Sidor: 1, 2
Pata

Hej! Den senaste tiden har jag nåtts av tråkiga nyheter gällande frö. Text från Örtagården:


Hej Chiliodlare och alla andra odlare

Jag hoppas att det varit en bra säsong med stora skördar av massor med vackra och smakrika sorter. Nu är det dags och börja leta efter nya odlingsäventyr bläddra i kataloger och kolla hemsidor.
”Men va fan var har alla roliga Chilipeppar, tomater och andra grönsaker tagit vägen, det finns ju bara standardsorter överallt”.
Det är så verkligheten kommer att se ut när dom nya EU direktiven träder i kraft.

Det som händer är att:
alla köksväxtsorter som inte finns med på Eu sortlistan måste registreras på en amatör sortlista.
kostnaden blir 3000kr/sort i engångskostnad och 2000kr/sort och år.
man får bara odla en viss mängd/sort och land.
man får bara ha en viss mängd frö i varje fröpåse.

Konsekvenserna för t.ex: Chiliodlare blir att fröfirmorna dra sej för att ta in nya sorter p.g.a kostnaderna.
Örtagårdens Fröer KB som har det största utbudet av chilifrö i Sverige har bara en sort som finns med på Eu:s sortlista (Espelette som heter Gorria på listan) det innebär att dom måste registrera 110 sorter till en kostnad av 550000kr, förmodligen mer än vad en liten fröfirma klarar av. Det finns en stor mängd spännande sorter som står på kö för att introduceras, det blir en ekonomisk omöjlighet.
På EU sortlistan finns bara Capsicum annum sorter så alla Habanero fans ni får leta utanför europa om det här går igenom.
Som det ser ut nu är det cirka 300-500 sorters grönsaksfröer som kommer att försvinna från marknaden.

”Dessa nya regler, som gäller från årsskiftet, kommer att förändra utbudet av köksväxtfrö för alla odlare. Tyvärr till det sämre för ’all framtid’. Det är ett samvetslöst övergrepp att inte ens tillåta husbehovsodlare så frön av sorter som inte finns dokumenterade inom EU. Att förvägra oss alla de tusentals spännande sorter som finns runt om i världen är på gränsen till ofattbart, bara för att de är utom EUiska.

Bredden både nu och för framtiden bör istället uppmuntras. Ju bredare genetisk bas vår odling vilar på, desto mindre sårbar är den. I en framtid med ev. klimatförändringar och ozonbrist, är varje sort och variant viktig för vidareutvecklingen av vår växtbas.

Mångfalden beskärs ytterligare. Trots att vi i Sverige förbundit oss att bevara den. T.o.m. internationellt skrivit under på det i Rio de Janeiro.”

När det gäller Statens Jorbruksverks föreskrifter om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter
Diarie nummer 22-9337/10
Finns det bara en fråga ”VARFÖR”, gynnar det konsumenten, är det bra för den biologiska mångfalden,.
Är det bra för Sverige som det nya matlandet i Europa som vår jordbruksminister talar sej varm för.
Ställ frågan till
linda.qvarnemark@jordbruksverket.se
carina.knorpp@agriculture.ministry.se
och snälla gör det fort om två månader träder hjärnsläppet i kraft.
Piccante
help.gif idioti från EU! Bra initiativ att protestera thumbdown.gif rtfm.gif
fuchsian
Röstar för mångfalden! tummenupp.gif ..Fuchsian....
kentbra
Det innebär att alla som hobbyodlare av lite udda sorter bör ta vara på fröna bättre, samt en möjlighet för dem att sälja dessa lättare.
Inget är så negativt, att man inte kan se det positiva i det.
Leta inte fel, utan se möjligheterna.
Pata
Jo visst, men finns den möjligheten. Kommer inte detta göra att det också blir "förbjudet" att sälja frö som privat person. Det är ju till och med svårt för fröfirmomorna att hålla sorterna rena så hur kommer det bli om vi hänvisas till att bara byta med varandra.

Håller dock med hela värden lär ju inte gå under, bara fröfirmorna. Vi får kanske köpa från andra länder som tex england som struntar eu direktivet.

theseraphim
Det har med växtskydd ytterst att göra, en av de största bovarna i faunan är tyvärr amatörodlare o kolonilottsägare som banar väg för spridning av ohyra och sjukdomar då de inte har några krav på sig som tex en odlare har. Sorgligt men sannt
EKLO
CITAT (theseraphim @ 31-10-2010, 20:49) *
Det har med växtskydd ytterst att göra, en av de största bovarna i faunan är tyvärr amatörodlare o kolonilottsägare som banar väg för spridning av ohyra och sjukdomar då de inte har några krav på sig som tex en odlare har. Sorgligt men sannt


Jag begriper inte detta - på vilket sätt sprider vi amatörodlare ohyra genom att köpa och odla udda frösorter?
Piccante
CITAT (EKLO @ 31-10-2010, 21:07) *
Jag begriper inte detta - på vilket sätt sprider vi amatörodlare ohyra genom att köpa och odla udda frösorter?

Givetvis kan fröer sprida svampar, virus och andra patogener men desto bättre då att gamla sorter får odlas och säljas av fröfirmor som har möjlighet att testodla och analysera dom! Att förbjuda sorter bara för att ingen "äger" dom är löjligt. Det är en eftergift för bioteknik o kemikalieindustrin som kontrollerar utsädesbranchen.
Bolltistel
Möjliga lösningar:

1. Någon energisk person sätter upp en portal för småfröfirmor i t ex Ryssland, och via den så kan man sälja fröerna. Rent fysiskt lämnar fröerna aldrig Sverige naturligtvis.

2. Vi bildar klubbar (finns redan, t ex Tomatklubben). Inom sådana får medlemmarna skicka varandra vilka fröer de vill utan att dessa är EU-registrerade. Betalt får man ta också vad jag förstår.


De här EU-reglerna med ogratis registrering av sorter har ju funnits länge för övrigt. Vad är skillnaden nu? Är det ännu färre sorter på listorna? Vad jag vill minnas (orkar inte dubbelkolla detta) så var priset för att registrera en enda sort jättehögt förut (50 000 kr?) och nu har det minskat betydligt. Men jag är på det hela taget rätt så oinsatt i frågan.

Och jag förstår heller inte vad ev. sjukdomsspridning har med hobbyodling av många olika sorter att göra.

EU borde bli bättre på att pedagogiskt förklara vad deras klåfingrighet gör för nytta.
Pata
Som jag förstått det så får inte klubbar som tomatklubben sälja fröer efter nyår, men det lär väl gå att kringå reglerna på något sätt. Skillnaden nu mot tidigare är man inte brydde sig så mycket om små fröpåsar av udda sorter. Nu gör man det.
theseraphim
CITAT (EKLO @ 31-10-2010, 21:07) *
Jag begriper inte detta - på vilket sätt sprider vi amatörodlare ohyra genom att köpa och odla udda frösorter?

Det är som med tex potatis, vissa sorter förbjuds att odlas kommersielt för de drar på sig sjukdomar som är svåra att få bukt med men sedan envisas privatpersoner att odla dem ändå. Man måste ändå ha viss koll på sorter och dylikt för att lättare hålla borta "sjukare" sorter men tyvärr kan man givetvis inte göra undantag för privatpersoner då det skulle göra det hela meningslöst.
Mentha-Arvensis
Det skulle kunna lösas
genom försäljning av pluggplantor,
såvida inte även plantor ingår.

Med plantor räcker det ju oftast
med
friskhets intyg.

Även detta kostar ju endel,
men då runt 500 per sort.

Sen kan det ju gå att
sälja torkad chilefrukt.

Även torkade tomater
funkar bra.

Men det som då händer,
är att man helt plötsligt handlar med matvaror.

När all ny skit från eu träder i kraft,
kommer det då
en ny frö spanar enhet med utredningar om
tunga frösmugglare?

För vad som då kommer hända
är ju att fröförsäljning kommer hamna på samma nivå som droger och vapen
vilket betyder att det kan bildas en frömaffia.

Det är ju inte så att intresset kommer att försvinna.
Piccante
CITAT (theseraphim @ 31-10-2010, 23:41) *
Det är som med tex potatis, vissa sorter förbjuds att odlas kommersielt för de drar på sig sjukdomar som är svåra att få bukt med men sedan envisas privatpersoner att odla dem ändå. Man måste ändå ha viss koll på sorter och dylikt för att lättare hålla borta "sjukare" sorter men tyvärr kan man givetvis inte göra undantag för privatpersoner då det skulle göra det hela meningslöst.

Nja... de mest säljande sorterna är ju bintje och King Edward och det är samtidigt de som har sämst motståndskraft mot sjukdomar. Ser inte alls likheten med frön från lantsorter ???
theseraphim
CITAT (Markus_H @ 01-11-2010, 23:38) *
Nja... de mest säljande sorterna är ju bintje och King Edward och det är samtidigt de som har sämst motståndskraft mot sjukdomar. Ser inte alls likheten med frön från lantsorter ???

Men de sprider inte sjukdomar som andra sorter som blivit totalförbjudna att både odla och sälja kommersiellt från butik men sedan finns det lanthandlare som struntar i detta för folk vill ha sina gamla sorter...tyvärr.

CITAT (Mentha-Arvensis @ 01-11-2010, 23:07) *
Det skulle kunna lösas
genom försäljning av pluggplantor,
såvida inte även plantor ingår.

Med plantor räcker det ju oftast
med
friskhets intyg.

Även detta kostar ju endel,
men då runt 500 per sort.

Sen kan det ju gå att
sälja torkad chilefrukt.

Även torkade tomater
funkar bra.

Men det som då händer,
är att man helt plötsligt handlar med matvaror.

När all ny skit från eu träder i kraft,
kommer det då
en ny frö spanar enhet med utredningar om
tunga frösmugglare?

För vad som då kommer hända
är ju att fröförsäljning kommer hamna på samma nivå som droger och vapen
vilket betyder att det kan bildas en frömaffia.

Det är ju inte så att intresset kommer att försvinna.

Kanske inte intresset men omkostnaderna kommer höja priserna kraftigt och folk kommer inte skicka olagliga fröer av välvilja om man säger så:-)
skånepåg
Låter lite tråkigt, men hur svårt är det att isolera egna fröer?? Jag har själv habanero och penispepper isolerat inomhus, men blev dålig utdelning i år men hoppas mer på nästa år ^^
Christa
Detta var ju på tapeten för ett antal år sedan men sedan kunde firmorna ha kvar sina fröer i alla fall. Vad som egentligen hände minns jag inte. Frågan är om detta är ett nytt försök att införa de regler som då diskuterades eller om det är ett nytt förslag?

skogstroll
alltså vad värdelöst ranting.gif jag beställer alltid spännande chlifröer därifrån! När är det tänkt att detta ska träda i kraft?
Jan af Lisö
Det finns ju hastighetsgränser i Italien också !!!

[...men det är ingen som bryr sig om dessa. Det jag vill säga att vi svenskar måste bli mer som italienarna och inte bry sig om alla iditoiska lagar och föordningar som övermakten kommer med.]
Gunilla T
CITAT (Markus_H @ 31-10-2010, 21:22) *
. Det är en eftergift för bioteknik o kemikalieindustrin som kontrollerar utsädesbranchen.


yes.gif

Alexander-VG-zon3
allt om trädgård har en egen tråd
tänkte jag skulle koppla ihop forumen

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...last=1#thread-1
Gunilla T
Ingen tjänar pengar på utsäde som inte ägs av någon. Orkar inte googla men det skulle vara intressant att veta vem som har patent på de frön som får fortsätta att säljas på marknaden. Misstänker att dessa är några stora multinationella företag i USA...

Dethär är exakt vad som hänt med jordbruksutsädet i framförallt u-länderna där de gjorts beroende av ett fåtal producenter....
Jan Lindgren
Hej!
Förmodligen bottnar förslaget i att det tidigare sålts dåliga fröer. Ej sortäkta och med dålig grobarhet. Det borde alltså finnas två olika klasser av fröer. En grupp med kvalitetsfröer och en grupp utan några myndighetsgarantier.

Det har gått att få tag på "olagliga" fröer. De har sålts som försök eller test utan några som helst garantier vilket varit tillåtet. Som tur är så är EU bara en mycket liten del av världen så vi får nog tag på våra fröer i alla fall.

När det gäller sortpatent så är det lagligt att samla frön för eget behov om det inte ger någon ekonomisk vinning. Om man får ge bort sådana frön vet jag inte. Orkar inte kolla. Borde stå på www.upov.int

Ingen kan veta hur mycket frö vi byter med varandra, så fortsätt att spara intressanta fröer och byt med andra odlingsgalningar.
MVH
Jan Lindgren
Pata
Det ryktas att företaget heter Monsanto. De vill få patent på allt verkar det som...

http://www.greenpeace.org/sweden/kampanjer...monsanto-grisen

Mentha-Arvensis
CITAT (Pata @ 03-11-2010, 22:02) *
Det ryktas att företaget heter Monsanto. De vill få patent på allt verkar det som...

http://www.greenpeace.org/sweden/kampanjer...monsanto-grisen


om det är monsanto,
borde inte Eu bråka som f*n då?

Monsanto är ju i stort sett usa.

Har patent på massor
av växter som sprider defekta gener
till andra växter.

Då kan det vara idé att hamstra på tidlösa,
förändra kromosomerna på växterna
bara för att...

I vilket fall kommer jag nog se till att köpa aså mycket fröer jag kan innan nyår.

Det har hänt att fröer påväg mellan olika länder
förstörts av tullen pga att dom ansets olagliga.
Gunilla T
Jaha, nu har jag googlat lite!

Tog ett namn som Pata nämnde här i första inlägget - Capsicum annum - och den som är uppfinnare och äger patentet till denna växt heter Marlin Edwards och är vad jag förstår forskare hos Monsanto.

http://www.linkedin.com/pub/dir/Marlin/Edwards
skogstroll
dålig grobarhet har man väl haft på några habanerosar bl.a, men jag har fått extra fröer då av Örtagården vilket är schysst tycker jag. Jaha då är det bara och beställa medans det går då :-(
Jan Lindgren
Hej!
Man kan inte ha ett patent på en art. Capsicum annuum är en gammal,välkänd art. Man kan däremot ha ett patent på en sort. Det kan vem som helst som har en ny, distinkt varietet få. Har Marlin sökt patent på C. annuum så skojar han med juristerna.

Man kan söka patent på ungefär vad som helst. I vissa länder får man dessutom patentet men det gäller inte alltid i verkligheten. Det påstås att någon har ett patent på hjulet. Naturligtvis gäller inte det patentet när någon använder ett hjul.

Det finns dock en stor obalans i der rättsliga systemet. En småföretagare eller privatperson har mycket små möjligheter att få rätt mot stora företag och stater.

Jag förstår inte varför någon nämner Monsanto i detta sammanhang. Varför inte nämna SLU, Hammenhög eller Syngenta som också har diverse patent ( Breeder's Right).

Greenpeace är ett stort, privat företag vars affärsidé är att skrämma folk. Knappast bättre än Monsanto.

GMO har använts sedan 1964 och under den tiden inte gett några negativa effekter.

Jag undrar ibland om vi håller på att få en ny religion där Greenpeace är frälsaren och Monsanto är djävulen?
MVH
Jan Lindgren
Mentha-Arvensis
CITAT (Jan Lindgren @ 04-11-2010, 13:44) *
GMO har använts sedan 1964 och under den tiden inte gett några negativa effekter.


Hur tänker du nu ??

Greenpeace delen kan jag hålla med om,
nuförtiden jobbar dom på samma nivå som afa (anti facistisk aktion).

Men ingen ska säga att gmo grödor inte påverkar omgivningen...
Åsa, mälardalen zon 2
Den här regeln om vilka fröer som får säljas testade man införa för flera år sedan, Lindbloms frö och Runåbergs kringgick då reglerna genom att skänka bort fröerna och kunderna skänkte frivilliga donationer , efter att lagen kritiserades blev det dispans och man skulle få sälja udda sorter till hobbyodlare men enbart i små förpackningar. Återinförs reglerna är det väl bara att de börjar skänka bort fröerna och så ger vi kunder dem frivilliga donationer det lär ju inte finnas någon lag som säger att man inte får skänka bort fröer.
Jan Lindgren
[quote name='Mentha-Arvensis' date='04-11-2010, 18:21' post='1319832'


Men ingen ska säga att gmo grödor inte påverkar omgivningen...
[/quote]


Hej!
Visst påverkar GMO-grödor omgivningen. Man behöver mindre växtskyddsmedel men det anser jag är positivt.
MVH
Jan Lindgren
Pata
Monsanto väl är världsledande på just växtskyddmedel, så det är ju bra att de vill minska detta användande.

Jag nämnde detta företag eftersom alla som jag pratat om Eu direktivet nämnt detta företag och det är ju ingen direkt vacker läsning om man googlar på dem. Men visst jag håller med dig bättre att vi inriktar oss på att det är trisst att EU direktivet ska införas.

Jag fick meddelandet att av Jorbruksverket att
Syftet med direktivet är att skapa möjligheter att saluföra
amatörsorter på EU:s inre marknad. Därigenom gynnas den odlade
mångfalden.

Jag förstår inte hur detta kan gynna den odlade mångfalden, men nåväl. Positivt är att enligt Linda på Jordbruksverket så kommer kostanderna inte bli lika höga som vi trott. Trots detta tror jag att det kommer bli tungt för fröfirmorna.

Men förslaget att skänka fröerna lät ju roligt:)
Fröken Knuff
Nu har jag mailat och protesterat! Detta är ju inte klokt! no.gif
officinalis
CITAT (theseraphim @ 31-10-2010, 20:49) *
Det har med växtskydd ytterst att göra, en av de största bovarna i faunan är tyvärr amatörodlare o kolonilottsägare som banar väg för spridning av ohyra och sjukdomar då de inte har några krav på sig som tex en odlare har. Sorgligt men sannt

Har du någon källa till detta och vilken betydelse det har?
Fjortispower
Gäller detta alla arter, dvs sommarblommor, krukväxter, mm, också?
Christa
CITAT (Pata @ 31-10-2010, 16:46) *
När det gäller Statens Jorbruksverks föreskrifter om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter
Diarie nummer 22-9337/10
Finns det bara en fråga ”VARFÖR”, gynnar det konsumenten, är det bra för den biologiska mångfalden,.
Är det bra för Sverige som det nya matlandet i Europa som vår jordbruksminister talar sej varm för.
Ställ frågan till
linda.qvarnemark@jordbruksverket.se
carina.knorpp@agriculture.ministry.se
och snälla gör det fort om två månader träder hjärnsläppet i kraft.


Förstod inte riktigt vilket dokument som har ovanstående diarienummer. Vad heter dokumentet man skall hänvisa till om man skriver till personerna du angivit? Alltså förslaget som skall träda i kraft vid årskskiftet?

Vad tycker du man skall skriva på ett ungefär?
Tulipanaros
CITAT (Christa @ 07-11-2010, 10:26) *
Förstod inte riktigt vilket dokument som har ovanstående diarienummer. Vad heter dokumentet man skall hänvisa till om man skriver till personerna du angivit? Alltså förslaget som skall träda i kraft vid årskskiftet?

Vad tycker du man skall skriva på ett ungefär?


Har inte läst dokumentet än men det finns här:

http://www2.sjv.se/download/18.32b12c7f129...iv+2009-145.pdf
Tulipanaros
Och: nu har jag läst dokumentet, vars innebörd väl är att Jordbruksverket gör vad som är möjligt inom ramen för EU-direktivet att göra fortsatt försäljning av bevarandesorter och amatörsorter möjlig, till lägsta möjliga kostnader. De konstaterar att det kommer att bli dyrare för en del småföretag, att bland annat Sverige har framfört detta till EU-kommissionen och att Jordbruksverket undersöker möjligheterna att kompensera detta. Mellan raderna kan man väl ändå läsa att Jordbruksverket inte välkomnar EU-direktivet och att man kommer att pressa det så långt det är möjligt till mångfaldens förmån.
eugenia
CITAT (Tulipanaros @ 07-11-2010, 12:12) *
Och: nu har jag läst dokumentet, vars innebörd väl är att Jordbruksverket gör vad som är möjligt inom ramen för EU-direktivet att göra fortsatt försäljning av bevarandesorter och amatörsorter möjlig, till lägsta möjliga kostnader. De konstaterar att det kommer att bli dyrare för en del småföretag, att bland annat Sverige har framfört detta till EU-kommissionen och att Jordbruksverket undersöker möjligheterna att kompensera detta. Mellan raderna kan man väl ändå läsa att Jordbruksverket inte välkomnar EU-direktivet och att man kommer att pressa det så långt det är möjligt till mångfaldens förmån.


Ja när man först läser dokumentet verkar det ganska oförargligt. Haken med det hela är att många av de gamla sorterna som i nuläget går att köpa på posten inte är registrerade i EU´s förteckning över gamla sorter som de hänvisar till. Jordbruksverket säger sig vilja underlätta för de som vill saluföra dem. Men de kräver att varje sådan sort ska registreras som en bevarandesort. För att göra detta ställs krav som fröhandlaren eller föreningen aldrig i helsicke kommer att kunna leva upp till. (Förutom den ekonomiska chocken 300 kr per sort) Till exempel en utförlig dokumentation om sortens uppkomst, spridning mm. Sorten måste också kunna knytas till en viss trakt. Någon sådan dokumentation är jättesvår att finna när det gäller gamla sorter. Vad jag tycker jordbruksverket ska göra är att se igenom fingrarna med att folk intresserar sig för gamla ärter och rovor. Finns det inte värre saker som de borde ta tag i? thumbdown.gif
eugenia
Förlåt, jag skrev fel, det ska kosta 3000 kr!
Gunilla T
CITAT (eugenia @ 07-11-2010, 15:59) *
Vad jag tycker jordbruksverket ska göra är att se igenom fingrarna med att folk intresserar sig för gamla ärter och rovor. Finns det inte värre saker som de borde ta tag i? thumbdown.gif


Det kommer dom nog att göra också - vad jag förstår finns inga sanktioner kopplade till detta ännu iaf. Men - det är inte jordbruksverket som bestämt detta utan det är ett EU direktiv som vi har att följa eftersom vi är medlemmar.

Ingen kommer att jaga hobbyodlare men på sikt kommer ju sortimentet att utarmas och vem tjänar pengar på det?

Christa
CITAT (Markus_H @ 31-10-2010, 17:43) *
help.gif idioti från EU! Bra initiativ att protestera thumbdown.gif rtfm.gif


Vad gör Miljöpartiet för att protestera?

CITAT (Gunilla T @ 04-11-2010, 11:00) *
Jaha, nu har jag googlat lite!

Tog ett namn som Pata nämnde här i första inlägget - Capsicum annum - och den som är uppfinnare och äger patentet till denna växt heter Marlin Edwards och är vad jag förstår forskare hos Monsanto.

http://www.linkedin.com/pub/dir/Marlin/Edwards


Kan man ta patent på en växt som redan finns eller måste man ha korsat fram den själv?
Tulipanaros
CITAT (eugenia @ 07-11-2010, 15:59) *
Ja när man först läser dokumentet verkar det ganska oförargligt. Haken med det hela är att många av de gamla sorterna som i nuläget går att köpa på posten inte är registrerade i EU´s förteckning över gamla sorter som de hänvisar till. Jordbruksverket säger sig vilja underlätta för de som vill saluföra dem. Men de kräver att varje sådan sort ska registreras som en bevarandesort. För att göra detta ställs krav som fröhandlaren eller föreningen aldrig i helsicke kommer att kunna leva upp till. (Förutom den ekonomiska chocken 300 kr per sort) Till exempel en utförlig dokumentation om sortens uppkomst, spridning mm. Sorten måste också kunna knytas till en viss trakt. Någon sådan dokumentation är jättesvår att finna när det gäller gamla sorter. Vad jag tycker jordbruksverket ska göra är att se igenom fingrarna med att folk intresserar sig för gamla ärter och rovor. Finns det inte värre saker som de borde ta tag i? thumbdown.gif


Nej, jag har aldrig menat att det är oförargligt, men protesterna bör riktas mot EU-kommissionen, inte mot Jordbruksverket. Sverige kan tyvärr inte agera mer än så på egen hand, vi är bundna till EU-direktivet. Det är på EU-nivå som protesterna måste fram.
Gunilla T
CITAT (Christa @ 07-11-2010, 18:10) *
Kan man ta patent på en växt som redan finns eller måste man ha korsat fram den själv?


På rena arter kan man inte ha patent men på namnsorterna som tagits fram finns väl alltid en ägare.
Christa
CITAT (Gunilla T @ 07-11-2010, 18:32) *
På rena arter kan man inte ha patent men på namnsorterna som tagits fram finns väl alltid en ägare.


Jag menar sorter som funnits i åratal och som ingen vet ursprunget till.
Jan Lindgren
Hej!
Oftast så finns det ingen ägare till namnsorter. Breeder's Right, patent räcker bara ett begränsat antal år. På träd 30 år och på andra växter 25 år. ( Tror jag ) När jag köper ympkvistar på Balsgård så måste alltså sorten vara registrerad för minst 30 år sedan.
Det blir sannolikt problem att registrera en gammal välkänd sort men har man en okänd sort som är unik så kan man naturligtvis registrera den. Det kostar ganska mycket pengar så det är sällan privatpersoner gör det. Ett praktiskt exempel är en ny sort av havtorn som Balsgård fått fram. Det är en bra sort men den släpps inte för SLU vet inte om det lönar sig att registrera den. Är det någon som är intresserad så säljer SLU gärna sorten och så får köparen eventuell vinst. Det finns exempel på växter som har varit registrerade men ingen har velat betala avgifterna och därför har växten inte fått någon spridning. Jag vet också ett fall där ett företag försökte registrera en sort som en annan person hittat. Det blev protester och företaget fick ändra sig.

Jag har en Rhododendron som jag fått från en privatträdgård. Mannen som dragit upp den är död sedan lång tid tillbaka. Förmodligen finns urspungsbusken inte kvar. Min stickling var nog det som räddade sorten. Vi har nu skickat en liten planta till Hachmann för att han ska titta på den och anses den bra så ska den heta Tore Lindén efter odlaren. Jag säljer enstaka exemplar och sprider sticklingar. Den sorten ska inte patenteras. Hachmann har också fått en stickling från en unik sort av ett barrträd genom en svensk trädgårdfantast. Ursprungligen kommer den sticklingen från Hildings Have i Helsingborg. Den har nu fått ett namn men vem som helst kan föröka den fritt.
MVH
Jan Lindgren
theseraphim
CITAT (officinalis @ 05-11-2010, 22:52) *
Har du någon källa till detta och vilken betydelse det har?


Fråga Tex SLU för det var en av deras experter som pratade om detta. Det är ganska logiskt i slutändan eller? Om man har en del som måste följa en massa lagar, regler och procedurer för att få odla, köpa utsäde osv men sedan har du en del som inte behöver göra någonting för att odla vad som helst:-) Vissa vindruvssorter har tex förlagts med totalförbjud att odla inom EU då de drar på sig vissa former av mögel mycket enklare än andra sorter men den odlas i sydamerika. Alltså kan någon som inte känner till problemet tycka att det är kul att ta en liten stickling och börja odla här i Europa och då finns risken att karusellen börjar om igen.
Personligen tycker jag att amatörodlare som importerar själva både plantor och sticklingar bör tänka på riskerna men det verkar inte så då det första som diskuteras här är hur man kan bryta mot reglerna:-(
Tulipanaros
Fast theseraphim, utvecklingen har snarare varit den motsatta. När EU totalreglerar innebär att det att samma fröer blir tillåtna i Lappland som på Sicilien. Lokala sorter, genom sekler väl anpassade för den lokala miljön, blir förbjudna. Mångfalden minskar, vilket gör att sårbarheten blir större. Detta är inte genomtänkt. -- Och denna åsikt är av allt att döma även det svenska Jordbruksverkets.

PS -- läs gärna Runåbergs redogörelse i frågan:
http://www.runabergsfroer.se/html/2010-10-...-mangfalden.htm

Runåbergs menar att andra EU-länder har lyckats ta sig förbi regleringarna och driva en mer generös mångfaldspolitik. Jag vet inte om det stämmer, och vilka kryphål i regleringen de i så fall har lyckats utnyttja. Mitt intryck är att Jordbruksverket också beklagar EU-direktivet, men det kanske är felaktigt.
theseraphim
CITAT (Tulipanaros @ 08-11-2010, 17:19) *
Fast theseraphim, utvecklingen har snarare varit den motsatta. När EU totalreglerar innebär att det att samma fröer blir tillåtna i Lappland som på Sicilien. Lokala sorter, genom sekler väl anpassade för den lokala miljön, blir förbjudna. Mångfalden minskar, vilket gör att sårbarheten blir större. Detta är inte genomtänkt. -- Och denna åsikt är av allt att döma även det svenska Jordbruksverkets.

PS -- läs gärna Runåbergs redogörelse i frågan:
http://www.runabergsfroer.se/html/2010-10-...-mangfalden.htm

Runåbergs menar att andra EU-länder har lyckats ta sig förbi regleringarna och driva en mer generös mångfaldspolitik. Jag vet inte om det stämmer, och vilka kryphål i regleringen de i så fall har lyckats utnyttja. Mitt intryck är att Jordbruksverket också beklagar EU-direktivet, men det kanske är felaktigt.


Förvisso vet jag inte vad som går att odla både i Sicilien som Lappland:-) Men sedan får många sorter vara kvar om en mindre avgift betalas. Sedan tycker jag att att detta på sikt är växtskydd då man får bättre koll på sorterna.

läs det här också
http://www.fobo.se/artiklar/opinion/odlare...gler_2-2010.pdf
Tulipanaros
CITAT (theseraphim @ 08-11-2010, 18:00) *


Ja, det var en bra artikel. Citat ur artikeln:

"Man kan då fråga sig varför dessa regler införs? Varför måste
alla fröer som ska säljas finnas med på en lista? Enligt EU
och Jordbruksverket beror detta på att konsumenterna ska
garanteras god frökvalitet, rätt sort och att inga sjukdomar
sprids. Att några intresseorganisationer för hobbyodlare
har krävt en ökad kontroll på området känner vi dock inte
till. Precis som inom andra områden sanerar sig troligtvis
fröbranschen själv; den som säljer dåliga frön tappar helt
enkelt sina kunder.
De som däremot vinner på detta nya regelverk är de stora
växtförädlingsföretagen och deras fröförsäljning. De kan nu
vara helt säkra på att lokala sorter och amatörsorter inte kan
ta några marknadsandelar från dem eftersom man starkt har
begränsat ytan som får odlas av bevarandesorter."

Och:

"När EU skärper reglerna får vi privatpersoner ta ett större
ansvar för vår genetiska framtid och helt enkelt odla fler fröer
själva och sprida dem i våra odlarkretsar. Så har människor
bytt fröer med varandra i alla tider och med Internets hjälp
är det idag lätt att skapa fröutbyten."
Christa
CITAT (theseraphim @ 08-11-2010, 18:00) *
Förvisso vet jag inte vad som går att odla både i Sicilien som Lappland:-) Men sedan får många sorter vara kvar om en mindre avgift betalas. Sedan tycker jag att att detta på sikt är växtskydd då man får bättre koll på sorterna.

läs det här också
http://www.fobo.se/artiklar/opinion/odlare...gler_2-2010.pdf


Varför skulle fröerna bli renare och risken för sjukdomar minskas för att fröfirmorna får betala för registrering?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon