Sidor: 1, 2
Berith
Och om Wille tittar in för att kolla läget så vill jag bara säga att det finns ingen som har så goda skinkor som du! flirting.gif kompiskram.gif
Betty
Japp! Willes skinkor är toppen! happy.gif

Tack vare Wille har jag numera underbart honungslena skinkor... giggle.gif
Berith
CITAT (Betty @ 23-12-2009, 11:20) *
Japp! Willes skinkor är toppen! happy.gif

Tack vare Wille har jag numera underbart honungslena skinkor... giggle.gif

giggle.gif
Sommartorparn
Jättegott!
Jag tyckte synd att så mycket av den goda honungen skulle gå till spillo (det mesta av den samlades på botten av formen), så jag hällde över den till rödkålen. Efter en första provsmakning tyckte jag kålen blev för söt, men efter att jag hällt i mera skinkspad och balsamvinäger så blev det jättegod kål!
smuleborg
Ja, jag puffar. Och överväger om jag ska testa denna griljering i år? Många glada tillrop har det varit, och jag litar till er smile.gif .
Virgo
Hoppas du lagade till min honungsgriljerade skinka!
Och till nästa jul, så kanske jag har ett ännu goare recept! w00t.gif
Eva St
CITAT (Virgo @ 18-01-2011, 16:51) *
Hoppas du lagade till min honungsgriljerade skinka!
Och till nästa jul, så kanske jag har ett ännu goare recept! w00t.gif


bravo.gif bravo.gif bravo.gif
SPÄNNANDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! men kan det bli godare
God fortsättning på det nya året på dig förresten
smuleborg
CITAT (Virgo @ 18-01-2011, 16:51) *
Hoppas du lagade till min honungsgriljerade skinka!
Och till nästa jul, så kanske jag har ett ännu goare recept! w00t.gif


Den godaste julskinkan jag ätit thanks.gif . Och jag litade till dig (och alla glada tillropen här), och gjorde därför inte en "skuggskinka" att ha på lut. Alla var så nöjda smile.gif .
Klint
Dax att skriva ut och ta med till affärn väl? tummenupp.gif
smuleborg
För oss blir det den här griljeringen igen.

Kommer att ugnsbaka skinkan i stekpåse i år, på 125 grader (förr om åren i folie, med samma gradantal). Funderar på att bottna med salvia? Hoppas digitaltermometern funkar, i det här fallet kan jag inte gå på magkänsla. Lite orolig. Svår att ställa in.

Vattnar ur sill. Tre inläggningar är förberedda. Det kan bli en fjärde, femte.
Kryddan03
Nu har jag också testat den här griljeringen! Det doftar fantastiskt i hela lägenheten. Skinkan står på svalning för provsmakning efter vovvepromenad. smile.gif
Piccante
tänkte ge min griljerade skinka lite medelhavstouche, salvia som Smuleborg skriver låter ju gott men vad tror ni om en lite nypa vardera timjan o rosmarin på griljeringen?
Kryddan03
CITAT (Markus_H @ 24-12-2011, 02:03) *
tänkte ge min griljerade skinka lite medelhavstouche, salvia som Smuleborg skriver låter ju gott men vad tror ni om en lite nypa vardera timjan o rosmarin på griljeringen?

Men, Markus klockan är sent! Har du inte fixat skinkan än (no pun)? giggle.gif

Timjan låter gott. Till skinka skulle jag t o m kunna tänka mig citrontimjan för lite friskhet. Även rosmarin låter gott, men i min smak, får man kanske vara lite försiktig då den lätt tar överhand. smile.gif
Överbölingen
Jag nappade på den honungsgriljerade skinkan. Av strukturen att döma en vänster ytterlårsbit.
Det doftade gott, såg gott ut. Den var lättskuren och perfekt i konsistensen. (Obs köpt färdigkokt).

Men det var ett jäkla stort fel! I min iver att hitta en lämpligt stor bit lagom för två och på rätt sida påsk så vet ni ju hur det är på stormarknader. Skinkorna vandrar runt minst 37 varv i kyldiken (om de ens ligger i kylen) och hamnar i diverse grundbackar. Inte förrän jag serverade årets skinka till morgonkaffet till k hustru som har namnsdag på julafton upptäckte vi mitt stora misstag. Skinkjäveln var rökt och kokt! = vanligt vardagspålägg. Smakar inte gott med någon sorts senap och det klassiska äppelmoset kändes helt fel. Jag är verkligen besviken på årets skinka, men kommer att fortsätt med hunungsgriljerandet. Det är ju inte där felet ligger...


smuleborg
smile.gif
Klint
Jag ska ha ett litet förjulbord så då passar jag på att puffa för denna Jättegott!!

edit:kolla 1a inlägget i tråden!

edit2: Ni som har gjort varianten med farin tog ni farinet överalltannat eller hoppade ni över svartpepparen?
gunsta
Om jag köper en skinka i år så ska jag göra som TS - har gjort andra griljeringar förr - men det där verkar ok.
Klint
Tänka bara tipsa nya medlemmar , ni gamla kan ju detta nu.Min står förresten i ugnen nu nån mer som kör detta smarriga i år?
gunsta
Nu när det här receptet kom fram igen blev jag sugen på att köpa en skinka - mycket god griljering smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gunsta @ 21-12-2013, 23:50) *
Nu när det här receptet kom fram igen blev jag sugen på att köpa en skinka - mycket god griljering smile.gif


vi gjorde den några år men igår testate vi nytt. Var ett recept från mannerström (tror jag) med bl.an. rivet apelsinskål i. Mycket gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon