Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frågelek om GRAN och GRANHÄCK
          Cilla
          Inlägg 26-06-2007, 12:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Här är en granhäck som var för hög och bred och därför radikalbeskars i våras. Vad blir resultatet i sommar och om 5 år?



          Detalj på ett parti.





          --------------------
           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-06-2007, 12:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          ojdå det såg ju inte så bra ut, jag har också en granhäck som är lite väl lurvig men jag har läst att man måste se till att det finns nya skott innanför det man beskär annars blir det sådär... crying.gif


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          pusillus
          Inlägg 26-06-2007, 13:46
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 287
          Medlem sedan:
          03-06-2005
          Medlem nr: 5 931



          Ja det där såg ju inte så vackert ut, jag gissar att de som inget grönt har är dödsdömda, de andra kommer väll få skott på bredden, om de överlever en sådan kapning överhuvudtaget.
          Har för mig att en granhäck måste klippas varje år för att hållas fin??


          --------------------
          Pusillus zon 3
          Småland
           
          Citera
          Rafael
          Inlägg 26-06-2007, 14:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 120



          Förskräckligt, men visst kan det bli värre!
          Kanske några missbildade buskar med ogräs emellan?


          --------------------
          NW-Kungälvskommun
           
          Citera
          arno
          Inlägg 26-06-2007, 14:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem sedan:
          27-02-2006
          Medlem nr: 7 143



          Tusan så tokigt det kan bli ......
          Kommer nog att resultera i slutavverkning innan fem år har gått tror jag.
           
          Citera
          Wetter
          Inlägg 26-06-2007, 17:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem sedan:
          15-12-2006
          Medlem nr: 8 886



          Det såg inte bra ut på första bilden. Dom granar som står där hänger väl ut för långt över gångvägen ser det ut som. Jag tror om det blir en torr sommar kommer dem att torka ut och dö. Den andra bilden dom ser redan döda ut så det lövslyet som står där kommer att växa och bilda träd i den döda gran häcken. Jag undrar hur den personen som har gjort denna radikala beskärning tänkte. dunno.gif
           
          Citera
          jholma
          Inlägg 26-06-2007, 19:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem sedan:
          26-03-2003
          Medlem nr: 986



          Om det är tänkt att granarna skall vara kvar så kan man ju göra en spalje och plantera t ex klematis............ Det skulle bli fint
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-06-2007, 00:06
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag är ganska säker på att det under sommaren kommer att bli än mindre grönt i granhäcken. Den beskars lite högre upp för ett par år sedan och sedan tog man nu i våras i lite till, kanske i hopp om att den då skulle bli grön fast på en lägre nivå. Granstackarna mår allt sämre för varje insats som görs av det här slaget.

          Generellt för gran gäller ju att de tappar barren längre in där det inte finns så mycket ljus, och att där aldrig mer kommer nya grenar eller barr - hur man än beskär. Och om man beskär i fjolårsskotten eller längre in där det finns barr så förgrenas det inte där man skär, och häcken blir långsamt glesare. Ska man ha en tät granhäck beskär man varje år i de ljusgröna skotten, och i zon 3 gör man det i juni. Man skär inte mer än 2/3 av dessa skott, hälften brukar vara riktmärke. Då hinner grenen förgrena sig och häcken blir tät och grön så långt man kan se in i den.

          Om häcken endast hade beskurits på höjden och om den var ung och vital hade den visserligen aldrig blivit så tät och bullig som en regelbundet beskuren granhäck kan vara, men då hade plantorna överlevt och börjat skjuta skott från toppen. Dock brukar alltid toppkapade granhäckar så småningom skippa energin till de nedre grenarna. Granar vill ha en topp och lägger ned mycket energi på det, och tvingas de genom toppkapning skjuta många nya toppar så släpper de energin till de nedre regionerna.

          Vill man ha en tät häck här är det bara att ta ned och stubbfräsa eller gräva upp alltihop och sätta nytt. Det är ett stort och dyrt jobb.
          Kan man tänka sig en mindre tät och l ångiktig, icke konventionell variant så skulel det t ex kunna vara att skala av stammarna från alla risiga sidogrenar, kanske spara en här och var och använda dem som stolpar till klätterväxter.

          Sensmoral: Granhäckar är de tätaste, mest buller- och dammskyddande, mest härdiga och torktåliga häckar vi har. Men vill man ha den tät så kräver den mycket jobb och detta ska ske i juni.


          Häcken/granraden har blivit för bred och man har kapat i grova sidogrenar. Grenar utan barr eller med lite barr dör.


          Granrader/kantskogar av gran blir mystiska och härliga. Bra om man inte behöver insyn på lägre höjd.


          Granhäckar kan beskäras i många former och är ett bättre buller- och dammskydd än någon annan häckväxt (eller plank). Det krävs lite bredd för häck av den vanliga svenska granen, och det krävs att man beskär i juni/juli med finess varje år för att den ska hållas tät. (lånade bilder)

          Redigerat av Cilla: 27-06-2007, 00:55


          --------------------
           
          Citera
          Cocos
          Inlägg 27-06-2007, 11:35
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          29-05-2007
          Medlem nr: 10 743



          Jag inkräktar lite på denna tråd då jag har frågor angående just detta.

          Det är så att vi precis flytta in i en villa där de förra ägarna har satt vad jag tror ska vara en granhäck. Det är vanlig svensk skogsgran. Är 4 rader bred och ca 2-3 m hög. Just nu ser det ut som en julgransplantering. Inget är gjort utan de har fått växa som de vill sedan plantering.

          Min fråga är går det att göra något åt denna "häck"? Anledningen att den planterades var tydligen att det blåste från östan.

          Tacksam för svar.



          --------------------
          Den som inte frågar får inte veta!
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 27-06-2007, 12:08
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Så länge man inte behöver sänka granhäcken är det inget problem. Den skall inte klippas på höjden förrän den nått avsedd höjd. Men 4 rader bred ? Det låter inte som om de står så tätt att det egentligen är en häck? Det låter mera som en lätplantering?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-06-2007, 16:48
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Att ha högre granhäck än 3 meter gör att det blir svårt att klippa sedan. För att häcken ska hållas tät och inte ovanstående problem uppstå måste den beskäras varje år. Det framkommer inte var i landet häcken finns, i zon 3 beskär man årsskotten i juni - både toppskottet och de övriga. Toppen ger då förgreningar som så småningom också förgrenar sig och så småningom kan man få granhäcken så bullig man vill.

          4 granar bred låter brett. Det blir ett styvt jobb att beskära i toppen, man får stå på specialstege. Samtidigt kan man inte ta bort en rad om de innanför har glest med barr, för som sagt så sätter inte granen nya barr på barrlösa grenar även om de får ljus.

          Enklast är nog att beskära pyramidalt/triangulärt med starkt lutande sidor, så att man inte få så bred, svårårkomlig ovansida på häcken.

          Redigerat av Cilla: 27-06-2007, 16:49


          --------------------
           
          Citera
          Cocos
          Inlägg 27-06-2007, 17:05
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          29-05-2007
          Medlem nr: 10 743



          Om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt vad det är de har tänkt sig. Det kanske inte är meningen som en häck alls... rolleyes.gif
          Men så här ser det ut ialf.

          Kanske någon som kan hjälpa mig att komma på vad de tänkt sig eller vad man kan göra med det. De får inte bli jätte höga heller för då kommer de skymma solen på morgonen och huset ligger redan i en skog så det vore bra om man fick behålla det ljus som finns. Är som sagt inte säker på om jag vill ta bort det helt och hållet heller i fall det blåser och sen är det alltid synd att ta bort träd tycker jag om det inte behövs. Men å andra sidan behöver den absolut inte vara 4-5 rader bred och ta upp en massa plats heller... smile.gif

          Bor i zon 2.

          Bifogad fil  DSCN1170.jpg ( 111.76k ) Antal nedladdningar: 65

          Taget från sidan

          Bifogad fil  DSCN1171.jpg ( 99.13k ) Antal nedladdningar: 85

          Taget framifrån

          Redigerat av Cocos: 27-06-2007, 17:11


          --------------------
          Den som inte frågar får inte veta!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-06-2007, 20:18
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det framgår inte hur stor tomten är i förhållande till häcken, och inte heller var i landet detta är.
          Jag skulle inte ha gjort något annat på ett nytt ställe än betraktat, dvs kollat var de isiga vårvindarna kommer, var man vill sitta vår, sommar, höst morgon och kväll, och inte förrän efter ett år beslutat mig för vad jag själv ville med häcken/granraden.

          Om du vill göra häck av den på ca 2,5 eller 3 meters höjd ser det lagom ut att börja beskära årsskotten nästa juni.
          En granhäck som man årligen beskär blir aningen men inte mycket bredare med åren.



          --------------------
           
          Citera
          Cocos
          Inlägg 27-06-2007, 20:23
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          29-05-2007
          Medlem nr: 10 743



          Tack så mycket för hjälpen smile.gif

          Jag väntar och bestämmer mig nästa vår. Bor i Lidköping zon 2. Jag var bara rädd att det var för sent att göra något alls annat än att börja om från början eller låta det vara som det är.

          Tomten är på nästan 2000 kvm och granarna tar ca 5 m av långsidan. Men då jag har bestämt mig för att börja jobba med trädgården nästa år så får vi se vad jag gör då. Men nu vet jag att det inte är bråttom i alf smile.gif

          Tack än en gång för svaret/svaren.


          --------------------
          Den som inte frågar får inte veta!
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 29-06-2007, 08:19
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Vi har en granhäck bakom vårt hus. Den är jättehög. Under de 11 år jag haft huset, har jag kapat häcken 3 gånger. Första gången tog jag av topparna - de var exakt som en "normal" julgran i storlek. Jag har kapat precis över någon/några grenar (de sitter ju som i ringar runt stammen). Efter kapningen brukar någon av de kvarvarande grenarna böja sig upp och bilda ny topp och det är dessa jag har kapat följande gång.

          Nu har vi konstaterat att granarna blir glesare och glesare nertill - det är ju trots allt ingen buske utan ett träd - och vi inser att vår fina häck har en begränsad livslängd. Den har aldrig putsats och klippts i häckform utan har fått växa som granar växer och då blir ju stammarna tjockare och tjockare och när en stor gren nertill har det lite mörkt tappar den barren och häcken glesas ur.

          Vi bävar för den dag vi måste ta ner hela härligheten - vilket jobb med fällning, stubborttagning och röjning av marken!!! Hjälp!

          Kakaduan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-06-2007, 11:14
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, det är synd med gamla granrader som inte fyller sin funktion längre. man kan försöka att plantera skugg- och torktåliga höga perenner och buskar mellan stammarna om man behöver insynsskydd nedifrån, men det är inte lätt för andra växter att klara sig under gran.

          Att granarna stammat upp sig beror inte på att de är träd i första hand, för gran kan som sagt vara mycket tät ända nedifrån och upp om man årligen halverar årsskotten i juni. Men när man kapar lite grövre toppar (grövre än års- och fjolårstoppar) så satsar granen mycke energi på nya toppar och då blir det viktigare än att behålla grönt på nedre partierna.

          Med gamla toppkapade granrader måste man kolla kapställena. Långt värre än att granraden glesar ur sig och blir ful, är att ett topparti faller ned på människor eller byggnader. Det bildas alltid mer eller mindre röta där man kapar grantoppar, och det blir ett instabilt ställe för nya toppar om de får bli grova eller långa.


          --------------------
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 29-06-2007, 11:41
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Alltså... nu blev jag ju inspirerad... Har en liten gran på gården, ca 3 meter är den nog nu och aningen spretig. Vågar man klippa lite i den och försöka få till en disneygran, eller är det redan för sent? De senaste årens varma somrar har gett den lååååånga toppskott så den är inte särskilt jättevacker. Gubben vill ta ner den, men om man kan få den snygg och kanske begränsa den lite kanske den får stå kvar...


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-06-2007, 13:40
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          I det ljusgröna, dvs årsskotten, kan du beskära och få förgrening. Skär du bort hela årsskottet dvs längre in stannar grenen mestdels av, och fortsätter du beskära följande år blir granen knappast vackrare än nu.
          Att formbeskära gran innebär ett regelbundet jobb om det ska bli snyggt, och i de flesta delar av landet gör man det i juni för att grenarna ska hinna växa vidare samma säsong. Från en 3-meters gran till en annan form tar det kanske många år (jag vet inte riktigt vad en Disneygran är).

          Man kan också stamma upp en gran, och när man gör det är inte lika viktigt. Detta kan man göra som en engångsinsats eller över flera år, om man vill ha sidogrenarna högre upp för att t ex se genom granen eller kunna gå under den.

          Redigerat av Cilla: 29-06-2007, 13:42


          --------------------
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 29-06-2007, 15:40
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Tack för ditt svar Cilla
          Ja jag vill ju mest ha den lite tätare och jämnare, så jag testar. Blir det riktigt illa så har jag en yxa i bilen tongue.gif Den kan knappast bli fulare än den är nu. Tänkte ta lite i toppen, jämna till runt om, och ta bort lite fula grenar längst ner


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 30-06-2007, 11:19
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Haha, herregud så ful den blev, åker nog ner i höst ändå... För det första nådde jag inte toppen där det verkligen hade behövts, och när jag skulle ta de fula halvdöda grenarna nedert så tog jag ett grenvarv för mycket.
          Men, i höst behöver jag granris, och den verkar inte må sådär jättebra i vilket fall. Nu har jag iaf fått testa så jag får se vad som händer med den i sommar. Kanske testar vi med en ny gran som vi beskär från ung och får en fin julgran av... tongue.gif


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 07-05-2024, 08:20
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon