Vinranka, övervintring inomhus
Odla.nu |
Det beror lite på var du bor någonstans. Kan du t.ex. hålla några plusgrader i växthuset under vintern med hjälp av en s.k. frostvakt? Då skulle du kunna gräva ner krukan i växthusets jordbädd och täcka jorden med något som hindrar den att frysa, ifall frostvakten skulle strejka! Där får den gärna tappa bladen så du behöver inte vattna så ofta och då behövs ingen belysning heller.
Om du inte kan detta så låt den bo inomhus, men då behöver du vattna nästan som vanligt, då den troligen kommer att behålla en del av bladen. Det vore bra om du kunde sänka värmen ytterligare, till ca 10 grader. Och den behöver också tillskottsljus med hjälp av lysrör, sätt timern på 12 timmar.
Om du behöver beskära beror också på hur den ser ut nu.
**Här finns hjälp**:
Sylvia