Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min 2-åring är autistisk
          zuzannah
          Inlägg 26-02-2008, 10:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          25-02-2008
          Medlem nr: 14 236



          Hej!
          Simon fyllde 2 år den nittonde februari och har haft diagnosen autism i ett halvt år. Ända sen han var nyfödd har det känts att något var annorlunda med honom. Han mötte aldrig min blick t.ex. Nu går han på dagis och har egen resursperson och vi ska börja träna honom i intensiv beteendeterapi. Är det någon därute som har samma erfarenheter eller liknande?
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 26-02-2008, 10:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          Hej Zuzannah!

          Du är långt ifrån ensam !!

          Men det är väldigt stor skillnad på spectrat inom "Autism".
          Har en dotter med AS (som också är inom detta spectrat) .

          Var glad över att du fått diagnosen så pass tidigt. (Vi fick vänta i 10 år)
          Jag tycker du skall ta kontakt med någon "förening" (med inriktning på ditt barns problematik) (Är själv medlem i "FA"-Föreningen Autism) Kontakten med familjer i "samma" situation" har varit mycket befriande. (Man behöver inte förklara en massa) Massor av stöd och tips.
          Beroende på vart du bor så kan kontaktnäten se olika ut..

          Björn




          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 26-02-2008, 11:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          haj zuzannah
          jag har själv aspergers syndrome och som gammelnalle sa så är det ju en del av autism spektrat
          jag har just fått min diagnos (jag är 20 och fick den för mindre än ett halvår sen)
          men jag skulle tipa om att läsa många böcker om ämnet
          och ta reda på vad du och din son har för rättigheter
          + att träffa och prata med folk som har liknande erfarenheter har jag hört hjälper mycket

          några hemsidor
          www.asperegerforum.se mest för dom med aspergers men även för dom med autism och föräldrar till dom som har autism
          www.autism.se riksföreningen autism, fakta, lagar m.m
          www.autismforum.se fakta, länkar, intervjuer, forum etc
          www.handikappupplysningen.se/forum/mvnforum/index ett forum dock inte så mkt aktivitet
          www.attention-riks.se/site/ minns inte vad det var riktigt (sidan vill inte öppna sig) men jag tror detta var fakta med

          böcker är också bra att läsa
          (på internet finns det många hemsidor men det står bara lite på varje hemsida och nästan samma på nästan alla)
          jag vet inte om jag har några bra boktips om just autim har mest boktips om AS


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 26-02-2008, 15:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Jag har en son med högfunktionell autism. Han har alltid varit lite speciell - såklart! -och blev utredd första gången vid 8 års ålder, men det var först när han var 15 som han fick den "rätta" diagnosen. Det var faktiskt just på 15-års dagen som utredningen var klar! För pojken var det en stor lättnad att få veta vad det var som gjorde att han alltid kände sig så annorlunda och utstött - han har ju svårigheter att avläsa kroppsspråk, ansiktsuttryck och de fina nyanser som finns i dagligt tal. Ett gott råd, något som är bra att tänka på och som gör att många konflikter kan undvikas: när du ber din son att göra något, säg då något i stil med "spola toaletten när du är klar", absolut inte "kan du spola .....". Detta därför att om du börjar med "kan du.." eller " är du snäll och..." så har du frågat om han kan och om han är snäll, du har inte (som han uppfattar det) bett honom göra något. Jisses så många bråk som hade undvikits bara man hade vetat den lilla grejen!!!


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 26-02-2008, 15:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Just ja! Boktips! "Fräknar på hjärnan" (minns inte vilken författare) är en bra bok som tar upp lite olika, som autism, ADHD och mera. "Autism" av Christoffer Gillberg är helt fenomenal men har mycket facktermer och är en aning "tungrodd".


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 26-02-2008, 16:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Använder ni bildscheman till pojken? Hur pass mycket språk har han?
          Ett bra boktips är "Att lära barn med autism "läsa" andras tankar och känslor". Där finns konkreta övningar med bilder.
           
          Citera
          Kvarnvik
          Inlägg 26-02-2008, 17:49
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          08-05-2006
          Medlem nr: 7 603



          Jag jobbar i gymnasiesärskolan och har flera elever med diagnos inom autismspektrat, det är helt ofattbart hur vitt skilda dessa personers sätt att vara är. Det är klart att alla är individer och olika precis som alla andra, men av egen erfarenhet vet jag att folk i allmänhet ofta har en viss uppfattning om hur människor med autism fungerar. Ofta ser den uppfattningen ut som så att man tror att ett barn med autism är helt okontaktbar osv. Det är såklart en tuff uppväxttid ni har framför er, men det finns stort hopp om ett väl fungerande liv för barnet med rätt hjälp från tidig ålder. Jag tror att det är viktigt att man så tidigt som möjligt skapar system för tillvaron så att barnet inte själv dikterar tillvaron, vilket jag har sett lätt kan hända om man inte har fasta ramar från början.

          Jag är absolut ingen expert på området utan ville bara dela med mig av mina erfarenheter, de som själva är föräldrar till barn med autism är nog i många fall de som bäst kan uttala sig om vad som funkar/inte funkar eftersom de har fått pröva sig fram genom hela barnets uppväxt.
           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 26-02-2008, 20:55
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          och kom ihåg zuzannah. både du och din son har rättigheter enligt lag
          (även om vissa vill blunda för det)

          och på tal om uttryck som 'kan du'
          har jag skrivit en liten amatör artickel om "tärtomspråket" (lögner, pikar, metrologer etc)
          om du vill läsa eller om det är nått annat du vill som jag kanske kan hjälpa med
          (vill inte pracka på artickeln så om du vill läsa den kan du skriva det till mig)


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 26-02-2008, 21:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          CITAT (Rapchic @ 26-02-2008, 20:55) *
          och på tal om uttryck som 'kan du'
          har jag skrivit en liten amatör artickel om "tärtomspråket" (lögner, pikar, metrologer etc)


          (psst, visst menar du metaforer? tex kasta ett öga, slå en pling osv.)
          Ironier är ofta svårt för autistiska. Likaså nyanser i känslostämningar osv. Dolda budskap går sällan fram, utan man måste tydligt tala om precis vad man vill ha sagt.

          Men jag har sett hur autistiska kan utvecklas oerhört, bara de får rätt hjälp, på rätt sätt. Bara trist att så många får diagnos först i vuxen ålder, när de redan gått ut skolan, ofta med dåliga resultat bara för att de inte fått rätt hjälp. Det är ju inte intelligensen det sitter i, utan förståelsen för världen runt omkring om jag förstått allting rätt.


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          rahmat2
          Inlägg 26-02-2008, 21:27
          Länk hit: #10


          Gäster






          Hej, Zuzannah!
          Jag kan inget om autism men önskar dig och din lilla Simon lycka till i kampen mot autism.
          Rahmat
           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 26-02-2008, 22:08
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          CITAT (Tosan @ 26-02-2008, 21:18) *
          (psst, visst menar du metaforer? tex kasta ett öga, slå en pling osv.)
          Ironier är ofta svårt för autistiska. Likaså nyanser i känslostämningar osv. Dolda budskap går sällan fram, utan man måste tydligt tala om precis vad man vill ha sagt.

          ---klipp---


          mataforer har jag lärt mig ganska många... men det är det jag måste lära mig dom
          men tvärtomspråket är vad jag först kallade det metrologer pratade och jag trodde att man var
          tvungen att tala "tvärtomspråket" med vädret..
          tvärtomspråket är vad det låter som när folk säger tvärt om vad dom menar (tex pikar och lögner)
          men jag har som sagt svårt för metaforer och lite annat också men det är inte tvärtomspråket
          jag kan länka till var jag har artickeln på internet
          Tvärtomspråket
          kom på att ni behöver ju inte läsa om ni inte vill


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-02-2008, 23:09
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Det var en mycket intressant artikel, Rapchic. (Jag menar det.) När vi pratar med varandra här på internet kan vi ju alla drabbas av problemet att inte veta hur folk menar, eftersom vi inte känner dem. Man är då lite övertydlig för säkerhets skull, använder smileysar osv. IRL läser vi kroppsspråket, vilket är svårt för dig, om jag har uppfattat det rätt.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 27-02-2008, 09:24
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          CITAT (Myosotis @ 26-02-2008, 23:09) *
          Det var en mycket intressant artikel, Rapchic. (Jag menar det.) När vi pratar med varandra här på internet kan vi ju alla drabbas av problemet att inte veta hur folk menar, eftersom vi inte känner dem. Man är då lite övertydlig för säkerhets skull, använder smileysar osv. IRL läser vi kroppsspråket, vilket är svårt för dig, om jag har uppfattat det rätt.

          därför har jag fler "kompisar" (vet inte om dom ser mig som kompis men) över internet... det är enklare för mig


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 27-02-2008, 11:35
          Länk hit: #14


          Gäster






          Raphic, det var helt ärligt en riktigt bra artikel! Detta med att vara helt ärlig eller säga något socialt lämpligt är inte lätt alla gånger.

          Olle (också aspergare)
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 27-02-2008, 11:42
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Oj! Tack rapchic för att du delar med dig av ditt handikapp. Att läsa den texten med dina egna ord berörde mig verkligen. För första ggn börjar jag förstå litegrann hur en autistisk måste uppleva världen. Även om man rent faktamässigt har vetat att sånt är svårt för autistiska så är det väldigt svårt att föreställa sig.
          Och bor man dessutom i Lycksele där nästan varenda mening är ironi eller tvärtomspråk så måste det va ett riktigt elände. Du måste som sagt lära dig vad allt betyder till skillnad från oss andra som spontant uppfattar vad folk menar.
          Än en gång: Tack! smiley_small_hug.gif


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Pjater
          Inlägg 27-02-2008, 11:58
          Länk hit: #16


          Gäster






          Det finns ett par bra böcker om en kompis till mejs ad/hd barn, "att handskas med skitungar" heter dem.
          Skrivna av Malin Wetterlöv och Åsa Gravander, finns att låna och köpa.
          Där står mycket kul och intressant i dem, ett måste i bokhyllan.....

          Har Asperger själv ^^

          Redigerat av Pjater: 27-02-2008, 11:59
           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 27-02-2008, 16:20
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          tack... när jag kommer på nått annat ämne inom detta ska jag skriva en ny...
          min psykolog har sagt till mig att det finns väldigt lite böcker om hur det är att ha tex aspergers
          då tänke jag att jag kan ju skriva smile.gif


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          Pjater
          Inlägg 27-02-2008, 16:31
          Länk hit: #18


          Gäster






          CITAT (Rapchic @ 27-02-2008, 16:20) *
          tack... när jag kommer på nått annat ämne inom detta ska jag skriva en ny...
          min psykolog har sagt till mig att det finns väldigt lite böcker om hur det är att ha tex aspergers
          då tänke jag att jag kan ju skriva smile.gif


          Känner du Malin Widerlöv? Hon har själv ad/hd och skrivit ett par böcker om det och håller föredrag och en massa till, hon e så aktiv så det inte e klokt, världens skönaste människa, du kan få hennes mail om du vill hon är så på läst och har så många kontakter tur att jag känner henne, det var ren slump vi träffades i kalmar för 10 år sen =P
           
          Citera
          Kathy
          Inlägg 27-02-2008, 16:36
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem sedan:
          09-01-2005
          Medlem nr: 4 848



          CITAT (Rapchic @ 27-02-2008, 16:20) *
          ...//.....min psykolog har sagt till mig att det finns väldigt lite böcker om hur det är att ha tex aspergers...//....



          Gunnel Norrö: "Aspergers syndrom – har jag verkligen det?"
          Gunnel Norrö: "Att leva med Aspergers syndrom"
          Gunilla Brattberg: "Enastående - En självbiografisk berättelse om livet med högfungerande autism"
          Gunilla Gerland: "En riktig människa"
          Gunilla Gerland: "Aspergers syndrom och sedan"
          O Ekman: "Jag är ändå jag. Fyra killar om Aspergers syndrom"
          S Schäfer: "Stjärnor, linser och äpplen - Att leva med autism"
          Gunilla Gerland: "Hur kan man förstå och behandla utagerande och självskadande beteende vid autism och autismliknande tillstånd"
          Gunilla Gerland: "Autism, relationer och sexualitet"
           
          Citera
          LindaLunda
          Inlägg 27-02-2008, 16:36
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 666
          Medlem sedan:
          12-11-2005
          Medlem nr: 6 778



          Hej.
          Har en son med ADHD och Autism. Han är världens underbaraste person! Jag märkte redan när han var aldeles nyfödd att det inte stod rätt till.
          Jag tycker det låter toppen att du får så fin hjälp redan nu! Var glad åt detta och var glad åt diagnosen! Folk tittar gärna snett på en och ens barn som beter sig lite anorlunda men ser helt normala ut. Men när de väl vet finns det mycket förståelse faktiskt.
          Bilder och cheman är underbar komunikation och förberedelse inför saker som ni skall göra är a och o. Detta för att din son skall kunna fungera bättre och hantera sin omgivning.

          Underbar artikel Rapchic!

          Linda
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 08-05-2024, 22:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon