Full version: Tobak
Sidor: 1, 2
ztinger
Sen när hela processen med tobaken är klar, vad ska man förvara den i då? Plastpåse känns lite vanskligt. Jag har till gång till trälådor är det bra eller blir det dåligt i dom?
Christoffer
När jag var liten hade en del vuxna sin köpta tobak i mindre trälådor
med något motiv på. Jag vet inte om det var speciellt till för tobaken,
men det var sådant de använde då. Vet inte om det är det ultimata
för att förvara tobaken, men själv skulle jag nog köra med glasburkar,
som jag alltid gör med alla torkade växter.

Hoppas att någon annan kommer med ett annat, och förhoppningsvis
ett vetenskapligt utrett svar om förvaringen.
Whiskuchi
Cigarrer ska ju förvaras i humidorer för att tobaken ska hålla sig bra, det borde väl vara samma sak med all tobak...? Vore logiskt i alla fall. wink.gif
ztinger
CITAT (Whiskuchi @ 30-12-2006, 17:06)
Cigarrer ska ju förvaras i humidorer för att tobaken ska hålla sig bra, det borde väl vara samma sak med all tobak...? Vore logiskt i alla fall. wink.gif

Är en humidor en trälåda? Om det är en trälåda så borde väll den torka ut tobaken.
Whiskuchi
CITAT (ztinger @ 30-12-2006, 17:39)
CITAT (Whiskuchi @ 30-12-2006, 17:06)
Cigarrer ska ju förvaras i humidorer för att tobaken ska hålla sig bra, det borde väl vara samma sak med all tobak...? Vore logiskt i alla fall.  wink.gif

Är en humidor en trälåda? Om det är en trälåda så borde väll den torka ut tobaken.

Läs mer här smile.gif
Jag har hört om folk som gjort egna humidorer, de blir väl kanske inte lika bra som köpta (men kostar heller inte en bråkdel av vad en köpt gör)

edit: den på bilden ser ju faktiskt hemgjord ut.
ztinger
CITAT (Whiskuchi @ 30-12-2006, 17:46)
CITAT (ztinger @ 30-12-2006, 17:39)
CITAT (Whiskuchi @ 30-12-2006, 17:06)
Cigarrer ska ju förvaras i humidorer för att tobaken ska hålla sig bra, det borde väl vara samma sak med all tobak...? Vore logiskt i alla fall.  wink.gif

Är en humidor en trälåda? Om det är en trälåda så borde väll den torka ut tobaken.

Läs mer här smile.gif
Jag har hört om folk som gjort egna humidorer, de blir väl kanske inte lika bra som köpta (men kostar heller inte en bråkdel av vad en köpt gör)

edit: den på bilden ser ju faktiskt hemgjord ut.

Coolt för jag har faktiskt ett par trälådor liggande som kanske skulle passa. Annars får jag väll ha tobaken torr tills den ska användas.
Ophelia
Låter som ni hittat en ny marknad. Ekologiska cigg smile.gif
kerstin z5-6
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ztinger
Nu har jag dragit igång odlingen sen ett par veckor tillbaks och det flyter på. 25 plantor blev det. Ungefär 50/50 Tabacum och Virginia. Bilder kommer inom ett par dagar.
Gurkan
CITAT (ztinger @ 06-05-2007, 18:33) *
Nu har jag dragit igång odlingen sen ett par veckor tillbaks och det flyter på. 25 plantor blev det. Ungefär 50/50 Tabacum och Virginia. Bilder kommer inom ett par dagar.


Härligt !!!

Har bara smygkollat lite i tråden men är också sugen på att odla egen tobak (och göra snus) men det får bli nästa år då.

Pyssla nu om plantorna ordentligt så att vi får höra om resultatet till hösten !
ztinger
CITAT (Gurkan @ 08-05-2007, 20:21) *
Härligt !!!

Har bara smygkollat lite i tråden men är också sugen på att odla egen tobak (och göra snus) men det får bli nästa år då.

Pyssla nu om plantorna ordentligt så att vi får höra om resultatet till hösten !


Självklart pysslar jag om dom. Dom är som mina små bebisar wub.gif . Bilder kommer förhoppningsvis nu i veckan.
ztinger
Här kommer två bilder på mina plantor.
Den första bilden är Rustica och den andra Tabacum.
Johnny Cash
Tjena alla jag är ny här! jag har kollat på era konversationer och jag ska börja odla också.
Jag ska ha Virginia tobak. Men hur fuktar man tobaken när den ska vila? Med handukar som andas va? Ska man använda vatten av något slag eller bara handukarna?
kauser
Hej, är ny här. Ursäkta om jag river upp en gammal tråd men, tyckte det var lite kul med en sådan tråd om tobaksodling. Jag hittade frön hemma som var ty ett år gamla så jag tänkte, ja varför inte testa att odla då. Och dom tog sig bättre än vad jag hade anat. Här är några bilder!

[attachment=20559:Växter_001.jpg]

[attachment=20562:Växter_002.jpg]
Kee
Kul! Jag tycker inte du behöver ursäkta dig, bättre riva upp en gammal tråd än att starta en ny i samma ämne!

Jag är också helt grön på odling i almänhet men tobak i synnerhet. Fick en liten planta av en polare i början på sommaren och jäklar i min låda vad den tagit sig! Den är nu 60-70-cm hög och ni som odlat vet säkert vilka maffiga blad den får! Det visade sig också att det var två plantor i den lilla krukan jag fick så den har verkligen blivit buskig.

Jag ska inte sticka under stol med att det vore lite kul att testa att röka plantan sen, får nog läsa på lite om det. Vet att det förekommit en del döda länkar i denna tråd (har inte kollat alla dock) som avhandlar skörd och preparering inför rökning, så om ngn sitter på en bra fungerande länk så får ni gärna posta den.
kauser
Jag har en liten fråga, när jag hade planterat i en kruka så blev det så kolesalt många plantor. Så jag drog bort några för att dom andra skulle få mer utrymme att växa, så jag tänkte att det är ju synd att bara kasta dom jag drog upp så jag planterade dom i ett glas. Och det visade sig att dom i glaset växer dubbelt så snabbt, är det någon här som kanske vet varför mina bordragna små växer snabbare i glaset ?
Christoffer
CITAT (kauser @ 03-07-2008, 11:08) *
Och det visade sig att dom i glaset växer dubbelt så snabbt, är det någon här som kanske vet varför mina bordragna små växer snabbare i glaset ?


Utan någon som helst fakta, så skulle jag tippa på att det kanske beror på att
det inte finns dräneringshål i glaset till skillnad från terracottakrukorna och på så
sätt håller fukten bättre och frigör näringsämnen. Om du nu inte har använt näringsrikare
jord då.

Min tobaksodlingserfarenhet är att plantorna vill ha mycket vatten varje dag och när
de blir större likaså, fast då planteras i matig jord.

Ska du odla de ute eller inne?

Glöm inte att ganska snart sätta de i snusdosorna i krukor. Tobaksväxterna
blir enorma! Och kruka med hål till de i glas också. Fast det vet du säkert redan.
kauser
CITAT (Christoffer @ 03-07-2008, 14:47) *
Utan någon som helst fakta, så skulle jag tippa på att det kanske beror på att
det inte finns dräneringshål i glaset till skillnad från terracottakrukorna och på så
sätt håller fukten bättre och frigör näringsämnen. Om du nu inte har använt näringsrikare
jord då.

Min tobaksodlingserfarenhet är att plantorna vill ha mycket vatten varje dag och när
de blir större likaså, fast då planteras i matig jord.

Ska du odla de ute eller inne?

Glöm inte att ganska snart sätta de i snusdosorna i krukor. Tobaksväxterna
blir enorma! Och kruka med hål till de i glas också. Fast det vet du säkert redan.

Jo jag tänkte att odla inne, jovist ska jag plantera om dom som är i snusdosorna och glaset. Får knalla ner till stan och köpa några krukor. Ajuste nu när jag ändå skriver sp kan jag ju passa på att fråga, hur många plantor kan man ha per kruka ungefär ?
Christoffer
Endast en enda i en kruka, som är större än de du har. Jag skulle planterat om
plantorna i varsin spann. Just nu har jag Virginiavarianten "Izmir Orient tobak" som
förodlas här hemma. De är inte så stora ännu, men jag ska se om jag hittar gamla
bilder på när jag odlade tobak sist. Tobaken gick upp i taket när den stod på bordet.
Endast odlad inomhus, inte ens på balkong.
Kee
Det är nästan så att man bör leta efter en kruka med en hinks storlek, eller varför inte rent av en hink? Blir nog billigast så, och vill man ha dränering går det ju att ta upp hål...

Jag har min i en större plastkruka och känner att den redan börjar bli lite liten:
Christoffer
Så såg min Virginiatobak ut när jag odlade den helt inomhus, trots att jag borde
ha haft en större hink till den. Bladen hängde jag bara på tork, så jag har ingen erfarenhet
av fermentering.

[attachment=20696:tobak2.jpg][attachment=20699:tobak.jpg]
[attachment=20697:torkadtobak.jpg]
Molngrabb
Registrerade mig här på forumet för att kunna delta i denna tråd! smile.gif
Alltså... Jag skulle ha odlat tobak nu i sommar med tyvärr så blev jag snuvad på min odlingslott så det får bli nästa sommar istället.
Jag har upptäckt att länken till odlingskompendiet inte fungerar längre. Dock har jag kompendiet nersparat på datorn så jag kan mejla till vem som än vill ha.

Angående det här med fermenteringen så vill jag tro att det funkar likadant som med t.ex vin; Fermenteringsprocessen är ju en jäsningsprocess i vilken produktens speciella smak fås fram. Ska du göra piptobak eller cigarrer så är det nog all idé att fermentera tobaken.

Molngrabb
CITAT (Christoffer @ 05-07-2008, 01:27) *
Så såg min Virginiatobak ut när jag odlade den helt inomhus, trots att jag borde
ha haft en större hink till den. Bladen hängde jag bara på tork, så jag har ingen erfarenhet
av fermentering.



Till Christoffer: Jag är lite nyfiken på din smakmässiga upplevelse av tobaken eftersom du inte har fermenterat.
Hur har du berett tobaken efter torkningen?
Christoffer
Eftersom jag inte är någon rökare och aldrig har gillat varken tobakslukt eller smak, så tycker jag att smaken var rätt bra av den icke-fermenterade. Jag bara lät bladen torka och så provade jag några blad, både några bloss och några tuggor. Resten gav jag bort.
Vid rökning var det inte mycket till smak, eftersam bladen flammade upp och inte glödde,
så där kan jag inte påstå att jag kunde göra en bra bedömning. Vid tuggning smakade det lite syrligt, med en grön smak, blandat med lite tobakspepprighet.
Men om du är en van rökare, så tror jag att du verkligen måste fermentera för att få ut
det mesta möjliga av det.

Molngrabb
CITAT (Christoffer @ 11-07-2008, 16:36) *
...om du är en van rökare, så tror jag att du verkligen måste fermentera för att få ut
det mesta möjliga av det.


Ja precis, det var lite det jag menade i mitt första inlägg; Fermenteringen är nödvändig för smaken och aromen. tummenupp.gif
Jag hittade denna video på youtube. Det är första delen av tre och även om den här killen i slutändan ska ha sin odlade tobak till cigaretter (!!!) så pressar han kakor av tobaken och rostar dem därefter i ugnen.
Solstorm
Jag har PM:at dig Molngrabb. Jag vill gärna ha kompendiet. Hade tänkt så tobak nästa år men när jag tittade på länkarna så blev jag sugen att sätta igång nu även om det är sent. De lär väl inte hinna bli så stora men det måste ju gå bra att träna på små blad.
Kee
Jag vill också gärna ha kompendiet!

För övrigt så blomar min tobak nu! Den är väl 1,5m hög nu och det är ju en klase med knoppar så fler är väl på G antar jag.
Anneli zon 4
CITAT (ztinger @ 18-12-2006, 20:48) *
Är det någon som odlat egen tobak här? Hur blev isåfall resultatet? Jag tänkte odla egen tobak i sommar men blev orolig när jag hörde att man skulle jäsa tobaken när man skördat den. Give me all the facts!
Edit: Jag vet inte om jag postat rätt eller om det redan finns en tråd om tobak men jag kan av nån anledning inte söka på det här forumet.

Hej
Jag har odlat Virginiatobak för första gången och det växer så det knakar. Har skördat lite, c:a 50 blad, och hängt upp i ett uteförråd. Läste i tråden att man skall efter en vecka ta ner och packa i buntar och "ändra ordning" varje dag. Vad gör jag sen? Någon som vet?
Molngrabb
CITAT (Anneli zon 4 @ 10-08-2008, 14:32) *
Hej
Jag har odlat Virginiatobak för första gången och det växer så det knakar. Har skördat lite, c:a 50 blad, och hängt upp i ett uteförråd. Läste i tråden att man skall efter en vecka ta ner och packa i buntar och "ändra ordning" varje dag. Vad gör jag sen? Någon som vet?


Som jag har förstått det så behöver du inte bunta bladen utan du kan lika gärna hänga upp dom i en tempererad fermenteringsugn. Kolla HÄR för en jättebra beskrivning!



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon