Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ta fram egna äppelträd, - hantering av frögrundstammar
          Jan af Lisö
          Inlägg 24-10-2008, 07:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Jag hade tänkt ta fram några egna äppleträd "från början" på frögrundstammar och är lite osäker hur jag gör detta. Jag vill att dessa skall vara av typen "krukodlade".

          Jag hade tänkt använda Amorosa kärnor, de sparar jag nu i kylskåpet i fuktigt papper och låter dem ligga där till våren, typ månadsskifte mars/april. Då skall jag plantera dem i en stor kruka inomhus, och de som gror och växer får därefter egna krukor som jag gräver ner i trädgården.

          Året efter skall de ympas på våren. Då krukas de om till större krukor.

          Är det rättänkt, är det något mer som jag skall göra/tänka på? Att ympa och därefter beskära träden tror jag att jag har bra grepp om, men just grundstamframtagning/hantering är jag lite mer osäker på.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 24-10-2008, 07:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Eftersom du borde ha gott om frön! Så borde du kanske också passa på att bara så några utomhus nu i höst också, de får då en vinter utomhus och borde gro till våren. Det borde visserligen fungera att ha dem i kylen också, men vem vet det kanske kan bli mögel eller något annat problem.

          Skall du sedan odla dem lite längre tid i kruka, så kanske du måste rotbeskära dem också?
           
          Citera
          Malus
          Inlägg 26-10-2008, 20:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem sedan:
          20-10-2008
          Medlem nr: 19 461



          Jag tror att du definitivt skall sätta åtminstone en del av kärnorna ute i en kruka nu redan i höst. Sätt kärnorna på ca 1 cm djup och täck gärna med sand. Gräv gärna ner krukorna så att jorden i krukan hamnar på samma djup som omkringliggande jord. Skall du förvara dem till våren så tror jag du skall förvara dem som i princip alla andra frön - svalt, torrt och mörkt.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 26-10-2008, 20:54
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har gjort ungefär som Malus beskriver och det har fungerat bra. Använde kärnor från olika friska och härdiga äppelsorter, satte ute i neddgrävda krukor i såjord, dvs kraftigt sandblandad och icke gödslad jord. Alltid på hösten. Men jag har satt kärnor fritt i backen också. Lite sämre resultat men kanske är de grundstammarna också de starkaste sedan...

          Viktigast tror jag är att man torkar fröerna innan man sår, oavsett när man sår. Ämnen i äpplets safter är oerhört effektiva för att se till att grodd inte sker innan frukten brutits ned. Sedan tror jag också (utan att ha testat i större skala) att stratifieringen sköter sig väldigt bra själv med sådden utomhus. Man vill ju heller inte att en svag grundstam ska klara sig.

          Redigerat av Cilla: 26-10-2008, 20:56


          --------------------
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 28-10-2008, 10:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Lite utanför ämnet - men bara nästan: på en äng vid mitt sommarställe växer 10 vackra stora äppelträd - olika sorter. De har stått där så länge jag minns, 40 år, och jag har alltid förutsatt att de varit köpta och planterade. men nu visade det sig att det är ditflyttade vildaplar som för 50 år sedan ympats med olika sorters fina äpplen. Friska och uthålliga, trots saltvindar vid havet. Min idé är därför att gräva upp ett vildapelskott och plantera på tomten, och sedan ympa på det. När jag får plats i jorden (som är full av sten - naturtomt).
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 28-10-2008, 11:01
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Vad menar du med "vildapelskott"? Är det frösådder från träden?
           
          Citera
          Malus
          Inlägg 29-10-2008, 13:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem sedan:
          20-10-2008
          Medlem nr: 19 461



          Vildapel är beteckningen på vårt svenska inhemska äppleträd Malus silvestris. Den har små sura äpplen och blanka blad.

          En äpplekärna från ett gott äpple som har grott och växt upp till ett nytt äppelträd är en ny sort och kallas just för en frösådd. Den kommer att ha en ny sorts frukt som vanligtvis inte är lika god som frukten som kärnan kom från - men den kan vara det och det är precis så som nya fina äppelsorter kommer till världen.

          Redigerat av Malus: 07-11-2008, 20:59
           
          Citera
          Sofia H
          Inlägg 06-11-2008, 18:39
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem sedan:
          19-10-2007
          Medlem nr: 12 911



          Hej på er äppelodlare!
          Vill bara berätta att jag här i zon 7 satte några kärnor av ett Alice-äpple i en pallkrage för två år sedan. Våren därpå kom två små plantor upp, och jag trodde förstås att de skulle dö följande vinter. De fick stå kvar under en rabarberplanta - de kan inte ha haft det för trevligt där, i nästan total skugga. Därför blev jag mycket förvånad när de fortfarande levde i år! De fick flytta till en annan pallkrage med lite lämpligare sällskap, och det blir spännande att se vad som händer nästa år. I höst var de ca 15 cm höga... De växer sakta här. När jag satte äppelkärnorna petade jag ner päronkärnor också, från ett Conferencepäron. En kärna grodde och plantan lever också! Här är ju fröstammar bara ett roligt expriment, klimatet är ju på gränsen för vad äpplen står ut med - för att inte tala om päron! I höst har jag petat ner kärnor av andra äppelsorter för att se vad som händer. Jag hoppas att någon av mina plantor lever så länge att de kan blomma, det vore spännande.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 06-11-2008, 18:50
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Så länge de är korta nog att hålla sig under snötäcket, så går det nog bra.

          Så länge de är korta nog att hålla sig under snötäcket, så går det nog bra.
           
          Citera
          Sofia H
          Inlägg 06-11-2008, 20:45
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem sedan:
          19-10-2007
          Medlem nr: 12 911



          Hej Kurt! Jag får väl hoppas på tre meter snö de närmaste tjugo vintrarna eller så...
           
          Citera
          tettan
          Inlägg 07-11-2008, 15:55
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem sedan:
          10-10-2007
          Medlem nr: 12 800



          vilka egenskaper har det träd ni väljer för grundstamsodling?
          tettan

          väljer att ta frön från borde jag kanske förtydliga
          tettan
           
          Citera
          Malus
          Inlägg 07-11-2008, 21:14
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem sedan:
          20-10-2008
          Medlem nr: 19 461



          För att ta fram grundstammar så skall man nog i första hand satsa på att ta kärnor från friska och härdiga träd som sällan drabbas av till exempel kräfta. Jag plockar själv mest kärnor från Risäter (zon 6) som jag upplever är en mycket frisk och härdig sort upp till zon 5 där jag befinner mig. Jag vet även att man ofta i norra Finland (Blomqvists plantskola) använder kärnor från Antonovka (zon 7) som också är mycket härdigt och friskt.

          Jag gör även lite försök med att så kärnor från en svagväxande härdig purpurapel som är flitigt använd i mina trakter för att få lite härdiga svagväxande grundstammar som skulle kunna funka i zon 5. Risäter och Antonovka ger ju relativt snabbväxande och stora träd. Jag har dock ingen av mina ympar på purpurapelgrundstammar som har hunnit växa till sig och visa hur snabbväxande de är.
           
          Citera
          hagberg
          Inlägg 15-05-2009, 18:20
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          06-07-2007
          Medlem nr: 11 399



          Hur har det gått med alla äppelkärnor nu då? Fått upp några? Här i Sollefteå har de börjat titta upp lite här och där. Satte närmare 1000 kärnor. Ska bli så kul att se hur mycket som kommer. Bild kommer så småningom hade jag tänkt.
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-05-2009, 19:51
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Jag blev inspirerad av diskussionen här och satte några kärnor i höstas från ett förvildat äppelträd. Tyvärr har det inte kommit upp någonting. no.gif


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          hagberg
          Inlägg 15-05-2009, 22:05
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          06-07-2007
          Medlem nr: 11 399



          Antingen kommer de eller så gör du ett nytt försök till hösten tycker jag rolleyes.gif
          Bara du inte ger upp.
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-05-2009, 22:31
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Nejdå, jag ska inte ge upp. Jag är envis.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          hagberg
          Inlägg 16-05-2009, 20:44
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          06-07-2007
          Medlem nr: 11 399



          Så här ser de ut nu, några dagar gamla. Kärnor som jag använt är från T B. Återkommer med bilder om några veckor när de förhoppningsvis vuxit till sig lite. :-)
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSCF0130.jpg ( 112.48k ) Antal nedladdningar: 115
          Bifogad fil  DSCF0128.jpg ( 109.66k ) Antal nedladdningar: 88
          Bifogad fil  DSCF0129.jpg ( 120.61k ) Antal nedladdningar: 140
           
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 18-05-2009, 08:59
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Nej, inget kom upp, kanske beroende på torkan eller att fåglar/sorkar/något annat käkade upp kärnorna. Ett nytt försök till höstan, då med Säfstaholmkärnor och kanaske bättre skydd.
           
          Citera
          hagberg
          Inlägg 18-05-2009, 09:47
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          06-07-2007
          Medlem nr: 11 399



          Ajaj då. Det va inte kul. g.gif Har satt kärnor på friland vid sommarstugan, där man inte är alltför ofta. Var där i lördags men inga äppelplantor sad.gif Däremot såg det ut som om någon varit där å krafsat. Troligtvis någon fågel, men det finns gott om sork där också så man vet ju inte.
          Räknade de som kommit upp i stan igår, det närmar sig 30st. Var ska man bara göra av alla biggrin.gif
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 18-05-2009, 11:41
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (hagberg @ 18-05-2009, 09:47) *
          Ajaj då. Det va inte kul. g.gif Har satt kärnor på friland vid sommarstugan, där man inte är alltför ofta. Var där i lördags men inga äppelplantor sad.gif Däremot såg det ut som om någon varit där å krafsat. Troligtvis någon fågel, men det finns gott om sork där också så man vet ju inte.
          Räknade de som kommit upp i stan igår, det närmar sig 30st. Var ska man bara göra av alla biggrin.gif



          Lite gerillaaktivitet är aldrig fel. Plantera ut frösådda fruktträd på allmänningar och i skogen, fruktträd uppskattas av många olika djur. Även om frukten blir liten och sur, så äts den ändå.
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 07-05-2024, 19:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon