Trädgården som barnens frirum
Skolträdgårdens betydelse i Danmark
Det finns skolträdgårdar i flera danska kommuner, och de är ett uppskattat erbjudande till skoleleverna som får möjlighet att lära sig om naturen på ett engagerande och kreativt sätt. Thomas Bergenholtz Høgedal, föreståndare för skolträdgården Falen i Odense, Danmark, berättar:
– Förutom att barnen lär känna naturens kretslopp, har trädgården flera viktiga syften. Ett av dessa är att visa att utveckling tar tid – precis som lärande – och att barnen får förståelse för att växter behöver skötas och tas om hand för att kunna slå rot och utvecklas.
Barnrabatter och krukor för alla sinnen
Även om långt ifrån alla barn har tillgång till skolträdgårdar är grundtanken både sund och motiverande. Den är dessutom enkel att ta vidare till hemmamiljön: avsätt en särskild del av trädgården, altanen eller balkongen åt barnen, där de själva får plantera. Rätten att skapa och ta hand om en egen rabatt eller kruka med växter som har en personlig betydelse stärker barnens intresse och ansvarskänsla.
Barn blir ofta mycket motiverade om de får ha frihet och ansvar för något eget. Utgå gärna från en stämning, en favoritfärg eller något annat inspirerande, och välj växter som fungerar bra tillsammans. Plantera dem i krukor med de former och färger som barnen gillar (och som dessutom är enkla att sköta och vattna).
En annan rolig infallsvinkel är att låta barnen skapa sitt eget fantasiväxtrike. Köttätande växter, kaktusar och slingerväxter kan bli starten på ett monsteruniversum, medan doftande arter som rosor och oleander kan väcka både sinnen och känslor hos barnen. Här går det att skapa lekfulla miljöer där både lärande och fantasi får blomstra.
Ätliga växter är också populära: kryddörter och grönsaker går fint att odla även i mindre skala. Varför inte låta barnen plantera om resterna från inköpta kryddväxter som har använts i köket? På så vis får de se den spännande processen från frö eller stickling till färdig planta – något som väcker både nyfikenhet och smakintresse.
Trädgården – ett nödvändigt frirum
Att vistas bland växter har visat sig ha en bevisat lugnande verkan, vilket ofta lyfts fram inom både forskning och pedagogik. Det anses bero på att människan under större delen av sin existens levt nära naturen. Vad det är som främst attraherar barn är omdiskuterat, men enligt Thomas Bergenholtz Høgedals erfarenhet fungerar trädgården ofta som ett frirum och återhämtningsplats för många elever.
– Barn som har svårt att sitta still i klassrummet slappnar av, kopplar av och mår betydligt bättre i skolträdgården, säger han. – Vi har alltid snälla barn här.
Trädgården kan därmed bli en trygg plats för både social utveckling, lärande och välmående. Modern utomhuspedagogik visar dessutom att kontakt med naturen och fysisk aktivitet gynnar både hälsa och skolresultat – särskilt för barn med koncentrationssvårigheter eller särskilda behov.
Fakta:
Skolträdgårdar är en fast del av danska grundskolan (folkeskole) och riktar sig till elever från årskurs 3 och uppåt. Vid skolträdgården Falen i Odense var över 120 barn anmälda redan 2009, en ökning med 30 procent från året innan.
Förslag på växter för sinnena
Att stimulera alla sinnen och nyfikenheten är en central del av skolträdgårdens pedagogik. Här är några exempel på växter som kan användas för olika upplevelser:
Sinnesintryck | Exempel på växter |
---|---|
Doft | Lavendel (Lavandula), nejlika (Dianthus), oleander (Nerium oleander), rosengeranium (Pelargonium graveolens) |
Ätliga växter | Jordgubbsplantor, tomatplantor, olika kryddväxter, bärbuskar |
Fantasin & känsel | Köttätande växter (Sarracenia), suckulenter (kaktusar), mimosaväxter (Mimosa) |
Inspiration till hem och skola
Skolträdgårdar i Danmark visar att lärande kan vara både praktiskt, lustfyllt och hälsofrämjande. Genom odling lär sig barn om naturens processer, får en djupare känsla för ansvar och utvecklar färdigheter som är värdefulla för hela livet. Initiativet går utmärkt att anpassa till hem och förskola: det räcker ofta med en kruka på balkongen eller en liten rabatt i trädgården för att ge barn en rikare förståelse för natur och hållbarhet. Skolträdgårdar, liksom privata odlingsprojekt, har därmed en självklar plats i framtidens pedagogik och barns vardagsliv.