Full version: Lite info om fikon
Sidor: 1, 2, 3, 4
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 25-09-2009, 15:57) *
Frågan: Kan jag använda den som extrabelysning på vintern/våren inomhus för mina fikon?


har aldrig använt den/det så det vet jag inte.

Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 25-09-2009, 20:08) *
har aldrig använt den/det så det vet jag inte.

Vad använder du som extrabelysning? Hur många Watt?
Alexander-VG-zon3
jag använder lysrör, 30W. det håller dom vid liv ialalfall.
Martin_Blomberg
Fråga om mina fikon i kruka på balkong som fortfarande är grönbladiga och endast har tappat några få blad.
Planen är att låta dem stå ute så länge som möjligt, sedan inomhus i rumstemp + extra belysning.

Hur skall man veta när de har fått tillräckligt med vintervila på balkongen och det är dags att ta in dem?
Skall man ta in fikonen först när dem har tappat bladen?
Eller är det när det är 0 gradigt även dagtid som man skall ta in dem?
Finns det ngn bra tumregel för när det är dags att ta in fikonen om planen är att övervintra dem inne med extra ljus?
Alexander-VG-zon3
desto mer du kan ha dom ute nu desto vitalare blir dom nästa år och mer frukt får du.

mina har börjat förstå att det är höst (det är jag glad för)
http://www.pixbox.se/pic_show_id29518024.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29518044.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29518050.html

men jag tror mina har det kallare och öppnare än dina? balkongen kanske är mer skyddad och då får dom en ''varmare'' höst och fäller bladen senare.

men du kan nog ha dom ute i nov beroende hur kylan kommer och hur högt upp din balkong är. är det milt kanske också dec. och sedan tar du in dom. och när du tar in dom så kan dom vakna och få nya blad ( se upp för ohyra) men du kan låta dom få blad inne.

för fikon brukar det räcka med 1-2månaders med vintervila dvs neråt +10c +1c. men det skiljer för olika sorter och även inom samma sort kan det var olika skillnader.




CITAT (Martin_Blomberg @ 11-10-2009, 23:45) *
Hur skall man veta när de har fått tillräckligt med vintervila på balkongen och det är dags att ta in dem?
Skall man ta in fikonen först när dem har tappat bladen?
Eller är det när det är 0 gradigt även dagtid som man skall ta in dem?
Finns det ngn bra tumregel för när det är dags att ta in fikonen om planen är att övervintra dem inne med extra ljus?


har dom tappat alla bladen så är dom i vila, och sedan ska dom också ha sin vila som är som jag skrev innan.

du ska ju inte utsätta dom för allt för mycket frost. men när det regelbundet blir runt -5c -3c på nätterna kan du ta in dom. det finns igen exakt tid att säga att då ska du ta in dom då det beror på hur vädret/klimatet är. nåt år kan det va väldigt milt och nåt annat kan det vara tidig frost och vinter kommer tidigt.
Martin_Blomberg
Tack för snabbt svar!
Min balkong är ca 7 meter upp från markhöjd. Det är många trädkronor runtom i samma höjd så det skyddar nog också en del.
Men då gör jag som du föreslog och väntar tills det blir utdragna frostnätter innan jag tar in dem.

Förresten, kan sådana lysrör duga som extrabelysning till fikonen?
Watt:21
Färg: 865 Dagsljus
Lumen:2000
Färgtemperatur: 6500
T5

Tänkte ha 2 sådana rör.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 12-10-2009, 10:20) *
Tack för snabbt svar!
Min balkong är ca 7 meter upp från markhöjd. Det är många trädkronor runtom i samma höjd så det skyddar nog också en del.
Men då gör jag som du föreslog och väntar tills det blir utdragna frostnätter innan jag tar in dem.

Förresten, kan sådana lysrör duga som extrabelysning till fikonen?
Watt:21
Färg: 865 Dagsljus
Lumen:2000
Färgtemperatur: 6500
T5

Tänkte ha 2 sådana rör.


sedan beror det ju på hur mycket frukt du har och vill spara, desto större frukter desto känsligare blir dom för frost.

jag tror det blir bra som extra ljus.
Martin_Blomberg
Nu säger långtidsprognosen att det kommer att bli -5 till -9 grader. Så nu tänkte jag ta in fikonen från balkongen. De har tappat alla blad men fruktanlagen (blommorna) är kvar.
Frågan nu:
Kan jag bara ta in dem bums i lägenheten?
Eller skall jag på ngt sätt gradvis vänja fikonen vid varmare temperatur gradvis?

Alexander-VG-zon3
det kan nog vara dags nu att ta in, mina åker in direkt. dock så skadar det inte om du vänjer den.

hos mig har afghan fikonet vaknat, står nu i fönstret innan stod det i källaren som håller ca +15c +16c. då den stod mörkt och ändå ville växa så blev bladen bleka, men nu i fönstret växer den på snabbt och blivit grön och blommorna utvecklas fint, hoppas nu bara att den är självfertil så det blir frukt.

bilder på när jag tog upp den till fönstret.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29970346.html

mina vanliga ficus carica - fikon har jag tagit in och dom är nu i källaren mörkt och +15c +16c. och även där bryter nya blad fram. men dom får inte plats i fönstret där jag har extra ljus så dom får gilla läget där nere.
Martin_Blomberg
Hur fick du tag på afghanfikonet? Det låter intressant efter lite läsning på nätet. Klarar kyla och torka bättre än andra varianter av fikon står det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 09-12-2009, 23:15) *
Hur fick du tag på afghanfikonet? Det låter intressant efter lite läsning på nätet. Klarar kyla och torka bättre än andra varianter av fikon står det.


min hade runt -7c i kruka som lägst i okt tror jag det var och det var även frost under dagen. så ett par kalla nätter i kruka klarade den. har läst på andra fikon forum och amerikanska forum att den rätt så härdig, kanske du lästa samma som jag?

ett problem dock som jag läst på andra forum är att den vaknar och växer i väldigt låg temperatur vilket kan göra den känslig om det skulle bli en mildperiod eller bli någon sen frostnatt på våren.

jag köpte dock min för bladens skull och inte för ev härdighetens skull.

jag köpte min från england från readsnursery.
länk - http://www.readsnursery.co.uk/

har handlat rätt mycket från dom och jag tycker kvalitén är väldigt bra och bra priser.

jag tänkte ta sticklingar på min egen planta och försöka rota, blir där någon som rotar sig så kan jag ju skicka till dig gratis.
Martin_Blomberg
Ja bladen är verkligen intressanta på denna sort. Jag läste om den på flera ställen men stängde browsern utan att spara länkerna. Förutom denna länk:
http://www.arthurleej.com/p-o-m-Aug08.html

Vore toppen om du kunde avvara några framtida sticklingar :-) Skicka PM om du lyckas få till sticklingar. Jag lovar att ta hand om en raritet som denna efter bästa förmåga :-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 10-12-2009, 08:34) *
Ja bladen är verkligen intressanta på denna sort. Jag läste om den på flera ställen men stängde browsern utan att spara länkerna. Förutom denna länk:
http://www.arthurleej.com/p-o-m-Aug08.html

Vore toppen om du kunde avvara några framtida sticklingar :-) Skicka PM om du lyckas få till sticklingar. Jag lovar att ta hand om en raritet som denna efter bästa förmåga :-)


ja den länken har jag nog också sparad.

japp jag hör av mig om jag får fram nåt, men det blir nog såfall längre fram i vår-sommar. tummenupp.gif
Bassam
Hej

Filon kommer från medel havet så de tycker inte om frost :

1 blommor KNoppar skadad vid -12.

2 grenar dog vid -18 .

3 träd dog vid -22 till -20 .

Obs frost skador beror på hur länge står frosten , skador blir mindre om frost stanna kort tid.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 10-12-2009, 20:36) *
Hej

Filon kommer från medel havet så de tycker inte om frost :

1 blommor KNoppar skadad vid -12.

2 grenar dog vid -18 .

3 träd dog vid -22 till -20 .

Obs frost skador beror på hur länge står frosten , skador blir mindre om frost stanna kort tid.

H:Bassam


beroende var man är i medelhavsområdet så blir det frost, i norra delarna riktigt kallt och utmed kusterna frostfritt eller frost vart andra-tionde år.

som med många andra fikon så finns det olika namnsorter en del känsliga fryser ihjäl vid -10c medan en del riktigt härdiga tål neråt -23c. knoppar som är i storleken av ärtor klarar vintern oftast och utvecklas till frukt under sommaren. när trädet fryser ihjäl eller fryser ner beror på namnsort och när/hur frosten kom. exempelvis kommer frosten när den inte är bredd på det så skadas bladen och ny tillväxt. om ett fikon är av bra häridghet för svenskt klimat så ser man det igenom att den fäller bladen tidigt och för gula blad tidigt, då vet man att den är i vila och är redo för vintern. sorter som fäller bladen sist och är gröna när frosten kommer är inte bra material att ha ute.

fikon finns i sverige på friland i dom sydligaste delarna som växer där utan skydd och har säkert gjort sedan 17-18talet.

http://www.coplfr.org/articles39a44/article41pag1.html

http://gardener.blogg.se/2009/november/fikon.html

har sett flera fikon på friland (i verkligheten) i skåne och i danmark och i göteborg.

bilder från mig

bilder från fikon i Göteborg
http://www.pixbox.se/pic_show_id29441241.html

bilder på mina fikon
http://www.pixbox.se/pic_show_id29863257.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353927.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353926.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353991.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353987.html

samtliga av mina fikon såväl som i kruka och i marken verkar vara tåliga. dom i krukor tar jag in efter ett par rejäla frostnätter (bevsilingen tål dom det då dom i nuläget lever och bildar ny tillväxt och nya blomknoppar). dom som jag har på friland i marken ute åretrunt klarar vintern utan att frysa ner och dom får heller ej skydd längre.
Martin_Blomberg
CITAT (Bassam @ 10-12-2009, 20:36) *
Hej

Filon kommer från medel havet så de tycker inte om frost :

1 blommor KNoppar skadad vid -12.

2 grenar dog vid -18 .

3 träd dog vid -22 till -20 .

Obs frost skador beror på hur länge står frosten , skador blir mindre om frost stanna kort tid.

H:Bassam


Jag tar in dem imorgon. Ser att minusgraderna i Stockholm dröjer till måndag nästa vecka. Tänkte ta in dem på kvällen och ställa dem vid balkongdörren som får vara öppen under natten

Det har förresten varit några nätter med -5 hos oss tidigare. Men jag har klätt in bordet fikonen står på med väv, isolerat runt om med hopkrullad tidningspapper och slängt dit ett antal PET-flaskor med varmt vatten. På så sätt har temperaturen hållt sig kring 0 för fikonen. Bordet står förstås intill lägenhetsväggen.
Bassam
Hej

Även om fickon som planterar i kruk tålig mot frost, det är bra om tar dom inne under svårt frost tiden för säkerhet skull.

H : Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 11-12-2009, 00:14) *
Hej

Även om fickon som planterar i kruk tålig mot frost, det är bra om tar dom inne under svårt frost tiden för säkerhet skull.

H : Bassam


fikon i kruka tål dom första rejäla frostnätterna (när det kryper neråt -5c -7c tycker jag det är en rejäl frostnatt) därefter brukar jag ta in dom för då har dom oftast redan fällt bladen.

har man dom ute hela vinter så kan dom dö, nästan alla mina som jag hade i krukor i vintras dog. vinterns lägsta -18c. men grenarna och stammen levde och vara grönt under barken, nu undrar kanske alla varför jag skriver att dom var döda men levde i grenarna. ju för att mina ruttnade vid stambasen och i rötterna så grenarna torkade ihjäl på våren-sommaren.

tar man då in dom under hösten-förvintern så har man säkrat deras överlevnad. men första frostnätter i okt-dec tål dom (i zon 0-1 utmed kusterna har det knappt varit så mycket frost än, så det beror ju på vart man bor när dom tas in). så det som du skrev är det jag gör dvs tar in dom.

men så kommer ett annat problem, att tar man in dom och har dom varmt i extra så får dom nya blad och ny tillväxt och nya knoppar, då måste man ha kvar dom inne tills frostrisken ute är förbi. för då kan man inte ta ut plantorna igen under milda perioder på vinter utan då får man hålla dom inne och avhärda plantorna senare tills det blir värmare.

har man däremot svalt-kallt inne under vintern. så kan man bära dom ute och in under vintern om man nu orkar.
Bassam
Hej

Om dina ruttnade vid stambasen , det är inte från frost sidan , det betyder att de har Svamp nya generationen som kommer på gång , du har mycket bra praktiken på trädgården , men räcker det inte att säga eller skriva någon som tjag träffa en gång i mina växter.

H : Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 11-12-2009, 15:14) *
Hej

Om dina ruttnade vid stambasen , det är inte från frost sidan , det betyder att de har Svamp nya generationen som kommer på gång , du har mycket bra praktiken på trädgården , men räcker det inte att säga eller skriva någon som tjag träffa en gång i mina växter.

H : Bassam


det var ju det som var min poäng.

att det var inte kylan i sig som dödade dom utan en kombination av för mycket väta/fukt under vintern och växlande förhållanden i rötterna. men även väldigt härdiga zon 5 växter dog av samma sak bara för dom var i kruka.
KRT
CITAT (flaxss @ 10-12-2009, 00:10) *
jag tänkte ta sticklingar på min egen planta och försöka rota, blir där någon som rotar sig så kan jag ju skicka till dig gratis.


Berätta för mig hur du lyckas med sticklingar av fikon? Min pappa har två st plantor på friland och har försökt få sticklingar att ta sig i många år men ALDRIG lyckats.... Är det verkligen så svårt, eller är det bara att man msåte veta vad man göra? Några små proffsknep kanske?
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 15:36) *
Berätta för mig hur du lyckas med sticklingar av fikon? Min pappa har två st plantor på friland och har försökt få sticklingar att ta sig i många år men ALDRIG lyckats.... Är det verkligen så svårt, eller är det bara att man msåte veta vad man göra? Några små proffsknep kanske?


alt 1 - ta toppskott under våren-sommaren (dom ska ha blad) dessa planterar du i lucker och luftig och kalkrikjord på ett varmt och ljust ställe.

alt 2 - eller tar du vintersticklingar som du antigen förvarar svalt (utan jord) och sätter till våren inne eller ute i kruka. eller så planterar du dom nu som ovan fast inne i rumstemp med extraljus då brukar dom ha rotat sig till våren håll dom lätt fuktiga. klipp strax under en nod, bladveck. rötterna kommer där bladen har suttit.

alt 3 - ta på våren eller hösten och klipp av skott och sätt ner i marken direkt alltså ute. och så håller man fuktigt och väntar tills det händer nåt. men denna metod gäller bara om man bor milt.

ett annat sätt (finns mängder med sätt) är att lägga sticklingen i ett transparant plastpåse med papper om hela utom där bladen ska utvecklas. och så lägger man påsen på ett varmt ställe (måste va varmt, du ska försöka få till ett växthus). fukta om det är torrt annars så brukar det bli mycket fukt. det ska inte vara några hål utan fyll med luft och knyt ihop allt. istället för papper kan man använda nåt annat material som grus, perlit men det ska vara sterilt får inte vara jord.

en ytterligare metod är att rota dom i hydro kultur. med luftpump, doppvärmare och extra ljus. har inte själv testa med hydro men vet andra som gjort som jag läst om på andra forum. men dom andra metoderna har funkat för mig. har man tillgång till rotningshormoner så använd det.
pejori
CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 16:00) *
alt 1 - ta toppskott under våren-sommaren (dom ska ha blad) dessa planterar du i lucker och luftig och kalkrikjord på ett varmt och ljust ställe.

alt 2 - eller tar du vintersticklingar som du antigen förvarar svalt (utan jord) och sätter till våren inne eller ute i kruka. eller så planterar du dom nu som ovan fast inne i rumstemp med extraljus då brukar dom ha rotat sig till våren håll dom lätt fuktiga. klipp strax under en nod, bladveck. rötterna kommer där bladen har suttit.

alt 3 - ta på våren eller hösten och klipp av skott och sätt ner i marken direkt alltså ute. och så håller man fuktigt och väntar tills det händer nåt. men denna metod gäller bara om man bor milt.

ett annat sätt (finns mängder med sätt) är att lägga sticklingen i ett transparant plastpåse med papper om hela utom där bladen ska utvecklas. och så lägger man påsen på ett varmt ställe (måste va varmt, du ska försöka få till ett växthus). fukta om det är torrt annars så brukar det bli mycket fukt. det ska inte vara några hål utan fyll med luft och knyt ihop allt. istället för papper kan man använda nåt annat material som grus, perlit men det ska vara sterilt får inte vara jord.

en ytterligare metod är att rota dom i hydro kultur. med luftpump, doppvärmare och extra ljus. har inte själv testa med hydro men vet andra som gjort som jag läst om på andra forum. men dom andra metoderna har funkat för mig. har man tillgång till rotningshormoner så använd det.


Tyckte du sa att du skulle försöka, inte att du hade lyckats med det ännu. g.gif
MariaS
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 15:36) *
Berätta för mig hur du lyckas med sticklingar av fikon? Min pappa har två st plantor på friland och har försökt få sticklingar att ta sig i många år men ALDRIG lyckats.... Är det verkligen så svårt, eller är det bara att man msåte veta vad man göra? Några små proffsknep kanske?

Bästa sättet att lyckas med att föröka sticklingar, är att använda sterila och rena redskap! Sticklingar är mycket känsliga, då bara sårytan är det som kan försörja kvisten. Det finns ju inga rötter ännu.

Ta sen fram en ren kruka, som gärna är hög och smal och fyll den med ogödslad torv, eller spagnummossa, för att så lite som möjligt ska förorena sticklingen. Spagnummossan är dessutom bakteriedödande och hjälper då sticklingen ytterligare.

Ta nu och måtta din stickling, så att två tredjedelar är lika högt som krukan och plocka bort alla blad på motsvarande längd. Sitter det nu stora blad kvar på sticklingen, klipper man försiktigt utefter ena sidan på mittnerven så bara halva bladet blir kvar. Detta gör man för att bladmassan tar den lilla näring som finns lagrad i sticklingen och har man för mycke bladmassa kvar, så tar bladen hand om den, innan basen under "jord" hinner skapa rötter. Man brukar spara bladyta som motsvarar ungefär 3-5 normalstora vinbärsblad på ett fikon. Sen sticker man ner sticklingen utefter ena sidan på krukan. Ända ner i botten ska den.

Nu ställer man sen sticklingen ljust, men inte i solljus och ser till att torven/mossan hela tiden är fuktig, men inte våt. Trä inte plastpåse eller något sånt över, för då får du bara mögel på din stickling.

Absolut enklast är att ta sticklingar på sommaren. Man tar då ett årsskott, som precis börjar "stelna" till. Den ska alltså inte vara helt grön och mjuk. Klipp då strax ovanför ett bladfäste ungefär där sticklingen har börjat växa på våren. Just på den punkten är sticklingen som mest stark i sin tillväxt och den punkten rotar sig också fortast.

Hoppas detta är dig till hjälp.
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 18:31) *
Tyckte du sa att du skulle försöka, inte att du hade lyckats med det ännu. g.gif


herre gud alltså vad petig man kan vara. varje gång jag tar sticklingar så försöker jag. det är inte alltid att man lyckas. nu skrev jag att jag lyckas få rotade sticklingar med dessa metoder. inte att det blev 100% att alla rotade sig eller att det alltid rotar sig. och vill du veta så har jag tagit sticklingar av fikon innan och fått rötter på. dessutom afghansk fikon som jag skulle testa på har jag inte provat än afghansk fikon heter inte ficus carica dcs fikon som KRT frågade om.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 11-12-2009, 18:53) *
Trä inte plastpåse eller något sånt över, för då får du bara mögel på din stickling.


jaså inte trä plast över , enligt här så går det.

http://figs4fun.com/Rooting_Bag.html

----------------------------------------------------------------------------------

tips till KRT ;

bli medlem här på detta forum får du expert hjälp och där finns mycket om hur man rotar sticklingar.

http://figs4fun.com/basics.html
http://figs4funforum.websitetoolbox.com/
http://figs4fun.com/basics_Rooting.html

(blev visst en länk extra med samma info)
pejori
CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 19:32) *
herre gud alltså vad petig man kan vara. varje gång jag tar sticklingar så försöker jag. det är inte alltid att man lyckas. nu skrev jag att jag lyckas få rotade sticklingar med dessa metoder. inte att det blev 100% att alla rotade sig eller att det alltid rotar sig. och vill du veta så har jag tagit sticklingar av fikon innan och fått rötter på. dessutom afghansk fikon som jag skulle testa på har jag inte provat än afghansk fikon heter inte ficus carica dcs fikon som KRT frågade om.



Jaja...Du skrev så..
Sortnamnet skiter jag i, det var "jag ska försöka" och så gjorde jag" jag reagerade på...
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 19:52) *
Jaja...Du skrev så..
Sortnamnet skiter jag i, det var "jag ska försöka" och så gjorde jag" jag reagerade på...


skriva kan du men inte läsa...

när jag skrev så här

''jag tänkte ta sticklingar på min egen planta och försöka rota, blir där någon som rotar sig så kan jag ju skicka till dig gratis.''
till martin, så diskuterade vi afghansk fikon INGET sortnamn utan en egen art Ficus afghanistanica. vi diskutrerade inte fikon alltså ficus carica. det KRT frågade om VAR fikon - Ficus carica som jag rotat innan. Ficus afghanistanica har jag inte rotat innan. LÄS och FÖRSTÅ först och skriv därefter. thumbdown.gif thumbdown.gif

alltså försåt det är två olika arter det handlar om, den ena har jag rotat och den ena har jag inte rotat.
pejori
Det finns svenska sidor också
http://goto.glocalnet.net/Bluehill/sid3.htm
http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2006/06...grda-fikon.html
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=1320501
Spydiga komentarer, lär du inte komma långt med, och inse att andra har Andra preferenser än du har.
Så dina åsikter är inte allenagörande...
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:24) *
Spydiga komentarer, lär du inte komma långt med, och inse att andra har Andra preferenser än du har.
Så dina åsikter är inte allenagörande...


nu tycker jag bara att du är löjlig. läs först och skriv därefter, för det gjorde du inte nu när du skrev den kommentaren innan. du bara hittade en sak att gnälla på och vara petig och tillförde inget i tråden med den kommentar. hade du läst noga innan så hade du säkert förstått 1 att det var två olika arter 2 KRT frågade om hur jag gör med fikon 3 så gör jag med fikon och det funkade för mig 5 din onödiga kommentar hade inte behövs skrivas.

jag har inte haft några åsikter, och har inte sagt något om allenagörande. vilka preferenser du menar vet jag inte.

så tycker jag om det.

och jag kommer inte svara dina inlägg mer om du nu inte skriver om fikonodling förstås. utan jag ska återgå till ämnet. föreslår att du gör det samma.
pejori
CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 20:47) *
nu tycker jag bara att du är löjlig. läs först och skriv därefter,

Ett bra råd, du bör ta efter. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:24) *
Spydiga komentarer


förlåt så mycket om jag var spydig, man kanske blir spydig av sådana kommentarer. vad vet jag.
pejori
CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 20:50) *
förlåt så mycket om jag var spydig, man kanske blir spydig av sådana kommentarer. vad vet jag.



Kanske det, men du vinner inget gehör med dom.
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:49) *
Ett bra råd, du bör ta efter. tummenupp.gif


vad bra att du tyckte rådet va bra.

återgå till ämnet
hur gör du när du tar fikon sticklingar ? vad använder du för metoder ?
pejori
Jag tar inte sticklingar från fikon...

När jag tar sticklingar, använder jag Marias metod, med vitmossa utan plastpåse.
Hittills har jag inte misslyckats.. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:57) *
Jag tar inte sticklingar från fikon...

När jag tar sticklingar, använder jag Marias metod, med vitmossa utan plastpåse.
Hittills har jag inte misslyckats.. tummenupp.gif


har inte testat marias metod så jag kan inte säg så mycket om det. men nu blev jag sugen på att testa så jag ska nog göra det nästa gång när jag tar sticklingar på fikon - ficus carica. när jag nu ska ta sticklingar på mitt afghanfikon så kör jag nog hellre på nåt som jag vet funkar för mig för där vill jag gärna att dom säkert rotar sig.

har du några fikon plantor ? om du har, på friland eller i kruka ?
pejori
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:57) *
Jag tar inte sticklingar från fikon...

tummenupp.gif
Bassam
Hej
vad är fint på den här forum som vi läsa noga på varandra och diskutera bra ,och vi skriver någon om vi hitta mera på grund att vi vänner .

H:Bassam
cato
Tack flaxss för de intressanta länkar du la in om sticklingförökning.
Jag har misslyckats tidigare då jag försökt att sätta sticklingar av fikon i sandblandad jord. Nu har jag lagt några insvepta i fuktat papper i plastpåse.
Hoppas att det fungerar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (cato @ 26-12-2009, 22:03) *
Tack flaxss för de intressanta länkar du la in om sticklingförökning.
Jag har misslyckats tidigare då jag försökt att sätta sticklingar av fikon i sandblandad jord. Nu har jag lagt några insvepta i fuktat papper i plastpåse.
Hoppas att det fungerar.


varsegod, berätta gärna hur du tyckte det gick. och hoppas att dom tar sig.
Bassam
Hej

Det beror på svamp skador , svampen gör röta på jord eller på alla delar som skada .


H Bassam
Bassam
Hej

Man ska inte ge växter näring mycket ,

H:Bassam
cato
Hej!
Vill bara meddela att idag har jag upptäckt de första rötterna på fikonsticklingarna som jag har inlindade i fuktigt papper i en uppblåst plastpåse.
Alexander-VG-zon3
CITAT (cato @ 21-01-2010, 15:40) *
Hej!
Vill bara meddela att idag har jag upptäckt de första rötterna på fikonsticklingarna som jag har inlindade i fuktigt papper i en uppblåst plastpåse.


grattis till rötterna bravo.gif , nu är det bara att låta den ut veckla mer rötter och sedan fortsätta med rotningen tummenupp.gif
Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 27-12-2009, 11:22) *
varsegod, berätta gärna hur du tyckte det gick. och hoppas att dom tar sig.

Här är bild på Bornholnmsfikon som jag fick som sticklingar förra sommaren (svarta krukorna i mitten). Dem sattes i sin krika med såjord och har stått där sedan. Av 3 sticklingar överlevde 2 och det är dem som ni ser här.


En annan fråga. Jag hade tagit in mina fikon från balkongen när köldknäppen slog till (dvs jag tog in dem vid ca -1 C). Dem står nu med extra belysning i fönstret. 2 av de stora fikonen har många blad och verkar spänstiga. men på en av dem stora fikonen har bladen börjat slockna lite. Börjar bli lite bekymrad.
Vad kan det vara och hur skall jag åtgärda problemet?

Alla förslag tas tacksamt emot :-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 23-01-2010, 20:18) *
Här är bild på Bornholnmsfikon som jag fick som sticklingar förra sommaren (svarta krukorna i mitten). Dem sattes i sin krika med såjord och har stått där sedan. Av 3 sticklingar överlevde 2 och det är dem som ni ser här.


En annan fråga. Jag hade tagit in mina fikon från balkongen när köldknäppen slog till (dvs jag tog in dem vid ca -1 C). Dem står nu med extra belysning i fönstret. 2 av de stora fikonen har många blad och verkar spänstiga. men på en av dem stora fikonen har bladen börjat slockna lite. Börjar bli lite bekymrad.
Vad kan det vara och hur skall jag åtgärda problemet?

Alla förslag tas tacksamt emot :-)


har du en bild på de stora plantorna, alltså hela plantan med bladen och allt.

den som slokar hur vattnar du den ? vad har den för jord ? ser du ohyra ? ser stammarna/ barken/ rötterna bra ut ?

dina sticklingar ser jätte fina ut.
Bassam
Hej

Det är naturligtvis att de har dåliga blad just nu , men de behöver mera vatten och mera ljus och värme.


H;Bassam
Preussen
hej

mitt brown turkey, 2år varav 1år i min ägo, har börjat utveckla nya blad. det står nere i källaren som håller i runda tal +5 c. det står ej under någon belysning utan ljuset det får är när någon rör sig i källaren. jag satte ner trädet någon gång i slutet av november och har vattnat det ca 1 gång i veckan med ca 3-4dl vatten. hur ska jag göra för att inte driva på det för mycket eller är det en oundviklig utveckling? vad bör jag tänka på?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Preussen @ 09-02-2010, 20:20) *
hej

mitt brown turkey, 2år varav 1år i min ägo, har börjat utveckla nya blad. det står nere i källaren som håller i runda tal +5 c. det står ej under någon belysning utan ljuset det får är när någon rör sig i källaren. jag satte ner trädet någon gång i slutet av november och har vattnat det ca 1 gång i veckan med ca 3-4dl vatten. hur ska jag göra för att inte driva på det för mycket eller är det en oundviklig utveckling? vad bör jag tänka på?


vill du inte att den ska ge tillväxt så sänker du tempen ner till 0c +2c. och vattnar mindre. dock i ditt fall är tempen rätt men du ger nog för mycket vatten. dock är det ingen fara om den skjuter blad nu, har du haft den ute så länge som i november så har den fått nödvändig vila då.

och blad som kommer i ett mörkt utrymme nu typ i en källare brukar oftast trilla av vartefter eller när man tar ut den. vill man att den ska behålla bladen när man tar ut den får man avhärda dom ordenligt. jag brukar dock låta ''inne'' bladen trilla av när jag tar ut mina fikon nya kommer snabbt. mina övervintras nu i en mörk källare som håller över +10c och dom får då massor med nya blad och skott efter ett tag.
Preussen
tackar för svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon