Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 19-01-2010, 11:23) *
Jag vill bara göra ett förtydligande. I dag på förmiddagen fick jag ett PM från Göran om att man på försök har utsett mig till moderator med uppgift att ta bort spam. Det är inget jag anmält mitt intresse för, men jag har accepterat att tillsvidare försöka ta på mig den rollen.


bravo.gif rose.gif
Christina i Taxinge~
Å, va skönt om spammen försvinner i samma takt som den kommer in! biggrin.gif


mojan
Jättebra! blomma.gif
skogstroll
ja jag tycker fortfarande att en egen schysst blogg och slut på att medlemmar kallar folk för nedlåtande saker. Jag förstår det kan vara svårt att stänga av folk men det måste ju finnas gränser ändå när man läser rätt upp och ner det folk kallar andra för. I många andra forum hade man tagit bort det direkt.
skånepåg
CITAT (skogstroll @ 19-01-2010, 16:52) *
ja jag tycker fortfarande att en egen schysst blogg och slut på att medlemmar kallar folk för nedlåtande saker. Jag förstår det kan vara svårt att stänga av folk men det måste ju finnas gränser ändå när man läser rätt upp och ner det folk kallar andra för. I många andra forum hade man tagit bort det direkt.

Håller med, person påhoppningar och om man driver förmycket ifrån ämnet så låses trådar och andra blir spärrade i andra forum, men det e ju nästan en moral fråga...

Men bra att Aqua blev spambortagare, kanske det blir förbättring i andra områden sen med lite fler moderatorer ^^
Meriona
Bra att AQ blir spamsugare. På tiden!

Men jag tycker fortfarande det är lågt att inte våga sätta en acceptans-spärr! Inte fasen ska man behöva bli kallad gammal kossa eller att man borde gå hem och sätta på grannens hund, bara för att man har en annan åsikt än nån annan? NÄÄ våga sätta stopp för sånt språkbruk, hur svårt kan det vara? Såna ord kallar inte nån en kompis genom att skoja, Göran, glöm den bortförklaringen! angry.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 19-01-2010, 21:29) *
Bra att AQ blir spamsugare. På tiden!

Men jag tycker fortfarande det är lågt att inte våga sätta en acceptans-spärr! Inte fasen ska man behöva bli kallad gammal kossa eller att man borde gå hem och sätta på grannens hund, bara för att man har en annan åsikt än nån annan? NÄÄ våga sätta stopp för sånt språkbruk, hur svårt kan det vara? Såna ord kallar inte nån en kompis genom att skoja, Göran, glöm den bortförklaringen! angry.gif


Varför vara så lånsint? Personligen tycker jag det är tråkigt att gamla oförrätter ska dras upp ideligen istället för att man går vidare. Alla har vi säkert både bra och dåliga sidor och kan även ha en dålig dag och som tur är så är det ju inte speciellt ofta det förekommer såna otrevliga tillmälen.
skogstroll
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2010, 09:31) *
Varför vara så lånsint? Personligen tycker jag det är tråkigt att gamla oförrätter ska dras upp ideligen istället för att man går vidare. Alla har vi säkert både bra och dåliga sidor och kan även ha en dålig dag och som tur är så är det ju inte speciellt ofta det förekommer såna otrevliga tillmälen.


fast det upprepar sig ju på vissa håll. Tycker det är lite som på jobbet, man kan tycka att nån är en jäkla apa men man kan ju behärska sig... annars kanske man får gå.... varför ska det vara fritt fram på ett forum att kalla folk saker bara för att man gömmer sig bakom en anonym profil och en skärm? Finns ju folk som mår psykiskt dåligt redan innan... sad.gif
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 20-01-2010, 10:28) *
fast det upprepar sig ju på vissa håll. Tycker det är lite som på jobbet, man kan tycka att nån är en jäkla apa men man kan ju behärska sig... annars kanske man får gå.... varför ska det vara fritt fram på ett forum att kalla folk saker bara för att man gömmer sig bakom en anonym profil och en skärm? Finns ju folk som mår psykiskt dåligt redan innan... sad.gif


Såklart det inte ska vara fritt fram och när någon inte kan behärska sig så blir ju också protesterna rätt högljudda men tror du det blir bättre för att man ältar gamla oförrätter?
skogstroll
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2010, 11:04) *
Såklart det inte ska vara fritt fram och när någon inte kan behärska sig så blir ju också protesterna rätt högljudda men tror du det blir bättre för att man ältar gamla oförrätter?


nä, älta behöver man ju inte smile.gif
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2010, 11:04) *
Såklart det inte ska vara fritt fram och när någon inte kan behärska sig så blir ju också protesterna rätt högljudda men tror du det blir bättre för att man ältar gamla oförrätter?


Vem ältar? Jag har aldrig ens blivit kallad något av detta jag nämnde, men jag tar likförbaskat illa vid mig när det händer, för den drabbades skull och för att hela stämningen i forumet/tråden blir tråkig. Därför vill jag ha en policy om hur man ska uppföra sig, precis som alla andra forum har.
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 19-01-2010, 11:23) *
Jag vill bara göra ett förtydligande. I dag på förmiddagen fick jag ett PM från Göran om att man på försök har utsett mig till moderator med uppgift att ta bort spam. Det är inget jag anmält mitt intresse för, men jag har accepterat att tillsvidare försöka ta på mig den rollen.

Men det är ju jättebra!! bravo.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 20-01-2010, 11:52) *
Vem ältar? Jag har aldrig ens blivit kallad något av detta jag nämnde, men jag tar likförbaskat illa vid mig när det händer, för den drabbades skull och för att hela stämningen i forumet/tråden blir tråkig. Därför vill jag ha en policy om hur man ska uppföra sig, precis som alla andra forum har.


Jag menar bara att just dessa tillmälen du nämnde dyker upp upp då och då i trådar som för att "påminna" alla om vad som en gång sagts i en hetsig diskussion. Tycker bara att det känns trist och onödigt att man inte kan lämna gammalt groll och gå vidare.
För övrigt får man nog tänka på att inte ta åt sig allt så personligt som sägs på ett forum. De flesta vet nog egentligen hur man ska uppföra sig.
smuleborg
CITAT (Aqvakul @ 19-01-2010, 11:23) *
Jag vill bara göra ett förtydligande. I dag på förmiddagen fick jag ett PM från Göran om att man på försök har utsett mig till moderator med uppgift att ta bort spam. Det är inget jag anmält mitt intresse för, men jag har accepterat att tillsvidare försöka ta på mig den rollen.


bravo.gif

Myosotis
Varför raderas inte spammedlemmarna? Är det för att det är bättre om odla har så många medlemmar som möjligt?
lorentz
Självklart måste medlemmar kunna stängas av.
*Stintan*
CITAT (lorentz @ 21-01-2010, 14:58) *
Självklart måste medlemmar kunna stängas av.


Klart det går och har också gjorts men det är en uppgift för Admin.
vitavargen
Några medlemmar har till uppgift att förfölja veganer här på Forumet.

Ett exempel är inlägg # 11 i "Earth hour 2010".

Fler citat hämtar jag snart.

Agera admin. !
Kajsa
Är inte många med på Odla för att få billiga lökar, fröer och växter och sedan skriver man aldrig en rad, det kan jag tycka är fel men vet inte hur man ändrar på det ?

Vill kunna ändra ordningen bland mina bilder i albumet, jag vill ha samma rossort i följd, även om det är olika år. Nu får man ta bort alla bilder och lägga in dom på nytt, ja det är krångligt !
*Stintan*
CITAT (Kajsa @ 24-01-2010, 16:41) *
Är inte många med på Odla för att få billiga lökar, fröer och växter och sedan skriver man aldrig en rad, det kan jag tycka är fel men vet inte hur man ändrar på det ?

Vill kunna ändra ordningen bland mina bilder i albumet, jag vill ha samma rossort i följd, även om det är olika år. Nu får man ta bort alla bilder och lägga in dom på nytt, ja det är krångligt !


Nej varför är det fel och varför skulle man ändra på det? Odla har väl inget emot att få sälja varor. Alla vill inte diskutera på forum utan kanske bara söka information. Odla är ju så mycket mer än bara ett forum.
mojan
Nu har Aqvakul lämnat datorn och spammarna tagit över! w00t.gif giggle.gif


Myosotis
Det finns en medlem som skickar spam via pm till medlemmar. Det har hänt förr och då stängdes inte spammarna av, varför i hela världen inte det?!!! Verkligen dålig stil att ignorera folks önskan att spammarma stängs av. Finns det en anledning att de ska vara kvar som medlemmar så kan man väl åtminstone svara och förklara det. angry.gif Jag har full förståelse för att man inte orkar ta kontakt med admin en gång till när det händer igen, utan bara blockerar avsändaren. Men samtidigt kommer ju fler att drabbas så länge den där medlemmen är kvar. thumbdown.gif
Göran Carlsson, Odla.nu
Får ni spam via PM så meddela det direkt så vi kan stänga av den som skickat det. Klicka aldrig på länkar om ni inte vet vem det är ifrån.



CITAT (Myosotis @ 07-02-2010, 15:29) *
Det finns en medlem som skickar spam via pm till medlemmar. Det har hänt förr och då stängdes inte spammarna av, varför i hela världen inte det?!!! Verkligen dålig stil att ignorera folks önskan att spammarma stängs av. Finns det en anledning att de ska vara kvar som medlemmar så kan man väl åtminstone svara och förklara det. angry.gif Jag har full förståelse för att man inte orkar ta kontakt med admin en gång till när det händer igen, utan bara blockerar avsändaren. Men samtidigt kommer ju fler att drabbas så länge den där medlemmen är kvar. thumbdown.gif
Betty
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 08-02-2010, 12:56) *
Får ni spam via PM så meddela det direkt så vi kan stänga av den som skickat det. Klicka aldrig på länkar om ni inte vet vem det är ifrån.

Jag har PM:at dig. Jag hoppas spammarna tas bort eller åtminstone degraderas till "Gäst" den här gången...
Mentha-Arvensis
Jag tycker ni borde lägga till en ordverifiering för inlägg och medlemsskap.
Myosotis
Nu är de här igen och spammar ner hela forumet med porr. Jag tror inte vi har fått ett tillfredsställande svar på varför man inte kan införa ordverifiering som Mentha-Arvensis föreslår?
Göran Carlsson, Odla.nu
När man registrerar sig måste man fylla i tecken från en bild för att förhindra registreringar av datorer. Vi kan ha det för varje inlägg också men det är inte så kul för användarna om alla hela tiden måste fylla i en kod för att göra ett inlägg.

CITAT (Myosotis @ 15-02-2010, 00:34) *
Nu är de här igen och spammar ner hela forumet med porr. Jag tror inte vi har fått ett tillfredsställande svar på varför man inte kan införa ordverifiering som Mentha-Arvensis föreslår?
Mentha-Arvensis
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 15-02-2010, 09:38) *
När man registrerar sig måste man fylla i tecken från en bild för att förhindra registreringar av datorer. Vi kan ha det för varje inlägg också men det är inte så kul för användarna om alla hela tiden måste fylla i en kod för att göra ett inlägg.


Neka spamande IP-adresser tillträde?
Till en början skulle det nog räcka.
Göran Carlsson, Odla.nu
Det har vi redan gjort men det finns tydligen hela tiden nya IP-nummer att gå via. Vi kan inte spärra hela serier med IP-nummer även om vi spärrat en hel del.



CITAT (Mentha-Arvensis @ 15-02-2010, 14:14) *
Neka spamande IP-adresser tillträde?
Till en början skulle det nog räcka.
Myosotis
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 15-02-2010, 09:38) *
När man registrerar sig måste man fylla i tecken från en bild för att förhindra registreringar av datorer. Vi kan ha det för varje inlägg också men det är inte så kul för användarna om alla hela tiden måste fylla i en kod för att göra ett inlägg.

Jaha okej, då är det alltså människor och inte datorer som lägger in alla spammen? Då förstår jag problemet. Nej, det skulle inte vara så kul att ha det för varje inlägg alls, dessutom skulle det väl inte hjälpa då om det ändå är en människa.
Hej igen
Vore det inte på sin plats att göra det lite svårare för spammotorer ... inte ha en enkel sifferrad
utan istället ha lite förvrängda bokstäver och siffror om vartannat ... sånt klarar inte spammotorer.

Varför skulle det vara så svårt för just Odla.nu ... när till o me små sajter klarar sig utan att bli nedlusade
med spam.
ängsvädd
Nu tycks det inte komma in några spam - underbart biggrin.gif
pejori
CITAT (ängsvädd @ 07-03-2010, 22:38) *
Nu tycks det inte komma in några spam - underbart biggrin.gif



BRAVO!!!! bravo.gif yaay.gif
Aqvakul
Den sista veckan så har det varit gigantiska problem varje dag. I går hade vi i princip ett drygt sex timmar långt stopp. När det inte är stopp, så går det trögt. Problemen är märkligt periodiserade från lunchtid till kvällen - medan det fungerar ua på nätter och morgon. Vi önskar en kommunikation med administrationen om detta. Blir det inte bättre så kommer vi att förlora många användare till andra fora.
pejori
Nu börjar det gå ner igen! En halvtimma till, så är det tvärstopp till elva i kväll.... Igen.
vitavargen
I tråden "Blev beklämd idag, såg för mycket" påstår signaturen Gossen Ruda i #225 att han har samverkan med Odla.nu(admin. som han kallar det).

I tråden "jägare som omedelbert borde bli av med sin vapen...." av Freyas kommer in signaturen Gossen Ruda med sitt polisiära arbete för att bekräfta medlemmens personliga uppgifter. I ett forum som Odla.nu där idéer bytes , är det väldigt allvarligt med polisiära arbete om personen inte har det uppdraget.

Nu undrar jag om det stämmer det han säger att Odla.nu har haft samarbete med signaturen Gossen Ruda medan han bedrivit polisiärt arbete här.

Tacksam för svar som kan avgöra fortsatt närvaro på Odla.nu för min del.
vitavargen
Odla verkar inte vilja svara på mitt inlägg här som jag satte in redan den 5 maj, tolv dagar sen. Det polisiära som sker här efter medlammarnas identitet är mycket allvarligt. Hoppas att allvaret uppfattas av Odla.
Göran Carlsson, Odla.nu
Jag hänger kanske inte med riktigt men Gossen Ruda har inget med Odla.nu att göra mer än som aktiv i forumet, på samma sätt som vitavargen.
*Stintan*
Har man önskemål att vara anonym när man är ute på internet så ska man nog inte vara där.
vitavargen
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 18-05-2010, 12:19) *
Jag hänger kanske inte med riktigt men Gossen Ruda har inget med Odla.nu att göra mer än som aktiv i forumet, på samma sätt som vitavargen.

Problemmet är inte hans relation till Odla.nu utan det undersökning som han gör efter medlemmarnas identitet som är allvarligt och polisiärt. Efter att han kört med sin undersökning under en längre period, nämner han sin relation till Odla. Där kommer in det problematiska.
Ralf
CITAT (vitavargen @ 18-05-2010, 17:01) *
Problemmet är inte hans relation till Odla.nu utan det undersökning som han gör efter medlemmarnas identitet som är allvarligt och polisiärt. Efter att han kört med sin undersökning under en längre period, nämner han sin relation till Odla. Där kommer in det problematiska.

"Alla" vet vem du är, det krävdes inte så mkt studielån för att lista ut det.
vitavargen
Det vore trevligt om Gunilla T berättade lite om krypskytten. Vad handlade det egentligen om och vilka stod bakom den?

För det luktar ju krypskytt här igen...
*Stintan*
Väldigt mycke OT här nu det är synd.
vitavargen
Om obehöriga låter bli att svara itråden istället för Odlas ägare (Göran carlsson), blir det säkert mindre OT.
Kryddan03
CITAT (vitavargen @ 20-05-2010, 19:03) *
Om obehöriga låter bli att svara itråden istället för Odlas ägare (Göran carlsson), blir det säkert mindre OT.

Om du endast vill kommunicera med Göran så finns det en alldeles utmärkt PM-funktion.
I övrigt är väl alla medlemmar behöriga att svara i alla trådar?
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 20-05-2010, 19:03) *
Om obehöriga låter bli att svara itråden istället för Odlas ägare (Göran carlsson), blir det säkert mindre OT.


Ja inte är den här tråden din privata iallafall.
vitavargen
Trevligt att gänget hittade till Göran Carlssons tråd också. Sedan klockan 20:00 har tråden blivit bara OT.
Meriona
Vilket gäng menar du då? Du är bra kryptisk ibland....
fuchsian
CITAT (Nauti @ 29-12-2009, 18:23) *
Kryptering vore trevligt också. Jag var tvungen att byta mitt lösenord på Odla.nu p.g.a. paranoia när jag satt på öppna trådlösa nätverk. Vad jag skriver är ju ändå öppet för alla att läsa så det kvittar men helst vill jag ha mina lösenord i fred tongue.gif


Hej Nauti .... det är lite kryptiskt med alla dessa olika regler, lösenord, pers. info osv.... Det finns på nätet personer som synar allt till minsta bit .... jag kallar det -- tyranni -- man bör väl kunna finnas till här utan att allt hackas sönder och det görs massa anmälningar till höger och vänster. Jag har fått nog av alla vinkar och kommentarer som min väninna ställde till, även att det inte gick så långt. hon fick ingen info att hon var avstängd, men nu låter jag inte henne använda min dator mera, det finns nämligen gott om datorer hemma hos mig och olika användare.
Jag håller med dig, varför inte få ha sin lösenord ifred??? thumbdown.gif ... fuchian
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2010, 13:03) *
Har man önskemål att vara anonym när man är ute på internet så ska man nog inte vara där.


Ang. att vara anonym behöver inte innebära en total noll, utan att man inte ska behöva mer info av sig själv och kunna jobba med de trådar som man är intresserad av.... Vore det inte rimligt? dom som beter sig illa kan man ta itu, men vi andra ska inte behöva fläka ut oss mer än var och en vill. Lite mer privat, tack? ... fuchian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon