Full version: Tobak
Sidor: 1, 2
ztinger
Är det någon som odlat egen tobak här? Hur blev isåfall resultatet? Jag tänkte odla egen tobak i sommar men blev orolig när jag hörde att man skulle jäsa tobaken när man skördat den. Give me all the facts!


Edit: Jag vet inte om jag postat rätt eller om det redan finns en tråd om tobak men jag kan av nån anledning inte söka på det här forumet.
kerstin z5-6
nej den behöver inte jäsas för att bli ok , däremot torkas väl -på stocken , blommorna måste nypas så fort du ser antydan , utom på den ev fröplantan

Torkning på sval torr plats -sedan repar du av bladen o fortsätter torka dem inne -i kortleksformat mellan linnedukar under press ...


sen kan du röka fredspipa
är det Nicotiana virginica du ska så ? biggrin.gif
ztinger
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-12-2006, 20:19)
är det Nicotiana virginica du ska så ? biggrin.gif

Jag har inte bestämmt mig änn. Kan du rekomendera någon sort? Är fröna som man kan köpa från impecta bra?
kerstin z5-6
Virginica är helt ok -virginiatobak alltså smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du hitta länk till ett kompendium om tobaksodling här i sverige:

http://www.hedwall.net/Cigarrer/Tobaksodling.htm

Fasst vissa delar verkar lite komplicerade, så det tar kanske några års försök för att bli en riktigt bra tobaksodlare.
ztinger
Kolla vad som stod på den sidan

Hur man gror fröet
Hur man förstår det.
Utsättning på friland
Torkning
Jäsning <--------
Hur ni gör er egen cigarr

Det står ju jäsning men kerstin sa att man inte behövde jäsa. Man kanske bara jäser för att få bättre smak? Jag köper jag nog Virginia-frön från impecta. Ge mig lite tips om odling m.m om ni har några!
ztinger
Har jag förstått det rätt nu?


Man sår frön inomhus.
Låter plantan växa till sig lite.
Planterar ut.
Man klipper av alla blomstänger och tar bort alla tjuvskott på plantan.
När plantan mognat så skördar man den.
Man torkar alla bladen väl och buntar ihop.
Fuktar och maler den tobak man ska använda.
Röker fredspipa biggrin.gif

När vet man att plantan är "mogen", ändrar den färg då?
Förlåt för alla dumma frågor men jag är en nybörjare. tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Efter att snabbt ha bläddrat igenom kompendiet som det fanns länk till så verkar fermenteringen ha med smaken att göra det stod att blad som torkas för snabbt och är gröna är ganska smaklösa samt det verkar som även tjockleken på bladen spelar roll och att man ska komponera dem på rätt sätt för att få en förstklassig cigarr. Det verkar vara ett fasligt pusslande för att få ihop en äkta cigarr, ingenting man bara tråklar ihop på någon minut.

direktlänk till kompendiet
Åsa, mälardalen zon 2
Klickade skicka svar för snabbt.

Jag tänkte lägga till att vill man inte krångla till det kan man odla som man gör med vanlig blomstertobak = förkultivera inomhus runt mars, fröerna är pyttesmå och ljusgroende och ska inte täckas av jord (bredså i låda det går inte att så ett frö per kruka, fukta såjorden innan du sår). Knepigt brukar vara att så fröerna glest ofta blir det för tätt fröerna är så små att man knappt tror att man strött ut något. Sätt plast över sådden och ställ den ljust.
ztinger
Okej men jag tänkte faktiskt göra egen vattenpipe-tobak så det är bara bra om det inte smakar allt för mycket eftersom det ska smaksättas sen.
Nu har jag hört att bondtobak ska vara mer potent än virginiatobak, alltså innehålla mer nikotin vad tror ni om det?
kerstin z5-6
Du torkar hela plantan i svalt torrt utrymme -upp och ner

Sedan repar du av bladen , då ganska torra
Därefter -lägger du dem i en hög / som en kortlek -linneduk runt om
Varje dag bläddar du -så det som var i mitten hamnar längst ut
Detta för att undvika mögel
När det inte längre känns fuktigt och bladen doftar riktig tobak och är nötbruna
Kan de smulas till piptobak ... den är stark!

Bondtobak .. vad är det vetenskapligt namn ??
ztinger
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-12-2006, 14:39)
Bondtobak .. vad är det vetenskapligt namn ??

Nicotiana Rustica
kerstin z5-6
Jag vet inte om den är starkare , ge plantorna utrymmme vatten och näring så de utvecklas optimalt , så blir du säkert nöjd , vilken sort du än väljer
ztinger
Trevligt, trevligt. Jag kanske återkommer när dom börjat gro.
kerstin z5-6
Gör det ta bilder på de blivande rökverken smile.gif
Fenja
Åh vad ni har inspirerat mig! Tror banne mig att jag får testa i sommar med...
Mvh
Fenja
ztinger
Kul att fler blir inspirerade! Jag tror fler och fler odlar egen tobak efter att skatten höjts. Fina bilder Kerstin. Planterar du ut dina eller står dom i kruka hela tiden. Inom eller utomhus?
Christoffer
CITAT (ztinger @ 18-12-2006, 21:56)
Man kanske bara jäser för att få bättre smak? Jag köper jag nog Virginia-frön från impecta.

Jag köpte också mina tobaksfrön från Impecta, både Virginia och Bontobak. Tyckte ärligt talat inte att det var så stor nikotinskillnad mellan
Virginian och bondtobaken, fastän bondtobaken sägs vara betydligt starkare. Fast den vanliga röktobaken är stark i sig, så egentligen behövs det ingen starkare.

Man jäser nog bladen för att få bättre smak skulle jag tro, eventuellt för att bladen ska glöda och inte få en flamma, vilket mina fick.
Jag provade både att ta några bloss och att tugga mina blad, och vid rökning är varken smaken eller lukten riktigt som tobak, och vid tuggning, så smakar de lättsyrligt, med en lättare smak av tobak. Betydligt godare att tugga än vanligt snus, enligt min mening, fast så är jag varken snusare eller rökare heller, och har egentligen aldrig gillat lukten eller smaken.


Däremot skulle jag bli glad om jag hittade frön så att jag kunde odla

DUBOISIA HOPWOODI

så antagligen har denna växt en annan lukt och smak, men styrkan på
25% nikotin låter väldigt hög.


Vill tillägga också att mina tobaksblad togs av från plantan när de blev gula/gulorangea och torkade i rumstemperatur tills de djupnade i den färgen, alltså mörkgul, mörkgul/mörkoragenbrun
kerstin z5-6
Jag har dem i växthus -där fungerar de bra , men de går säkert även på friland - .. smile.gif
ztinger
CITAT (Christoffer @ 21-12-2006, 08:58)
CITAT (ztinger @ 18-12-2006, 21:56)
Man kanske bara jäser för att få bättre smak? Jag köper jag nog Virginia-frön från impecta.

Jag köpte också mina tobaksfrön från Impecta, både Virginia och Bontobak. Tyckte ärligt talat inte att det var så stor nikotinskillnad mellan
Virginian och bondtobaken, fastän bondtobaken sägs vara betydligt starkare. Fast den vanliga röktobaken är stark i sig, så egentligen behövs det ingen starkare.

Man jäser nog bladen för att få bättre smak skulle jag tro, eventuellt för att bladen ska glöda och inte få en flamma, vilket mina fick.
Jag provade både att ta några bloss och att tugga mina blad, och vid rökning är varken smaken eller lukten riktigt som tobak, och vid tuggning, så smakar de lättsyrligt, med en lättare smak av tobak. Betydligt godare att tugga än vanligt snus, enligt min mening, fast så är jag varken snusare eller rökare heller, och har egentligen aldrig gillat lukten eller smaken.


Däremot skulle jag bli glad om jag hittade frön så att jag kunde odla

DUBOISIA HOPWOODI

så antagligen har denna växt en annan lukt och smak, men styrkan på
25% nikotin låter väldigt hög.


Vill tillägga också att mina tobaksblad togs av från plantan när de blev gula/gulorangea och torkade i rumstemperatur tills de djupnade i den färgen, alltså mörkgul, mörkgul/mörkoragenbrun

Hmm... Det får nog bli Virginia för mig för jag tycker den ser snyggare ut. Det där du länkade till lät intressant synd att det verkar vara svårt att få tag på.
Christoffer
Förresten är tobaken urlätt att odla och få till en vacker, hög planta, både i växthus och inomhus (om det finns tillräckligt med sol genom fönstret) och antagligen också på friland under sommaren.
Dessutom finns fördelen med avsaknad ohyra, då hela plantan innehåller
ohyrebekämpningsmedlet nikotin smile.gif
ztinger
Just nu verkar det som det blir nicotina rustica/Bondtobak eftersom den är starkare. Är det nån som har odlat den och har något att säga om den?
Christoffer
Ja, bondtobaken är lika lättodlad som virginiatobaken, men jag hade för mig att de blev lite mindre och kompaktare. Ytterst lättodlad.

Ställ några specifika frågor om dess odling som inte har nämnt här, för
den är verkligen lättodlad. Om jag inte minns fel, så var fröna ljusgroende, så jag vände en torvbrikett upp-å-ner och lade fröna däri, inne i en sådan fuktig brikett. Sedan satte jag de i solen tills de grodde och blev lite större, sedan omplanterade jag de i blomjord i hinkar och då växte de utav bara farten, varje dag. Ofta vattnande dock, om det är mycket värme och solsken, ibland varje dag. Näring sporadiskt, inget alls de första veckorna.
Glöm inte att knipsa blomknopparna när de kommer bara, för att mer kraft ska gå åt till bladen. Du är säkert insatt i det där, men bladen ska räknas som cigarrer, då de är starka, till skillnad från vanliga, köpta cigaretter, som främst är gjorda av stjälkarna och tillsatta nikotin och andra grejer i, främst för smakens skull.
ztinger
CITAT (Christoffer @ 24-12-2006, 13:46)
Du är säkert insatt i det där

Haha nej jag är inte särskilt insatt så det är bra att jag får lite hjälp här. Har du odlat båda sorterna?
Christoffer
Jadå.
ztinger
Jag köpte båda sorterna för man var tvungen att beställa för över 100kr så då kan jag jämföra styrkan i höst.
Christoffer
Javisst. Det kan vara roligt att se vad du tycker om de båda.

Vilka fler fröer beställde du?
För varje tobaksfröpåse får man så oerhört många frön av, att det
räcker och blir över.

Om du gillar nikotin, så kan du ju prova att odla läkelobelia också,
Lobelia inflata, då det har använts av indianer och innehåller ett
nikotinbesläktat ämne vid namn lobelin om jag inte minns fel.
ztinger
CITAT (Christoffer @ 27-12-2006, 15:21)
Javisst. Det kan vara roligt att se vad du tycker om de båda.

Vilka fler fröer beställde du?
För varje tobaksfröpåse får man så oerhört många frön av, att det
räcker och blir över.

Om du gillar nikotin, så kan du ju prova att odla läkelobelia också,
Lobelia inflata, då det har använts av indianer och innehåller ett
nikotinbesläktat ämne vid namn lobelin om jag inte minns fel.

Jag beställde "Bondtobak" och "Virginiatobak". Det där med läkelobelia låter intressant det kanske jag ska testa också. Tur att jag har lite tid kvar att planera. Kan ni några mer "läke/medicinalväxter" som man kan jämföra med nikotin?
Christoffer
Det finns mycket som man kan känna av om man röker eller äter, allt beror helt på vad du vill känna. Ännu fler växter med just nikotinliknande effekt känner jag inte till.
ztinger
CITAT (Christoffer @ 27-12-2006, 19:48)
Det finns mycket som man kan känna av om man röker eller äter, allt beror helt på vad du vill känna. Ännu fler växter med just nikotinliknande effekt känner jag inte till.

Kan du nämna några växter? Detta är väldigt intressant! Effekten spelar inte så stor roll bara man inte blir sjuk, kräks eller det är allt för giftig!
Christoffer
menar du att växterna ska ha en viss välbehagsskapande effekt, eller är du också intresserad av växter som tex tandvärksplantan, som skapar en vibrerande/bedövande känsla i munnen, alltså en effekt det också.
ztinger
CITAT (Christoffer @ 27-12-2006, 20:50)
menar du att växterna ska ha en viss välbehagsskapande effekt, eller är du också intresserad av växter som tex tandvärksplantan, som skapar en vibrerande/bedövande känsla i munnen, alltså en effekt det också.

Haha den plantan lät rolig! Men främst plantor som skapar välbehag men om du har några som bara ger roliga effekter så är dom också välkomna! biggrin.gif

Edit: Skriv gärna var man får tag på fröna till dessa växter också om du orkar.
Christoffer
Jag skrev till din odlamail om detta, då vi går längre ifrån tobaksodlingen i den här tråden.
ztinger
Här kommer min plan om hur jag ska gå till väga. Vad tycker ni? kommer det bli användbar tobak? PS: Jag vet jag suger på paint biggrin.gif Planen!!!!
kerstin z5-6
God plan -fast du tar till med tid -det tar högst 6 v smile.gif Lufta ofta smile.gif Puff ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ztinger
Jasså bara runt 6 veckor jag trodde på flera månader. Tack för att ni står ut med mig ni är klippor! wub.gif Jag kanske kommer med mera frågor om jag kommer på några.

Edit: Jag kom på en fråga! Hur ofta tycker ni jag ska lufta paketen? En gång om dagen, varannan dag? Enlight me!
kerstin z5-6
jag kollade nog mina i alla fall varannan dag -mögel är inget kul , smakar illa sen .. blink.gif smile.gif
ztinger
Ja jag är rädd att dom ska mögla och att allt ska gå åt skogen p.g.a mögel. Är det stor risk? Jag tror jag ska dela min skörd 50/50 och sen fermentera dom på olika ställen med olika temperaturer så att iallafall hälften klarar sig vid mögel.
Christoffer
Skulle det funka med Atamon, tro, om det nu skulle mögla?
ztinger
CITAT (Christoffer @ 28-12-2006, 09:36)
Skulle det funka med Atamon, tro, om det nu skulle mögla?

Vad är Atamon? Är det nån slags antimögelmedel kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är sånt där "antimögelmedel" man häller i sylten när man kokar egen sylt. Flaskor brukar hittas där det finns saker som tillhör syltning och saftning i matbutiken. Utspätt kan man spruta det på lättare svampangrepp på växter.
ztinger
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-12-2006, 12:06)
Japp det är sånt där "antimögelmedel" man häller i sylten när man kokar egen sylt. Flaskor brukar hittas där det finns saker som tillhör syltning och saftning i matbutiken. Utspätt kan man spruta det på lättare svampangrepp på växter.

Aha okej men det låter lite sisådär att inhalera det sen när tobaken är klar.
Christoffer
Nu minns jag inte alla ingredienserna i Atamon, men huvudämnet ska vara natriumbensoat, och det är inte farligt. Annars kan du ju alltid köpa natriumbensoat i pulver (kryddhyllan i små påsar), så slipper du de andra ämnena, om de skulle vara konstiga vid förbränning. Fast jag tror att
Atamon är ofarligt att ha på växten och sedan förtära. Det är ju bensoesyrasalt och bensoesyra finns naturligt i många växter.

Nu hade det dock för ett bra tag sedan pratats om att det kan bildas cancerframkallande bensen av drycker i mataffären som innehöll bensoesyra och c-vitamin, men jag vet inte hur det blev med det sedan, hur farligt det egentligen var, men jag tror att det är lugnt ändå.
ztinger
Okej då får man väll häva sig till affären om det blir mögel. Tack för tipset.
ztinger
Nån som vet var det finns billiga böcker om tobaksodling och tobaksrökning? Jag letade idag men det enda jag hittade om ämnet var en ciggarbok sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det billigaste är väl att skriva ut det här kompendiet

http://www.hedwall.net/Cigarrer/Tobaksodling.pdf

Annars är det nog böcker på engelska eller liknande du får söka efter, på svenska är det nog tveksamt om det finns någon sådan bok, så stor efterfrågan på böcker om tobaksodling i svenskt klimat finns det nog inte så att någon gått med på att skriva och trycka upp den.
ztinger
Jag hittade en bok som såg väldigt intressant ut på tradera men jag vill inte lägga ut typ 100 spänn + frakt. Dessutom är det ju roligare att ha en riktig bok i bokhyllan änn ett utskrivet häfte. smile.gif
Christoffer
100 spänn är inte mycket för en bok, speciellt inte om den är intressant. Till och med många antikvariat har högre priser än så för fackböcker.
ztinger
CITAT (Christoffer @ 28-12-2006, 21:00)
100 spänn är inte mycket för en bok, speciellt inte om den är intressant. Till och med många antikvariat har högre priser än så för fackböcker.

Ja det skulle vara billigt för en ganska ny bok men jag tror den här var från runt 60-talet och kanske inte så aktuell längre + att jag riskerar att priset landar högre änn 100 kronor. Just nu ligger boken på typ 75 spänn och sen blir det frakt på det = allt som allt ca 100 spänn. sad.gif Jag funderar på ciggarboken trots allt för den verkade ta upp tobaksodling också och den kostade bara 69 kronor har jag för mig.
Christoffer
Ja, då kan det nog vara dyrt, tänkte att det var en fin bok.
Auktion är alltid jobbigt, man vet aldrig hur högt priset kan bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon