Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > ingrid marie med trädkräfta
          igl
          Inlägg 15-11-2007, 21:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem sedan:
          17-10-2003
          Medlem nr: 2 452



          jag ville inte kapa tråden om ympar så jag gör nytt inlägg.
          för ca 10 år sedan planterade jag ett ingrid marie. det har sedan det var litet givit massor av frukt. förra året upptäckte jag att det drabbats av trädkräfta. så i jan. i år klippte jag bara bort några få grenar.
          nu ser det ju ut som en stor risbuske, det har faktiskt växt något oerhört i sommar. ska det se ut så här så lär jag inte få några äpplen alls. så hur ska jag beskära det och när....och ska jag beskära det överhuvudtaget. behöver hjälp....
          mvh
          inger
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 15-11-2007, 21:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Att skära bort kräftan går inte och det är bättre att inte skära i ett kräftsjukt äppelträd alls, eller bara ytterst lite. Man kan resonera så att man redan har en beskärare osm jobbar både sommar oh vinter med att ta grenar.

          Däremot kan du öka tillväxten i trädet (att skära bort blad- och grenmassa är att stressa trädet som gör trädet svagare även om det inte ser så ut på nödskotten) geno att förbättra i marken där trädet tar upp sin näring. Då klarar det kräftan bättre, för den kommer tyvärr alltid finnas där (med de metoder vi har idag iallafall).

          Kolla upp en tidigare tråd här med frågor om äpple. där finns tips om vad du kan göra och det finns också tips på min hemsida.


          --------------------
           
          Citera
          igl
          Inlägg 15-11-2007, 22:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem sedan:
          17-10-2003
          Medlem nr: 2 452



          tack för svar. har lagt in det i mina favoriter. hoppas det går bra att återkomma med frågor?
          mvh
          inger
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-11-2007, 14:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Javisst, gör det!
          Jag hinner tyvärr inte alltid svara på mail som skickas härifrån, men jag svarar ganska regelbundet här. Dessutom finns det så många här som har erfarenheter att bidra med - så forumet är bra för fortsatta frågor!

          Om du vill ha fortsatt hjälp, för jag förstår det som att du har ett friskt, äldre Åkerö (och det är verkligen värt att vårda med kunskap!) - fota gärna saker du undrar över, eller på träden från olika håll så att man också ser markområdena de växer i - så får du av mig och flera andra en massa tips som kan vara användbara.

          EN sak till att säga är att ett 10-årigt Ingrid Marie som först fått kräfta och som sedan beskurits hårt inte är så mycket att bevara, om man har andra äppelträd vill säga. Man kan få frukt på en Ingrid marie i spaljerad form mycket snabbt, och lika mycket frukt på 5 år som ett kronträd har på 10.

          Ett ungt, kräftsmittat träd kommer för alltid att ha kräfta och för alltid vara smittspridare till andra lövträd. Det skär i varje person som tar bort ett träd man planterat eller ett träd man tycker om, och den bästa kompensationen jag kan trösta mig själv och andra med är att börja planera för ännu roligare trädplanteringar! Har man tagit bort ett träd man gillar "har man rätt" att unna sig ett elelr flera fantastiska träd...


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-05-2024, 22:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon