Full version: Lite info om fikon
Sidor: 1, 2, 3, 4
Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 01-07-2009, 23:03) *
menar du dom upphöjningar i bladet? så är det fullt normalt. som du ser så har mitt fikon samma sak på bladen (bild från förra året).


Ja, precis sådana är det på mina blad.


Förresten tack till er båda Flaxss och MariaS. Bra att kunna köra lite brainstormning kring vad som kan vara fel. Det är liksom inte så många på mitt jobb som är intresserade av växter i allmänhet och fikon i synnerhet :-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 01-07-2009, 23:20) *
Ja, precis sådana är det på mina blad.


helt normalt.

hittade3 bilder till på olika fikon, ser dina blad ut som mina är dom helt normala.

[attachment=37351:balkong_009.JPG]

[attachment=37352:balkong_010.JPG]

[attachment=37353:balkong_012.JPG]

som sagt gulande blad beror på

Torka, extrem värme(över +50c +55c för fikon), övervattning, ohyra, inte avhärdats ordenligt, invintring. en annan sak jag kom på att det kan vara övergödning då kan bladen bli extremnt gröna och sedan bli gula nedtill vad tror du om det?

hur som vad det än är så kommer nya blad garanterat när förhållanden är det rätta. är den rutten eller ijhäl torkad så kommer inget nytt men det ser man på stammarna. ihjältorkat är stammarna vita och silvriga och sköra och lite ihoptorkade är den rutten är stammen mörk och mjuk.

men jag är säker på att nya blad kommer så sköt den som vanligt och låt den stå. fikon kan ockås krångla första året och bli mer ''normala'' nästa år-.
Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 01-07-2009, 23:26) *
helt normalt.

hittade3 bilder till på olika fikon, ser dina blad ut som mina är dom helt normala.


som sagt gulande blad beror på

Torka, extrem värme(över +50c +55c för fikon), övervattning, ohyra, inte avhärdats ordenligt, invintring. en annan sak jag kom på att det kan vara övergödning då kan bladen bli extremnt gröna och sedan bli gula nedtill vad tror du om det?

hur som vad det än är så kommer nya blad garanterat när förhållanden är det rätta. är den rutten eller ijhäl torkad så kommer inget nytt men det ser man på stammarna. ihjältorkat är stammarna vita och silvriga och sköra och lite ihoptorkade är den rutten är stammen mörk och mjuk.

men jag är säker på att nya blad kommer så sköt den som vanligt och låt den stå. fikon kan ockås krångla första året och bli mer ''normala'' nästa år-.

Jo, det är så mina blad ser ut. Garanterat. Dock ser bladen som sagt inte så ut på det senaste fikonträdet jag köpte för en vecka sedan. Där finns det inga vita prickar på bladen.

Övergödning skulle det faktiskt kunna vara. Dels har jag omplanterat och dels har jag gett flytande näring typ 1-2 gånger i veckan.

Kom till att tänka på dem extrema temperatursvängningarna som har varit senaste månaden (kallaste juni i mannaminnet för att sedan explodera i gassande sol). Under hela denna tid har mina fikon stått på balkongen.

Skulle detta kunna ha bidragit?

OK, följer ditt råd och ser vad som händer. Får ge upp hoppet om fikonfrukter från den plantan i år, suck.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 01-07-2009, 23:58) *
Jo, det är så mina blad ser ut. Garanterat. Dock ser bladen som sagt inte så ut på det senaste fikonträdet jag köpte för en vecka sedan. Där finns det inga vita prickar på bladen.

Övergödning skulle det faktiskt kunna vara. Dels har jag omplanterat och dels har jag gett flytande näring typ 1-2 gånger i veckan.

Kom till att tänka på dem extrema temperatursvängningarna som har varit senaste månaden (kallaste juni i mannaminnet för att sedan explodera i gassande sol). Under hela denna tid har mina fikon stått på balkongen.

Skulle detta kunna ha bidragit?

OK, följer ditt råd och ser vad som händer. Får ge upp hoppet om fikonfrukter från den plantan i år, suck.


min har klarat extrema temperatur svängar också (i krukor på balkong och uteplats), men jag tror vi kan ha hittat felet övergödning 2gånger i veckan kan bli för mycket och plus omplantering (som ger näring också). jag ger mina ny näring 1månad efter omplantering och sedan 2-4gånger i månaden från april-maj till juni det funkar åtminstone på mina.

ta det lite lugnare med näring och vänta på nya blad, och vattna inte för mycket om den är utan blad.

kossa
Nu har jag läst igenom hela tråden och Oh och Åh, vad mycket bra info jag hittade! TACK!
Jag har fått tre fikon-plantor från blomsteraffären, då de tappat nästan alla sina blad.
När jag läser här låter det som att de kan ha gått in i sommarvila, pga att de fått torka ut för mycket (hon i affären sa att hon missat att vattna dem).
På lappen som sitter i krukorna står det Ficus Carica Fig Tree Shamir-Nursery Family: Moraceae.
Eftersom jag har tre små träd så tror jag att jag ska prova att behandla dem olika... Ja, får kika på hur jag ska göra!
Bor i zon 3-4 så de kanske inte gillar att stå ute här året runt...
Nu ska jag söka vidare här på nätet och se vad jag hittar!
[attachment=37979:P1010178_2.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (kossa @ 11-07-2009, 11:41) *
Nu har jag läst igenom hela tråden och Oh och Åh, vad mycket bra info jag hittade! TACK!
Jag har fått tre fikon-plantor från blomsteraffären, då de tappat nästan alla sina blad.
När jag läser här låter det som att de kan ha gått in i sommarvila, pga att de fått torka ut för mycket (hon i affären sa att hon missat att vattna dem).
På lappen som sitter i krukorna står det Ficus Carica Fig Tree Shamir-Nursery Family: Moraceae.
Eftersom jag har tre små träd så tror jag att jag ska prova att behandla dem olika... Ja, får kika på hur jag ska göra!
Bor i zon 3-4 så de kanske inte gillar att stå ute här året runt...
Nu ska jag söka vidare här på nätet och se vad jag hittar!
[attachment=37979:P1010178_2.jpg]


för att fikon ska sommarvilar så krävs en väldigt högtemp plus långtorka och då gulnar bladen är det det som hänt så kommer den med nya blad när man håller den fuktig en tid. sommarvila gör ju fikon för att överleva hetta och torkan.

sedan finns det många orsaker att dom tappar blad oftast rättar det till sig av sig själv.

hade det varit mina plantor så hade jag ställt dom i växthus eller ute och sedan när första frosten kommit tar du in dom och placerar dom svalt och mörkt och vattnar mindre. våren därpå sätter du ut dom tidigt på våren (ta in vid vårfrost) placera dom soligt och varmt direkt. då kommer nya blad komma antingen komma detta år eller nästa år. sedan när man väl haft dom över ett år och sköter dom som man ska så brukar ''bladfällingen'' funka normalt och behåller även bladen om det blir lite torrt.

när man köper dom med massa frukter och små plantor och stora fina blad är dom oftast hårt drivna i början och säljs direkt och snabbt som möjligt ''innan den blir ful''. och då räcker det att den torkar lite för att bli ful bara för den är hårt driven. oftast kan dessa plantor även tappa blad bara av miljöbyten (redan i butiken är det ett miljöbyte). men som jag skrev efter ett år rättar allt detta till sig. risken finns att den kan tappa frukterna också men nytt ko0mmer.

hoppas du förstod mitt långa och krångliga inlägg. tyckte det själv blev lite rörigt

skogstroll
jag har två fikon från förra året som jag hoppas kunna smaska i mig, men när ungefär borde de vara klara? Jag förstår de ska mjuka och goa men... till hösten? smile.gif
Alexander-VG-zon3
sensommaren och hösten brukar det komma mogna frukter hos mig, vid frostfri övervintring vintern-våren.

dom ska nästan vara lätt övermogna och ''kletiga'' så smakar dom som bäst.

kossa
CITAT (flaxss @ 11-07-2009, 12:43) *
för att fikon ska sommarvilar så krävs en väldigt högtemp plus långtorka och då gulnar bladen är det det som hänt så kommer den med nya blad när man håller den fuktig en tid. sommarvila gör ju fikon för att överleva hetta och torkan.

sedan finns det många orsaker att dom tappar blad oftast rättar det till sig av sig själv.

hade det varit mina plantor så hade jag ställt dom i växthus eller ute och sedan när första frosten kommit tar du in dom och placerar dom svalt och mörkt och vattnar mindre. våren därpå sätter du ut dom tidigt på våren (ta in vid vårfrost) placera dom soligt och varmt direkt. då kommer nya blad komma antingen komma detta år eller nästa år. sedan när man väl haft dom över ett år och sköter dom som man ska så brukar ''bladfällingen'' funka normalt och behåller även bladen om det blir lite torrt.

när man köper dom med massa frukter och små plantor och stora fina blad är dom oftast hårt drivna i början och säljs direkt och snabbt som möjligt ''innan den blir ful''. och då räcker det att den torkar lite för att bli ful bara för den är hårt driven. oftast kan dessa plantor även tappa blad bara av miljöbyten (redan i butiken är det ett miljöbyte). men som jag skrev efter ett år rättar allt detta till sig. risken finns att den kan tappa frukterna också men nytt ko0mmer.

hoppas du förstod mitt långa och krångliga inlägg. tyckte det själv blev lite rörigt



TACK!
Ja, jag förstog ditt inlägg och nog var det långt, men inte krångligt!
Jättebra tips du kom med!
Jag ska fixa större krukor att plantera dem i nu då (gärna sandblandad jord har jag förstått)
och så ställer jag nog en på vår uteplats och två i växthusen. Ska bli spännande att se hur det går med dem!
Men vet du om det spelar någon roll om man ökar mycket i krukstorlek samtidigt, eller ska man öka succesivt?!
Överlever de alla tre så ska nog min far få adoptera den ena plantan såsmåningom. Han har lite andra förutsättningar för odling och övervintring - är ju kul att jämföra olika sätt!
Tack än en gång! =)
Alexander-VG-zon3
CITAT (kossa @ 11-07-2009, 15:22) *
TACK!
Ja, jag förstog ditt inlägg och nog var det långt, men inte krångligt!
Jättebra tips du kom med!
Jag ska fixa större krukor att plantera dem i nu då (gärna sandblandad jord har jag förstått)
och så ställer jag nog en på vår uteplats och två i växthusen. Ska bli spännande att se hur det går med dem!
Men vet du om det spelar någon roll om man ökar mycket i krukstorlek samtidigt, eller ska man öka succesivt?!
Överlever de alla tre så ska nog min far få adoptera den ena plantan såsmåningom. Han har lite andra förutsättningar för odling och övervintring - är ju kul att jämföra olika sätt!
Tack än en gång! =)


kalkrik och lucker och luftigjord vill dom ha.

öka storleken, plantera om dom i en kruka som är ca 3cm bredare. men jag hade nog väntat med att plantera om dom till nästa vår istället. omplantering nu kan störa dom lite med invintring till hösten.

Moxie
CITAT (Martin_Blomberg @ 23-05-2009, 20:50) *
Här kommer en fråga till kring fikon:
Mitt fikonträd luktar ehh, typ alltså kattpiss...
Skall det lukta så?

Luktar jag på bladen så känns "odören" tydligt. Jag har inte katt :-)

Vad luktar bladen på era fikonträd?


Sent svar pga att jag inte varit inne på forumet....

Bladen på de flesta av mina fikonträd/buskar luktar KATTPISS vid vissa temperaturer (varmt).
Jag har vänner vars fikon gör detsamma, så det är helt normalt.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Moxie @ 11-07-2009, 21:16) *
Sent svar pga att jag inte varit inne på forumet....

Bladen på de flesta av mina fikonträd/buskar luktar KATTPISS vid vissa temperaturer (varmt).
Jag har vänner vars fikon gör detsamma, så det är helt normalt.


konstigt att jag inte märker nåt, men har både läst och hört att folks gör det. men jag doftade väldigt noga på mina i väldigt varmt väder också men kände inget.

men det kan nog va som jag skrev innan att jag inte märker sånt och okänslig mot sånt så att mina gör det utan att jag känner det.
Martin_Blomberg
Tänkte bara uppdatera vad som hänt med mitt fikon vars blad gulnade. Precis som Flaxss skrev så kom det fram nya blad. Tyvärr ramlade fikonfrukten av men det lär väl komma nya till nästa sommar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 11-07-2009, 23:04) *
Tänkte bara uppdatera vad som hänt med mitt fikon vars blad gulnade. Precis som Flaxss skrev så kom det fram nya blad. Tyvärr ramlade fikonfrukten av men det lär väl komma nya till nästa sommar.


vad roligt att det kommer nya blad tummenupp.gif

men det var ju tråkigt med frukterna, men nytt kommer, redan tidigt på våren beroende hur den står kommer det nya ''blommor'' och frukt sen till sensommaren.
Moxie
CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 00:28) *
vad roligt att det kommer nya blad tummenupp.gif

men det var ju tråkigt med frukterna, men nytt kommer, redan tidigt på våren beroende hur den står kommer det nya ''blommor'' och frukt sen till sensommaren.


Har du fått årsfikon att mogna på friland? Jag har bara fått förra årets frukter att mogna.
De börjar sätta en massa nya frukter nu, men jag tror inte att de hinner bli färdiga innan frosten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Moxie @ 12-07-2009, 00:42) *
Har du fått årsfikon att mogna på friland? Jag har bara fått förra årets frukter att mogna.
De börjar sätta en massa nya frukter nu, men jag tror inte att de hinner bli färdiga innan frosten.


det beror ju mycket på hur sommaren är plus hur fikonet är efter vintern. fryser den ner så kan den börja rätt tidigt och då hinna få mogna frukter till hösten. jag har fått årsfikon att mogna på friland.

större än ärtor klarar inte vintern hos mig. och karten(blomknopparna) som är kvar efter vintern börjar inte utvecklas(blomma) förens till våren-försommaren och dom mognar under sommaren-hösten. en del ger ju bara en skörd om året medan andra kan ge 3skördar.

mitt svar var ju dock inte menat på frilands odlade plantor utan krukodlade då jag har för mig Martin's har sina på balkong ? och då kan dom vara tidigare beroende på hur dom övervintras/står. tummenupp.gif
Moxie
CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 01:29) *
det beror ju mycket på hur sommaren är plus hur fikonet är efter vintern. fryser den ner så kan den börja rätt tidigt och då hinna få mogna frukter till hösten. jag har fått årsfikon att mogna på friland.

större än ärtor klarar inte vintern hos mig. och karten(blomknopparna) som är kvar efter vintern börjar inte utvecklas(blomma) förens till våren-försommaren och dom mognar under sommaren-hösten. en del ger ju bara en skörd om året medan andra kan ge 3skördar.

mitt svar var ju dock inte menat på frilands odlade plantor utan krukodlade då jag har för mig Martin's har sina på balkong ? och då kan dom vara tidigare beroende på hur dom övervintras/står. tummenupp.gif


Ok. Jag tänkte på frilandsfikon. Där har jag aldrig fått årsfikon (dvs sådana som BÖRJAT utvecklas under innevarande år) att mogna. De som suttit kvar över vintern (de små ärtorna) brukar mogna i augusti (ev slutet av juli).
Så mina frilandsfikon ger bara en skörd om året.
jegi
Nu klassar mitt fikonträd inte riktigt in som frilandsd:o eftersom det får lite värme och kanalplast på vintern. Men det börjar inte växa tidigare tidigare för det vad jag kan märka, och de fikon som utvecklas under förra försommaren hann åtminstone mogna klart under hösten och det ser ut att bli likadant i år.
TheLan
Hejsan!
har läst igenom tråden och fått massa superbra info angående fikon.
Jag fick ett litet fikon träd idag av en vän till familjen.
Vad jag förstod är det en stickling till hans "moder träd" som han har haft i ett antal år
( fick även smaka på ett moget fikon från det trädet och gud vad gott det var med färska fikon biggrin.gif )
Vet inte vad det är för sorts fikon eller om han har köpt det i Sverige eller England då han är engelsman.
Han sa att jag kan låta det stå kvar i krukan och plantera om det nästa vår i en större. Kalkrik jord som är valdränerad och lucker är väl vad som är bäst vad jag har förstått.
Nu till min fråga.
Då jag inte har något mörkt utrymme (bor i lägenhet och förråden e aldeles för varma och ljusa ) att förvara mitt fikon träd på under vintern, finns det något alternativ eller får jag leta upp någon i bekantskapskretsen som har ett mörkt utrymme?
Kan det stå kvar på min inglasade balkong?? västerläge zon 2 ungefär

Väldigt tacksam för svar!!
Mvh
Therese
Alexander-VG-zon3
CITAT (TheLan @ 20-08-2009, 22:29) *
Väldigt tacksam för svar!!
Mvh
Therese



låt det stå kvar på balkongen sålänge det går, ta in ditt fikon när natttempen går ner mot -3c -5c. därefter placerar du den inne som en vanlig krukväxt. ta sedan ut den igen på våren efter frostrisken, så här övervintrar jag flertal fikon i lägenhet. och dom ger frukt även då dom har denna vinter. dom får vintervila ute som räcker för välmående plantor som ger frukt.
TheLan
tack flaxss!! då vet jag hur jag skall göra yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (TheLan @ 20-08-2009, 22:53) *
tack flaxss!! då vet jag hur jag skall göra yahoo.gif


problemet är att den vaknar väldigt tidigt, redan i minsta lilla gnutta vårljus så exploderar fikonen och får nya blad. ljusgröna och ''känsliga'' dessa blad brukar inte klara när plantan tas ut och dom faller av med nytt kommer snabbt, men när du övervintrar den inne är det viktigt att det det försiktigt på våren så avhärda den ordenligt. plantor som övervintrat kallt och mörkt är tåligare när dom tas ut och kan även klara av en sen frostnatt och kan ställas direkt i sol och väder.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25807910.html

även härdiga växter som hortensia går övervintra så, full med blommor tidigt på året inne. tyvärr dog den av att jag lämnade den ute i en frostnatt på våren.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25807908.html
Bock
Hejsan !

Jag undrar ett par saker angående att ha fikonträd i kruka...

Går det att odla fikon i ett växthus? - blir det för varmt? - Kanske för högt? - Går hålla som en buske?

Om det nu går att ha fikon i växthuset skulle man kunna ha det som vinterförvaring? - eller är det för ljust?

Om det är för kallt så skulle man kunna ha någon form av frostvakt så att det inte fryser? - eller det kanske inte blir så kallt?

Eller bör man flytta in det i garaget? - ca +10 beroende hur kallt det är ute men det är svalt nu på sommaren!

Tack på förhand!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bock @ 25-08-2009, 06:36) *
Hejsan !

Jag undrar ett par saker angående att ha fikonträd i kruka...

Går det att odla fikon i ett växthus? - blir det för varmt? - Kanske för högt? - Går hålla som en buske?

Om det nu går att ha fikon i växthuset skulle man kunna ha det som vinterförvaring? - eller är det för ljust?

Om det är för kallt så skulle man kunna ha någon form av frostvakt så att det inte fryser? - eller det kanske inte blir så kallt?

Eller bör man flytta in det i garaget? - ca +10 beroende hur kallt det är ute men det är svalt nu på sommaren!

Tack på förhand!


det blir inte för varmt för ett fikon i ett växthus, fikon trivs bra där. dock kan dom växa så bra att dom blir höga (1m per säsong). men håller man dom i krukor och inte mark planterar dom så blir dom lägre. det går att beskära och hålla dom nere.

du kan övervintra fikon i ditt växthus, håll det runt 0c +10c.
Bock
Tack för svaret!

Nu bär det av och kolla om det går att få tag på nått fikonträd...

Ha det!
Bock
Hejsan Igen!

Det blev inget fikonträd dom var slut! Men det gick att få hem på en vecka men dem rekomenderade att vänta till våren så att det hinner bli stark inför vintern så det får bli det och då köper jag ett Borgholm ' Diamant ' ska vara ett bra och mycket härdigt men är pris ok ca 325:- beroende storlek....

Ha det!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bock @ 25-08-2009, 16:39) *
Hejsan Igen!

Det blev inget fikonträd dom var slut! Men det gick att få hem på en vecka men dem rekomenderade att vänta till våren så att det hinner bli stark inför vintern så det får bli det och då köper jag ett Borgholm ' Diamant ' ska vara ett bra och mycket härdigt men är pris ok ca 325:- beroende storlek....

Ha det!


ska du inte ha det ute så kan du köpa ett nu om du vill, ska du frilandsplantera det så är endast våren/försommaren som gäller. sedan kan det ju vara lättare att hitta mer och fler sorter till våren.

har du det i kruka är det ju redan ''stark'' i krukan och invintringen sker under hösten och inte på våren. så vill du så köp ett nu om du skulle ha det i kruka.

jag hade avrått dig från att köpa Bornholms fikonen. det finns mycket bättre alt Brown turkey och Desert king är alla härdigare än Ficus carica 'Précoce de Dalmatie' ( syn Bornholmsfikon, Bornholms Diamant').

och ibland fuskas det med Bornholms fikonen, man låter ett ''vanligt'' fikon säljas som Bornholmsfikon även om det inte är det.

be dom istället att beställa hem Ficus carica 'Brown Turkey' eller Ficus carica 'Desert King' , grossisten Splendor plant har den, så tar dom därifrån så kan dom få hem.

hur stor va den som kostade 325kr ?

om du kan tänka dig att beställa från England så är dessa bra, stort sortiment.
http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Figs.html

deras fikon kostar 168kornor ( utan frakt) och jag har beställt där ifrån och det är bra kvalité och du får rejäla plantor för det priset. det blir ju billigare än 325kr.
Bock
Tack för tipsen Flaxss.

Tro det var ca 30-50cm högt... sen vet jag att de är dyra på sina växter ( Lidens i Lidköping ) men det bra kvalité. Köpte 60st häckplantor i våras ingen har dött ännu... skulle det va nått så är det bara att åka tillbaka med det så får du ett nytt har jag hört.

Sen har jag ändrat mig angående Bornholms Diamant det får bli ett Desert King ( tror att det är från kalifornien om jag mins rätt ) det ska vara mera härdigt än vad bornholm är...

Ska kolla vad grossisten Splendor har att erbjuda??? Sen när du beställt från England hur lång tid har det tagit för att få hem det?

tack för alla tipsen flaxss...

Ps: är det nått mera som jag bör tänka på när jag ska köpa fikon så är jag taksam för tipsen Ds:
MariaS
CITAT (Bock @ 26-08-2009, 08:23) *
Tack för tipsen Flaxss.

Tro det var ca 30-50cm högt... sen vet jag att de är dyra på sina växter ( Lidens i Lidköping ) men det bra kvalité. Köpte 60st häckplantor i våras ingen har dött ännu... skulle det va nått så är det bara att åka tillbaka med det så får du ett nytt har jag hört.

Sen har jag ändrat mig angående Bornholms Diamant det får bli ett Desert King ( tror att det är från kalifornien om jag mins rätt ) det ska vara mera härdigt än vad bornholm är...

Ska kolla vad grossisten Splendor har att erbjuda??? Sen när du beställt från England hur lång tid har det tagit för att få hem det?

tack för alla tipsen flaxss...

Ps: är det nått mera som jag bör tänka på när jag ska köpa fikon så är jag taksam för tipsen Ds:

Både kvalitet och priser är bättre hos Öbergs i VArnhem. Öbergs tog i våras 195:- för samma storlek på bornholmsfikonet! Tuja häckplantor 50cm tar han 39:-/st för o.s.v. Det gör en vinst på 50:-/planta och betalar då alltså resan...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bock @ 26-08-2009, 08:23) *
Tack för tipsen Flaxss.

Tro det var ca 30-50cm högt... sen vet jag att de är dyra på sina växter ( Lidens i Lidköping ) men det bra kvalité. Köpte 60st häckplantor i våras ingen har dött ännu... skulle det va nått så är det bara att åka tillbaka med det så får du ett nytt har jag hört.

Sen har jag ändrat mig angående Bornholms Diamant det får bli ett Desert King ( tror att det är från kalifornien om jag mins rätt ) det ska vara mera härdigt än vad bornholm är...

Ska kolla vad grossisten Splendor har att erbjuda??? Sen när du beställt från England hur lång tid har det tagit för att få hem det?

tack för alla tipsen flaxss...

Ps: är det nått mera som jag bör tänka på när jag ska köpa fikon så är jag taksam för tipsen Ds:


jag har beställt från dom i England i år det tog ca 1-2v, deras fikon kostade ca 168kr och då fick jag detta

http://www.pixbox.se/pic_show_id29087573.html

plantan är 90cm hög (utan kruka) med kruka är den 120cm väl förgrenad och kraftig tjockstam friska fina rötter för bara ca 168kr! det är väldigt billigt. det ända nackdel är att mitt paket hade fått en rejäl smäll på sidan i posten, så mitt fikon blev av med en gren och min ena citrus var ''söndrig'' men det skyller jag på posten för det var väldigt bra packat tyckte jag från säljaren.

men vill du ha andra sorter så rekommenderar jag dom verkligen.

ska du köpa i sverige så slå till på nåt annat än Bornholm, Desert king som du funderade på är en bra och härdig sort med bra skörd och fina frukter. har för mig att den tål ner till -16c efter etablering och i rätt läge.

Splendor plant har Desert King i sitt sortiment.

hmm vad vill du veta mer om fikon ? när du får hem det så placerar du där du vill ha det. ev beskär du det. vilket man ska göra i JAS och under vintern/tidig vår. annars finns det nog inte så mycket att göra nu än att vattna när det behövs och placera det sedan inför vintervila. köper du det på våren kan du plantera om det och ev avhärda det om du ska ha det ute eller i växthus, dom vill ha lucker och luftigjord som är kalkrik.

Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 01:29) *
det beror ju mycket på hur sommaren är plus hur fikonet är efter vintern. fryser den ner så kan den börja rätt tidigt och då hinna få mogna frukter till hösten. jag har fått årsfikon att mogna på friland.

större än ärtor klarar inte vintern hos mig. och karten(blomknopparna) som är kvar efter vintern börjar inte utvecklas(blomma) förens till våren-försommaren och dom mognar under sommaren-hösten. en del ger ju bara en skörd om året medan andra kan ge 3skördar.

mitt svar var ju dock inte menat på frilands odlade plantor utan krukodlade då jag har för mig Martin's har sina på balkong ? och då kan dom vara tidigare beroende på hur dom övervintras/står. tummenupp.gif

Hej! Har inte varit här inne på ett tag utan varit utomlands länge. Nu märkte jag att mitt fikonträd där bladen gulnade och fikonfrukterna/blommorna ramlade av har fått nya fruktknoppar. Likaså på ett som redan har rätt stora fikon, nya frukter växer fram där med (ärtstora). Har inte tid att läsa genom hela tråden igen så frågar direkt: Dessa nya frukter som bildas, är det dem som kommer att mogna till nästa år? Eller är det typ en andra skörd detta år (men som aldrig kommer hinna mogna)?

PS. Det stämmer, jag har mina i kruka på balkong.
rehn
[attachment=41240:IMG_2544.jpg]Jag fick en fikonkvist förra sommaren( 2008) som jag gjorde 2 sticklingar av. Dom har stått inne hela vintern. Den ena har fått vara ute sen i maj den andra står i växthus. Uteplantan har nu mogna fikon( se bild ), växthusplantan har bara kart. Frågor, Är detta en tillfällighet eller är utevistelsen "mogningsbefrämjade" ? Vet ej vad det är för sort, kan någon indentifiera sorten mha bilden ??
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 29-08-2009, 14:39) *
Hej! Har inte varit här inne på ett tag utan varit utomlands länge. Nu märkte jag att mitt fikonträd där bladen gulnade och fikonfrukterna/blommorna ramlade av har fått nya fruktknoppar. Likaså på ett som redan har rätt stora fikon, nya frukter växer fram där med (ärtstora). Har inte tid att läsa genom hela tråden igen så frågar direkt: Dessa nya frukter som bildas, är det dem som kommer att mogna till nästa år? Eller är det typ en andra skörd detta år (men som aldrig kommer hinna mogna)?

PS. Det stämmer, jag har mina i kruka på balkong.


fikon för ''ny'' fruktsättning under sommaren/sensommaren som sedan övervintrar och mognar till våren/försommaren.

dock kan olika fikon få olika många skördar, en del ger 3skördar per år och andra bara en.
Alexander-VG-zon3
CITAT (rehn @ 29-08-2009, 21:19) *
[attachment=41240:IMG_2544.jpg]Jag fick en fikonkvist förra sommaren( 2008) som jag gjorde 2 sticklingar av. Dom har stått inne hela vintern. Den ena har fått vara ute sen i maj den andra står i växthus. Uteplantan har nu mogna fikon( se bild ), växthusplantan har bara kart. Frågor, Är detta en tillfällighet eller är utevistelsen "mogningsbefrämjade" ? Vet ej vad det är för sort, kan någon indentifiera sorten mha bilden ??


det kan nog var en tillfällighet eller att plantorna mår olika. dock brukar frukten bli fin och av hög kvalité om dom odlas i växthus åretrunt.
MariaS
CITAT (flaxss @ 30-08-2009, 09:42) *
fikon för ''ny'' fruktsättning under sommaren/sensommaren som sedan övervintrar och mognar till våren/försommaren.

dock kan olika fikon få olika många skördar, en del ger 3skördar per år och andra bara en.

Vilka är vilka?
Martin_Blomberg
CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 21:43) *
Vilka är vilka?

Gör en sökning på "three crops" i detta dokument så får du fram namnen på några fikonsorter som kan ge 3 skördar per år:
http://ucce.ucdavis.edu/files/datastore/391-296.pdf
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 21:43) *
Vilka är vilka?


ja ficus carica är det allt, vilken namnsort kan jag inte säga då jag inte vet alla.

sedan kan även sorter som ger två skördar per år ge 3 om dom växer i ett varmt eller gynnsamt klimat.

odlar man dom i växthus så kan frukten bildas snabbt på namnsorter som ger tidig skörd, och därmed utveckla 3skördar en som mognar under våren (från vinterknoppar) och en som mognar under sommaren och en som mognar under hösten-förvintern, räknar man så blir det TRE.

annars är det ju bara läsa Johan Lemte Kulturväxter i kruka eller Kerstin Park bok som heter FIKON.

CITAT (Martin_Blomberg @ 30-08-2009, 23:54) *
Gör en sökning på "three crops" i detta dokument så får du fram namnen på några fikonsorter som kan ge 3 skördar per år:
http://ucce.ucdavis.edu/files/datastore/391-296.pdf


väldigt intressant läsning , ser det ut som. orkar inte läsa det nu för nu ska jag sova men i morgon kanske.

tack för länken.
Martin_Blomberg
Ny fråga:
Jag tror inte dem fikon jag har på mina plantor kommer hinna mogna. Har öppnat den som såg mest mogen ut och den såg ut att behöva ngn vecka till med sol och +20 grader eller mera.

1. Kan jag ställa dem inomhus i fönstret för att på så sätt få mera värme till fikonen och därmed få frukten att mogna?

2. Kan jag gassa på med en metallhalogenlampa (inomhus) för att få dem att mogna?

3. Finns det några andra sätt att få frukten att mogna? (Jag bor i lägenhet så har inget växthus...)
Maggan H
CITAT (MariaS @ 23-05-2009, 16:25) *
Rosjorden fungerar bra på fikon, om man frilandsplanterar den. Annars bör man blanda lika delar P-jord och rosjord om man har fikonet i kruka.

Vad är det i rosjorden som är bra? Mitt fikon står i helt vanlig lokal plantjord och har vuxit bra. Jag ska ta sticklingar för att kunna stamma upp en till ett träd då detta fick toppen avbruten i starten. Kommer nog att använda samma jord till dem. Tror jag ska ta en nu i höst o se om den klarar sig.

Tack för all info, Pelle! (Glömde ditt alias men kom ihåg ditt namn! tongue.gif )
MariaS
CITAT (Maggan H @ 13-09-2009, 19:53) *
Vad är det i rosjorden som är bra? Mitt fikon står i helt vanlig lokal plantjord och har vuxit bra. Jag ska ta sticklingar för att kunna stamma upp en till ett träd då detta fick toppen avbruten i starten. Kommer nog att använda samma jord till dem. Tror jag ska ta en nu i höst o se om den klarar sig.

Tack för all info, Pelle! (Glömde ditt alias men kom ihåg ditt namn! tongue.gif )

Det är kalkhalten i rosjorden som fikonen gillar, fast rosjorden är dåligt anpassad för krukodling bara...
Maggan H
CITAT (MariaS @ 13-09-2009, 19:58) *
Det är kalkhalten i rosjorden som fikonen gillar, fast rosjorden är dåligt anpassad för krukodling bara...

Tack Maria! Vi har hårt vatten här, kanske är det det som har gjort att det trivs oavsett 'fin' jord.
MariaS
Förmodligen. Fikonen gillar när det är högre pH och det får de ju då....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 13-09-2009, 19:27) *
Ny fråga:
Jag tror inte dem fikon jag har på mina plantor kommer hinna mogna. Har öppnat den som såg mest mogen ut och den såg ut att behöva ngn vecka till med sol och +20 grader eller mera.

1. Kan jag ställa dem inomhus i fönstret för att på så sätt få mera värme till fikonen och därmed få frukten att mogna?

2. Kan jag gassa på med en metallhalogenlampa (inomhus) för att få dem att mogna?

3. Finns det några andra sätt att få frukten att mogna? (Jag bor i lägenhet så har inget växthus...)


ha den ute så länge det går, innan frosten kommer tar du in den och placerar den inne i rumstemp då kommer frukterna mogna inne.
Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 13-09-2009, 21:08) *
ha den ute så länge det går, innan frosten kommer tar du in den och placerar den inne i rumstemp då kommer frukterna mogna inne.

Och sedan ut igen med växten? Så att den får sin vintervila.

Eller kommer det att bli en chock för växten att abrupt sätta den ut igen (jag är rädd för att de nya fikonfruktanlagen då ramlar av)?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 13-09-2009, 21:29) *
Och sedan ut igen med växten? Så att den får sin vintervila.

Eller kommer det att bli en chock för växten att abrupt sätta den ut igen (jag är rädd för att de nya fikonfruktanlagen då ramlar av)?


nej du har den inne tills den ska ut på våren, även om du tar in den innan frosten (för att inte förstöra frukterna) så kommer den hinna få vintervila ute. för fikon räcker det att det är ca +5c +10c i 1-2månader vilket dom oftast får när man har dom ute under hösten.

den kommer säkert få nya blad och sånt inne men det är ingen fara om du kan ge den extra ljus.

Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 13-09-2009, 21:45) *
nej du har den inne tills den ska ut på våren, även om du tar in den innan frosten (för att inte förstöra frukterna) så kommer den hinna få vintervila ute. för fikon räcker det att det är ca +5c +10c i 1-2månader vilket dom oftast får när man har dom ute under hösten.

den kommer säkert få nya blad och sånt inne men det är ingen fara om du kan ge den extra ljus.

Aaa, då förstår jag. Toppen, tack så mycket för hjälpen!
Alexander-VG-zon3
fin fina frukter

[attachment=42017:PICT0138.JPG]
Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 14-09-2009, 16:27) *
fin fina frukter

[attachment=42017:PICT0138.JPG]

Grattis med skörden! En dag skall väl jag också klara av det :-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 14-09-2009, 22:14) *
Grattis med skörden! En dag skall väl jag också klara av det :-)


tack visst är det härligt, och mer pågång.

fikonet i trädgården har fått ny kart som sedan ska mogna nästa år

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353991.html

Martin_Blomberg
Här kommer en fråga om belysning för fikon under vintern.
Jag har köpt en metallhalogenlampa på Jula. Det är en 70 W. Jag har 30 dar öppet köp på den.

Lampan i fråga:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp...mID%40EQ=427576
(om länken inte fungerar så är beskrivningen: Metallhalogenstrålkastare 70 W IP44
Motsvarar ca. 250 W vanlig halogenarmatur!
En slagkraftig lampa med slagkraftigt pris! Armaturhus samt ställbar fästbygel i formgjuten aluminium. 4 mm härdat glas fäst med clips som enkelt lossas vid t.ex. lampbyte. Metallhalogenlampa ingår. Sockel: R7S. Kabellängd: 500mm. IP44. Effekt: 70 W. 230 V. Vikt: 3,7 kg. B240xH345xD90 mm. (Artnr: 427576) )

Jag vet inget om Kelvinantalet på lampan som följer med.

Frågan: Kan jag använda den som extrabelysning på vintern/våren inomhus för mina fikon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon