Gå direkt till innehållet
Fraktfritt från 699 kr
Vi har levererat växter och tillbehör sedan 1998
InspirationForum
Kassan

Jordgubbar & hallon

Jordgubbar & hallon - svenska folkets favoriter. Nio av tio svenskar tycker mycket eller mest om jordgubbar och åtta av tio föredrar hallon. På tredjeplats kommer blåbär. Och när det gäller jordgubbar är det svenska bär som gäller för 84 procent av befolkningen. Det visar en helt färsk undersökning av svenska konsumenters syn på bär.

Svenska folkets bärpreferenser

Jordgubbar i topp

Jordgubbar är utan tvekan det mest omtyckta bäret hos svenska folket, följt av hallon. I en undersökning utförd av YouGov på uppdrag av Bärfrämjandet och Svenskt Sigill, där 1 006 personer från hela landet deltog, framkom att jordgubbar är det mest populära bäret – särskilt under sommarsäsongen då konsumtionen är som störst. Hallon är också mycket uppskattade och gillas av hela 78 procent av befolkningen, enligt undersökningens resultat. Det finns dock en tydlig skillnad mellan könen: dubbelt så många kvinnor som män, 32 respektive 16 procent, anser att hallon är det godaste bäret. När svenskar får välja mellan de mest odlade bären, det vill säga jordgubbar, hallon, röda och svarta vinbär, krusbär och blåbär, är det röda vinbär som hamnar längst ner på popularitetslistan [Från Bärfrämjandet].

Konsumenternas preferenser för svenska bär

Varför väljer svenskar svenska bär?

En mycket stor andel av svenskarna föredrar att köpa svenska jordgubbar. 31 procent av konsumenterna avstår helt att köpa jordgubbar om det inte finns svenska bär att tillgå, medan 53 procent prioriterar svenska bär så länge det finns möjlighet att välja. Endast 16 procent av de svarande bryr sig inte om vilket ursprungsland bären har [Från Bärfrämjandet].

Betalningsvilja för svenska jordgubbar

Det tydliga stödet för svenska bär hänger också ihop med betalningsviljan. Många är beredda att betala en högre summa för att få just svenska jordgubbar: Om en liter importerade jordgubbar kostar 20 kronor uppger 81 procent att de är beredda att betala 30 kronor litern för svenska bär. Hälften av konsumenterna kan tänka sig att betala 35 kronor, och hela 22 procent anger att de kan betala så mycket som 45 kronor per liter för att få svenska jordgubbar [Från Bärfrämjandet]. Dessutom vill sex av tio konsumenter att bären ska vara närodlade, det vill säga producerade i närheten av där de köps och konsumeras.

Inköp av bär

Hur och var handlar svenskar bär?

De flesta konsumenter handlar bär i säsong, gärna i stånd på torget eller utanför butiker. 60 procent föredrar detta sätt att köpa bär, vilket kanske hänger ihop med en känsla av närhet och färskhet. Endast 26 procent köper sina bär i butik, medan 14 procent föredrar att handla direkt från odlare [Från Bärfrämjandet]. Att handla på detta sätt kan skapa en större koppling till den svenska landsbygden och bidra direkt till lokala producenter.

Variationer i konsumtionen

Svenska hushålls konsumtion av jordgubbar är mycket varierad. Under en sommarsäsong köper 10 procent av konsumenterna mer än 30 liter jordgubbar, medan hälften (50 procent) av hushållen köper mindre än 10 liter. 37 procent ligger däremellan och köper mellan 11 och 30 liter [Från Bärfrämjandet]. Detta visar att för vissa hushåll är jordgubbar en riktig sommartradition.

Varför föredrar svenskar svenska bär?

Smak, kvalitet och hållbarhet

Skälen till att svenska bär och svenskproducerade livsmedel är så populära hänger inte bara ihop med smaken – även om svenskar i flera studier anger att svenska jordgubbar upplevs som sötare, godare och av högre kvalitet. Kvalitet, färskhet och känslan av att stötta svenska bönder och den svenska matproduktionen väger tungt i valet. En annan viktig faktor är miljömedvetenheten: kortare transporter innebär mindre klimatpåverkan, och för många är också svensk självförsörjning, bättre djurhållning och lägre antibiotikaanvändning avgörande anledningar till att välja svenskt [Från Bärfrämjandet].

Sammanfattning av svenska bärpreferenser

Jordgubbar är svenskarnas överlägsna favoritbär, med stor marginal före hallon och övriga bärodlingar som blåbär, krusbär, röda och svarta vinbär. Nästan alla konsumenter föredrar svenska bär framför importerade, är beredda att betala mer för svensk kvalitet och handlar gärna i säsong på torg och marknadsstånd eller direkt från odlare. Det handlar både om smak och kvalitet, samt vilja att bidra till närodlat, hållbar produktion och svensk självförsörjning – och detta sammantaget präglar svenskarnas matval och bärpreferenser i allra högsta grad [Från Bärfrämjandet].

Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.
Om oss & vår butikPersonuppgifterKundserviceKöp- och LeveransvillkorVäxtlexikonFrågor & svarPresentkort
Följ oss och bli inspirerad
FacebookFacebookInstagramInstagram
Gå till https://klarna.se/KlarnaGå till https://www.postnord.se/Postnord
© 2025 Odla.nu i Sverige AB