Full version: Dagens ros 2006
Sidor: 1, 2, 3, 4
mittas
hej

Tackar och bugar för informationen biggrin.gif

MVH Catarina
kerstin z5-6
Här är Purple Tiger smile.gif


och min buske från snitt

Kajsa
Purple Tiger var just i min smak, underbar wub.gif

Här en vanlig ros Ingrid Bergman

men väldigt tjusig denna varma sommar.

Och en klätterros som bara är liten som en rabattros ännu.

Twist, köpt bara för den är rolig, annorlunda.
kerstin z5-6
Min Twist lever ! men inte mer än det .. den är så fin din .. få se om min orkar blomma i år ...
Anki V
Innan jag går och lägger mig och svettas i ett sovrum som just nu visar 33 grader plus wacko.gif



Det vackraste jag vet....... ( ja, jag vet att jag tjatar)/Anki
kerstin z5-6
okey då -kolla min blekfis som får 12 tim sol .. kompisen i 6 timmmar är betydligt snyggare -som ni sett på andra bilder
mer Morden Sunrise åt folk då laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kajsa
Freja Balsgårdsros, klätterros planterad förra sommaren. Den är jag helnöjd med, den närmar sig 2 m, skjuter kraftiga skott, helt frisk, vacker.
Balsgårdsrosorna är rotäkta.


Freja

Och en annan sommarfavorit, Poulsen`s Pearl en floribunda från 1948
blir ca 70-80 cm zon 4-5
Kajsa
Här en Bourbon ros, som blommar om, zon 4 och ca 1.20 x 1 m


Champion of the World

Så en ovanligt frisk floribunda ros ca 1m, bärnstensgul.

Amber Queen, zon 4 ros. En toppenros.
Eva 33c
Poulsen Pearl slog an en ton hos mig! Var har du fått tag på den Kajsa?
Jag har idag just utökat en rabatt och där skulle den sitta fint...
fruberglund
CITAT (Kajsa @ 10-08-2006, 16:22)
Så en ovanligt frisk floribunda ros ca 1m, bärnstensgul.

Amber Queen, zon 4 ros. En toppenros.

Amber Queen, en av mina absoluta favoriter. Vilken superfin bild Kajsa. Ska flytta min så den får lite bättre levnadsförhållanden och hoppas den blir lika fin som Kajsas smile.gif
Kajsa
Det var den snälla snövinterns förtjänst, den frös aldrig i backen, så i år blev Amber Queen rosorna som små buskar. I år förstår man hur roligt det måste vara att ha rosor i zon 1-2. Detta är makens favoritros biggrin.gif
Kajsa
Poulsen`s Pearl är köpt på Åsby Trädgård utanför Västerås i våras. Jag har letat nu på Rosenposten, Flora Linnea men den finns inte där, tyvärr. Ingen aning hur du ska hitta den, kanske någon annan här kan ge tips.
kerstin z5-6


Alexander

Robin Hood



Tanorstar

Kajsa
Vacker bild av Robin Hood Kerstin, det är en bra fin ros. wub.gif

Här kommer två rosor som jag har som stamrosor


Gavnö, en het ros i koppar och orange.

Och Austinrosen The Pilgrim

Den goda doften kan man lukta på i rätt höjd på väg till brevlådan.
Kajsa
Här en omtyckt ros med ett gammaldags utseende, med en fyrdelad blomma. Ros från 1993, zon 3-4, blommar hela sommaren.


Leonardo Da Vinci

Andra sommaren lite mer busklik, det blev två till av denna ros, doftar lite, och blir minst 1 m hög.
Anki V
Herregud vad vackra rosor och den där Poulsen`s Pearl...... wub.gif wub.gif
/Anki
cic
Jösses Kajsa, den där Gavnö tyckte jag var himla läcker! wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag får leva på nudlar efter jag sett dom här bilderna .
nu vet jag vad jag ska gräva till höst en rosenträdgårds del
renate

Min dagens ros är Boule de Neige som blommar igen.
Margith
Min dagens är Pascall som jag odlar i kruka



Tack Kerstin, den doftar ljuvligt wub.gif
mulle
Snart skriver jag till Carlssons och ber dem FÖRBJUDA den här tråden!!!
Jag får ju ont i magen av avundsjuka, beundran och habegär!
Ååååhhh, vilka ljuvliga rosor!
wub.gif
Mulle
Gillan
CITAT (mulle @ 16-08-2006, 13:42)
Snart skriver jag till Carlssons och ber dem FÖRBJUDA den här tråden!!!
Jag får ju ont i magen av avundsjuka, beundran och habegär!
Ååååhhh, vilka ljuvliga rosor!
wub.gif
Mulle

Men hördu mulle! Hur vore det om du skulle
ta och uppdatera dina albumkunskaper igen, så vi får titta lite
dina rosor wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Roligt att Pascali blev bra smile.gif Jag gillar den smile.gif


En utslagen John Davis är ju aldrig fel smile.gif min äldsta närmar sig 170cm ..
fruberglund
Remonterande Ingrid Bergman i solljus. Räknade till 12 knoppar, fler än vid första blomningen. I höst när hon blommat över ska hon få flytta till min nya solrabatt smile.gif



White Cover som bara blommar på och fortfarande är överfull med knoppar. Den gör mig glad wub.gif (just den här bilden/blomman är inte så fin eftersom den håller på att blomma över)



och sist men inte minst en okänd ros som jag fått av syrran. Hon grävde upp en massa när de köpte hus och då var jag såklart där och norpade både rosor och en pion smile.gif Nån kanske vet vad det är för sort, gissar på att det inte är nån ovanlig sort. Rabattros är det i alla fall, så mycket kan jag se.

Kajsa
Ja, vad kan det vara för röd ros ??

Här en ny Austinros från Flora Linnea

Lady Emma Hamilton


med stark doft, har haft den under stamrosen Gavnö i sommar, den är ganska liten. Tveksam om den klarar sig här, den får övervinta i krukan och garaget.
kerstin z5-6


Pat Austin -doften kan knocka den värsta rosmotståndare, ljuvlig smile.gif
Zarah P
*sitter här och njuuuuuter av alla vackra bilder - och planerar en liten rosenrabatt att njuta av därhemma*

wub.gif
Kajsa

Jazz, en klätterros / buskros som blir lagom stor ca 1.80 efter tre år, blomman håller länge och blommar om, doftar.
Planterad skyddat, ingen tuff ros, zon 3-4 troligen.



Penny Lane, ny för i år, zon 4 ros. Köpt för den vackra färgen i rosa, aprikos, vit, den har vuxit bra och gett en del blommor, doftar.
Köpt av Hortogreen.
ewa zon 3
CITAT (Kajsa @ 17-08-2006, 23:28)

Ååååååh! va underbar!

/Ewa
renate
I dag visar jag mina "billiga Konsumrosor"de har en egen liten rabatt för minirosor.En del blir rätt stora med tiden,jag brukar köper mågra nya varje år.det är 4 plantor i en kruka,just nu har Konsum för 24,90:-,jag tror jag ska köper några och fyller ut i en annan rabatt.Den här köpte jag i juni i år.



Den här rosen har överlevt några vinter.
stina
CITAT (Kajsa @ 18-08-2006, 00:28)
Ja, vad kan det vara för röd ros ??

Den röda rosen ser ut som min Heather - fast det är ju en marktäckare...

/Stina
renate
I dag köpte jag 2 nya minirosor i Konsum.de är bra att fyller ut i rabatten och de blommar hela sommaren.Det är 4 plantor i en kruka så billigt blir det verkligen.De kostade 24,90/kruka.


renate
I år har den ena av mina två Louise Odier blommat riktigt flitigt.Nu blommar den igen.
Kajsa


Här en bild på Rumba, en Floribunda ros från 1958, blir ca 80 cm, zon 4, den blommar oftast mest i augusti, doftar lite.



Och Chicago Peace, en Tehybrid från 1962 som blir ca 1 m hög.
Den har klarat vintrarna bättre här än Peace. Doftar gott.
Varje blomma får olika mönster i rosa/orange. Zon 4 den med.
ewa zon 3
Katharina Zeimet, nyplanterad i år, blommar för andra gången
Behaglig doft men inte stark. Lite mjöldagg har den tyvärr fått men för övrigt frisk och bra tillväxt. Den står i en stor urna och hoppas på att den klarar vintern i den.

/Ewa



Kajsa
En av mina älsklingsrosor, du kan vara lugn det är en zon 5 ros. Har den planterad på min blåsiga, kyliga framsida ihop med kanadarosor. Rosen har varit helt grön i topparna efter två vintrar i zon 4. Gammal ros från 1901 som borde användas mer, men jag tror den kommer starkt nu.
Kajsa
Har lagt in en massa rosbilder idag, så då tar vi lite. Om någon tittar i mina Rosalbum är det en väldans röra där, ursäkta. Kan inte lägga allt rätt förän alla bilder kommit in, det ska bli med tiden.


L`Aimant, som Odla sålde, den blev låg 50 cm, mycket stark doft.
En klenis tror jag, snälla vintern var en räddning, zon 3 ros.


Summer Holiday, en zon 5 ros, den härdigaste tehybriden. Frisk och med en ljuvlig färg, blev en liten buske, doftar.


Indigo, en ca 1 m låg Portlandsros, men till skillnad från de lila Gallica rosorna blommar denna i aug/sept med. Zon 4, stark doft.


Salet, en liten mossros med stark doft , blommar även höst, zon 5
blir ca 1.20 hög.
ewa zon 3
CITAT (Kajsa @ 03-09-2006, 18:36)
Om någon tittar i mina Rosalbum är det en väldans röra där, ursäkta. Kan inte lägga allt rätt  förän alla bilder kommit in, det ska bli med tiden.

Inte gör väl det något om det är lite rörigt när det finns så MYCKET vackert att titta på och längta till wub.gif

/Ewa
Anki V
CITAT (Kajsa @ 03-09-2006, 18:36)

Salet, en liten mossros med stark doft , blommar även höst, zon 5
blir ca 1.20 hög.

Vackra bilder på vackra rosor wub.gif L´Aimant är väl inte någon ide att ens drömma om sad.gif ... men mossrosor verkar intressant och kul.

En mossros, gärna remont. för z5 finns det fler att välja mellan?

Jag skulle kunna försöka "knöka ner" en tillsammans med Hansaland och Loui Bugnet.

/Anki V
kerstin z5-6
Här är Paul Cezanne


Angående mossrosor -föreslår jag min nr ett på listan i det släktet
Nuits de Young
har allt -men remonterar inte

Dessa rosor är dock klena -blommar på gammal ved och får pjoskas lite med -utom Salet- men -flåt kajsa smile.gif den kan vissna rätt fult
Kajsa
Åh vad vacker Paul Cezanne är, den lägger jag in på Önskerosor wub.gif

Anki, här har du knopparna på Salet

Salet, mossigt värre.




Henri Martin, mossros 1.20-1.50 zon 5 blommar en ggn.
Har också Alfred de Dalmas mossros, den är zon 4 så jag vet inte om det fungerar hos dig, den är bara 1 m, finns i mitt album, blommar även höst.


Jacques Cartier, Portlandsros, zon 5 växer rakt upp, stelt, doftar starkt.
Den är tuff, vacker, blommar hösten lång.

Har du inte denna så köp, zon 5 ros, doftar starkt, blommar på hösten

Rose de Rescht, Bifera gr. 1.20- 1.5 m
kerstin z5-6
William Lobb -gillar jag


och Christata -Chapeu de Napoleon kallas den med
renate
Oj så härliga rosbilder,mossrosor måste jag nog satsar lite mer på,har några men ingen som remontera.Men även hos mig blommar en del rosor nu.

Stanwell Perpetual.

Jaques Cartier

Louis Bugnet
Kajsa
Här tre röda vanliga, omtyckta rosor som blommar nu, men med svag doft


Nina Weibull från 1962, en zon 5 ros, det gör den extra värdefull
att den kan bli långvarig, ca 1 m hög. Blomman inte så stor.


Ingrid Bergman från 1983, extra tjusig som en köperos, zon 4 och ca 1 m hög. Frisk ros med sammetslyster.


Europeana från 1963, stora vackra blommor men lite ömtålig kan få
svampsjukdomar, men det är en zon 5 ros därför en måste ros hos
mig, gillar den mycket, ca 1 m även den.
Anki V
Håller med Kajsa, jag gillar den här rosen!
+ att jag vill lyfta upp den här underbara tråden. Mer rosor vill jag se! smile.gif

Europeana, blommar i massor och fullt frisk. Inte minsta lilla svartfläck eller rost. I år har inte ens lössen varit intresserade.


/Anki
Kajsa
Vilken underbar bild på Europeana Anki wub.gif Ja, det finns en massa äldre rabattrosor som tål kyla och som vi borde plantera mera.
Här en av dom.




Rödhätte, en zon 5 ros. Den var en av de mest sålda på 20-talet i Sverige , rosen finns på många kyrkogårdar och kan bli mycket gammal, det finns ex. som man vet är mer än 50 år. Så plantera mer Rödhätte rosvänner.
Den har ingen doft, på minussidan. Blir ca 70 cm. Rosen kom 1911.
Kajsa
Ännu blommar många rosor i trädgården så varmt som det är.


Den populära Lichtkönigin Lucia blommar fint nu. Blir ca 2 m hög med åren, dock lite klen det är min andra Lucia ros genom åren, zon 4.


Här en älsklingsros, White Grootendorst, jag är så glad i nejlikformen på blomman, en Rugosa ros härdig i zon 7 jag har den även i rött och rosa.
En frisk ros men utan doft.
Monarda
Tänk att kunna plocka in rosor fast vi är i oktober! Den här tror jag heter 'Irene av Danmark' och just nu har den fler knoppar än den hade i somras. Hoppas på lite mer värme så dom hinner fram.
Kajsa
Åh så vackert Monardo, jag hänger på, denna Austinros blommar mycket nu.


Charles Austin, den är perfekt hänger inte tungt med blomman och blir ca 1.5 m hög, älsklingsros, stark doft.


Och Rugosan Pink Robusta blommar hela hösten.
Blir en buske 1.5 - 2 m.


Kanada rosen Cuthbert Grant blommar också tills frosten kommer.
Alexander-VG-zon3
här är en rossom blommar kanske inget roligt med den emn ville visa ändå sen till nästa sommar å vår kommer jag emd fler om nån villse wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon