? Får man fråga hur mycket rutorna kostade? Och kanske även få ett svar smile.gif

Hur har temperaturen legat i växthuset nu när det varit lite kallare ute?

En helt fantastisk byggnation! hoppas verkligen att vi får fortsätta att se hur det blir när det blir klart o resan dit!
Mvh Vickan
Grönberg
CITAT (Stevick @ 31-12-2008, 09:06) *
Hej! Här kommer en massa frågor! Tror att våren börjar sätta igång i min hjärna så sakteliga biggrin.gif

Fönstrena, vilka mått har dem? Är det vanliga glas eller säkerhetsglas? Funderade ni på att ha dubbelglas i växthuset för att kunna hålla värmen bättre, vad gjorde att ni valde detta istället i sådana fall? Får man fråga hur mycket rutorna kostade? Och kanske även få ett svar smile.gif

Hur har temperaturen legat i växthuset nu när det varit lite kallare ute?

En helt fantastisk byggnation! hoppas verkligen att vi får fortsätta att se hur det blir när det blir klart o resan dit!
Mvh Vickan


Fönstren har måtten 70x90 och kostade 10 kr styck på blocket, det är gamla glas från ett rivet växthus, 150 st gick åt.
Nej vi funderade inte över dubbelglas, vi har en 2 KWh byggfläkt som ger ca 5 grader högre temp än ute, vi har haft någon minusgrad när det varit som kallast. vi ska montera en luftvärmepump i år.
Vi proveldade kaminen och fick upp tempen i 18 grader, men tror inte att det är så bra för växterna, vi har även en 400W högnatriumlampa igång ett par timmar om dan
Vi hoppas komma igång till våren med det sista - 2:a våningen, dammen, skuggardiner, elcentral och vatten.
ingelsgarden1
Hej !
Hur gick det med ert växthus, har inte sett något kort på det färdiga växthuset, blev det som ni hade tänkt er.
Det såg mycket exklusivt ut på korten son ni hade lagt in här på forumet

CITAT (ingelsgarden1 @ 06-01-2009, 18:26) *
Hej !
Hur gick det med ert växthus, har inte sett något kort på det färdiga växthuset, blev det som ni hade tänkt er.
Det såg mycket exklusivt ut på korten son ni hade lagt in här på forumet



Nu har jag hittat mer bilder ger ser fint ut
Nostalgia
"Jösses" vilket "må bra hus" ni har byggt bravo.gif

Verkligen läckert wub.gif

Lycka till med fortsättningen smile.gif



Osis
Super fint! Vill ha! biggrin.gif
Anna M B
Jag är såå imponerad!! jag hoppas att ni glädjs var dag åt det fina huset!
anne-li i olofstorp
Nu har det varit tyst jättelänge, vad gör ni?
Vinter!? Vadå, vad är det?
Ni kan ju jobba "inomhus" Hihihi!
Nyfiken!
Grönberg
CITAT (anne-li i olofstorp @ 14-02-2009, 12:34) *
Nu har det varit tyst jättelänge, vad gör ni?
Vinter!? Vadå, vad är det?
Ni kan ju jobba "inomhus" Hihihi!
Nyfiken!

Inte mycket, det är för rått och kallt, hoppas på mars, med ljust längre och lite varmare.
Har köpt reglar till 2:a våningen, målat dem svarta, och förhandlar om priset på gallerdurken som ska bli golv däruppe, hamnar nog på 200:-/m2, billigt med tanke på att nytt kostar drygt 1000:-/m2. Vi lägger bara golv över knappt hälften av ytan ca 15 m2, vi vill ha fri höjd över sittgruppen med kaminen
Funderar även på att göra trappräcket av ekgrenar, skala av barken och lacka det, även räcket vid kanten av golvet mot sittgruppen skulle bli snyggt med grenar ända upp i nocken.
Jag är nog ännu mer frustrerad än alla ni trogna läsare av denna tråd.
Jag har i alla fall sått en hel del frön redan, 140 palmfrön, paprika, chili, etc...
Uppdaterar när jag gjort något..........
smiley_small_hug.gif
MayaLisa
ojojojojoj!
Tittade igenom hela denna fantastiska tråden på nytt....
Det är ju så fullständigt avundsvärt.
Sinnet för alla dessa detaljer, tycker jag är helt underbart...järnventilerna, valven, de olikfärgade stenarna, golvet, kaminen, stolarna, palmerna...ja, jag har sagt det förut , säger det igen: wow!!
keep it coming. (våren kommer i nästa vecka sa min dotter, vill gärna tro'na)
Ha'de gött /Maya
Grönberg
Med dagstemperaturer på runt +15 C inne i växthuset, så har jag börjat att regla upp för golvet på 2:a våningen, först gör jag en grovregling, för att avsluta med regling i skarvarna för gallerdurken.
Jag hittade gallerdurk i Jönköping för 175:-/m2, nypriset för gallerdurk ligger på drygt 1000:-/m2, men det blev en resa på 42 mil tur & retur. Det blev även ett besök på Skeppshultfabriken, handlade lite gjutjärnsgrytor och annat smått och gott.


Grovregling till 2:a våningen




pilgrim
Har läst er tråd många gånger och förundras alltid över hur fint ert växthus blir. Ska bli spännande att se vad ni gör i vår.

www.blandrosorochbladloss.blogspot.com
blomkronan
Ja, det här måste vara det HÄFTIGASTE växthusbygget nånsin!!!!!!!!! tummenupp.gif (i privat regi)
Tänk om man ändå hade plats, tid, och pengar!! sick.gif

Ni kan hyra ut huset i sommar (och tjäna en slant) för ni kommer ändå att bo i växthuset i sommar naughty.gif
anne-li i olofstorp
MÅSTE puffa upp tråden igen, plus att jag undrar hur det går med allt? Några bilder kanske???? giggle.gif
officinalis
Fantastiskt. Får man fråga vad kostnaderna har gått på?
anne-li i olofstorp
Mawww! Det är så j-a fantastiskt!!!!!! sick.gif men jag unnar er detta!!!!
Grönberg

2:a våningen


Stålbalken
Balken är svetsad i spiraltrappan, och i röret som vidare fästs i takbalken


Stålröret
Röret är svetsat i balken i taket och dessutom svetsad i balken som håller upp golvet


2:a våningen
Här ser man hur balken svetsats i spiraltrappan

Lite annat vi pysslat med: chiliodling, paprika, kronärtskockor, tomater, persilja, etc......

Trachycarpus Geminisectus

Sen har vi rivit ut ett fönster och satt in altandörrar så att vi lätt kan springa ut till växthuset, vi saknar en trappa just nu, men det kommer

Håltagning för altandörrarna


Dubbeldörrarna på plats

Biggan_
Ett makalöst fint bygge! tummenupp.gif
Jag är stort imponerad och faktiskt lite.........(avundsjuk blush.gif )!
embees
Hur går det med ert fantastiska projekt? Ni har väl njutit nu i vårsolen kan jag tänka?
blomkronan
Ja... nu vill vi se mera... smile.gif Hur har din väderkvarns palm klart vintern? du hade den utomhus... eller??? och hur har det gått med era sådder av palmer?
Grönberg
CITAT (embees @ 26-04-2009, 23:22) *
Hur går det med ert fantastiska projekt? Ni har väl njutit nu i vårsolen kan jag tänka?


CITAT (blomkronan @ 26-04-2009, 23:36) *
Ja... nu vill vi se mera... smile.gif Hur har din väderkvarns palm klart vintern? du hade den utomhus... eller??? och hur har det gått med era sådder av palmer?


Jo vi njuter för fulla muggar, det växer så det knakar, vi skördar redan sallad och rädisor.
Chili, paprika, kronärtskocka, gurka, melon, diverse tomater, bönor, jordgubbar, etc... är på g.
Vindruvorna sträcker på sig och faktiskt så blommar min Muscat från Kroatien, tom Fragolan från Italien som jag trodde dött i vinter skjuter nya blad.
Min utepalm (Trachycarpus Fortunei) klarade inte vintern, men jag hade en likadan inne i växthuset i kruka - 3 m hög, den har jag satt ut och den blommar redan. Jag har dragit fram lite palmer från frön:
Trachycarpus -Fortunei, -Martianus, -Geminisectus, -Wagnerianus (Trachy växer vanligtvis runt Himalaya). Nannorrhops Ritchiana (Pakistan), Sabal Minor(östra USA).
Jag har en del större exemplar också: Phoenix Canariensis (Kanariepalm), Phoenix Roebelini (Laos), Chamareops Humilis (Medelhavet), Washingtonia Robusta (Kalifornien), jag driver även lite olika Cordyline (Australien), oliv, citron, Oleander, Bougaville, Agave, Yucca................
Ska ut och handla automatisk bevattning nu, det går inte längre med vattenkannor.
lislena
Helt otroligt vad fint det är...har läst och kollat in alla bilder från starten av ert bygge...jag blir så avis....vilka detaljer det är så vackert....
pebblelake
Riktigt imponerande och snyggt! byggt av esteter! bravo.gif bravo.gif
Grönberg

Gallerdurken på 2:a våningen klar, skyddsräcken ska monteras och automatisk bevattning ska dras upp,


Vatten indragit och automatisk bevattning monterat.


Vi har ätit sallad och rädisor i över 1 månad.


Paprika, tomater, chili, aubergin, melon, dill, gräslök, etc......

katah
oj säger jag baraa oojojojoj!


Något så här fint har jag inte ens vågat tänka på !

Vilken njutningssommar ni kommer att få , för att inte tala om njutningshöst också !
Kamilla z7
w00t.gif Vilket bygge, jag är alldeles mållös!
Fantastiskt!
Anma
Så himla fint! Har bara en kritisk åsikt, skulle det varit mitt bygge skulle gallerdurken varit svartlackerad...
Grönberg
CITAT (Anma @ 20-05-2009, 01:42) *
Så himla fint! Har bara en kritisk åsikt, skulle det varit mitt bygge skulle gallerdurken varit svartlackerad...


Jo, men det funkar inte så bra på galvat..............................det fastnar för dåligt.
Peztis
Åhhhhh... ni har en nerium som verkar så fin och trivs!

Tror jag ska göra ett nytt försök med en Nerium Oleander när jag fått mitt växthus på plats.

Et bygge gör en verkligen grön av avund. Men kan ni inte posta fler bilder som visar hur det ser ut i helhet nu?
ErikG
[
Vatten indragit och automatisk bevattning monterat.

Jag skulle aldrig våga lita på att ha ständigt tryck på vanliga Gardenakopplingar/slangar. Före bevattningsdatorn har jag slang och kopplingar som tål tryck. Men Du kanske har reducerat ned trycket innan? Annars ser det jättefint ut!

Erik
Grönberg
CITAT (Peztis @ 29-05-2009, 19:07) *
Åhhhhh... ni har en nerium som verkar så fin och trivs!

Tror jag ska göra ett nytt försök med en Nerium Oleander när jag fått mitt växthus på plats.

Et bygge gör en verkligen grön av avund. Men kan ni inte posta fler bilder som visar hur det ser ut i helhet nu?

Jo, men vi tar in den på vintern.
Det kommer bilder...............
CITAT (ErikG @ 29-05-2009, 22:16) *
[
Vatten indragit och automatisk bevattning monterat.

Jag skulle aldrig våga lita på att ha ständigt tryck på vanliga Gardenakopplingar/slangar. Före bevattningsdatorn har jag slang och kopplingar som tål tryck. Men Du kanske har reducerat ned trycket innan? Annars ser det jättefint ut!

Erik


Nej, jag har fullt tryck fram till datorn, men däremot en tryckreducering efter datorn.
Jag har aldrig haft några problem med Gardenas kopplingar och jag har använt dem i 25 år, den gröna slangen är 16 år gammal.......................
Grönberg

Det ser ännu bättre ut i verkligheten med det färgade glasen i blått, grönt och gult i mitten


En närbild på fönstret


Det har blivit alldeles underbart, en touch av utomlands, vi vill inte resa bort........

Vi jobbar just nu på att dra el och få färdigt dammen, det går ca 50 m kabel till allt det vi ska ha, fläkt i taket och en massa eluttag, vi ska även ha en ljuskrona i smide i taket som man måste hissa ner med hjälp av en talja, vi ska bygga skyddsräcke runt spiraltrappan och vid kanten av gallerdurken ut mot sittplatsen.
Dammen ska kläs med frigolit invändigt för isolering, sen ska den plastas och cirkulationspump, doppvärmare och belysning samt lite växter.
Åhhh vad vi njuter...................... kram2.gif

anne-li i olofstorp
Jag kan förstå att ni njuter, och det är er väl unt att göra det.
Ett sånt underbart bygge, en sån oas, en sådan helt fantastisk miljö,.....
Njut ni, det är ni värda!!!
vips
CITAT (Grönberg @ 01-06-2009, 15:20) *
Nej, jag har fullt tryck fram till datorn, men däremot en tryckreducering efter datorn.
Jag har aldrig haft några problem med Gardenas kopplingar och jag har använt dem i 25 år, den gröna slangen är 16 år gammal.......................


Intressant, hos mig brukar en ny gardenaslang klara max 2-3 veckor under tryck, den buktar ut som ett litet päron vid kopplingen redan efter ett par dagar och sen spricker den. Gardenas "profi"-kopplingar för 3/4-tums slang (används bl.a. som anslutning till sprinklersystemet) verkar ha ett skydd för att stoppa utbuktningen. Spräckte även en gammal slang som satt mellan bevattningsdatorn och tryckreduceraren förra sommaren, blev som en fontän i växthuset... :-)

/magnus
Grönberg
Tog lite bilder idag:

3 meters tomat Black Cherry


DSC03731.JPG


Paprika Red Skin och California Wonder


Paprika2 Gold Flame och Kubico, i bakgrunden tomat Elin


Palmodling Trachycarpus- Fortunei, Geminisectus, Martianus, Wagnerianus.<br />Nannorops Richiana<br />Sabal Minor<br />Thrithrinax Campestris


DSC03726.JPG


DSC03727.JPG


DSC03725.JPG


Chili Hot Lemon


Chili Long Slim


anne-li i olofstorp
MMMMMMM! tummenupp.gif blomma.gif bravo.gif sick.gif yes.gif En bild säger mer än 1000 ord.....
Gratulerar!!!! En sån fullträff,....... Jätteimponerad!!!!
smajlizz
Wow, jättefint! smile.gif
Grönberg
CITAT (smajlizz @ 22-07-2009, 21:03) *
Wow, jättefint! smile.gif


jag smälter allt beröm biggrin.gif
Orkidétjuven
Jag har inte sett den här tråden förren först nu, och jag blev riktigt imponerad. Sweet mother of jesus! LOL.
Stiligt.

Ska komma ihåg det här tills jag och min partner börjar bygga vårat växthus som än så länge bara finns på pappret.

Ngn jag skulle vilja haft och som ni kanske har, men jag missat är en damm eller liknande? Ngt slags vatten.
Hade varit riktigt snyggt till vore om ni kunde få tag på ett gammalt viktorianskt akvarium. Det skulle passa snyggt till designen på hela växthuset. I de kan ju även man ha växter ovan ytan.
Finns ju även stiliga kallvattensfiskar smile.gif
Bara ett litet kul tips.
Orkidétjuven
Ser nu att jag missade sidan 8. en damm var visst planerad biggrin.gif
smajlizz
Hängmatta bland grönsakerna! Mysigt!
Eleanor
I surrender w00t.gif
Ert bygge är något av det mest fantastiska jag sett! Bygger själv på ett, något -hrm- mindre, men det finns ändock en del likheter. Är ännu bara i golvläggar- & fönsterkittarfasen men man ska inte ha bråttom när man gör storverk eller hur flirting.gif
Grönberg
CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2009, 08:45) *
Ser nu att jag missade sidan 8. en damm var visst planerad biggrin.gif


Tack!
Jo, den är inte färdig, bilder kommer.

CITAT (smajlizz @ 24-07-2009, 17:53) *
Hängmatta bland grönsakerna! Mysigt!


Tack!
Fäste den mellan växthuset och garaget, och vi försöker hitta platser att även odla utomhus, det är inte lätt, trädgården är sprängfylld, men det är jätteskönt att ligga och slappa i skuggan.

CITAT (Eleanor @ 27-07-2009, 11:46) *
I surrender w00t.gif
Ert bygge är något av det mest fantastiska jag sett! Bygger själv på ett, något -hrm- mindre, men det finns ändock en del likheter. Är ännu bara i golvläggar- & fönsterkittarfasen men man ska inte ha bråttom när man gör storverk eller hur flirting.gif


Tack!
Det skulle vara kul med bilder, eller du kanske redan har lagt upp några?
Nä bråttom har vi inte, växthuset jobbar själv en del och med dessa arealer så har vi fullt upp på lediga stunder, vi har mer grönsaker än vi kan äta, en bild på det vi tänkte konsumera själva idag:

Dagens konsumtion Ska nog inte plantera lika mycket grönsaker nästa år............

Paprika Goldflame + Kubico + California Gold.
Bifftomat Marmande + Elin + Black Cherry + Tiny Tim + Österbo
Chili Long Slim
Gurka (pallar snart inte se gurka mer)
MayaLisa
CITAT (Grönberg @ 22-07-2009, 16:16) *
Tog lite bilder idag:

3 meters tomat Black Cherry


DSC03731.JPG


Paprika Red Skin och California Wonder


Paprika2 Gold Flame och Kubico, i bakgrunden tomat Elin


Palmodling Trachycarpus- Fortunei, Geminisectus, Martianus, Wagnerianus.<br />Nannorops Richiana<br />Sabal Minor<br />Thrithrinax Campestris


DSC03726.JPG


DSC03727.JPG


DSC03725.JPG


Chili Hot Lemon


Chili Long Slim



JAG ÄR AVUNDSJUK!!!
Stendetaljer, kamin, vinklar och vrår...ja, alltihop.Sååå, snyggt.
Såg på TV, ett finkst program, där det gjorde ett lusthus. deras ena gavel påminde en liten aning om erat växthus...med tegel och runt fönster...undrade just om de blivit inspirerade av ert bygge wink.gif
Grönberg
CITAT (MayaLisa @ 29-07-2009, 10:37) *
JAG ÄR AVUNDSJUK!!!
Stendetaljer, kamin, vinklar och vrår...ja, alltihop.Sååå, snyggt.
Såg på TV, ett finkst program, där det gjorde ett lusthus. deras ena gavel påminde en liten aning om erat växthus...med tegel och runt fönster...undrade just om de blivit inspirerade av ert bygge wink.gif

Tack!
Intressant, det har ju funnits denna typ av växthus i framförallt England i ett par hundra år, div variationer i layout, vårt växthus kan man väl säga är inspirerat av denna Viktorianska stil fast med lite knorr på vissa detaljer, Engelska, Franska trädgårdsprogram på TV likaså, det dyker sannolikt upp fler hemmasnickrade växthus, förhoppningsvis med ytterligare trevliga nyanser, det behöver inte bli dyrare än ett färdigköpt, storleken har betydelse laugh.gif
Himmelsblomma
Åhhhh!
Hittade denna tråd via Glasbackens växthus gästbok. Planerar vårt växthus till nästa år och blev så inspirerad! som alla andra här... Kul att se bilder från början till slut! Ska genast ut och ta en bild på vår plätt här ute..
Är du nöjd med storleken på ditt växthus?
Tack igen för en underbar tråd!

Anna
anne-li i olofstorp
Nu var det väl ändå längesen vi fick en rapport från er.....
Det är ju bland annat det som lyfter, i alla fall mig, till högre höjder...... blush.gif
lovwal
ojojoj så vackert! smiley_small_hug.gif fantastiskt! bravo.gif och otroligt inspirerande.
Peztis
Nu var det allt länge sedan vi hörde ifrån detta enormt underbara bygge! Hur har ni det nu mitt i vintern?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon