Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har hänt med mitt äppelträd?, Saknar stora barkstycken
          Maggan H
          Inlägg 12-03-2007, 17:39
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem sedan:
          28-09-2003
          Medlem nr: 2 369



          Kunde se redan i fjol på en gren att den var skadad, men trodde att det var just en skada. Men nu är det drabbat på 5 olika ställen! Barken verkar bara skrumpna och ihop dra sig. Ser inga djur eller larver. Det är drabbat på sommaren av nån insekt vars små små larver kommer hängandes i långa trådar, kan de ha med detta att göra?




          --------------------
          MVH Maggan

          Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne
           
          Citera
          Lonicera
          Inlägg 12-03-2007, 21:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem sedan:
          12-03-2007
          Medlem nr: 9 316



          Ser ut som kräfta. Vanligt tyvärr och kan så småningom leda till att trädet måste tas bort när grenarna blir en säkerhetsrisk. Men försök att såga bort så mycket som möjligt för att lindra smittan. Rengör verktyg efteråt för att hindra vidare smitta till andra träd.
          Hälsningar Lonicera
           
          Citera
          Maggan H
          Inlägg 12-03-2007, 22:13
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem sedan:
          28-09-2003
          Medlem nr: 2 369



          Jag var rädd att det var det, då är det lika bra att såga ner det. Usch, vad tråkigt, vi har en sån lummig hörna där intill dammen.


          --------------------
          MVH Maggan

          Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-03-2007, 11:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, men vänta nu! Visst är det fruktträdkräfta. Och visst visar bilderna sår på grova grenar. Men se också att trädet, åtminstone på bild 2, delvis haft god tillväxt och kämpar emot genom övervallning.

          Det är sällan som grova grenar på äpple faller och blir säkerhetsrisker pga kräfta. De döda grenarna sitter kvar länge och man har god tid att ta bort dem innan de faller.

          Vuxna träd, dvs kring 40 år och uppåt, kan leva länge med kräfta - flera decenier. Man kan inte skära bort kräftan, svampen finns inuti hela trädet, men man kan hjälpa trädet att övervalla de sår som kräftan ger. Och man kan hjälpa trädet att få tillväxt som gör att det klarar att bli av också med mycket blad- och grenmassa när kräftan "tar" en söttre gren, eller många fjolårsskott.

          Vill du förlänga livet på trädet, t ex medan ett annat äppelträd växer upp:

          - tag bort grässvålen ytligt i dropplinjen runt trädet och gödsla med kompost och kogödsel. Så gröngödslingsväxter eller andra ettåriga växter där. (Se "gödsla med blommor" på min sajt)
          - vattna ett par gånger under försommaren i torra perioder, låt spridaren stå på under natten
          - beskär inte alls eller så lite som möjligt, varje ny snittyta är mumma för kräftan. Gör alla besärningsingrepp i JAS, dvs juli till september
          - om du beskär, elda upp grenarna
          - efter beskärning, doppa sekatör och såg i kokande vatten innan du går på nästa träd eller buske. Fruktträdkräftan, Nectria galligena, angriper alla lövträd och flera lövbuskar



          --------------------
           
          Citera
          Maggan H
          Inlägg 13-03-2007, 16:37
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem sedan:
          28-09-2003
          Medlem nr: 2 369



          Men sprids inte sjukan till andra träd, om man låter det stå kvar? Kan andra träd än fruktträd angripas av detta? dunno.gif


          --------------------
          MVH Maggan

          Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-03-2007, 17:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Japp, svampen sprids och den kan också sprida sig till alla andra lövträd. MEN - dessa svampsporer finns överallt i luften och det är framför allt träd som beskärs fel eller som aldrig får jordförbättring som får den, så det är hart när omöjligt att skapa en trädgård helt fri från grannars och omgivningarnas sporer. Våra vilda lövträd klarar ofta kräftan mycket bättre.

          Bor man i ett område där grannarna har fruktträd som beskärs på vårvintern eller så att de med jämna mellanrum nödgas skjuta vattenskott så har man mängder av kräftsporer i sin egen trädgård också.

          Men visst spelar avstånd roll. 50 meter från ett kräftsjukt träd är bättre än 5 meter.

          Om man tar ned ett äppelträd som haft kräfta är det inte helt lätt att skapa en bättre miljö för ett nytt träd. Svampen finns kvar i de träddelar som finns kvar och säkert i omgivningarna ett bra tag också.

          Ska man satsa på en helt ny fruktträdgård kan det vara läge att ta bort alla gamla kräftsjuka. Men om man satsar lite som vi trädgårdsägare ofta gör, dvs lite på våra gamla och lite på några få unga, så är det bättre att

          med de kräftsjuka:
          - göra minimal eller ingen beskärning och all i JAS
          - jordförbättra så att träden stärks mot kräftan
          - upphöra med gräsmattegödsel och satsa på kogödsel istället

          och med de nya vi planterar:
          - välja bort särskilt kräftkänsliga sorter
          - plantera dränerat, på kulle och i vida växtbäddar
          - göra uppbyggnadsbeskärning med skarpa, rätt lagda snitt i JAS
          - hetta upp sekatör och såg med kokvatten innan vi skär i dem


          --------------------
           
          Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-03-2007, 18:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem sedan:
          08-11-2003
          Medlem nr: 2 552



          Cilla...rätta mig om jag har fel.

          Att även beskära när det är soligt och torrt väder för att påskynda att de beskurna delarna torkar och ytterligare minimera risken för svampangrepp.
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 13-03-2007, 19:12
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Hej Maggan! Hoppas du inte börjat paniksåga!

          Vi lämnade kvar ett äppelträd med alldeles GRÄSLIGA kräftskador och det hade ändå hundratals härligt syrliga och hållbara äpplen i höstas. De senaste åren har det säkert gett närmare 1000 äpplen. Vad det är för sort vet vi inte. Vi har inte vågat beskära det (annat än ett par tunna, helt torra grenar) eftersom det ser så bräckligt ut.

          Vi köpte vårt hus 2001. På tomten finns 6 äppelträd. 4 av dem är riktigt otäckt misshandlade, liksom 1 murket päronträd. De äldsta träden är troligen från 1920-talet. Stora grenar har kapats, somliga för nära stammen, andra så långa tappar lämnats kvar. Dethär har gjorts för 20-30 år sedan, tror jag. Ändå lever träden och är knotigt vackra året runt. Vi har försökt beskära träden varsamt och de har gett massor med frukt.

          Kräftträdet har inte smittat ner de andra träden, trots att vårt äldsta träd är Åkerö, som ofta drabbas.

          Hälsningar och god blomning i vår!
          "Fågelvägen"


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-03-2007, 21:37
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Härligt Fågelvägen - och ni är inte ensamma heller! Om man slutar beskära eller bara beskär mycket lite i ett starkt kräftsjukt träd har man behållning av både trädet och frukten länge, det är mångas erfarenhet.

          Ophelia, låt mig se om jag förstår vad du menar...

          CITAT
          Att även beskära när det är soligt och torrt väder för att påskynda att de beskurna delarna torkar och ytterligare minimera risken för svampangrepp.


          Om du menar att beskärning i torr väderlek i juli, augusti och september också är viktigt (förutom att undvika vårvinterbeskärning) så håller jag med. Det är också min erfarenhet som stämmer med den kunskap jag har om svampars spridning - för detta krävs fukt som de kan spridas med.

          Men att välja torr väderlek för att snittytorna skulle torka, det vet jag inte om jag skulle säga. När ett träd skadas eller beskärs börjar trädet direkt försvara sig mot angrepp i snittytorna inifrån med olika vätskor och vävnader, och utifrån genom att kambiet eller grenkragen försöker omsluta såret. Processerna är aktiva under bladsäsongen och mycket eller helt passiva när trädet står avlövat.

          Oavsett om detta var en bra kort förklaring eller inte så är det bra att veta att även icke savrinnande träd använder sina egna vätskor och vävnader för att försvara snittsår och att regn på snittytor inte är skadliga för själva försvarsprocessen. Däremot är fukt och regn i luften något som svampar gärna använder för att färdas med. det är bra om trädet själv får bygga upp lite av sina inre försvar vid snitten innan duggregnen kommer.

          Men om jag måste välja att göra snitt i ett kräftsmittat träd en vårvinterdag och en fuktig augustidag så väljer jag det senare eftersom trädets aktivitet är större under bladsäsongen.



          --------------------
           
          Citera
          Ophelia
          Inlägg 14-03-2007, 06:40
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem sedan:
          08-11-2003
          Medlem nr: 2 552



          Ophelia, låt mig se om jag förstår vad du menar...
          Om du menar att beskärning i torr väderlek i juli, augusti och september också är viktigt (förutom att undvika vårvinterbeskärning) så håller jag med. Det är också min erfarenhet som stämmer med den kunskap jag har om svampars spridning - för detta krävs fukt som de kan spridas med.

          Men att välja torr väderlek för att snittytorna skulle torka, det vet jag inte om jag skulle säga. När ett träd skadas eller beskärs börjar trädet direkt försvara sig mot angrepp i snittytorna inifrån med olika vätskor och vävnader, och utifrån genom att kambiet eller grenkragen försöker omsluta såret. Processerna är aktiva under bladsäsongen och mycket eller helt passiva när trädet står avlövat.

          Oavsett om detta var en bra kort förklaring eller inte så är det bra att veta att även icke savrinnande träd använder sina egna vätskor och vävnader för att försvara snittsår och att regn på snittytor inte är skadliga för själva försvarsprocessen. Däremot är fukt och regn i luften något som svampar gärna använder för att färdas med. det är bra om trädet själv får bygga upp lite av sina inre försvar vid snitten innan duggregnen kommer.

          Men om jag måste välja att göra snitt i ett kräftsmittat träd en vårvinterdag och en fuktig augustidag så väljer jag det senare eftersom trädets aktivitet är större under bladsäsongen.
          [/quote]

          Jag menade för att undvika spridningen av svampar (förklarade dåligt).
           
          Citera
          Maggan H
          Inlägg 14-03-2007, 20:58
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem sedan:
          28-09-2003
          Medlem nr: 2 369



          Tack för era svar! Då är det ingen överhängande panik att ta fram sågen då! wink.gif


          --------------------
          MVH Maggan

          Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-03-2007, 21:16
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          så om man har gamla träd , som inte har beskärts så mycket utan fått växa så dom vill . och man ger dom bra jord och vatten på sommaren så fast dom är gamla och kanske har kräftan i sig utan att där syns nåt dåligt , men beskär man dom då dåligt så bryter det ut då ? .

          får det är så här jag har fruktträd från ca 40talet . som bara har beskärts i början sen så har dom fått välja själva . och jag tänkte försöka beskära dom och ta hand om dom mer för dom ge ringen frukt men om jag beskär fel så bryter kanske kräftan ut ?? eller nåt
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 15-03-2007, 15:38
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Exakt vad ett träd behöver kan man inte avgöra om man inte sett det. Man kan se en del med foton - särskilt om man ser dem fotade från olika håll, får se stammen från olika håll, får se närbilder på årstillväxten och på eventuella skador. Och bilder som säger något om miljön.

          Äppelträd som inte beskärs eller som beskärs lite, lagom och med bra snitt får helt klart färre svampangrepp generellt, men om det är orsaken till att du har kräftsårsfria träd går inte att säga bestämt. Att de inte ger frukt verkar vara ett större problem för dig.

          Utebliven frukt på en eller två säsonger kan bero på vanliga orsaker som
          - att sorten är vartannat- vart tredjeårsbärande, dvs helt naturligt. Åkerö är en sådan sort t ex.
          - att bommorna äts upp av frostfjäril, vecklare eller annat. Detta kan man se och ibland avhjälpa

          Om det under fler år än 3 inte ger frukt kan det t ex bero på
          - att träden står vindutsatt så att bina inte gör sitt pollineringsjobb när de blommar
          - att träden beskurits så hårt vid ett eller flera tillfällen att grenarna inte ännu har den ålder som gör dem "fertila". Vanliga skott på äpple ger frukt efter 3-4 år, vattenskott utvecklar fruktanlag senare och är trädet helstympat kan det ta 5-10 år innan det bär frukt igen, och är det ett ungt träd så kan det också ta 10 år innan det satsar på att utveckla blom och frukt
          - att träden skuggas så mycket av något i närheten att de inte utvecklar blom
          - att träden inte orkar behålla karten efter att blommora pollinerats pga dåliga markförhållanden

          Knäpp lite bilder på träden och deras miljö så kan man ge några råd.



          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-05-2024, 09:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon