Full version: Lite info om fikon
Sidor: 1, 2, 3, 4
cato
I dag gjorde jag noggran inspektion av mina fikonstiklingar.

Resultatet var väl inte riktigt vad jag väntat.
Den tjockaste har utvecklat bra med rötter. Dels längst ner men även en bit upp.
Något grönt synns ej på den. Men det beror kanske på att det inte är ett toppskott som de övriga.
Av de tre övriga (toppskott) har endast den ena utvecklat några rottrådar att tala om längst ner på stjälken.
De två öriga har däremot utvecklat rötter högt upp strax under toppen.
Noteras kan att att sämst är den med klack.
Bifogar bilder.
Alexander-VG-zon3
jag tycker det ser bra ut med rötterna, även om dom kommit på konstiga ställen. dom andra kommer ju såklart utveckla mer rötter med tiden. men jag ser flera rotanlag.

det du ska göra nu när rötterna har kommit är att plantera över dom i jord, gärna en lucker jord i om du har höga krukor. dom som fått rötter i toppen måste du ju plantera djupt. jag har faktiskt aldrig fått rötter i toppen så jag kan inte säga hur dom kommer att utvecklas senare.

så nästa steg för dig nu är att plantera dom i jord och få dom till att rota sig i jorden. placera sticklingarna ljust och lagom varmt och lagom med vatten (för mycket kan göra så att dom ruttnar och för lite kan göra så att dom torka ihjäl). men viktigt att jorden är lucker och luftig.

förresten dom som fått rötter i topparna, dom borde du ju kunna korta in. så blir det kanske lättare att hanterar dom i krukor.
Bassam
Hej

Du kan borta rötter som kommer högre sidan .


H:Bassam
Alexander-VG-zon3
fast det är ju bra att det kommer rötter på två sidor (flera sidor) då blir plantan stadigare om det utvecklas rötter på flera sidor än en.
BigDaddy
Fikonstickling

I vatten el jord?

Nu i Mars el senare närmre sommaren?

4 nodder under jord, 3st ovan. Rätt?

Lucker & luftig jord, vad innebär det att jag ska göra?

Kan nog inte vänta längre, är det helt galet att ta sticklingen imorn?

Varför vid kanten på en kruka?

Placera stickling som ska i jord enda längst ner till botten på krukan, rätt?

edit. Glömde en sak. Jag är så snurrig. Fått hjälp tidigare men glömmer hela tiden. Ska jag ta sticklingen/snittet just över el just under en nod/bladpar? Menar ska nodden med sticklingen el sityta kvar på trädet?
Bassam
Hej

Bättre sticklingar från frukt träd , de som ett år gamla och sticklingar som kommer från över rötter på gamla träd , sticklingar är lång mellan 12 - 15 cm , vi ska klippa 1cm under knopp för att knoppen rik på kol|hydrat som är lätt att ger rötter , men det är bättre om vi behandlar dom på rötter hormon .

obs

1- knoppen ska lägga i jord .

2- väldränerad jord .

3- varm jord ,

4 fukt omkring rötter och i jord men inte så mycket.

5 sticklingar ska ta när växter sover och före vaknar ( under höst till början av vår ) för att sticklingar har mycket näring som hjälper rötter för att komma .

H;Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 05-03-2010, 17:31) *
Fikonstickling

I vatten el jord?

Nu i Mars el senare närmre sommaren?

4 nodder under jord, 3st ovan. Rätt?

Lucker & luftig jord, vad innebär det att jag ska göra?

Kan nog inte vänta längre, är det helt galet att ta sticklingen imorn?

Varför vid kanten på en kruka?

Placera stickling som ska i jord enda längst ner till botten på krukan, rätt?

edit. Glömde en sak. Jag är så snurrig. Fått hjälp tidigare men glömmer hela tiden. Ska jag ta sticklingen/snittet just över el just under en nod/bladpar? Menar ska nodden med sticklingen el sityta kvar på trädet?


ska du rota i jord, så tar du sticklingarna (när du vill med eller utan blad). plantera utmed kanterna då där oftast är varmare. skaffa såjord som du ev blandar upp extra med grov sand, grus, leca. du måste inte plantera sticklingen ända ner i krukan dock så kvittar det hur du gör.

när du tar stickling ska du ta 5mm under en nod. det är vid noderna som rötterna kommer därför måste du ha en nog med på ''slutet''.

beskär man så klipper man istället ovanför noden. så tar du en stickling så får du kvar en topp bit utan nod alltså den biten som är i mellan noderna. den mellan biten kan du kasta. då den mellan biten kommer att vissna ner till den understa friska noden. hoppas du förstod.
BigDaddy
Ja tack så mycket båda!
Jag har ju säkert fått all denna info förut så ber om ursäkt om det blev ytterligare upprepningar.
Är så mycket nytt & även om jag lär mig mycket så fastnar inte allt riktigt direkt.
Nu kör jag imorn!
2st ska jag försöka ta.
Skiter i såjorden då jag inskaffat 4 säckar olika jord just men inte såjord. Jag kör på planteringsjord & hoppas på det bästa.

Kan man ta reda på vilken sort det kan vara av fikon tro?
Den har ett 30-tal stora frukter just nu.

Började idag med smultron. 2 blomlådor.
I helgen blir det stora såhelgen.
Hur mycket fröer som helst ska sättas.
Kommer placera ut de viktigaste i lgh:en.
En himla massa på jobbet lite överallt.
Även i trapphus, källarlokaler & övriga utrymmen här i huset.
Om 2 veckor sätter jag ut en del på landet med Mamma får sköta vattningen med.
De som försvinner el ej orkar överleva får bli så. Jag satsar på kvantitet & vill se hur allt blir. smile.gif
Preussen
hej. kliar i fingrarna här. ser på 5dygnsprognosen att det kommer att ligga lite över och stundtals under 0an. vad tror ni, ska jag lyfta upp fikonträdet från källaren? ska stå på en balkong och jag har möjlighet att natttäcka det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Preussen @ 11-03-2010, 10:46) *
hej. kliar i fingrarna här. ser på 5dygnsprognosen att det kommer att ligga lite över och stundtals under 0an. vad tror ni, ska jag lyfta upp fikonträdet från källaren? ska stå på en balkong och jag har möjlighet att natttäcka det.


vill du ha längre prognos kan du kolla här också
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5ne/L...tidsvarsel.html

tycker yr.no stämmer rätt så bra.

är det över 0c och ingen annan yttre väderpåverkan som vind eller snö/hagel. så kan du ta upp det och sätta ut det.

men din hade väl nya blad och skott ? dessa är väldigt känsliga och dessa skott plus växten tål inte frost alls, tror även med skydd att den kommer bli skadad när det blir frost. dock brukar ju balkongen i sig hålla lite varmare så några nätter runt noll eller strax under kanske inte gör så stor skada ändå.

sedan måste du ju också avhärda det mot solen om du vill behålla bladen som utvecklas inne. så det kan vara bra att placera den i skuggan och ev ta väv på även dagtid.

har bladen den fick inne redan trillat av så tål den solen bättre och likaså vind.
annars får du sätta ut den och prova och placera den nära väggen under natten ev tända några värmeljus runt om. sedan får du bära ner den igen till källaren vid riktigt kalla nätter.

vill du inte bära den fram och tillbaka så är det antigen att ta upp den och se hur det går eller ha kvar den nere och vänta tills det verkligen är frostfritt.
Preussen
CITAT (flaxss @ 11-03-2010, 11:15) *
vill du ha längre prognos kan du kolla här också
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5ne/L...tidsvarsel.html

tycker yr.no stämmer rätt så bra.

är det över 0c och ingen annan yttre väderpåverkan som vind eller snö/hagel. så kan du ta upp det och sätta ut det.

men din hade väl nya blad och skott ? dessa är väldigt känsliga och dessa skott plus växten tål inte frost alls, tror även med skydd att den kommer bli skadad när det blir frost. dock brukar ju balkongen i sig hålla lite varmare så några nätter runt noll eller strax under kanske inte gör så stor skada ändå.

sedan måste du ju också avhärda det mot solen om du vill behålla bladen som utvecklas inne. så det kan vara bra att placera den i skuggan och ev ta väv på även dagtid.

har bladen den fick inne redan trillat av så tål den solen bättre och likaså vind.
annars får du sätta ut den och prova och placera den nära väggen under natten ev tända några värmeljus runt om. sedan får du bära ner den igen till källaren vid riktigt kalla nätter.

vill du inte bära den fram och tillbaka så är det antigen att ta upp den och se hur det går eller ha kvar den nere och vänta tills det verkligen är frostfritt.


jag får helt enkelt bärga mig. by the way, de nya bladen sitter kvar.
Preussen
då var trädet uppe på balkongen. finns tom en liten frukt på det.
Alexander-VG-zon3
även här är mina fikon ute. men jag håller koll på natttemperaturen än.
Preussen
CITAT (flaxss @ 23-03-2010, 10:49) *
även här är mina fikon ute. men jag håller koll på natttemperaturen än.


planterade om det i en större spann, murarspann på 20l, i citrusjord från Hasselfors. Var lite kyligt här i natt med endast någon plusgrad. Balkongens läge söderut gör att den har sol större delen av dagen, är vindskyddad och får värme från husväggen nattetid. sa jag att den satt till frukt? laugh.gif
Martin_Blomberg

Ett av mina fikonväxter har nu mogna fikonfrukter (det är denna variant: http://www.galgoni.com/ENG/Fotos_Maxi/014.htm ).
De 2 andra (vet inte variantnamnet) har också fikonfrukter som jag misstänker skulle kunna mogna i vår (frukterna dök upp innan nyår efter att jag tog in dem från vintervilan på balkongen).

Nu en fråga:
De 2 andra fikonvarianterna har börjat få blad som vissnar och torkar in. Samtliga fikon står inomhus nära fönstret så dem får nu många soltimmar (direkt sol från 10 tills solen går ner).
Är det solen som gör att bladen vissnar (så att nya bättre anpassade till solljuset kan komma fram)?

Citrusjord och fikon. Går det bra i kombination?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Preussen @ 23-03-2010, 13:39) *
planterade om det i en större spann, murarspann på 20l, i citrusjord från Hasselfors. Var lite kyligt här i natt med endast någon plusgrad. Balkongens läge söderut gör att den har sol större delen av dagen, är vindskyddad och får värme från husväggen nattetid. sa jag att den satt till frukt? laugh.gif


grattis till frukten, hoppas den blir välsmakande flirting.gif

läget verkar ju bra för den, och det håller väl lite värme under kyliga nätter när det söderläge. för det har jag själv märkt här i syd/öst läge på min balkong att det skyddar från frost, för jag har haft exempel avokado ute hela april som klarat sig även om det på uteplatsen varit -5c som kallast i april. så balkongen skyddar mycket.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 25-04-2010, 00:31) *
Ett av mina fikonväxter har nu mogna fikonfrukter (det är denna variant: http://www.galgoni.com/ENG/Fotos_Maxi/014.htm ).
De 2 andra (vet inte variantnamnet) har också fikonfrukter som jag misstänker skulle kunna mogna i vår (frukterna dök upp innan nyår efter att jag tog in dem från vintervilan på balkongen).

Nu en fråga:
De 2 andra fikonvarianterna har börjat få blad som vissnar och torkar in. Samtliga fikon står inomhus nära fönstret så dem får nu många soltimmar (direkt sol från 10 tills solen går ner).
Är det solen som gör att bladen vissnar (så att nya bättre anpassade till solljuset kan komma fram)?

Citrusjord och fikon. Går det bra i kombination?


grattis till dina frukter också, det är ju det som är en fördel med att ha den inne under extraljus på vintern att den får tidig skörd. mina vanliga fikon har inte kommit likalångt bara knoppar än så länge.

du kan nog snart börja avhärda dom för att vara ute nu när vi snart rullar in i maj. annars så kan bladen bli vissna antigen av torrluft eller om du har fått ohyra på bladen. solen brukar dom tåla men blir det väldigt intensivt solljus kan det ju va det också. dock nya blad anpassar sig vartefter. likaså när du sätter ut den så blir dom nya bladen tåligare mot ''uteliv''.

jag använder inte citrusjord då fikon vill ha högt ph dvs kalkrikjord. dock finns det ju citrusjord med kalk och dom med utan kalk, hittar du citrusjord med kalk så går det använda den. dock dör ju inte fikonet heller av att ha lägre ph.

jag använder som sagt inte citrusjord till mina fikon och heller ej till mina citrusar, alltså jag använder den inte alls. jag köper större säckar på plantskolor av plantjord och av rhododendronjord och blandar till själv till varje växt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 10-12-2009, 09:34) *
Vore toppen om du kunde avvara några framtida sticklingar :-) Skicka PM om du lyckas få till sticklingar. Jag lovar att ta hand om en raritet som denna efter bästa förmåga :-)


ber om ursäkt att jag inte skaffat fram sticklingar tidigare. har haft fullt upp.

men jag har två st afghanfikon sticklingar som har fått rotanlag. dom var tydligen lika lätta att rota som vanliga fikon.

så har du inte skaffat någon än så skicka ett pm så kan vi fixa det.

förövrigt mår alla mina fikon bra, har köpt lite nya namnsorter från England;

Ficus carica ''Panachee''
Ficus carica ''San Piero''
Ficus carica ''Brunswick''

hoppas dom kommer nu i veckan.

mina fikon på friland har vaknat, mitt stora har redan växt flera cm i juli och den kommer nog komma upp i samma storlek som den var förra året. ca 80-90% av huvudstammen frös ner i vintras. dock några grenar som låg intill väggen och låg mot marken klarade sig oskadda och andra grenar frös ner till 5-15cm. men den skjuter mängder med skott. även om andra i trädgården frös ner men kommer igen.

dom jag har här i krukor har kommit fint, men dom har inte fått så mycket tillväxt än (har ju dom i syd/östläge så dom har ju inte sol och värme hela dagen).

har planterat några nya på friland här i zon 3-4, ett desert king och ett brown turkey plus några frösådder från netto. retsen av frösådderna har jag i krukor och dom växer som bara den. mitt afghan fikon växer på väldigt bra (verkar trivas bättre i svalare väder så den har blivit fin och stor). köpte ett nytt fikon på plantagen på stam som har väldigt stora blad. har förökat upp från den bara för bladens skull.

tänkte ta kort och göra ett ''fikon''album att visa här.
sofiaq
Hej!

Vi fick ett fikonträd förra hösten, tyvärr vet jag inte vad det var för sort. Det stod ute i kruka fram till frosten, då placerades det i en sval trappuppgång. Det fick sen flytta in i ett växthusliknande hus och bo där i flera månader, men så för 1-2 månader sen satte jag ut det på friland. det har vuxit en del och verkat ha det väldigt bra, men var lite för stort för att ha i "växthuset". Nu märker jag att vissa blad ser lite ledsna ut, och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Det är väl inte läge för att plantera det rakt i jorden nu har jag förstått efter att ha läst igenom tråden.

Bladen är inte lika gröna helt enkelt - snarare börjar de gulna lite, och det verkar inte växa mer heller. Jag huttade på lite hästgödsel för ett tag sen för att se om det kunde hjälpa. Kanske det var helt fel? Jag har vattnat varje dag nu när det varit så varmt.

Hoppas att någon följer tråden fortfarande...
Preussen
tyvärr kan jag inte svara på dina frågor sofiaq utan vill bara meddela att jag idag satt upp trädet på balkongen. det är 8a dagar tidigare än i fjol biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (sofiaq @ 06-08-2010, 21:47) *
Hej!

Vi fick ett fikonträd förra hösten, tyvärr vet jag inte vad det var för sort. Det stod ute i kruka fram till frosten, då placerades det i en sval trappuppgång. Det fick sen flytta in i ett växthusliknande hus och bo där i flera månader, men så för 1-2 månader sen satte jag ut det på friland. det har vuxit en del och verkat ha det väldigt bra, men var lite för stort för att ha i "växthuset". Nu märker jag att vissa blad ser lite ledsna ut, och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Det är väl inte läge för att plantera det rakt i jorden nu har jag förstått efter att ha läst igenom tråden.

Bladen är inte lika gröna helt enkelt - snarare börjar de gulna lite, och det verkar inte växa mer heller. Jag huttade på lite hästgödsel för ett tag sen för att se om det kunde hjälpa. Kanske det var helt fel? Jag har vattnat varje dag nu när det varit så varmt.

Hoppas att någon följer tråden fortfarande...


vet inte om du behöver hjälp fortfarande ? eller om det rättade till sig med problemet ?

men om jag förstod det rätt, så har det varit i växthus från hösten till juni ? och hade då blad när den sattes ut på friland i kruka ? eller menar du att det sattes ut under barhimmel i kruka. såfall kan det vara en omstädning från skyddat växthus till ute som gjort att bladen är gula, ledsna. har den haft det väldigt varmt i växthuset och fick kyliga nätter i början av juni kan den ju ha trott att det blivit höst. därav att den gulnade. jag hade dock inte gett gödsel förens nya blad hade kommit. men det gjorde nog ingen större skada heller.

utan att veta hur det har gått med den förra sommaren, så antar jag att den fick nya blad längre fram i juni-början av juli ?

hade du velat ha den direkt i jorden på friland, så hade man kunnat plantera den i juni.

CITAT (Preussen @ 15-03-2011, 16:43) *
tyvärr kan jag inte svara på dina frågor sofiaq utan vill bara meddela att jag idag satt upp trädet på balkongen. det är 8a dagar tidigare än i fjol biggrin.gif


vad härligt att det har fått komma ut, här ska det bli fortsatt frost på nätterna, så mina får stanna i källaren till början-mitten av april. hade kunnat ta dom ut och in, men har ingen plats att ha dom inne på natten i lägenheten. och gå ner till källaren med dom varje morgon och kväll orkar jag inte, men dom hade nog hellre velat vara ute än där.

dom ser väldigt roliga ut, meter långa vit/gröna skott utan blad förutom i toppen.
Bassam
Hej

Gula bladen beror på att de inte kan suga vatten med näring från maken på grund att marken är kallt just nu .

Bassam
Alexander-VG-zon3
ja gula blad kan också vara torka, även om fikon är ganska torktåliga. i varmt klimat där det bara finns regn och torkperioder, så kan den ''invintra'' när det börjar bli en längre torrperiod.

annars kan det vara väder''chock'' eller att den känner av att det börjar bli höst och vinter. näringsbrist visar sig som dålig tillväxt, ljusa/bleka blad även under sommaren, dålig fruktsättning, marmorerade blad.
BigDaddy
Hej

Jag har en del fikonsticklingar i vatten sedan i höstas. De står svalt. Ett rum utan värme på då jag inte har riktigt plats.
Har stått där hela vintern.

2st har en massa rötter, långa rötter. Resten är gröna, får flera blad & förgrenar sig till & med ett par, men de har inga rötter.
De har en massa tusen smårötter el vad man ska kalla det. Små pluttar som sticker ut på delen under vatten, men så har de sett ut hela vintern.
Är rätterna på väg tror ni? Jag skulle tippa att de stått lite väl svalt för att få rötter snabbare men nu när det blir varmare ute borde de kanske komma igång, el?
För de verkar ju leva ff.

Jag byter vattnet ngn gång då & då men inte ofta. Ser jag att det blir för grumligt & alger på så sköljer jag av dem & byter vattnet. Jag har så mkt annat så jinner inte riktigt med utan hoppas de ska rota sig ändå, men vad tror ni?
I julas fick, tror jag alla, en massa småfikon på sig men jag nöp av dem. Tänkte att det inte är så bra att de får frukt innan de har rötter & står i jord.

Sista frågan, de som rotat sig bra nu, ska jag sätta dem i jord nu el är det ff för tidigt. 10-15 grader i rummet de står i.

Ok en fråga till. Jag har inglasad altan, är det för tidigt att sätta ut min rotade fikon i jord som rotade sig sent i höstas? Ska även plantera om den tänkte jag.
Är den för känslig än för en kall inglasad altan när den knappt hunnit växa ngt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 15-03-2011, 22:08) *
2st har en massa rötter, långa rötter. Resten är gröna, får flera blad & förgrenar sig till & med ett par, men de har inga rötter.
De har en massa tusen smårötter el vad man ska kalla det. Små pluttar som sticker ut på delen under vatten, men så har de sett ut hela vintern.
Är rätterna på väg tror ni? Jag skulle tippa att de stått lite väl svalt för att få rötter snabbare men nu när det blir varmare ute borde de kanske komma igång, el?
För de verkar ju leva ff.


CITAT (BigDaddy @ 15-03-2011, 22:08) *
Sista frågan, de som rotat sig bra nu, ska jag sätta dem i jord nu el är det ff för tidigt. 10-15 grader i rummet de står i.


dom som har en massa rötter är det nog bra att plantera i jord, helst ska de inte få allt för långa vattenrötter heller. men sedan för att rota sig på nytt i jorden, behöver dom ju ljus och värme.

har kallus kommit (knöliga vita klumpar) så är rötter på väg, när den dom fått någon cm långa vattenrötter, kan du plantera dom i jord också. det kan nog vara att dom ståt svalt som gjort att det inte hänt så mycket, när det blir varmt och ljust sätter dom med fart.

15grader är nog lägst för att dom ska rota sig bra, helst lite varmare.

CITAT (BigDaddy @ 15-03-2011, 22:08) *
Ok en fråga till. Jag har inglasad altan, är det för tidigt att sätta ut min rotade fikon i jord som rotade sig sent i höstas? Ska även plantera om den tänkte jag.
Är den för känslig än för en kall inglasad altan när den knappt hunnit växa ngt?


har den rotat sig väl ? såfall kan du nog ställa ut den där förutsatt att det är frostfritt. plantera om den om det verkligen behövs. det går göra längre fram också när den har högre rottillväxt (och rotar sig på nytt bättre). har den blad kan den ju fälla dessa om det skulle bli tillfälligt kallt. allt beror ju på hur mycket plantan är rotad och hur kallt/varmt det är/blir och hur mycket den vuxit med blad/inte vuxit.
Preussen
jodå, det är härligt att få ut fikonet wink.gif
igår natt var det frost men som sagt, har en värmande balkong så det ska gå bra.
merlin68
Jag orkar int läsa hela den här tråden så med risk för att någon har frågat det här förut: måste vissa arter av fikon befruktas av en speciell insekt för att ge frukt? Jag inbillar mig att jag läste det någonstans confused.gif
Jag har sk vit fikon från sticklingar tagna i Provence för flera år sedan och de ger frukt men nu tog jag sticklingar när jag var i Venedig i höstas whistling.gif . Någon som vet vilka sorter de brukar odla där?
Alexander-VG-zon3
CITAT (merlin68 @ 18-03-2011, 20:48) *
Jag orkar int läsa hela den här tråden så med risk för att någon har frågat det här förut: måste vissa arter av fikon befruktas av en speciell insekt för att ge frukt? Jag inbillar mig att jag läste det någonstans confused.gif
Jag har sk vit fikon från sticklingar tagna i Provence för flera år sedan och de ger frukt men nu tog jag sticklingar när jag var i Venedig i höstas whistling.gif . Någon som vet vilka sorter de brukar odla där?


det kan bli lite mycket att skriva, så jag är lite fräck naughty.gif och visar mina sida om fikon pollinering
http://swefig.webs.com/pollinering.htm

jag vet inte vad som lokalt odlas just där, det finna många sorter både lokalt och inte lokalt som kan/och odlas där nere.
merlin68
CITAT (flaxss @ 18-03-2011, 21:00) *
det kan bli lite mycket att skriva, så jag är lite fräck naughty.gif och visar mina sida om fikon pollinering
http://swefig.webs.com/pollinering.htm

jag vet inte vad som lokalt odlas just där, det finna många sorter både lokalt och inte lokalt som kan/och odlas där nere.


Tack Flaxx ska läsa din sida med största intresse thanks.gif

Mitt "vita" fikon kommer från ett litet ställe utanför Marseille och gav frukt redan andra året från att jag hade tagit sticklingarna. Sorten heter Figue de Marseille på franska. Fukterna är väldigt ljusa.

Hoppas att Venedig-fikonen är av en mörk sort och att den också kommer att ge frukt. Jag bor ju lite för kallt för att våga ha dem ute på vintern men under sommaren är de ute på altanen och verkar trivas mycket bra där i solgasset.
Alexander-VG-zon3
dom sorter du har nu är nog inte så härdiga, köper du en tåligare sort som tål mer frost så kan du nog ha den på friland, djupplantering täckning med torralöv (rejäl hög) och så presenning/bubbelplast över plus skotta över ev snö, med denna typ av skydd kan fikon klarar ganska mycket kyla. även om den skulle frysa ner helt så skjuter den nya skott ner, i kallare zoner i sverige får man dock inte så mycket frukt, det är mer av en rolig/intressant grej att ha fikon ute.

mina avtäcka här på friland, har dock frusit i topparna, men ingen allvarlig nedfrysning, -25c lufttemp zon 3(4).
merlin68
CITAT (flaxss @ 18-03-2011, 21:33) *
dom sorter du har nu är nog inte så härdiga, köper du en tåligare sort som tål mer frost så kan du nog ha den på friland, djupplantering täckning med torralöv (rejäl hög) och så presenning/bubbelplast över plus skotta över ev snö, med denna typ av skydd kan fikon klarar ganska mycket kyla. även om den skulle frysa ner helt så skjuter den nya skott ner, i kallare zoner i sverige får man dock inte så mycket frukt, det är mer av en rolig/intressant grej att ha fikon ute.

mina avtäcka här på friland, har dock frusit i topparna, men ingen allvarlig nedfrysning, -25c lufttemp zon 3(4).

Flaxss, nu har jag läst delar av din mycket spännande sida om fikon. Den är så himla bra måste bara berömma dig tummenupp.gif

Du nämner Hardy Chicago som ska vara mycket härdig, var kan man köpa den (USA-import)? Vilka sorter har du på friland, jag bor i samma zon som du?
Alexander-VG-zon3
tack tack kompiskram.gif

jag har inte själv den, därför skriver jag den ''anses'' klarar mycket kyla, av att jag vet inte vad den klarar i sverige. en danskplantskola vet jag har den http://www.westergaards.dk/index.html men just nu för tillfället verkar han inte ha fler till försäljning men han har den i sitt sortiment. har du vägarna förbi nära hans ställe kan du ju åka in där och fråga om du kan köpa en stickling.

annars är den vanlig i usa, men det är sällan plantskolor från usa vill skicka hit.
det finns en del frosttåliga fikon från Europa, jag har inte testat alla såklart. men det blir nog fler köp under sommaren.

i sverige har vi främst 2 som tål kyla, desert king (king) och brown turkey. dessa två har jag här i zon 3-4, första vintern med dom här. min brown turkey i nordöstra skåne har klarat sig bra, även dessa två senaste vintrar. men denna vinter har den frusit i topparna, vet inte exakt vad den haft som kallas där, men i området blev det ca -20c/-23c lufttemp. härdighet kommer med åldern, när den blivit etablerad och fått grövre stammar och ett etablerat rotsystem.

min brown turkey i nordöstra skåne (zon 1-2), bildserie

2008 -10c/-12c den vintern (08/07)
juni
http://www.pixbox.se/pic_show_id21643378.html
aug
http://www.pixbox.se/pic_show_id23217893.html

2009 -15c den vintern (08/09)
maj
http://www.pixbox.se/pic_show_id27598271.html
sept
http://www.pixbox.se/pic_show_id29353927.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29353925.html

2010 -19c den vintern (09/10)
juli
http://www.pixbox.se/pic_show_id31300288.html
aug
http://www.pixbox.se/pic_show_id31581228.html

2011 -20c/-23c den vintern (10/11)
feb
http://www.pixbox.se/pic_show_id32075496.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32075497.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon