Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Göran Carlsson, Odla.nu
Det finns en hel massa inlägg med klagomål och sånt som inte fungerar bra. Här kan ni i stället komma med förslag hur vi kan göra så att forumet fungerar bättre.
Nauti
Fixa ett fungerande anti-spamfilter som så många andra sidor och forum har.

Jag skulle gärna vilja se att man kan citera flera inlägg på en och samma gång utan att behöva öppna olika flikar. Det hade även varit bekvämt att kunna markera en del av ett inlägg att citera utan att slippa få med hela texten.
Aqvakul
Vi behöver ett bättre anti-spamfilter

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid personangrepp

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid hänvisning till försäljning av varor och tjänster

Vi behöver väsentligt större närvaro/kommunikation med admin


officinalis
Ett vettigt anti-spam-filter som andra sagt och fler moderatorer som kan hjälpa till att hålla forumet på en bra nivå.
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2009, 11:33) *
Vi behöver ett bättre anti-spamfilter

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid personangrepp

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid hänvisning till försäljning av varor och tjänster

Vi behöver väsentligt större närvaro/kommunikation med admin


Bra skrivet Aquakul!!! tummenupp.gif
Peztis
Åh, vad skönt med respons från redaktionen! Det var efterlängtat - tack!

Jag kan bara hålla med Aquakul, ska jag fundera lite mer på om det är något annat också...

Jo! I trådar jag läst verkar det som att många eftersöker blockering på presentationen, att man själv får välja vilka man vill/inte vill ska se ens presentation.
Kanske presentationen kan finnas i "två steg": en för allmänheten och en lite djupare med mer information som man själv bestämmer över.

KRT
Jag skulle gärna se en liten "stoppskyltsikon" vid varje inlägg, med funktionen att om man trycker på den rapporteras inlägget till moderator. På så vis är det enkelt att rapportera inlägg man anser vara olämpliga, antingen pga språk, innehåll eller liknande. Skulle tro att det förenklar för moderatorerna att hålla en bra nivå på forumet.

I övrigt håller jag med Aqvakul i hans förslag...
Monaxe
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2009, 11:33) *
Vi behöver ett bättre anti-spamfilter

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid personangrepp

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid hänvisning till försäljning av varor och tjänster

Vi behöver väsentligt större närvaro/kommunikation med admin



Helt enig!
Knytt
Tydligare regler och moderatorer är det jag tänker på först! (jag också wink.gif )
Myosotis
Bra initiativ! bravo.gif Det blir mycket gnäll men i det stora hela är odla ett jättebra forum, jag är glad att det finns!!


CITAT (KRT @ 16-12-2009, 12:34) *
Jag skulle gärna se en liten "stoppskyltsikon" vid varje inlägg, med funktionen att om man trycker på den rapporteras inlägget till moderator. På så vis är det enkelt att rapportera inlägg man anser vara olämpliga, antingen pga språk, innehåll eller liknande. Skulle tro att det förenklar för moderatorerna att hålla en bra nivå på forumet.

Smart funktion som har föreslagits tidigare. Skulle vara bra att kunna anmäla spam bara genom att trycka på en knapp.

När man registrerar sig skulle det kunna vara en sån ruta med krokiga bokstäver och siffror som bara människor kan läsa, det skulle stoppa många spam.

Mer närvaro av admin. Det finns för- och nackdelar med aktiva moderatorer bland oss. Risken är väl att de är partiska. Så beslutet att inte ha det är förståeligt och helt okej, men någon skulle kanske kunna hjälpa till att ta bort spam? Inte radera trådar helt, bara ta bort spamtrådar tils vidare och sista beslutet kan väl ligga hos admin. Någon hade erbjudit sig att hjälpa till med det och inte fått svar, varför inte det? Ett litet "tack, men nej tack därför att..."-pm hade varit på sin plats. Personen menade väl och blev besviken över att inte få svar.

Nolltolerans mot personangrepp. Hur kan det vara okej att kalla folk för din gamla kossa och liknande gång på gång på gång?! Om inte personen bättrar sig efter några varningar är det dags för avstängning.

Är det fortfarande folk som känner av segheten? I så fall bör den åtgärdas.
skogstroll
tack för "initivet".

- Håller med om att det är bra med en knapp för att anmäla spam när man ser det. Personangrepp kanske kan vara lite svårt att greppa med nuvarande villkor då man i princip måste hota något allvarligt, tyvärr kan det ju bli tråkigt nog ändå och medlemmar lämnar forumet. Och det vill vi ju inte!

- Det där med trögheten kanske kan vara värt att reda ut vad det kan bero på även om inte alla haft de problemen.

- Sen tycker jag det vore topp att kunna ha en egen snygg blogg på Odla som det finns möjlighet till på andra trädgårdssajter!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 16-12-2009, 12:12) *
Jo! I trådar jag läst verkar det som att många eftersöker blockering på presentationen, att man själv får välja vilka man vill/inte vill ska se ens presentation.
Kanske presentationen kan finnas i "två steg": en för allmänheten och en lite djupare med mer information som man själv bestämmer över.


jag tycker att blockerar man en person så ska den blockering även gälla för profilsidan.

annars så tycker jag allt ska vara öppet då det är en profilsida och man själv får tänka på vad man skriver där.

CITAT (Myosotis @ 16-12-2009, 14:30) *
Det finns för- och nackdelar med aktiva moderatorer bland oss. Risken är väl att de är partiska. Så beslutet att inte ha det är förståeligt och helt okej, men någon skulle kanske kunna hjälpa till att ta bort spam? Inte radera trådar helt, bara ta bort spamtrådar tils vidare och sista beslutet kan väl ligga hos admin. Någon hade erbjudit sig att hjälpa till med det och inte fått svar, varför inte det? Ett litet "tack, men nej tack därför att..."-pm hade varit på sin plats. Personen menade väl och blev besviken över att inte få svar.


så tycker jag med att det nog är bättre att ha någon/några fler personer som kan ta veck spam-trådar och ev uppenbarliga ''försäljningstrådar-inlägg''. men att det finns medlemmar som kan hantera inlägg och trådar tror jag bara kan bli mer problem, det är admins jobb att sköta trådar och hålla koll och säga till om personangrepp och låsa trådar m.m. och rensa.
smuleborg
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2009, 11:33) *
Vi behöver ett bättre anti-spamfilter

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid personangrepp

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid hänvisning till försäljning av varor och tjänster

Vi behöver väsentligt större närvaro/kommunikation med admin


Håller helt med.
smuleborg
CITAT (skogstroll @ 16-12-2009, 15:05) *
- Det där med trögheten kanske kan vara värt att reda ut vad det kan bero på även om inte alla haft de problemen.


Håller med här också. Forumet ska ges förutsättningar att vara öppen för alla medlemmar och besökare.




CITAT (flaxss @ 16-12-2009, 15:30) *
jag tycker att blockerar man en person så ska den blockering även gälla för profilsidan.

annars så tycker jag allt ska vara öppet då det är en profilsida och man själv får tänka på vad man skriver där.


Håller även med här.
Christina i Taxinge~
CITAT (officinalis @ 16-12-2009, 11:40) *
Ett vettigt anti-spam-filter som andra sagt och fler moderatorer som kan hjälpa till att hålla forumet på en bra nivå.


Instämmer helt!


Myosotis
Jag saknar en sökfunktion att kunna leta efter en viss persons alla inlägg i en tråd samt att kunna söka i en viss persons alla inlägg. (Eller det kanske finns och jag har missat det?)
Alba
CITAT (Myosotis @ 17-12-2009, 10:31) *
Jag saknar en sökfunktion att kunna leta efter en viss persons alla inlägg i en tråd samt att kunna söka i en viss persons alla inlägg. (Eller det kanske finns och jag har missat det?)



Klicka på namnet:
alla mina trådar
alla trådar jag startat.
Myosotis
Tack, men det är inte det jag menar. Jag menar alla inlägg av en viss person i en viss tråd / söka bara i en viss persons alla inlägg.
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 17-12-2009, 11:01) *
Tack, men det är inte det jag menar. Jag menar alla inlägg av en viss person i en viss tråd / söka bara i en viss persons alla inlägg.


Alla inlägg skrivna av en och samma person får du fram om du går in på personens profilsida. Det finns en rubrik under personens namn som heter "Välj" Klickar du där så kan du välja på "trådar startade av den här medlemmen" och "medlemmens alla inlägg".

För en medlems inlägg i en viss tråd vet jag inte om det finns någon funktion.
Alba
CITAT (KRT @ 16-12-2009, 12:34) *
Jag skulle gärna se en liten "stoppskyltsikon" vid varje inlägg, med funktionen att om man trycker på den rapporteras inlägget till moderator. På så vis är det enkelt att rapportera inlägg man anser vara olämpliga, antingen pga språk, innehåll eller liknande. Skulle tro att det förenklar för moderatorerna att hålla en bra nivå på forumet.

I övrigt håller jag med Aqvakul i hans förslag...

Bra förslag. De vore även bra om man kan se på ikonen om en anmälan redan är gjorts Det är ju onödigt om tex 10 st anmäler samma sak vilket förmodligen sker idag.
smuleborg
CITAT (Alba @ 17-12-2009, 10:50) *
Klicka på namnet:
alla mina trådar
alla trådar jag startat.



Det är bara det, det har enbart funkat en gång hos mig. Andra gånger får jag upp

"Antalet sökningar inom en viss tidsrymd är begränsat av administratören. Vänta minst 3 sekunder innan nästa försök"

Nä jag har inte gjort andra sökningar.

Håller med om att en fungerande sökfunktion vore toppen.
Om inte för att se vad man själv har plitat ner blush.gif
herkules
ta bort allt spam, resten är helt ok på det här forumet tycker jag, ett av de bättre på nätet faktiskt. tummenupp.gif
seriös
gör odla.nu som det var förut det som är nu är inget roligt alls
smuleborg
CITAT (smuleborg @ 17-12-2009, 18:26) *
Det är bara det, det har enbart funkat en gång hos mig. Andra gånger får jag upp

"Antalet sökningar inom en viss tidsrymd är begränsat av administratören. Vänta minst 3 sekunder innan nästa försök"

Nä jag har inte gjort andra sökningar.

Håller med om att en fungerande sökfunktion vore toppen.
Om inte för att se vad man själv har plitat ner blush.gif



Handhavarfel blush.gif Berith hjälpte mig i en annan tråd.

Jag skäms.

Peztis
Kom på en sak till...

Jag är inte så ofta inne på min sida så det vore bra om man kunde se om man fått gästboksinlägg uppe i raden brevid PM.

Och om man har fått PM eller gästboksinlägg, skulle de då inte kunna lysa upp i rött eller liknande så att man observerar dem?
Myosotis
CITAT (Peztis @ 29-12-2009, 12:40) *
Kom på en sak till...

Jag är inte så ofta inne på min sida så det vore bra om man kunde se om man fått gästboksinlägg uppe i raden brevid PM.

Och om man har fått PM eller gästboksinlägg, skulle de då inte kunna lysa upp i rött eller liknande så att man observerar dem?

Om du går in på "Min kontrollpanel" - "Foruminställningar" kan du kryssa i att du vill ha ett pop-up-meddelande när du får pm. På "Inställningar för e-post" kan du välja att få e-mail när du fått pm. Fast det verkar inte finnas något liknande för gästboksinlägg?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 29-12-2009, 17:08) *
Fast det verkar inte finnas något liknande för gästboksinlägg?


vi fortsätter och klickar på Inställningar för vänner och sedan vid Meddelandeinställningar där kan man välja om man vill få inget meddelande eller i ett e-post eller i ett pm. tummenupp.gif jag har kryssat för att jag får det i ett pm tycker det är enklast så.
Nauti
Kryptering vore trevligt också. Jag var tvungen att byta mitt lösenord på Odla.nu p.g.a. paranoia när jag satt på öppna trådlösa nätverk. Vad jag skriver är ju ändå öppet för alla att läsa så det kvittar men helst vill jag ha mina lösenord i fred tongue.gif
Myosotis
CITAT (flaxss @ 29-12-2009, 17:19) *
vi fortsätter och klickar på Inställningar för vänner och sedan vid Meddelandeinställningar där kan man välja om man vill få inget meddelande eller i ett e-post eller i ett pm...

Jaha, vad bra! Lyckades inte hitta det. Det där med vänner verkar inte användas så mycket unsure.gif
Piccante
Klicka på länken i Flaxss inlägg så kommer du till din kontrollpanel.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 29-12-2009, 18:27) *
Klicka på länken i Flaxss inlägg så kommer du till din kontrollpanel.

thanks.gif Uttryckte mig kanske oklart, det var det jag gjorde och då hittade jag! tummenupp.gif Lyckades inte hitta på egen hand innan bara. kompiskram.gif
Piccante
CITAT (Myosotis @ 29-12-2009, 18:50) *
thanks.gif Uttryckte mig kanske oklart, det var det jag gjorde och då hittade jag! tummenupp.gif Lyckades inte hitta på egen hand innan bara. kompiskram.gif

Aha oki men vad bra tummenupp.gif
*Stintan*
Lite mer respons från Admins sida skulle uppskattas av de flesta! Några ord från Admin i den här tråden t.ex. så att man vet att det man skriver läses av admin åtminstone. Varför ska man annars komma med förslag om förbättringar eller ta upp sånt man tycker fungerar dåligt? Jag tycker att man borde kunna skriva frågor riktade direkt till Admin i Supportavdelningen och få svar i rimlig tid på det man skriver. Det skulle lösa mångas frustration tror jag.
Peztis
Finns det någonstans någon instruktion över alla funktioner?
Eller är tanken att det ska vara så lätt att använda så att man fattar ändå?

Tror att det finns en hel del bra och roliga saker/funktioner men att man inte vet att de finns och det är ju trist... Varför knappa och "musa" sig igenom fyra olika steg när funktionen finns för att göra det med ett?
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 01-01-2010, 09:13) *
Lite mer respons från Admins sida skulle uppskattas av de flesta! Några ord från Admin i den här tråden t.ex. så att man vet att det man skriver läses av admin åtminstone. Varför ska man annars komma med förslag om förbättringar eller ta upp sånt man tycker fungerar dåligt? Jag tycker att man borde kunna skriva frågor riktade direkt till Admin i Supportavdelningen och få svar i rimlig tid på det man skriver. Det skulle lösa mångas frustration tror jag.


Det hade faktiskt känts bra!
Eva i Höga
CITAT (herkules @ 17-12-2009, 20:18) *
ta bort allt spam, resten är helt ok på det här forumet tycker jag, ett av de bättre på nätet faktiskt. tummenupp.gif


Så tycker jag också, fungerar jättebra för min del.
Lady Hamilton
Jag önskar att vi kunde få ett PM eller liknande meddelande när någon lagt in en kommentar till våra bilder i albumena. Som det är nu är det lätt att missa om man inte kommer i håg att kolla ofta
Sollan A
Jag måste medge att jag är något besviken över att det inte går att få respons från administratörerna hur man än gör PM, mail.
Har förståelse för att man inte kan kräva svar omedelbart men efter 2 veckor....
Alba
Bokmärke skulle vara bra.

Många forum har möjligheten till Bokmärke.
När jag skriver inlägget kan jag "bokmärka"och har då lättare att bevaka svar.....klickar bara på bokmärke så ser jag mina trådar som jag valt att markera.
Peztis
Alba, ja det där med bokmärke/favoriter är bra. Kanske hittar du en lösning via att prenumererar på vissa trådar?
Fast Favoritlistan (prenumerationer) skulle vara lättare tillgänglig än vad den är idag.
Alba
Jag tycker att det skulle vara mer lättillgängligt att ha " bokmärken" längre upp vid mina album/min kontrollpanel/
Överbölingen
Hej!
Jag tycker att det tar längre tid att läsa och söka svar med systemet att få alla svar i trådar listade. Det var bättre med att läsa sidorna upp och ner. Eller har jag råkat trycka oavsiktligt på någon fånig knapp?
Anki V
Välj alternativ och sedan standars så får du odla som du vill igen (Uppe till höger).
[attachment=46175:Namnl_s__Large_.jpg]
Förmodligen har du varit ute och Googlat och fått träff på odla. Nästa gång man går in är Odla trådad.

/Anki
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 16-12-2009, 14:30) *
Nolltolerans mot personangrepp. Hur kan det vara okej att kalla folk för din gamla kossa och liknande gång på gång på gång?! Om inte personen bättrar sig efter några varningar är det dags för avstängning.

Jag tycker fortfarande illa om personangrepp och orättvisa generaliseringar. Det skulle vara intressant att få en inblick i hur det fungerar när en medlem varnas och stängs av.
vitavargen
Ja, exakt!

När du svara något inlägg med att bara skriva ordet"trams" borde du veta att du inleder ett personangrepp.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 21:28) *
Jag tycker fortfarande illa om personangrepp och orättvisa generaliseringar. Det skulle vara intressant att få en inblick i hur det fungerar när en medlem varnas och stängs av.


Jag håller med till 110%.
Kan man inte behandla andra med respekt har man inte på ett forum att göra. Det är diskussion som är syftet med ett forum, inte att såra andra. Svordomar, könsord och liknande ord på den låga nivån kan man hålla på med hemma i sandlådan. Man måste inte ha samma åsikt för att kunna argumentera i en civiliserad form. Man ska inte behöva undvika trådar för att folk bär sig illa åt, stäng av dem rätt upp och ner om de inte kan uppföra sig.
smuleborg
Admin kastade ut en fråga för en månad sedan. Flera har svarat. Ingen respons från Admin. Det känns märkligt. Så gör man bara inte.
Aqvakul
CITAT (smuleborg @ 14-01-2010, 20:40) *
Admin kastade ut en fråga för en månad sedan. Flera har svarat. Ingen respons från Admin. Det känns märkligt. Så gör man bara inte.


Instämmer!

Kom igen, Göran!
Göran Carlsson, Odla.nu
Tack för alla kommentarer! Jag får alla svar via mail så jag har läst dem löpande. Här kommer lite svar till de olika kommentarerna.

anti-spamfilter

Spam är ett stort problem och de hittar hela tiden på nya sätt att ta sig förbi olika spärrar. När det kommer in spam försöker vi ta bort dem så snabbt som möjligt.

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid personangrepp

Jag tycker fortfarande illa om personangrepp och orättvisa generaliseringar. Det skulle vara intressant att få en inblick i hur det fungerar när en medlem varnas och stängs av.

Jag håller med till 110%.
Kan man inte behandla andra med respekt har man inte på ett forum att göra. Det är diskussion som är syftet med ett forum, inte att såra andra. Svordomar, könsord och liknande ord på den låga nivån kan man hålla på med hemma i sandlådan. Man måste inte ha samma åsikt för att kunna argumentera i en civiliserad form. Man ska inte behöva undvika trådar för att folk bär sig illa åt, stäng av dem rätt upp och ner om de inte kan uppföra sig.

Personangrepp är väldigt knepigt eftersom de som är inblandade oftast har väldigt olika syn på saken och ofta skickas PM också som vi inte kan se. Vi försöker så långt det är möjligt låta bli att stänga av någon om det inte är uppenbart att de är ute efter att förstöra.

Att avgöra om ett ord är personangrepp är väldigt svårt att avgöra då vissa personer känner varandra bra och kan skriva för att skoja medan någon annan skulle uppfatta det som personangrepp.

Det viktigaste är att var och en tänker på hur man uppför sig och behandlar varandra med respekt även om man har olika åsikter.

Vi behöver tydligare, konkretare regler om vad som gäller vid hänvisning till försäljning av varor och tjänster

När det gäller marknadsföring är vi inte så hårda såvida man inte skapar en användare bara för att marknadsföra sina produkter utan att skriva något annat. Är man med i forumet blir det naturligt att man någon gång nämner vad man jobbar med eller säljer såvida man gör det där det är relevant och det inte sker i varje inlägg. Precis som man gärna gör när man har någon hobby.

Mer närvaro av admin. Det finns för- och nackdelar med aktiva moderatorer bland oss. Risken är väl att de är partiska. Så beslutet att inte ha det är förståeligt och helt okej, men någon skulle kanske kunna hjälpa till att ta bort spam? Inte radera trådar helt, bara ta bort spamtrådar tils vidare och sista beslutet kan väl ligga hos admin. Någon hade erbjudit sig att hjälpa till med det och inte fått svar, varför inte det? Ett litet "tack, men nej tack därför att..."-pm hade varit på sin plats. Personen menade väl och blev besviken över att inte få svar.

Tyvärr har vi svårt att hinna vara aktiva i forumet även om det skulle underlätta om man regelbundet följer med i alla diskussioner. Vi har flera gånger fått förfrågan av medlemmar som vill bli moderatorer. Jag ber om ursäkt ifall någon som visat intresse inte fått svar.

Så länge det sköts på rätt sätt är det jättebra med moderatorer men det kan också skapa problem. Som ett test och för att få bort spam snabbare har vi utsett Aqvakul till moderator för att kunna ta bort spam. Aqvakul brukar alltid skicka info om spam till mig så jag tar bort dem men nu kan Aqvakul själv ta bort dem direkt. Vi får se hur det fungerar.
Aqvakul
Jag vill bara göra ett förtydligande. I dag på förmiddagen fick jag ett PM från Göran om att man på försök har utsett mig till moderator med uppgift att ta bort spam. Det är inget jag anmält mitt intresse för, men jag har accepterat att tillsvidare försöka ta på mig den rollen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon