Jan af Lisö
Jag hade tänkt ta fram några egna äppleträd "från början" på frögrundstammar och är lite osäker hur jag gör detta. Jag vill att dessa skall vara av typen "krukodlade".

Jag hade tänkt använda Amorosa kärnor, de sparar jag nu i kylskåpet i fuktigt papper och låter dem ligga där till våren, typ månadsskifte mars/april. Då skall jag plantera dem i en stor kruka inomhus, och de som gror och växer får därefter egna krukor som jag gräver ner i trädgården.

Året efter skall de ympas på våren. Då krukas de om till större krukor.

Är det rättänkt, är det något mer som jag skall göra/tänka på? Att ympa och därefter beskära träden tror jag att jag har bra grepp om, men just grundstamframtagning/hantering är jag lite mer osäker på.
KURT
Eftersom du borde ha gott om frön! Så borde du kanske också passa på att bara så några utomhus nu i höst också, de får då en vinter utomhus och borde gro till våren. Det borde visserligen fungera att ha dem i kylen också, men vem vet det kanske kan bli mögel eller något annat problem.

Skall du sedan odla dem lite längre tid i kruka, så kanske du måste rotbeskära dem också?
Malus
Jag tror att du definitivt skall sätta åtminstone en del av kärnorna ute i en kruka nu redan i höst. Sätt kärnorna på ca 1 cm djup och täck gärna med sand. Gräv gärna ner krukorna så att jorden i krukan hamnar på samma djup som omkringliggande jord. Skall du förvara dem till våren så tror jag du skall förvara dem som i princip alla andra frön - svalt, torrt och mörkt.
Cilla
Jag har gjort ungefär som Malus beskriver och det har fungerat bra. Använde kärnor från olika friska och härdiga äppelsorter, satte ute i neddgrävda krukor i såjord, dvs kraftigt sandblandad och icke gödslad jord. Alltid på hösten. Men jag har satt kärnor fritt i backen också. Lite sämre resultat men kanske är de grundstammarna också de starkaste sedan...

Viktigast tror jag är att man torkar fröerna innan man sår, oavsett när man sår. Ämnen i äpplets safter är oerhört effektiva för att se till att grodd inte sker innan frukten brutits ned. Sedan tror jag också (utan att ha testat i större skala) att stratifieringen sköter sig väldigt bra själv med sådden utomhus. Man vill ju heller inte att en svag grundstam ska klara sig.
EKLO
Lite utanför ämnet - men bara nästan: på en äng vid mitt sommarställe växer 10 vackra stora äppelträd - olika sorter. De har stått där så länge jag minns, 40 år, och jag har alltid förutsatt att de varit köpta och planterade. men nu visade det sig att det är ditflyttade vildaplar som för 50 år sedan ympats med olika sorters fina äpplen. Friska och uthålliga, trots saltvindar vid havet. Min idé är därför att gräva upp ett vildapelskott och plantera på tomten, och sedan ympa på det. När jag får plats i jorden (som är full av sten - naturtomt).
KURT
Vad menar du med "vildapelskott"? Är det frösådder från träden?
Malus
Vildapel är beteckningen på vårt svenska inhemska äppleträd Malus silvestris. Den har små sura äpplen och blanka blad.

En äpplekärna från ett gott äpple som har grott och växt upp till ett nytt äppelträd är en ny sort och kallas just för en frösådd. Den kommer att ha en ny sorts frukt som vanligtvis inte är lika god som frukten som kärnan kom från - men den kan vara det och det är precis så som nya fina äppelsorter kommer till världen.
Sofia H
Hej på er äppelodlare!
Vill bara berätta att jag här i zon 7 satte några kärnor av ett Alice-äpple i en pallkrage för två år sedan. Våren därpå kom två små plantor upp, och jag trodde förstås att de skulle dö följande vinter. De fick stå kvar under en rabarberplanta - de kan inte ha haft det för trevligt där, i nästan total skugga. Därför blev jag mycket förvånad när de fortfarande levde i år! De fick flytta till en annan pallkrage med lite lämpligare sällskap, och det blir spännande att se vad som händer nästa år. I höst var de ca 15 cm höga... De växer sakta här. När jag satte äppelkärnorna petade jag ner päronkärnor också, från ett Conferencepäron. En kärna grodde och plantan lever också! Här är ju fröstammar bara ett roligt expriment, klimatet är ju på gränsen för vad äpplen står ut med - för att inte tala om päron! I höst har jag petat ner kärnor av andra äppelsorter för att se vad som händer. Jag hoppas att någon av mina plantor lever så länge att de kan blomma, det vore spännande.
KURT
Så länge de är korta nog att hålla sig under snötäcket, så går det nog bra.

Så länge de är korta nog att hålla sig under snötäcket, så går det nog bra.
Sofia H
Hej Kurt! Jag får väl hoppas på tre meter snö de närmaste tjugo vintrarna eller så...
tettan
vilka egenskaper har det träd ni väljer för grundstamsodling?
tettan

väljer att ta frön från borde jag kanske förtydliga
tettan
Malus
För att ta fram grundstammar så skall man nog i första hand satsa på att ta kärnor från friska och härdiga träd som sällan drabbas av till exempel kräfta. Jag plockar själv mest kärnor från Risäter (zon 6) som jag upplever är en mycket frisk och härdig sort upp till zon 5 där jag befinner mig. Jag vet även att man ofta i norra Finland (Blomqvists plantskola) använder kärnor från Antonovka (zon 7) som också är mycket härdigt och friskt.

Jag gör även lite försök med att så kärnor från en svagväxande härdig purpurapel som är flitigt använd i mina trakter för att få lite härdiga svagväxande grundstammar som skulle kunna funka i zon 5. Risäter och Antonovka ger ju relativt snabbväxande och stora träd. Jag har dock ingen av mina ympar på purpurapelgrundstammar som har hunnit växa till sig och visa hur snabbväxande de är.
hagberg
Hur har det gått med alla äppelkärnor nu då? Fått upp några? Här i Sollefteå har de börjat titta upp lite här och där. Satte närmare 1000 kärnor. Ska bli så kul att se hur mycket som kommer. Bild kommer så småningom hade jag tänkt.
Myosotis
Jag blev inspirerad av diskussionen här och satte några kärnor i höstas från ett förvildat äppelträd. Tyvärr har det inte kommit upp någonting. no.gif
hagberg
Antingen kommer de eller så gör du ett nytt försök till hösten tycker jag rolleyes.gif
Bara du inte ger upp.
Myosotis
Nejdå, jag ska inte ge upp. Jag är envis.
hagberg
Så här ser de ut nu, några dagar gamla. Kärnor som jag använt är från T B. Återkommer med bilder om några veckor när de förhoppningsvis vuxit till sig lite. :-)
Jan af Lisö
Nej, inget kom upp, kanske beroende på torkan eller att fåglar/sorkar/något annat käkade upp kärnorna. Ett nytt försök till höstan, då med Säfstaholmkärnor och kanaske bättre skydd.
hagberg
Ajaj då. Det va inte kul. g.gif Har satt kärnor på friland vid sommarstugan, där man inte är alltför ofta. Var där i lördags men inga äppelplantor sad.gif Däremot såg det ut som om någon varit där å krafsat. Troligtvis någon fågel, men det finns gott om sork där också så man vet ju inte.
Räknade de som kommit upp i stan igår, det närmar sig 30st. Var ska man bara göra av alla biggrin.gif
KURT
CITAT (hagberg @ 18-05-2009, 09:47) *
Ajaj då. Det va inte kul. g.gif Har satt kärnor på friland vid sommarstugan, där man inte är alltför ofta. Var där i lördags men inga äppelplantor sad.gif Däremot såg det ut som om någon varit där å krafsat. Troligtvis någon fågel, men det finns gott om sork där också så man vet ju inte.
Räknade de som kommit upp i stan igår, det närmar sig 30st. Var ska man bara göra av alla biggrin.gif



Lite gerillaaktivitet är aldrig fel. Plantera ut frösådda fruktträd på allmänningar och i skogen, fruktträd uppskattas av många olika djur. Även om frukten blir liten och sur, så äts den ändå.
hagberg
Jo det är väl tanken att de ska ut i naturen så småningom. Men jag hade tänkt driva upp dem lite först. Några ska jag ha att öva ympning på så småningom, och andra ska jag testa ockulering på.

Fast jag har tänkt på det här med att plantera ut äppel i skogen. Rätt va det är ska det ju gallras eller avverkas, å då är jag rädd att äppelträden jämnas med marken. Då är allt arbete förstört. Man kanske skulle erbjuda skogsägare/viltvårdsföreningar att köpa plantorna (för billig peng) och själva plantera ut. Då vet de förhoppningsvis var träden står och är lite mer rädda om dem.

Men vem vet. Har inte funderat klart än.... smile.gif
Jan af Lisö
Älgar, rådjur, hjortar och harar kommer dessvärre att förstöra träden ute i skogarna (och på de flesta oskyddade ställen)
hagberg
Såhär ser äppelplantorna ut nu 7/7-09. Denna har fått extra stor kruka och står lite i lä på balkongen. Tro hur mkt större de hinner bli denna sommaren!?
Alexander-VG-zon3
sådde färska äppelkärnor för 2veckor sen och alla har grott. placerade sådden i ett växthus där tempen har pendlat mellan +15c och +50c. sådde kärnor från Gala (kan inget om sorten).

tänkte testa att ympa lite (var rätt dålig på det när jag gick trädgårdsutbildningen) så det är på tiden att jag lär mig.
hagberg
Spännande! Frågan är ju bara hur de klarar det svenska klimatet. Hittade lite info på livsmedelssverige om sorten.

Gala
Medelstort, runt, något koniskt äpple. skalet är tunt och blankt. Det har rosaröda strimmor på ljusgul bottenfärg. Fruktköttet är vitt, mycket krispigt och saftigt och smaken söt, frisk och aromatisk. Gala är ett relativt nytt äpple, som odlats fram på Nya Zeeland ur Cox Orange Pippin, Red Delicious och Golden Delicious. Det finns flera varianter, bl.a. Gala och Royal Gala. Gala är ett mycket gott dessertäpple som snabbt blivit populärt och nu odlas i bl.a. Sydeuropa, Sydamerika och Nya Zeeland. Vi importerar Gala från bl.a. Frankrike, Brasilien och Nya Zeeland.
GunnellF
CITAT (hagberg @ 09-07-2009, 18:55) *
Spännande! Frågan är ju bara hur de klarar det svenska klimatet. Hittade lite info på livsmedelssverige om sorten.

Gala
Medelstort, runt, något koniskt äpple. skalet är tunt och blankt. Det har rosaröda strimmor på ljusgul bottenfärg. Fruktköttet är vitt, mycket krispigt och saftigt och smaken söt, frisk och aromatisk. Gala är ett relativt nytt äpple, som odlats fram på Nya Zeeland ur Cox Orange Pippin, Red Delicious och Golden Delicious. Det finns flera varianter, bl.a. Gala och Royal Gala. Gala är ett mycket gott dessertäpple som snabbt blivit populärt och nu odlas i bl.a. Sydeuropa, Sydamerika och Nya Zeeland. Vi importerar Gala från bl.a. Frankrike, Brasilien och Nya Zeeland.



Men det spelar ju ingen roll eftersom det inte kommer att vara Gala som växer upp från kärnorna. Man vet aldrig vad man får när man sår kärnor och till största del blir det oätliga, smaklösa äpplen. Får man fram ett ätligt så har man en ny sort och kan kalla det vad man vill tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (GunnellF @ 09-07-2009, 19:04) *
Men det spelar ju ingen roll eftersom det inte kommer att vara Gala som växer upp från kärnorna. Man vet aldrig vad man får när man sår kärnor och till största del blir det oätliga, smaklösa äpplen. Får man fram ett ätligt så har man en ny sort och kan kalla det vad man vill tummenupp.gif


kan och kan det kan bli samma även om chansen är mycket liten och det kan också bli ett gott äppel (även om inte jag får veta det). men det är ju därför jag ev ska ympa på det då det säkert kan bli en bra grundstam. hur som är det ändå roligt att veta om sorten man tagit ifrån. tummenupp.gif

CITAT (hagberg @ 09-07-2009, 18:55) *
Spännande! Frågan är ju bara hur de klarar det svenska klimatet. Hittade lite info på livsmedelssverige om sorten.

Gala
Medelstort, runt, något koniskt äpple. skalet är tunt och blankt. Det har rosaröda strimmor på ljusgul bottenfärg. Fruktköttet är vitt, mycket krispigt och saftigt och smaken söt, frisk och aromatisk. Gala är ett relativt nytt äpple, som odlats fram på Nya Zeeland ur Cox Orange Pippin, Red Delicious och Golden Delicious. Det finns flera varianter, bl.a. Gala och Royal Gala. Gala är ett mycket gott dessertäpple som snabbt blivit populärt och nu odlas i bl.a. Sydeuropa, Sydamerika och Nya Zeeland. Vi importerar Gala från bl.a. Frankrike, Brasilien och Nya Zeeland.


tack för infon, väldigt roligt att läsa. nu vet man mer om den sorten.

hoppas det kan bli bra att ympa på.

mina fröplantor har växt snabbt även om dom är rätt så små än.
hagberg
CITAT (GunnellF @ 09-07-2009, 19:04) *
Men det spelar ju ingen roll eftersom det inte kommer att vara Gala som växer upp från kärnorna. Man vet aldrig vad man får när man sår kärnor och till största del blir det oätliga, smaklösa äpplen. Får man fram ett ätligt så har man en ny sort och kan kalla det vad man vill tummenupp.gif


Helt rätt men även underlaget man ympar på ska ju klara klimatet. Eller hur? Men helt klart värt att prova! smile.gif
GunnellF
CITAT (hagberg @ 09-07-2009, 21:09) *
Helt rätt men även underlaget man ympar på ska ju klara klimatet. Eller hur? Men helt klart värt att prova! smile.gif



Ja det är sant det... Jag förstod inte på en gång att det skulle bli grundstammar av frösådderna, men nog måste det väl finnas bättre äpplesorter att göra grundstammar av?? Fast det beror väl på var i landet man tänker plantera sina träd förstås. Jag har ju norrlandstänk... whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (GunnellF @ 09-07-2009, 21:55) *
Ja det är sant det... Jag förstod inte på en gång att det skulle bli grundstammar av frösådderna, men nog måste det väl finnas bättre äpplesorter att göra grundstammar av?? Fast det beror väl på var i landet man tänker plantera sina träd förstås. Jag har ju norrlandstänk... whistling.gif


för min del är det Skåne eller södra VG. men det finns nog bättre än just det jag tst ifrån.
Husihelvete
Hej

Jag vill kasta in en fråga här som jag finne intressant. JAS-perioden har precis startat och det är snart dags att beskära äppelträdet lite. Kan man av de grenar man klippt av skapa sticklingar?
GunnellF
CITAT (Husihelvete @ 10-07-2009, 13:11) *
Hej

Jag vill kasta in en fråga här som jag finne intressant. JAS-perioden har precis startat och det är snart dags att beskära äppelträdet lite. Kan man av de grenar man klippt av skapa sticklingar?



Ympris ska tas på vårvintern, innan växtligheten kommit igång.
Jan af Lisö
CITAT (Husihelvete @ 10-07-2009, 13:11) *
Hej

Jag vill kasta in en fråga här som jag finne intressant. JAS-perioden har precis startat och det är snart dags att beskära äppelträdet lite. Kan man av de grenar man klippt av skapa sticklingar?


Du kan inte förädla äppln gnom stickligar.

Du kan inte ta ympris under JAS

men

Du kan okulera grundstammarna under Juli och använda årets skott til det !!!
Jowel
hur stor risk, tror ni det är om man tar ympris från ett kräftsmittat träd?, min lärare sa något om att om man tar ympriset från toppen av trädet, dvs nytillväxten från föregående växtperiod, ( som man brukar göra), är risken mindre för att kräftan skall följa med i det nya trädet....

men jag har fått för mig att lräftan liksom finns i saven på trädet, typ överallt, den kan alltså vara mer eller mindre latent.. någon som vet?
KURT
CITAT (Jan af Lisö @ 10-07-2009, 14:39) *
Du kan inte förädla äppln gnom stickligar.

Du kan inte ta ympris under JAS

men

Du kan okulera grundstammarna under Juli och använda årets skott til det !!!



http://www.odlingstips.com/Okulering.htm
Jan af Lisö
hur stor risk, tror ni det är om man tar ympris från ett kräftsmittat träd?,

Jag kan inte svara på just denna fråga, men med tanke på hur billigt man kan köpa ympris, varför riskera och ta några risker?
hagberg
Nu har det gått några veckor va?......ahummmm.

Så här ser äppelplantan ut nu iallafall 12/9-2009. Den är ca 75cm lång.
Får motvilligt erkänna att jag gödslat ganska bra så vi får väl se om den klarar vintern (ska gräva ner krukan i jorden så inte fötterna fryser på den stackarn).
Sörgårdsnissen
Hagberg: Hur har det gått? smile.gif
EdSe1991
Är det någon skillnad på om man tar frön från ett frösått äpple eller en äkta sort? Vilket är i sådana fall bättre?
Sörgårdsnissen
Finns nog ett par tre stycken här som nog sitter på begåvningen i svar på din fråga.

Vad jag har för mig eller tror, med betoning på tror, Så får man ofta ett träd som kanske blir mer starkvuxet(alltså kanske drar iväg och blir ett jätteträd) än om man köpt en utvald grundstam som man vet.

Ska vara mycket svårt men på nåt sätt har jag för mig jag läst att det kan gå och få samma träd som kärnan kom från.

Som du kanske sett nån annanstans på forumet (?) så skapas oftast ett nyttt, unikt träd var kärnsådd. Svårt att förutse precis. Det beror på trädet som släpper kärnorna och trädet som pollierat ditt åppelträd. En genetisk kombination.

Men vad jag vet och jag hört är bra, är att du kommer få en härdig grundstam, kanske härdigare än vissa grundstammar man köper barrotade.

Och lite mer sport e de och billiga i inköp wink.gif

Men som sagt, har du extremt liten trädgård kan det vara värt att köpa ett svagväxande underlag kanske?
O så kanske en frösådd ger frukt lite senare tror jag med, men kanske inte jämt .

EdSe1991
Tack smile.gif

Ja, jag vet att trädet inte blir samma som det man tog kärnan ifrån men jag tänkte mera på härdighet och växtsätt. Finns det någon fördel i att ta kärnor från Transparante blanche eller Lobo (de sorter vi har) jämfört med att ta ifrån några vildäppelträd?
Sörgårdsnissen
oj, där slutar min kunskap ohmy.gif

läste i anton nilssons ympningsbok att säfsta holm ska stå emot kräfta bra. men kärnor därifrån då vet jag inte heller hur dom stå emot kräfta bättre? kanske lite om medärvda gener spelar roll??

EdSe1991
Jag sådde drygt 40 kärnor (från fem olika träd) i krukor i höstas som jag har låtit varit ute under vintern. Nu har 75-80% grott och behöver omplanteras rolleyes.gif .

Jag har en lite äldre finsk trädgårdsbok tryckt på den tiden då fröstammar var det normala sättet att föröka äppel på. I den finns det en intressant lista av egenskaper som man kan se efter hos de unga plantorna för att få reda på hur frukten blir hos ett oympat träd.
CITAT
"Men känt är, att sådana plantor, som har stora, grånande, på undersidan gråluddiga blad, kommer vanligtvis utveckla frukt som duger till användning." (egen översättning)
Finns det överhuvudtaget något belägg för detta?
Huggorm
Det beror nog på hur höga krav man har på sina äpplen. De blir säkert bättre än vildapel men knappast så bra som riktiga köpeäpplen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon