Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bilder av trolig Kräfta på äppelträd. :(, Första albumet från nya trädgården.
          Lasse Lucidor
          Inlägg 16-02-2008, 19:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          20-08-2007
          Medlem nr: 12 134



          Litet tråkiga upptäckter vid beskärningen. över 20 fruktträd fanns på tomten när vi köpte det i höstas. Jag inventerade i oktober och såga att flera av träden var sjuka. Såg inte dessa skador då. Tänkte oxå att det berodde på dålig beskärning.
          Endast de två äldsta träden har svulster och övriga endast fläkskador eller vad man skall kalla det.
          Jag har hittat bra information här på forumet om vad man skall göra om det är kräfta men jag tänkte ändå visa litet bilder.

          Något av de stora äppelträden som syns i helbild tänker jag ha kvar då de bildar rum.. Tänker dock byta ut det närmsta trädet på bilden mot en guldhassel,
          Plommon och Päron ser jag inte några skador på. Det växer mycket vilda fågelbär (sötkörsbär) varav några har konstiga kloliknande grenar och kvastar, kan de vara en bov i dramat?

          Även två äppelträd ser friska ut, bl a ett aroma. Katja ser litet skranglig och vanvårdad ut men det syns ingen kräfta,,alltid något..
          ¨

          Kolla det dystra albumet "Fruktträd" //LASSE
          http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1916

          Redigerat av Lasse Lucidor: 17-02-2008, 16:46
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-02-2008, 22:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag skulle gärna kika men av någon anledning konner jag inte in via länken och hittar inte bland dina album heller. Kan du tipsa om hur man hittar?


          --------------------
           
          Citera
          Lasse Lucidor
          Inlägg 17-02-2008, 16:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          20-08-2007
          Medlem nr: 12 134



          Jag hade visst satt det som "privat! album, nu skall det väl gå¨att se bilderna på eventuell kräfta...
           
          Citera
          Trädgårdsmästarn
          Inlägg 17-02-2008, 16:59
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          06-05-2003
          Medlem nr: 1 336



          Hej!
          Kräfta, skär rent och pensla på kräftlack eller lacbalsam. Tag bort allt med kräfta på, det smittar. Det är Inte obotligt, är Du nogrann växer det igen. ofta Dålig dränering eller sorter som är mindre motståndskaftiga som ger symtom. Men med de smittspridarna i närheten får väl alla Äpplen Kräfta.

          Mvh
          Mikael
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 18-02-2008, 07:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Se tidigare svar här:

          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=64991
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=54158
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=53754

          Förr försökte man skära bort det och täta med lacbalsam, men smittan med största sannolikhet i hela trädet, att då skära bort en liten del gör knappast saken bättre. Om det dessutom är grova grenar som i detta fallet, så kommer en sådan stympning bara att stressa träden mera och försämra deras motståndskraft.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-02-2008, 15:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Renskärning eller överpensling håller inten längre på med som tagit del av studier om kräfta. Det ger en kortsiktigt synbar förbättring men ger större skador i längden.

          På flera bilder ser angreppen ut att vara gamla och långsamma, vi brukar säga att kräftan är passiv. På en av bilderna har trädet till och med vunnit och övervallat kräftsåret. Det viktigaste för dig blir att stärka träden så att kräftan, som finns i hela växten. inte kommer att ha fortsatt chans att sprida sig till nya grenar.

          Det är med ökad tillväxt ett fruktträd kan klara kräftan, och genom att inte bli utsatt för andra försvåande omständigheter som t ex för hård eller felaktiv besjärning eller vårvinterbeskärning över huvud taget.

          Dina två rumsskapande fruktträd ser ut att stå i en mark som inte på länge luckrats eller jordförbättrats. Om fläckarna i mattan är för att material legat där så är den markpackningen försvårande för träden.

          De unga träden med kräfta kommer att ha svårare att klara sig än de äldre, men man ser inte hur unga dina yngsta är. Jag brukar ha som riktmnärke att äpple under 10 år med kräfta ger mer negativt under den tid de lever (de dukar under tidigare) än positivt. Bättre ta bort de smitthärdarna och sätta nya mindre emottagliga sorter.

          Äldre träd kan som du skriver ha stort värde i att de är rumsskapande mm och de kan dessutom leva länge också med kräftan.

          Ju mer man jordförbättrar kring sina träd och ju mindre man felbeskär - desto bättre klarar träden att leva länge med kräfta.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-05-2024, 13:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon