Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Berith
Och jag då - irriterande för en del - tycker inte att AQ ska ha större befogenhet än han redan har. Tycker som jag sagt förut, att nu när det inte förekommer några spam behöver han inte ha den befogenheten alls.

Eller så ska han som moderator inte delta i forumet.
Alba
CITAT (Berith @ 11-08-2010, 12:15) *
Och jag då - irriterande för en del - tycker inte att AQ ska ha större befogenhet än han redan har. Tycker som jag sagt förut, att nu när det inte förekommer några spam behöver han inte ha den befogenheten alls.

Eller så ska han som moderator inte delta i forumet.


Klart han ska delta i forumet. Plocka bort spam och reklam är väl självklart att han ska få göra.
Men det är ju admin. som avgör det.


edit - stavfel
*Stintan*
CITAT (Berith @ 11-08-2010, 12:15) *
Och jag då - irriterande för en del - tycker inte att AQ ska ha större befogenhet än han redan har. Tycker som jag sagt förut, att nu när det inte förekommer några spam behöver han inte ha den befogenheten alls.

Eller så ska han som moderator inte delta i forumet.


Förstår inte vad du är rädd skulle kunna hända.
mojan
CITAT (Alba @ 11-08-2010, 12:01) *
Du gör ett bra jobb Aqua.


tummenupp.gif
Aqvakul
Idag hade vi ett nästan 5 timmar långt avbrott. Det vore bra om admin. kunde ge ett kort besked om vad det berodde på.
Göran Carlsson, Odla.nu
Vi blev utsatta för en överbelastningsattack som sänkte hela servern. Tyvärr kan det ta någon timme att åtgärda det.
Solstorm
CITAT (Berith @ 11-08-2010, 12:15) *
Och jag då - irriterande för en del - tycker inte att AQ ska ha större befogenhet än han redan har. Tycker som jag sagt förut, att nu när det inte förekommer några spam behöver han inte ha den befogenheten alls.

Eller så ska han som moderator inte delta i forumet.


Tänk efter lite.... Vad tror du det beror på att vi slipper spammen numera?
Jag tycker att han gör ett mycket bra jobb som spamborttagare. Jag tycker inte heller att han ska vara moderator men det är han ju inte heller. Tack för att du plockar bort spam AQ, hela forumet blir bättre av ditt jobb rose.gif
Berith
CITAT (Solstorm @ 26-08-2010, 10:53) *
Tänk efter lite.... Vad tror du det beror på att vi slipper spammen numera?
Jag tycker att han gör ett mycket bra jobb som spamborttagare. Jag tycker inte heller att han ska vara moderator men det är han ju inte heller. Tack för att du plockar bort spam AQ, hela forumet blir bättre av ditt jobb rose.gif

Men det har väl inte förekommit nåt spam på flera månader? Återkommer dom så ska nån naturligtvis ha befogenhet att plocka bort dom.

Även om han inte kallar sej moderator själv så kan han ju göra sånt som vi vanliga medlemmar inte kan. En del tror ju att jag är avundsjuk på att han kan fixa och dona med sina inlägg tex utan att det syns. Inte ett dugg avundsjuk på sånt!

Men han kanske skulle utnyttja sin moderatorställning - den lilla han nu har... - och kolla upp om misstänkta troll har samma IP-nr. g.gif
fuchsian
CITAT (Berith @ 26-08-2010, 11:01) *
Men det har väl inte förekommit nåt spam på flera månader? Återkommer dom så ska nån naturligtvis ha befogenhet att plocka bort dom.

Även om han inte kallar sej moderator själv så kan han ju göra sånt som vi vanliga medlemmar inte kan. En del tror ju att jag är avundsjuk på att han kan fixa och dona med sina inlägg tex utan att det syns. Inte ett dugg avundsjuk på sånt!

Men han kanske skulle utnyttja sin moderatorställning - den lilla han nu har... - och kolla upp om misstänkta troll har samma IP-nr. g.gif


Vad skulle det vara till nytta, frågar jag? Jag för min del skulle vilja lära ditt sätt att lägga mina inlägg så att de inte skulle störa hela tråden.
Några förslag?
Alba
CITAT (Berith @ 26-08-2010, 11:01) *
Men det har väl inte förekommit nåt spam på flera månader? Återkommer dom så ska nån naturligtvis ha befogenhet att plocka bort dom.

Även om han inte kallar sej moderator själv så kan han ju göra sånt som vi vanliga medlemmar inte kan. En del tror ju att jag är avundsjuk på att han kan fixa och dona med sina inlägg tex utan att det syns. Inte ett dugg avundsjuk på sånt!

Men han kanske skulle utnyttja sin moderatorställning - den lilla han nu har... - och kolla upp om misstänkta troll har samma IP-nr. g.gif



Och om det vore så - har man inget att dölja så är det väl inga problem.
Så bra om han kan få stopp på trollen.
netha
CITAT (Berith @ 26-08-2010, 11:01) *
Men det har väl inte förekommit nåt spam på flera månader? Återkommer dom så ska nån naturligtvis ha befogenhet att plocka bort dom.

Även om han inte kallar sej moderator själv så kan han ju göra sånt som vi vanliga medlemmar inte kan. En del tror ju att jag är avundsjuk på att han kan fixa och dona med sina inlägg tex utan att det syns. Inte ett dugg avundsjuk på sånt!

Men han kanske skulle utnyttja sin moderatorställning - den lilla han nu har... - och kolla upp om misstänkta troll har samma IP-nr. g.gif

Hur menar du? Jag får uppfattning att du har flera nick och är rädd att bli upptäckt ... eller?
Varför annars denna oro så fort Aquakul befogenhet som spamborttagare kommer på ta!?
Berith
Men tycker inte ni det då? Att det vore bra om nån kollade upp dom misstänka trollens IP-nr? Det tycker jag vore toppen! Själv har jag bara ett konto så jag vore inte ett dugg orolig.

Han har ju själv sagt att han kan se spammarnas IP-nr så då borde han ju kunna kolla hur det ligger till med övriga också?
Solstorm
Vad är det med Aqvakuls spamborttagning som stör dig? Även om det varit lugnt ett tag så är det väl bra att han finns där och kan när de dyker upp? Vad är det som stör dig?
Suz
Jag skulle vilja efterlysa en funktion där man ser nya inlägg sen sist man var inloggad.
Idag ser man bara den senaste nya tråden har jag förstått??

Kanske som ett annat forum har, att när man öppnar en avdelning ser man på höger sida i vilka trådar det kommit nya inlägg/kommentaret.
Alternativt ett litet kuvert eller trådnamnet i annan färg så man förstår att "här har det hänt saker".

Eller finns det redan bara jag som inte förstått hur man hittar det?
Rihane
CITAT (Suz @ 30-08-2010, 17:41) *
Jag skulle vilja efterlysa en funktion där man ser nya inlägg sen sist man var inloggad.
Idag ser man bara den senaste nya tråden har jag förstått??

Kanske som ett annat forum har, att när man öppnar en avdelning ser man på höger sida i vilka trådar det kommit nya inlägg/kommentaret.
Alternativt ett litet kuvert eller trådnamnet i annan färg så man förstår att "här har det hänt saker".

Eller finns det redan bara jag som inte förstått hur man hittar det?


Prova med att logga ut och logga in strax efter. Tryck på "nya inlägg" då ska inga nya inlägg synas. Gör det det kanske det är några inställningar på din webbläsare du måste ändra i.
Suz
CITAT (Rihane @ 30-08-2010, 17:59) *
Prova med att logga ut och logga in strax efter. Tryck på "nya inlägg" då ska inga nya inlägg synas. Gör det det kanske det är några inställningar på din webbläsare du måste ändra i.



Tack Rihane!! Det hade jag missat!
Nu får jag bara ett felmeddelande iofs men det har säkert med någon inställning att göra som du sa.
Ska kolla upp det!
Tack igen!
Rihane
CITAT (Suz @ 30-08-2010, 18:44) *
Tack Rihane!! Det hade jag missat!
Nu får jag bara ett felmeddelande iofs men det har säkert med någon inställning att göra som du sa.
Ska kolla upp det!
Tack igen!


Felmeddelandet får man om det inte hunnit komma några nya inlägg sedan man sist var inloggad.
Förmodligen har jag väl missförstått vad du vill.
Suz
CITAT (Rihane @ 30-08-2010, 19:44) *
Felmeddelandet får man om det inte hunnit komma några nya inlägg sedan man sist var inloggad.
Förmodligen har jag väl missförstått vad du vill.



Nej nej nej du hade alldeles rätt!! tummenupp.gif
Tack för hjälpen!!
Det var precis som du sa!!
Bara jag som blir för ivrig ibland!
Irene_L
CITAT (Suz @ 30-08-2010, 17:41) *
Jag skulle vilja efterlysa en funktion där man ser nya inlägg sen sist man var inloggad.
Idag ser man bara den senaste nya tråden har jag förstått??

Kanske som ett annat forum har, att när man öppnar en avdelning ser man på höger sida i vilka trådar det kommit nya inlägg/kommentaret.
Alternativt ett litet kuvert eller trådnamnet i annan färg så man förstår att "här har det hänt saker".

Eller finns det redan bara jag som inte förstått hur man hittar det?



Så här ser du om nya inlägg kommit sen du sist var inne....gå in på ex Småprat...om det finns nya inlägg i en tråd så finns det till vänster om tråden en ruta med en bock i. Klicka på den rutan så kommer du till de inlägg du ej läst!
Finns det ingen ruta framför tråden så finns det inga nya inlägg!
Suz
CITAT (Irene_L @ 31-08-2010, 09:53) *
Så här ser du om nya inlägg kommit sen du sist var inne....gå in på ex Småprat...om det finns nya inlägg i en tråd så finns det till vänster om tråden en ruta med en bock i. Klicka på den rutan så kommer du till de inlägg du ej läst!
Finns det ingen ruta framför tråden så finns det inga nya inlägg!



Tack Irene!!
Trots alla år här har jag ännu inte satt mig in i alla funktionerna blush.gif
Aqvakul
SEGT idag - kontaktar Ingemar!
fuchsian
AGVA,

Hur kommer det sig att man inte få iväg sitt inlägg och när man trycker ytterligare så kommer det sedan fram flera gånger, som i stereo?

Det har varit läkligt mystiskt idag. Helt plötsligt fungerade inte ens nickname och användarnamn, man kom till den rosa rutan där det står att man inte finns i registret, el. likn. gagg? ....fuchian....

AGVA,

Hur kommer det sig att man inte få iväg sitt inlägg och när man trycker ytterligare så kommer det sedan fram flera gånger, som i stereo?

Det har varit läkligt mystiskt idag. Helt plötsligt fungerade inte ens nickname och användarnamn, man kom till den rosa rutan där det står att man inte finns i registret, el. likn. gagg?

När man trycker på att skicka svar ---- händer inget alls! sitter här som en annan fåne! ....fuchian....
Berith
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2010, 16:36) *
SEGT idag - kontaktar Ingemar!

En liten smygfråga... g.gif Betyder det att Ingemar har hand om det tekniska igen?
Kryddan03
CITAT (Berith @ 23-09-2010, 08:02) *
En liten smygfråga... g.gif Betyder det att Ingemar har hand om det tekniska igen?

Antar det eftersom Göran hänvisade till honom eller webmaster i den här tråden:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...02681&st=0#
Berith
tummenupp.gif Tackar! Undrade bara för att det var väl Ingemar som var mest aktiv i det tekniska förut när forumet var nyare, men sen blev det Göran som svarade på dom flesta frågorna. Tillbaka till Ingemar alltså.
Red Top
Är det meningen att man ska bli utloggad när man klickar på: Ta bort cookies som du fått i forumet?

Om inte, kanske det bör åtgärdas. smile.gif
netha
CITAT (Red Top @ 13-03-2011, 21:39) *
Är det meningen att man ska bli utloggad när man klickar på: Ta bort cookies som du fått i forumet?

Om inte, kanske det bör åtgärdas. smile.gif

Så har det ju alltid varit ... plockar du bort cookies så är du utloggad.
*Stintan*
Ja gamla cockies kan i vissa fall störa så därför ska man rensa ibland. Cockies är ju små grejer som gör att din dator minns sånt som t.ex. inloggningsuppgifter på en sida. Tar du bort dom så loggas du ut men nästa gång du loggar in så blir det en ny kaka. Eftersom forumets adress är ändrat så bör man alltså ta bort gamla cockies så det man har är aktuellt.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 12:28) *
Ja gamla cockies kan i vissa fall störa så därför ska man rensa ibland. Cockies är ju små grejer som gör att din dator minns sånt som t.ex. inloggningsuppgifter på en sida. Tar du bort dom så loggas du ut men nästa gång du loggar in så blir det en ny kaka. Eftersom forumets adress är ändrat så bör man alltså ta bort gamla cockies så det man har är aktuellt.

Fast det hjälper ju inte för flera utav oss..... Loggas ju ut hela tiden trots att kakorna är bortplockade flera gånger och kan över huvud taget inte komma in på Google Crome av någon anledning....... sad.gif
MissB
Jag önskar att man kunde välja vad man vill få med när man klickar på "Nya inlägg". Är man tex bara intresserad av vad som skrivs i trädgårdsforumet vore det skönt att slippa se allt under allmänt forum som kommer upp.
Myosotis
Ända sedan forumet gjordes om kan jag inte komma åt de andra rubrikerna längst upp, alltså Startsidan, köp&sälj, kontakt... Därför kan jag inte heller kontakta admin om det. Trodde att det skulle gå över, men nu har det ju gått ganska lång tid. Det som jag egentligen ville kontakta admin om när jag kom på att det inte gick var att man fortfarande inte kan välja "anpassad upplösning" som gör sidan lika bred som förr. Man vill ju att den ska täcka hela skärmen!!
Jag har mätt med linjal. Skärmen på min laptop är 34,5 cm bred.
Bredden på tråden är
24,5 cm (980)
17,5 cm (Standard)
18 cm (100%)
Snälla, fixa så man får välja som förr!!!
ronja
Kan man inte ha en egen underavdelning för frökedjor och busfrön? Just nu handlar nästan hälften av trådarna på första sidan under Förkultivering och förökning om detta.
Anki V
CITAT (ronja @ 14-04-2011, 19:18) *
Kan man inte ha en egen underavdelning för frökedjor och busfrön? Just nu handlar nästan hälften av trådarna på första sidan under Förkultivering och förökning om detta.


Ja, visst är det hemskt att det ska få förekomma på ett trädgårdsforum (sarkasm).

Allvarligt, du får väl skapa egna intressanta trådar som ”knuffar” ner det du inte vill se.

För…..det är väl så att det som många är intresserad av blir aktiva trådar och de hamnar högst upp.

/Anki

ronja
CITAT (Anki V @ 14-04-2011, 19:37) *
Ja, visst är det hemskt att det ska få förekomma på ett trädgårdsforum (sarkasm).

Allvarligt, du får väl skapa egna intressanta trådar som ”knuffar” ner det du inte vill se.

För…..det är väl så att det som många är intresserad av blir aktiva trådar och de hamnar högst upp.

/Anki



Ja, varför ha underavdelningar över huvud taget? Tänk att det får förekomma? (Också sarkasm).

Sa jag att jag inte ville se sådana trådar? Min tanke var att få det lite mer överskådligt.
MissLeia
Ni och familjeliv.se tillhör väl samma Stampen "familj"? Varför applicerar ni inte samma modell hit? Den på fl är helt klart mer lättmanövererad och överskådlig.
Kryddan03
CITAT (MissLeia @ 14-04-2011, 22:30) *
Ni och familjeliv.se tillhör väl samma Stampen "familj"? Varför applicerar ni inte samma modell hit? Den på fl är helt klart mer lättmanövererad och överskådlig.

Det handlar nog mer om vana tror jag. Jag har besökt familjeliv några gånger tidigare och tycker att det är en väldigt rörig, oöverskådlig och smått irriterande sida till sin design. Det här forumet, och numera även hela Odla.nu, är rena drömmen jämfört med familjeliv i mina ögon.
Gåsis
En odlaapp skulle jag önska.
/Åsa
Myosotis
Hallå? Admin? Är det någon som läser här?
mojan
CITAT (Myosotis @ 27-04-2011, 20:27) *
Hallå? Admin? Är det någon som läser här?

Jag tror att medlemmarna skulle uppskatta att få kommentarer på seriösa förslag till förbättringar, information om förändringar eller tips när det strular.
Att de ansvariga "syns till" tror jag skulle ha en positiv inverkan på hela forumet. Det kan lätt bli en båt utan styrman annars.
Så tycker lilla jag i alla fall. shy.gif
netha
CITAT (mojan @ 27-04-2011, 21:16) *
Jag tror att medlemmarna skulle uppskatta att få kommentarer på seriösa förslag till förbättringar, information om förändringar eller tips när det strular.
Att de ansvariga "syns till" tror jag skulle ha en positiv inverkan på hela forumet. Det kan lätt bli en båt utan styrman annars.
Så tycker lilla jag i alla fall. shy.gif

När forumet var ungt och pengarna ännu inte börjat trilla in i okontrollerbar mängd ... då var både Ingemar & Göran ganska aktiva och hjälpsamnma i frågor som forumister hade, de deltog också i viss mån i diskusionerna.
Sedan ... när miljonerna var nådda och Stampen visade intresse ... då försvann det familjära i forumet.
Helt förståeligt tycker jag.
Att styrningen i forumet inte fungerar ... det är nog noga uträknat = ska locka fler läsare. *asg*
Myosotis
Är det något viktigt kan man ju annars klicka på "Kontakt" längst upp, men eftersom mitt problem är just att rubrikerna däruppe inte längre går att nå vet jag inte hur jag ska kunna kontakta admin annat än att skriva i denna tråden och hoppas att detta fortfarande gäller:

CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 19-01-2010, 12:07) *
Tack för alla kommentarer! Jag får alla svar via mail så jag har läst dem löpande...


dunno.gif
mojan
Jag är medveten att odla.nu INTE drivs som hobby/ideellt men man anställde nyligen en kvinna som skulle ansvara för webbsidan.
Vi som hänger här är ju presumtiva kunder, som antingen handlar direkt från odla.nu eller gynnar alla sajtens annonsörer.
Det kan vara bra att vara rädd om sina kunder. flirting.gif
Göran Carlsson, Odla.nu
Jag håller med om att vi ägnar för lite tid åt forumet och till största delen beror det på tidsbrist. När vi började var sajten litet och även forumet. Nu är det så mycket annat som tar tid. Vi har en del planer för forumet men det är bara planer än så länge.

Katarina som började i November arbetar med innehållet på hemsidan och gör att det händer mycket mer på den än tidigare med nya artiklar, tävlingar, nya experter m.m. Forumet har inte varit så prioriterat tyvärr men vi får försöka ändra på det.

Mvh
Göran
mojan
Tack för svar! thanks.gif
Myosotis
Kopia av vad jag just skrev i denna tråden:

CITAT (Ingemar @ 04-05-2011, 12:20) *
Om du är inloggad i forumet kommer du direkt till rätt inlägg vid en sökning på Google.

NEJ! Fel. Jag är inloggad, gör en sökning på google, klickar på odlalänken som kommer upp och möts av "du måste logga in".

Och, ännu värre:

Läste en gammal tråd om mistelsådd som jag hade hittat med sökfunktionen. I den tråden fanns en länk till en annan tråd i forumet. När jag klickar på den krävs också inloggning!! duh.gif duh.gif duh.gif Klickar jag däremot på inloggningssidan som kommer upp på "Trädgårdsforumet", kommer jag till forumets startsida och - hokuspokus - är fortfarande inloggad! Och hur ska jag nu hitta den där tråden det länkades till i den andra gamla tråden när jag inte ens vet vad den heter, kan ni tala om det för mig?! ranting.gif

Om jag googlar på sparris och kommer till en odlalänk (dvs inte forumet utan odlingsråd) leder det bara till en tom vit sida. Jag kan sedan forumet gjordes om inte komma åt startsidan, kontakt&info osv. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det, men får jag någon hjälp? ranting.gif

Eftersom jag inte tror att admin läser denna tråden längre, kopierar jag in allt i "Förslag om förbättringar" under Support också, inte för att det gör någon nytta men...

thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif
ryss_борис
Förslag på förbättring: Ändra tillbaka så man ej behöver logga in för att läsa och avsätt samtliga av de snillen som ligger bakom denna idé..

Tillsätt moderatorer till forumet som faktiskt är intresserad av det, så ska du se att det kommer funka mycket bättre, samtidigt som du slipper engagera dig. Alla blir nöjda!
Lokan
Varför är det så svårt att ta bort bilder som man laddat upp??? Kommer inte åt dom gamla trådarna där jag vill ta bort bilder!
Kan ni inte göra om så det går att ta bort dom direkt i kontrollpanelen??? Nu är det ju komplett hopplöst...
Suz
CITAT (Myosotis @ 05-05-2011, 11:15) *
Kopia av vad jag just skrev i denna tråden:
NEJ! Fel. Jag är inloggad, gör en sökning på google, klickar på odlalänken som kommer upp och möts av "du måste logga in".

Och, ännu värre:

Läste en gammal tråd om mistelsådd som jag hade hittat med sökfunktionen. I den tråden fanns en länk till en annan tråd i forumet. När jag klickar på den krävs också inloggning!! duh.gif duh.gif duh.gif Klickar jag däremot på inloggningssidan som kommer upp på "Trädgårdsforumet", kommer jag till forumets startsida och - hokuspokus - är fortfarande inloggad! Och hur ska jag nu hitta den där tråden det länkades till i den andra gamla tråden när jag inte ens vet vad den heter, kan ni tala om det för mig?! ranting.gif

Om jag googlar på sparris och kommer till en odlalänk (dvs inte forumet utan odlingsråd) leder det bara till en tom vit sida. Jag kan sedan forumet gjordes om inte komma åt startsidan, kontakt&info osv. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det, men får jag någon hjälp? ranting.gif

Eftersom jag inte tror att admin läser denna tråden längre, kopierar jag in allt i "Förslag om förbättringar" under Support också, inte för att det gör någon nytta men...

thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif



PRECIS så är det för mig med!
Vilket, tyvärr, innebär att jag nu hoppar över de länkar som går till Odla i mina sökningar.
herkules
Numera kan jag bara skicka snabbsvar med iphonen/ipaden, alltså inte svara som vanligt, citera mm. Lite trist och om det kan fixas (om det öht har m foruminställningar att göra?) så skulle iaf jag bli glad, surfar ju mest med dessa apparater.
mojan
Jag vill ha en app till Odla.nu för min smartphone (Android)! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon