Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > rosor utan sällskap
          vanjalarsa
          Inlägg 21-04-2009, 13:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          Ofta läser man att rosor vill ha sällskap. Alltså att man ska plantera något tillsammans med dem.
          DEt är inte min åsikt. Har haft rosor som stått och stampat. När jag sedan flyttade rosen där den slapp sällskap så kom den igång och blev jättefin på kort tid. DEn blev bara flyttad ca en dryg meter så den kom ju inte i ett annat läge förövrigt.

          Gallicarosorna kanske är mer tåliga och står ut med sällskap?!
          Är det någon mer än jag som gjort den här erfarenheten ?
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera
          renate
          Inlägg 21-04-2009, 17:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Om det är rabattrosor du syfter på;ja de vill helst står utan sällskap men buskrosor kan man har sällskapsväxter till,bara inte de är för aggressiva mot rosens rötter.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 21-04-2009, 19:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          Nej det var i det här fallet en buskros "Magna Charta".
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera
          Stiffe
          Inlägg 23-04-2009, 21:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem sedan:
          02-02-2008
          Medlem nr: 13 877



          Hmm, Magna Carta är väl en remontantros om jag inte missminner mig. confused.gif De är föregångare till dagens rabattrosor, och ungefär lika klökiga har jag för mig. Betvivlar å det starkaste att resultatet hade blivit detsamma med "riktiga" buskrosor såsom Maxima (alba), Officinalis (Gallica), eller Hansa (Rugosa).

          Däremot skulle jag kunna tänka mig att det kan göra skillnad när sällskapsväxterna planteras. Om rosen är etablerad, säg efter ca 3 år, så tror jag att det kan funka även med klenare rosor. Under förutsättning att det inte är en sällskapsväxt med för aggresivt och kraftfullt rotsystem, precis som Renate skrev. Kan i sammanhanget nämna att t o m ett "rosogräs" som vresrosen har svårt att konkurrera med brännässlor när de väl har fått fäste, och då talar jag om mkt väletablerade buskar (10-30 år!).

          /S
           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 23-04-2009, 22:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          Tack för ditt mycket bra svar!
          DEt ligger nog mycket i det du skriver. Menade du att de "riktiga" buskrosorna skulle acceptera sällskap bättre? Är Magna charta känd för att vara kinkig? Då mådde den ändå väldigt bra av att flytta ifrån sällskapet.. Jag trodde och befarade att den skulle stå och tjura när den blev flyttad ,men istället levde den upp.KOm sig praktfullt första året efter flytt till min stora förvåning och glädje.
          Tack igen!
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera
          Stiffe
          Inlägg 24-04-2009, 21:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem sedan:
          02-02-2008
          Medlem nr: 13 877



          Wow, jag hade för mig rätt. biggrin.gif Nu blir jag imponerad av mig själv. tummenupp.gif Mkt trevlig känsla. yes.gif (Jag konsulterade facit = LÅG.)

          Njae, Magna Charta är en av de tåligaste remontantrosorna, men som grupp är de kinkiga. De kräver goda jordar, mkt näring och vattning vid behov. Slutsats: de är känsliga, och en sällskapsväxt kan följaktligen lätt störa en remontantros.

          De "riktiga" buskrosorna som jag nämnde är i det närmaste att betrakta som "rosogräs", så tuffa och överlevnadsdugliga är de. Är de bara väletablerade så tål de nästan vad som helst. Däremot blir de, liksom alla andra rosor, vackrare, mer välväxta, rikblommande och får större blommor om de har bra förhållanden.


          Själv har jag ingen remontantros, men jag lurar i vassen för att införskaffa några whist.gif , och då bland annat Magna Charta. Alltså är jag intresserad av dina erfarenheter av nämnda ros - berätta. Skicka också gärna in bilder, helst av hela busken.

          /S
           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 25-04-2009, 09:09
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          Hej
          KUl att du är nyfiken på Magna charta rosen! Jag förvånas många gånger över att man nästan aldrig skriver om den.
          MIn har som sagt stått och stampat medan den hade sällskap. När den blev flyttad har den kommit sig på ett helt annat sätt.

          DEn är lite skir i sitt växtsätt inte alls som de vildrosor man kan se som stora snår.
          Försöker vara flitig med näring och den har på sistone fått aska från braskaminen. Askan tror jag är väldigt bra . DEn blommar först en period , sedan en period med färre blommor. KOmmer med nytt flor och blommar ända in på hösten med sina vackra fyllda blommor i olika rosa nyanser.

          Jag är lite osäker på hur jag ska klippa den..brukar korta in långa grenar lite grann och naturligtvis ta bort sånt som är torrt.

          Förra hösten band jag upp den med pinnar och snöre pga blåst. Det har fått vara kvar för jag tycker att det verkar passa den....

          Som du märker så har jag många teorier. Men tycker ändå att det har blivit väldigt bra...
          BIld kommer när rosen är i blom...
          Mvh vanjalarsa rolleyes.gif

           
          Citera
          Stiffe
          Inlägg 26-04-2009, 21:35
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem sedan:
          02-02-2008
          Medlem nr: 13 877



          thanks.gif
          /S
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon