Full version: Dagens ros 2006
Sidor: 1, 2, 3, 4
kerstin z5-6
Eftersom jag inte klarar rosorna med frost på -från i fjol smile.gif i den gamla tråden startar jag en ny dagens ros laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Här är mitt första bidrag Morden Centennial

titti49zon6
Fin bild på en vacker ros(tycker iofs att alla rosor är vackra), hoppas att min M.Centennial blommar lika vackert vid sommarstugan wub.gif 'Min dagens får bli Finlands Vita

amaira
Åh! Roligt! Ska genast rusa ut i trädgården med kameran! wub.gif wub.gif wub.gif Återkommer snart - eller när jag hinner.
Margith
Åhh Titti vilken tjusig Finlands vita du har wub.gif

Det här blir mitt bidrag, jag bara älskar min Morden Sunrise!

kerstin z5-6
Snygg Finland!! och Morden sunrise är ju alltid en hit smile.gif
och kom igen Amaira:) när du fotat
Gillan
Bättre så? Sommervind och helt utan tillstymmelse till frost tongue.gif laugh.gif

titti49zon6
Margith, du får gärna skott av den om du vill....har en till som är nästan lika stor och den ynglar av sig som bara den biggrin.gif
Du får ta dig en tur hit senare när det blir svalare
lisselbo
Har blivit rosfrälst, så jag har börjat samla på mig några.
Här är en Peace jag köpte på rea för 1 vecka sedan, har bidragit med 2 fina blommor.



Och en rosa jag köpte på Plantagen för ca 2 månader sedan. Den var då full med knopp, men jag trodde inte att den skulle blomma i år. Men det gör den. Jag tror den heter "Bonica".

Eva 33c
Dagens ros vill jag också vara med på, men det var lite mörkt ute för fotografering, bara två bilder blev OK. Så då får det bli:
Äppelros, vars största förtjänst just nu är doften av äpple.
Och Duchesse de Montebello som snart gjort sitt för i år.

Lady Hamilton
Måste ju vara med här också på ett hörn "Ros expert" som man är blink.gif

Detta är då en Röd ros smile.gif Som växer i en av mina rabatter

Margith
CITAT (titti49 @ 10-07-2006, 16:57)
Margith, du får gärna skott av den om du vill....har en till som är nästan lika stor och den ynglar av sig som bara den biggrin.gif
Du får ta dig en tur hit senare när det blir svalare

Ett besök hos dig är inplanerat, så snart som möjligt smile.gif
Jag väntar bara på att jag ska få en hel dag för mig själv biggrin.gif
För visst har jag rätt när jag misstänker att det tar en hel dag att titta och lukta sig igenom din trädgård? laugh.gif

För att mitt inlägg inte ska bli alltför privat bidrar jag med en rosbild till, en daggros, nyinköpt i vår, tyvärr utblommad vid det här laget, men visst är den söt i sin enkelhet?? wub.gif

Inga från Närke
Jämför med dagens ros 2005 om ni vill.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...7c707f0dc1dfa5e
estet
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-07-2006, 14:03)
Eftersom jag inte klarar rosorna med frost på -från i fjol smile.gif i den gamla tråden startar jag en ny dagens ros  :lol:  :lol:  :lol:
Här är mitt första bidrag Morden Centennial
]

laugh.gif Mitt fel som var så ambitiös å leta fram den gamla tråden! laugh.gif

Kan lägga in här oxå min Mandarin som klarat sig i vinter i rabatten. wub.gif Vackrast i knoppstadiet.
kerstin z5-6
Snygga rosor ni har alla -och det här är mitt fel .. men jag klarar bara inte av att läsa om att nu är det sista rosen på .. höst för mej är fasa .. så flåt estet smile.gifsmile.gif

Mandarin -berätta mer om den såg verkligen läcker ut !
Margith
Ja, berätta mer estet!!
Mandarin verkar ju vara fullt i klass med min Morden Sunrise biggrin.gif
Men varför är den snyggast i knoppstadiet??
Och hur har du fått den att överleva i rabatten??
Den är väl knappast härdig i z6??
(Ja prova sök på Mandarin och ros och sen lovar jag att du kan sitta och läsa om parfymer resten av natten blink.gif )
estet
Söt liten ros ca 20-30 cm, doft har jag inte märkt, massor av knopp, blommorna blir lite blaskiga ju längre de blommar, zon 3, frös ytterst lite i topparna i vinter.
Mina intryck än så länge, fick den i fjol. Ska ta en översiktsbild i morgon.

Vet att Kajsa har den och nån mer här. Vi diskuterade i fjol om vi skulle ha den i kruka eller rabatt. Jag valde det senare tycker också om att knäcka zoner. smile.gif

Så här står det om den hos:Rosenposten
Gåsis
Här kommer en Rosa Mundi, inte alla gillar den men det gör jag laugh.gif
Men jag är så skruttig på att ta närbilder sad.gif



/Åsa
kerstin z5-6
Yes! Den ultimata tivolirosen -Rosa mundi -har efter den anskaffat en drös krukrosor alla kinkiga alla randiga i de mest uppseendeväckande färger
<du är inte ensam smile.gif -snyggt att se helheten med

Här är Persiana


En ganska ny och ännu låg John Davis med Heuchera Fairy
fruberglund
Har missat tråden så jag lägger in 3 på en gång. Bilderna är tagna senaste dagarna.

Först ut Astrid Lindgren


Rosa Helenae Hybrida, honungsrosen. Underbart söt med hänförande doft.


Sist men inte minst Graham Thomas, står för tillfället i kruka men ska planteras ut till hösten.
amaira
Sååå vackra!!! wub.gif Rosor är ju underbara!

Jag har fotat rosor de två sista åren, så jag har "tröttnat" litegrann. Det blir bara repriser på repriserna, jag har redan alla foton. (Obs, jag har definitivt inte tröttnat på rosorna, och inte heller på era rosenfoton.)

Men jag tjatar vidare om min Golden celebration. wub.gif Av alla väldoftande rosendofter som finns, är hon min klara favorit. Mmmmmm ljuuuuuvliiig!

virrevarv
Jag måste bara visa min "Leonardo da Vinci", helt underbar tycker jag. Lite av en min favorit av de få sorter jag har i min trädgård, även om det med all säkerhet kommer att bli fler, "vill-ha"-listan är låång!! laugh.gif





Ha det gott!!
kerstin z5-6


Mme Legras de St Germain -underbar doft, blommar just nu
Whiskuchi
Mme Hardy. Detta är en gammal bild, på en av blommorna som blev rådjursmat sad.gif

titti49zon6
Lite suddig bild av Louise Odier idag

kerstin z5-6
Hur beter sig Odier -har du lik mycket svartfläck som andra brukar beklaga sig över ?
Eva 33c
jag köpte ju 15 nya buskrosor från Rosenposten i våras och några visar sina blommor redan i år.
Detta är Louis van Till, som jag fick som ersättning istället för Aimable Amie. Inte så tokigt tror jag.

Jag har en Louise Odier också och har ingen svartfläcksjuka alls på henne hittills. Köpte henne 1997. Men hon fryser oftast ner ordentligt (i år ett undantag) så hon är mer att betrakta som en stor rabattros än en buske. Men namnet "sommarens sista ros" tycker jag stämmer. smile.gif
titti49zon6
Har aldrig haft problem med svartfläcksjuka på mina rosor
Ta i trä,måtte jag inte drabbas av detta elände wub.gif
kerstin z5-6


Duchesse de Buccleugh

underbar till vita rosor ,doft blommar nu
Jenny & Vilda
Lite nya rosbilder.

Mina vårplanterade röda rosor har nu börjat slå ut wub.gif (dålig bildkvalitet)

Först ut Europeana:


Sen Nina Weibull:

Kajsa


Stamros Mozart köpt av Hortogreen i vår, blommar för fullt
verkar bli stor och yvig.
estet
Här är en kvällsbild på hela Mandarin.
När blommorna är på väg att blomma ut blir de mer och mer blaskrosa som en är i nederkant. Såna brukar jag skynda mej att klippa bort men ville visa för er hur den ser ut.


smile.gif
kerstin z5-6
Rembrant Van Rhyn

Kajsa
Väldigt vacker ros Kerstin biggrin.gif


Här min Trier utanför köksfönstret, i år blev den stor.
lisselbo
Smyger in med en krukros, men så himla läcker färg.



Madeleine1
Min Superstar som har nio blommor på samma stam! wub.gif

Anki på Öland
Hurra, min Läckö Slottsros blommar i år också! biggrin.gif



Den har fått en rosenkompis i rabatten iår - Rosa Troika - återkommer när den blommar!
Anki
Anki V


Europeana, mycket svag doft men vilken färg rolleyes.gif Där kan man verkligen tala om djupröd. Tyvärr vill inte kameran riktigt återge den röda färgen trots en massa "meckande" med bilden./Anki
Kat
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-07-2006, 15:07)


Duchesse de Buccleugh

underbar till vita rosor ,doft blommar nu

Jättefin!
Men vilket jäkla namn!
Eva 33c
I vintras frågade jag efter förslag på röda rosor. i våras köpte jag tre röda, bla denna "Scharlachglut" som visserligen bleknar i cerise men visst glöder den! (Samma ros på båda bilderna)

Gillan
Dagens ros får bli Sommerwind, som visserligen är fotad förra veckan,
men den blommar ju lika vackert hela sommaren så....... wub.gif

Anki V


Rosen som har "allt"!

Tråkig? Nä, det tycker jag inte.

/Anki
kerstin z5-6
Nicolas! En ny kanadick som blommar för första gången
Anki V
Du milde va´ mycke knopp det var där ohmy.gif .

Var har du fått tag i den? Är den ny för i år eller har den klarat vintern? Är den klarröd ( rött är tydligen en svår färg för digitalkamran)? unsure.gif

/Anki
kerstin z5-6
Den är ny -köpt på Blomkvists i år-ja rött är förvisso svårt med digital kamera men jag försöker att inte sätta in rosbilder som inte motsvarar det utseende rosen har i verkligheten -i min jord-Som jag skrev i Cutbert tråden kan det variera....
Nicolas beskrivs som medium red, 75 cm hög som mest , tillhör den tåligaste Explorer serien och bör därför vara ett bra alternativ för z6 ev högre smile.gif Enl kanadensiska rossällskapet
Ophelia
Vilka babes!!!!!!! laugh.gif laugh.gif

Ska nog och digitaliseringsfota rosor jag med. En kollega kom med en apotekarros i en härlig cerise färg. Har bara sett sådana i rött smile.gif
amaira
I gassande solsken!




Golden celebration (gul), Romanze (rosa), Carl-Philip (röd), och så skymtar ett par Par Austin till vänster (orange/gulorange).
Anki på Öland
Min nya Rosa Troika har slagit ut sin första blomma.



Anki
kerstin z5-6
Nu kommer de gallicor ! och alla andra smile.gif Troika var fantastisk förresten !
Paul Cezanne


Mme Zoetman -en damacena mkt härdig


Jans Wedding smile.gif kan man ju visa flera ggr smile.gif




Charles de Milles


:)Äntligen ...nu har man bara tid att känna rosdofterna så de räcker hela året ..
Anki V
Jag måste ju få visa min Nostalgie som väcker så mycket uppmärksamhet wub.gif


Den finns väl i snart varje trädgård, men jag var först i "Dagens ros" tongue.gif tongue.gif

Jag vill, jag vill, jag vill ha en Jans Wedding!!!!!!

/Anki
aurinko
Ååå, alla dessa ljuvliga rosor wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon