Johanna Olofsson
Hej!
Jag sådde en äppelkärna i våras. Sorten är Pink Lady så jag är medveten om att det kanske inte överlever vintern. Jag har den än så länge i en kruka i köket, den växer väldigt fint och ser ut att trivas w00t.gif Problemet är att den aldrig grenar sig. Det är en ca 50-60 cm lång smal pinne med stora blad ifrån. Vi trodde att den skulle börja grena sig när den blir större, men den bara fortsätter att växa. Min fråga är då om man borde ta av toppen för att den ska grena sig? Någon som har erfarenhet av att odla äppelträd från frö? Mycket tacksam för svar flirting.gif
Huggorm
Den behöver inte grena sig så tidigt, ett äppelträd skall inte ha grenar alldeles vid marken. Tids nog kommer den att grena ut sig, men man kan locka den genom att ställa den väldigt ljust så den slipper sträcka sig mot ljuset utan kan breda ut sig i stället. Jag skulle absolut inte klippa av toppen.

Du vet väll att man sällan får samma sorts äpple ur kärnorna som själva äpplet var? Därför kan det hända att äpplena inte blir så goda, men då kan du i stället ympa in nya grenar på sitt äppelträd. Men det tar ju en del år innan det är dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon