Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Renovering av mycket gamla äppleträd, Om beskärning, mossa och lavar
          YlvaA
          Inlägg 12-04-2008, 14:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          12-04-2008
          Medlem nr: 15 247



          Hej

          Vi är numera lyckliga ägare till en rad mycket gamla äppleträd. Jag har gått och vankat kring dem en tid och funderat på hur mycket, om och när jag ska beskära dem. Om de till äventyrs kan komma att bära frukt och framför allt, om den MYCKET rikliga mängd lavar av alla de slag som mer eller mindre är heltäckande, verkligen är bra för trädet? De indikerar ju att luften är ren och fin, men tar de månne sin näring från bark och stam? Borde jag gå lös med borste och trasa eller är det i sig att vandalisera de urgamla träden...
          mvh

          ylva
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 12-04-2008, 15:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (YlvaA @ 12-04-2008, 15:59) *
          Hej

          Vi är numera lyckliga ägare till en rad mycket gamla äppleträd. Jag har gått och vankat kring dem en tid och funderat på hur mycket, om och när jag ska beskära dem. Om de till äventyrs kan komma att bära frukt och framför allt, om den MYCKET rikliga mängd lavar av alla de slag som mer eller mindre är heltäckande, verkligen är bra för trädet? De indikerar ju att luften är ren och fin, men tar de månne sin näring från bark och stam? Borde jag gå lös med borste och trasa eller är det i sig att vandalisera de urgamla träden...
          mvh

          ylva

          Lavar tar inte näring från bark och stam, de får sin näring genom att ta upp näringsämnen direkt genom sina celler och dels genom att de genom fotosyntes bildar näring. Det är mer ett estetiskt problem med mossor och lavar än ett problem för trädet. Det verkar vara en väldigt spridd missuppfattning att lavar skulle försämra vitaliteten hos träd och i böcker och på SVTs gröna rum har de sagt att stammar ska borstas. Nu är det ytterst ovanligt med sällsynta och hotade lavar på just äppleträd för de har i regel en ganska trist och fattig lavflora så det är inte för den sakens skull men det är onödigt arbete tycker jag att ägna sig åt att borsta bort dem.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-04-2008, 15:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Lavar gör ingen direkt skada på trädet, dom har bara barken som växtplats. Du kan ta bort dom om du vill men behöver inte.

          Tillägg: Jaha, slagen på mållinjen av Markus.

          Redigerat av Gossen Ruda: 12-04-2008, 15:29


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 12-04-2008, 17:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Vet du om de burit frukt tidigare? Man får knappast mera frukt genom att beskära, däremot kan de eventuellt bli större och få bättre smak. Men gamla äppelträd skall man ta det försikt med att beskära, annars skapar man bara ett risbo med vattenskott, och när träden på det sättet kompenserar förlorade grenar så kan de inte samtidigt ge frukt.
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-04-2008, 18:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Man ska ta bort lavar och mossor. Läs bara Gustaf Lind: Fruktodling vid svenska hem 1907

          Den yttre lossnande, skrovliga barken, synnerligast å äldre träd, erbjuder ett förträffligt skydd för en hel del skadeinsekter och deras ägg. Detsamma göra äfven lafvar och mossor, Hvilka isynnerhet å fuktiga platser, eller där träden stå i gräsvall eller lida brist på näringsämnen, frodas å grenar och skott. Att med skrapa eller borste försiktigt aflägsna den lossnanade barken liksom lafvar och mossor å grenarna är därför nödvändigt. Härvidlag är emellertid sprutning med kalkmjölk till stor nytta i så motto, att därigenom barkens lossnande påskyndas, och uppkomsten af mossor och lafvar förhindras. Men som dessa utveckla och föröka sig under våren och sommaren, gör kalkbestrykningen följakligen största nyttan, om den utföres på eftervintern.

          Det har inte skett någon kunskapsutveckling de senaste hundra åren. Lyssna på kravodlarna så får du höra.
          MVH
          Jan Lindgren

           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 13-04-2008, 01:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          hej
          Jag vill säga att larver kan skada mycket träd, de äter bladen och kan skada rötter, mossor kan du borta de genom borsta. Men om du vill beskära gamla träd du gör under JAS perioden, du kan ta bort skada och dåliga grenar som korsar andra, och kan ta bort några friska grenar, nästa år kan du göra samma sak och tredje år till ska bli hela träden bra och frisk.
          Lycka till, H: Bassam
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 13-04-2008, 03:58
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Jan Lindgren @ 12-04-2008, 18:04) *
          Hej!
          Man ska ta bort lavar och mossor. Läs bara Gustaf Lind: Fruktodling vid svenska hem 1907

          Den yttre lossnande, skrovliga barken, synnerligast å äldre träd, erbjuder ett förträffligt skydd för en hel del skadeinsekter och deras ägg. Detsamma göra äfven lafvar och mossor, Hvilka isynnerhet å fuktiga platser, eller där träden stå i gräsvall eller lida brist på näringsämnen, frodas å grenar och skott. Att med skrapa eller borste försiktigt aflägsna den lossnanade barken liksom lafvar och mossor å grenarna är därför nödvändigt. Härvidlag är emellertid sprutning med kalkmjölk till stor nytta i så motto, att därigenom barkens lossnande påskyndas, och uppkomsten af mossor och lafvar förhindras. Men som dessa utveckla och föröka sig under våren och sommaren, gör kalkbestrykningen följakligen största nyttan, om den utföres på eftervintern.

          Det har inte skett någon kunskapsutveckling de senaste hundra åren. Lyssna på kravodlarna så får du höra.
          MVH
          Jan Lindgren


          Jo det har det. På den tiden såg man alla insekter som skadeinsekter. Antroposoferna brukar ju skrapa träden och lägga på lera, men de handlar ju mera av tro än av vetenskap.
           
          Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 13-04-2008, 07:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem sedan:
          18-10-2003
          Medlem nr: 2 460



          Ja, det är helt onödigt att skrapa ren träden från lavar och mossor. Men har man inget bättre för sig i livet kan man ju hålla på om man vill.
          Christer.


          --------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-04-2008, 16:23
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Mina kommentarer var avsedda att vara lite ironiska. Jag har lite svårt för "ekologisk" odling.
          För ca 100 år sedan ansågs det också vara bra att vitmåla äppelträdens stammar. Det skulle hjälpa till med övervintringen. Man jämförde med björken. Den var så härdig därför att den hade vit stam.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 13-04-2008, 16:34
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Cilla kanske själv gör ett inlägg i denna tråd, men börja med att studera hennes sida:

          http://www.juniper.se/tradvard/

          Vad ni än gör, förstör inte trädet med felaktig beskärning! nono.gif


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-04-2008, 17:08
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Bassam @ 13-04-2008, 01:14) *
          hej
          Jag vill säga att larver kan skada mycket träd, de äter bladen och kan skada rötter, mossor kan du borta de genom borsta. Men om du vill beskära gamla träd du gör under JAS perioden, du kan ta bort skada och dåliga grenar som korsar andra, och kan ta bort några friska grenar, nästa år kan du göra samma sak och tredje år till ska bli hela träden bra och frisk.
          Lycka till, H: Bassam



          rolig du !! mossor och lavar som äter upp våra träd och buskar . det skulle va nåt det . NEJ och åter NEJ ,, det gör ingen skada på trädet ,, blir det dåligt med frukt är det inte mossor och lavas fel .

          MMMMooouuhahahaha ,, I want trees !!
          Bifogad fil  2389366307_cf5b749132_o.jpg ( 144.04k ) Antal nedladdningar: 86



          angående beskärning av äldre träd tar man det försiktigt och under en lång tids period . man beskär grenar som sitter tätt och dom som korsar varandra plus tar veck vattenskott och dom grenar som växer inåt . blomknoppar är dom lite större knopparna plus alla kortskott ska du spara . dock trädet måste inte beskäras .

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-04-2008, 21:07
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det finns inget belägg för att lav eller mossa skulle vara skadligt för träden eller påverka deras vitalitet.

          Många äldre fruktträd med låg tillväxt behöver inte beskäras i första hand, de behöver få jorden över rötterna luckrad och syresatt. Det sämsta man kan ge sitt äldre eller vuxna äppelträd är en beskärning innan man kan se hur trädet mår (tillväxt, sjukdomar mm) och därmed vad det behöver. Däremot kan man utan att göra skada i trädet luckra jorden över rotsystemet i de delar där trädet tar upp sin näring utan att åstadkomma skada.

          Många äldre fruktträd som har en grundstruktur som är bra och hållbar kan stå obeskurna i många år utan att ta skada. Det är endast om stora grenar riskerar att skada människor eller egendom som det är bråttom med beskärning. Annars har man tid på sig att lära, se sitt träd och förstå det innan man tar till operationsverktygen.


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-04-2008, 21:16
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Mossa och lav har tagits upp många gånger här och det hävdas ibland att de insekter och larver som är trädens skadegörare skulle bara beroende av lav eller mossa. Någon gång vore det intressant att höra vilka insekter, larver eller annat som skulle vara beroende av lav och mossa för att kunna angripa träden.

          De relativt få angripare av våra fruktträd som är insekter och larver som jag känner till tar sig till träden på helt andra sätt än genom att bo i lav och mossa och de förökar sig helelr inte där. Det finns däremot några få som övervintrar i barken på träden.

          Stadsträd saknar ofta helt lav och mossa och stadmiljöer har också ett långt fattigare insekts- och larvliv än i trädgårdsmiljöer. Ändå är stadsträden de mest känsliga och kortlivade träden som kräver mest arbetsinsats för att ens få hälften av den levnadslängd som samma arter i en trädgård har. Sterila miljöer, insektsfattiga och artfattiga miljöer i och kring våra träd är de sämsta förhållandena.


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 13-04-2008, 23:34
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Jag vill säga att, gamla äppleträd ÄR DEM SVAGA PÅ GRUND AV ÅLDER, DET BETYDER ATT DE BEHÖVER MYCKET SYN, FÖR SJUKDOM OCH MAN SKA BLI SNÄLL MOT DEM, MAN KAN NOGA VATTNA GÖDSLA OCH BESKÄRA DEM, DE ÄR SOM GAMLA MÄNNISKOR OM VI KOLLA INTE PÅ DEM BRA, DE SKA DÖ, PÅ GRUND ATT SINA kroppar KAN INTE KÄMPA BRA MOT OHYRA.



          Lycka till , H: Bassam.
           
          Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 14-04-2008, 02:12
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          11-02-2007
          Medlem nr: 9 076



          CITAT (YlvaA @ 12-04-2008, 15:59) *
          Hej

          Vi är numera lyckliga ägare till en rad mycket gamla äppleträd. Jag har gått och vankat kring dem en tid och funderat på hur mycket, om och när jag ska beskära dem. Om de till äventyrs kan komma att bära frukt och framför allt, om den MYCKET rikliga mängd lavar av alla de slag som mer eller mindre är heltäckande, verkligen är bra för trädet? De indikerar ju att luften är ren och fin, men tar de månne sin näring från bark och stam? Borde jag gå lös med borste och trasa eller är det i sig att vandalisera de urgamla träden...
          mvh

          ylva



          Hej och grattis till träden!

          Jag gick en utbildning på Rudolfsteinerhögskolan i Järna, och de har helt underbara gamla äppelträd, som bara är fantastiska. ( Antroposoftomtarna alltså flirting.gif )

          Jag skall inte lära dig om beskärning, men, du kan få de gamla damerna att må som prinsessor om du tar en rotborste av naturmaterial, och borstar bort gamla lavar och lös bark med ganska lätt hand. Sedan tar du en hink och blandar hälften lera och hälften kogödsel från påse, om du inte har komposterad kogödsel själv, som du smetar in stammarna med.
          Om du upprepar detta trick varje år, kommer det att bli vackra stammar, lena som barnhud, och träden mår bra.
          dessutom hålls en cirkel runt stammen på marken bar, som de täcker med klöverklipp. Även gräsklipp går bra.


          --------------------

          ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 14-04-2008, 05:56
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (MammaMattsson @ 14-04-2008, 02:12) *
          Hej och grattis till träden!

          Jag gick en utbildning på Rudolfsteinerhögskolan i Järna, och de har helt underbara gamla äppelträd, som bara är fantastiska. ( Antroposoftomtarna alltså flirting.gif )


          Behagade dessa tomtar försöka ge någon rimlig förklaring till varför just trädstammar skall borstas med rotborste och kletas in med gödsel? Eller gör de likadant med andra växter också t ex gräsmattor? Och varför bara stammarna på träden, varför inte göra det med bladen också?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-04-2008, 09:10
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Man kan ju fråga sig hur vildäppleträden klarar sig ute i naturen där inger sköter om dom stackarna?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 14-04-2008, 09:27
          Länk hit: #18


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Poäng till dig Ruda. Äppelträd beskärs av främst två skäl som jag ser det:

          1) Man ska ta bort farliga grenar som kan dimpa ner i huvudet på folk. Dessa grenar brukar sällan vara många, och kännetecknas av att man behöver såga av dem, inte använda sekatör. Att grenen är ihålig är i sig inte skäl nog att ta bort den.
          1b) Använd inte motorsåg, då skämmer du ut dig.

          2) Man kan ansa trädet för att få fram lämpliga klättergrenar för barn.

          --

          Men, för att återgå till mossan och lavarna; jag tror inte att de är farliga. Däremot undrar jag om inte fukten de binder på sikt kan göra viss skada om träden står fuktigt till? Det är väl bra att träden får en chans att torka, kanske.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 15-04-2008, 03:04
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          11-02-2007
          Medlem nr: 9 076



          CITAT (KURT @ 14-04-2008, 06:56) *
          Behagade dessa tomtar försöka ge någon rimlig förklaring till varför just trädstammar skall borstas med rotborste och kletas in med gödsel? Eller gör de likadant med andra växter också t ex gräsmattor? Och varför bara stammarna på träden, varför inte göra det med bladen också?



          Höhö,

          Jag kommer inte ihåg förklaringen, och det är så de sköter fruktträden, inget annat.
          Men, stammarna är lena, vackra och utan större sprickor eller så. Mycket vackra och vitala träd.

          Man kanske skall börja med det på alla växter...? giggle.gif


          --------------------

          ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-04-2008, 07:00
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (MammaMattsson @ 15-04-2008, 04:04) *
          Höhö,

          Jag kommer inte ihåg förklaringen, och det är så de sköter fruktträden, inget annat.
          Men, stammarna är lena, vackra och utan större sprickor eller så. Mycket vackra och vitala träd.

          Man kanske skall börja med det på alla växter...? giggle.gif


          Den förklaringen som har nämnts här tidigare är att tomtarna anser att lavar tillhör stenriket och därför skall bort från träden. Att det sen finns lavar som BARA växer på träd blundar man för. Det kan bli så när personer utan grundligare utbildning drar upp närmast religiösa riktlinjer efter eget huvud. Men det är säkert inte skadligt att borsta bort lavar och kleta in stammarna men nog finns det bättre saker man kan lägga ner tid och energi på.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 06-05-2024, 09:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon