Gå direkt till innehållet
Fraktfritt från 699 kr
Vi har levererat växter och tillbehör sedan 1998
InspirationForum
Kassan

Easyplant

Easyplant – Lätt eller svårt att lyckas med?

Sammanfattning och utvärdering baserat på Hemträdgården 1–2005, Solveig Sidblad, FOR

Bakgrund och syfte

Fritidsodlingens Riksorganisation (FOR) lät fyra medlemmar från Riksförbundet Svensk Trädgård och Koloniträdgårdsförbundet köpa och provodla plantor från Easyplants vårkatalog. Easyplant, med säte i Ystad, säljer småplantor av både sommarblommor och perenner via postorder. Katalogen lockar ofta med vackra bilder, snabba resultat och förmånliga priser – men lever resultaten upp till reklamen?

Upplägg: Beställning och leverans

Varje deltagare beställde i början av maj 2004 fyra till fem olika växtslag, med leverans vecka 20–21. Gemensamt för samtliga var ampeljordgubbe och ampelrosmarin, och därtill beställdes bland annat fuchsia, indianmynta, lejongap, riddarsporre, paprika, törnrosas kjortel och zinnia.

Leveransen visade sig snabbt bli ett problem – två av deltagarna fick sina paket över en vecka för sent. Bristande logistik ledde till att en stor del av plantorna anlände i ett mycket dåligt skick, trots emballage som var felfritt. Plantorna, beskrivna i katalogen som kraftiga och av plantskolekvalitet, visade sig i verkligheten vara mycket små och känsliga pluggplantor. Därmed blev det lägre priset mindre förmånligt, då förväntad kvalitet uteblev.

Reklamation och kundservice

När odlarna försökte reklamera plantorna var det nästan omöjligt att nå företaget via telefon eller brev. E-post gav dock relativt snabba svar. Trots detta fick de som vägrade betala innan brister åtgärdats flera påminnelser och först efter ytterligare kontakt skickades reducerad faktura, utan ursäkt eller förklaring. Ersättning kunde dröja flera månader och gavs främst som tillgodocheck i nästa års katalog – ibland levererades dessutom nya plantor mot odlarens vilja, även då säsongen redan passerat. Ingen enhetlig eller smidig reklamationspolicy fanns på plats och processen tog alltid för lång tid.

Plantkvalitet och odlingsresultat

Väl mottagna plantor visade mycket varierad kvalitet: somliga var robusta, andra dåliga eller rentav döda. Samtliga odlare följde noggrant instruktionerna vid ankomst: de fuktade, planterade om och skötte småplantorna enligt anvisningar. Plantorna i gott skick klarade sig generellt bra, medan dåliga plantor ofta aldrig återhämtade sig. "Blomsterprakten" blev tyvärr långt ifrån vad som utlovats i reklamen – blomningen startade sent och var betydligt glesare än förväntat.

Statistik: Överlevnad hos testade plantor

VäxtAntal testadeAntal dödaAndel döda (%)
Rosmarin201050 %
Jordgubbar20210 %
Zinnia302170 %
Lejongap10440 %
Paprika5240 %
Fuchsia44100 %
Riddarsporre10550 %
Törnrosas kjortel500 %

Totalt var det omkring 40 % av plantorna som inte överlevde, vilket tydligt motsäger företagets löften om "blomsterprakt utan risk att misslyckas med sådden".

För att se exempel på enstaka välmående plantor presenteras här – men detta hörde till undantagen snarare än regeln.

Kataloginformation

En viss skärpning hade skett vad gäller kataloginformationen till 2004, jämfört med tidigare år. Dock noterades flera fall av missvisande information: växter som presenterades som härdiga i katalogen kunde, i de medföljande skötselråden, anges som icke-härdiga – exempelvis fuchsia 'Riccartonii'.

Kommentar från FOR

Sammanfattningsvis visar granskningen, förstärkt av ytterligare synpunkter från andra odlare, att företaget inte levde upp till sina löften eller broschyreklam. Plantkvaliteten var alltför ojämn och resultatet sämre än förväntat. Reklamationshanteringen beskrevs som både svår och tidskrävande, och det låga inköpspriset vägs inte upp av risken och det extra arbete som bristfälliga plantor orsakar. Ingen av de fyra odlarna fick felfria plantor och en ordentlig förbättring krävs innan Easyplant kan rekommenderas. FOR aviserade dessutom planer på att upprepa provodlingen under kommande säsong, men tidigare på året för att bättre möjliggöra objektiva resultat.

Företagets svar och framtida åtgärder

Easyplant bemötte kritiken genom att redogöra för problemen och påpekade att man ser allvarligt på dem. Företaget lovade förbättrad logistik – till exempel tillsammans med posthantering för att undvika att leveranser blir liggande över helg. Man lovade även att se över systemet för reklamationer och kommunikation, något som varit ett återkommande klagomål. Easyplant menade också att en bidragande orsak till provodlarnas missnöje kunde vara att deras beställningar låg sent i säsongen, vilket medförde att en del plantor legat för länge i lager innan leverans.

Övergripande bedömning

Easyplant lyckades inte leva upp till sina löften om enkelhet, kvalitet och blomsterprakt. Statistiken visar att runt 40 % av plantorna dog och att både reklamationshantering och information till kunden hade klart förbättringsbehov. Tills vidare utfärdar FOR en tydlig varning till konsumenter och påpekar att riskerna och arbetsinsatsen inte vägs upp av det relativt låga priset. Förhoppningen är att de åtgärder företaget aviserat inför framtida säsonger ska ge bättre resultat – men vid 2004 års test var det definitivt mer "svårt" än "lätt" att lyckas med Easyplants postorderplantor.

Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.
Om oss & vår butikPersonuppgifterKundserviceKöp- och LeveransvillkorVäxtlexikonFrågor & svarPresentkort
Följ oss och bli inspirerad
FacebookFacebookInstagramInstagram
Gå till https://klarna.se/KlarnaGå till https://www.postnord.se/Postnord
© 2025 Odla.nu i Sverige AB