Sidor: 1, 2
eugenia
Exakt! Bara ett dåligt sätt att hitta något slags argument. 3000 kr är inte en "mindre summa" när reglerna säger att sorten man registrerats bara får säljas i en mycket liten omfattning. Så sorten får inte bli alltför populär och sälja för bra, då kommer röda flaggan upp!
theseraphim
CITAT (Christa @ 09-11-2010, 12:31) *
Varför skulle fröerna bli renare och risken för sjukdomar minskas för att fröfirmorna får betala för registrering?


Om man måste betala så har man en tendens att bli mer noggrann i sitt urval, om du skulle få välja mellan tre godissorter och alla var gratis så skulle man bara ta lite granna men skulle du vara tvungen att betala 30kr hg så hade man nog inte tagit första bästa.

CITAT (eugenia @ 09-11-2010, 17:16) *
Exakt! Bara ett dåligt sätt att hitta något slags argument. 3000 kr är inte en "mindre summa" när reglerna säger att sorten man registrerats bara får säljas i en mycket liten omfattning. Så sorten får inte bli alltför populär och sälja för bra, då kommer röda flaggan upp!

Vi kanske bör vänta och se hur listan ser ut innan vi drar igång drevet all för långt, bra är att om tex en frökedja i Italien pröjsar för att få 30 sorter chili godkända så blir de automatiskt godkända för alla inom EU.
Christa
CITAT (theseraphim @ 10-11-2010, 09:42) *
Om man måste betala så har man en tendens att bli mer noggrann i sitt urval, om du skulle få välja mellan tre godissorter och alla var gratis så skulle man bara ta lite granna men skulle du vara tvungen att betala 30kr hg så hade man nog inte tagit första bästa.


Det där förstod jag inte. Hur menar du mer konkret?
theseraphim
CITAT (Christa @ 10-11-2010, 10:35) *
Det där förstod jag inte. Hur menar du mer konkret?

Vad jag menar med konkret är att överlag så väljer man kvalite framför kvantitet om man betalar för en vara.
Tulipanaros
CITAT (theseraphim @ 10-11-2010, 11:51) *
Vad jag menar med konkret är att överlag så väljer man kvalite framför kvantitet om man betalar för en vara.


Men just detta kommenteras ju i artikeln du länkade till, som jag citerar högre upp: fröhandeln har inte haft problem med frökvaliteten. Det som vi däremot FÅR problem med när direktivet införs är den biologiska mångfalden. Och DET är ett mycket, mycket större hot mot växtskyddet!
Christa
När det gäller sjukdomar så är inte ens kontroll och certifiering någon garanti. Jag har fått allvarliga sjukdomar på potatis flera gånger och det har alltid varit på kontrollerat utsäde.

När jag använt eget utsäde har jag aldrig fått några sjukdomar.

Bolltistel
Vad gäller bevarandesorterna kan man anta att NordGen registrerar dessa. Det är en typisk uppgift för en statlig organisation (myndighet kanske till och med wink.gif ) som NordGen om man ser till deras uppdrag. Men man vet ju aldrig.

Vad gäller hobbysorterna skulle fröfirmorna kunna fixa till en liten branchorganisation som styr upp administrationen och avgiften, detta skulle framförallt klara av sorter som importeras utifrån EU och säljs av flera firmor.

Ett litet antal sorter är vissa fröfirmor helt ensamma om. Om dessa sorter inte är så många kanske man kan klara avgiften för dessa fåtal. Ett annat alternativ är att försöka få dessa sorter uppgraderade till bevarandesorter. Det skulle vara intressant att få ta del av en lista exakt vilka sorter det rör sig om.

Det blir nog en hel del jobb så här i början. Tyvärr är alternativet att ha en helt oreglerad frömarknad inte realistiskt.
theseraphim
CITAT (Christa @ 10-11-2010, 18:00) *
När det gäller sjukdomar så är inte ens kontroll och certifiering någon garanti. Jag har fått allvarliga sjukdomar på potatis flera gånger och det har alltid varit på kontrollerat utsäde.

När jag använt eget utsäde har jag aldrig fått några sjukdomar.

Men det är ändå ett effektivt sätt att minska riskerna om man jämnför med okontrollerat utsäde plus att vid större sjukdomsfall kan man spåra ursprung och dylikt vilket är väldigt viktigt. För någon som odlar några löpmeter då och då är det kanske inte hela världen men ska man ha stora arealer så ska det vara godkänt.

CITAT (Tulipanaros @ 10-11-2010, 14:38) *
Men just detta kommenteras ju i artikeln du länkade till, som jag citerar högre upp: fröhandeln har inte haft problem med frökvaliteten. Det som vi däremot FÅR problem med när direktivet införs är den biologiska mångfalden. Och DET är ett mycket, mycket större hot mot växtskyddet!

Påverkar inte växtskyddet på något sätt om 100 sorters chili försvinner från frölistan i Sverige, tråkigt men har inget med växtskydd att göra.
eugenia
CITAT (theseraphim @ 12-11-2010, 15:26) *
Men det är ändå ett effektivt sätt att minska riskerna om man jämnför med okontrollerat utsäde plus att vid större sjukdomsfall kan man spåra ursprung och dylikt vilket är väldigt viktigt. För någon som odlar några löpmeter då och då är det kanske inte hela världen men ska man ha stora arealer så ska det vara godkänt.
Påverkar inte växtskyddet på något sätt om 100 sorters chili försvinner från frölistan i Sverige, tråkigt men har inget med växtskydd att göra.


Ja, men nu handlade tråden inte om odling i stora arealer utan om bevarandesorter som odlas som hobby eller studier i liten skala. De har bevarats just för egenskaper som att de är friska, pålitliga och anpassade för klimatet och för att odlas i liten skala.

Jo, Theresaphim, att ha 100 sorters chillie ökar sannolikheten för att någon eller några av dessa 100 visar sig vara extra motståndkraftig mot sjukdomar som finns eller kommer att utvecklas i framtiden.

theseraphim
CITAT (eugenia @ 12-11-2010, 16:46) *
Ja, men nu handlade tråden inte om odling i stora arealer utan om bevarandesorter som odlas som hobby eller studier i liten skala. De har bevarats just för egenskaper som att de är friska, pålitliga och anpassade för klimatet och för att odlas i liten skala.

Jo, Theresaphim, att ha 100 sorters chillie ökar sannolikheten för att någon eller några av dessa 100 visar sig vara extra motståndkraftig mot sjukdomar som finns eller kommer att utvecklas i framtiden.

Vilka som är motståndskraftiga vet man redan idag och de som sysslar mer förädling och framställning på högnivå håller bra koll på den biten så för andra än hobbyodlare så spelar det ingen större roll. Sedan är det ju alltid så att man skyddar det man älskar att göra med näbbar och klor oavsett vad det må vara, odla, jakt, fiske och så vidare. Själv som sportfiskare så har man hört liknande saker när man begränsat tex fisket på Ål "Där jag fiskar finns då gott om ål och hur kan de veta det i Bryssel...". Då har det blivit ett påhopp på någons hobby och allt som EU eller Staten säger är bara rena påhitt osv men faktum kvarstod att Ålen är oavsett om det råkar finnas gott om den i ett vattendrag starkt utrotningshotad i totalen.
Nu snubblade jag lite in på Ålefisket men det var bara för att göra en liknelse och man kan se liknande saker när det gäller inskränkningar i jakt osv med.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 12-11-2010, 15:26) *
Påverkar inte växtskyddet på något sätt om 100 sorters chili försvinner från frölistan i Sverige, tråkigt men har inget med växtskydd att göra.


Håller inte alls med, en utveckling mot monokultur är ett dåligt växtskydd.
Anja Danmark
CITAT (Gunilla T @ 12-11-2010, 18:01) *
Håller inte alls med, en utveckling mot monokultur är ett dåligt växtskydd.


Helt enig!
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 12-11-2010, 18:01) *
Håller inte alls med, en utveckling mot monokultur är ett dåligt växtskydd.

Det blir ingen monokultur även efter detta utan det kommer finnas mer än tillräckligt med sorter av fröer för att hålla de mesta sysselsatta. Har pratat med två stora leverantörer och för dem är det som vanligt och inga inskränkningar i sortimentet.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 12-11-2010, 18:39) *
. Har pratat med två stora leverantörer och för dem är det som vanligt och inga inskränkningar i sortimentet.


Naturligtvis är det som vanligt för de stora leverantörerna, exakt det som alla har påpekat. Det finns vinnare och förlorare...
Tulipanaros
Här finns en sammanfattande beskrivning av betydelsen av biologisk mångfald:
http://www.cbm.slu.se/biodiv.php

Där framkommer t.ex. att en viktig aspekt av biologisk mångfald är att bevara variationen på alla nivåer. Ett par belysande citat:

"Det är viktigt att tänka på att det finns flera olika nivåer där man kan bevara biologisk mångfald. Olika populationer (avskilda grupper) av samma art kan anpassa sig till olika sorters miljöer eller klimat. Anpassningarna gör att en populations gener är lite annorlunda än generna hos resten av arten. Det är även vår uppgift att se till att dessa speciella anpassningar hos olika populationer bevaras."

"Biologisk mångfald är alltså inte EN bestämd mångfald, det är många olika typer av mångfald, eller variation, sammantaget. Ibland beskrivs det lite förenklat som att vi samtidigt ska se till att landskapet består av många olika typer av ekosystem, biotoper eller naturtyper, och att dessa ska bebos av många olika djur- och växtarter, som var och en hyser en stor genetisk variation (d.v.s. att de olika individerna inom arten bär på olika anlag, t.ex. att det finns både blå- och brunögda människor)."

Alltså: hundra sorters chili påverkar den biologiska mångfalden.
Christa
CITAT (theseraphim @ 12-11-2010, 15:26) *
Men det är ändå ett effektivt sätt att minska riskerna om man jämnför med okontrollerat utsäde plus att vid större sjukdomsfall kan man spåra ursprung och dylikt vilket är väldigt viktigt. För någon som odlar några löpmeter då och då är det kanske inte hela världen men ska man ha stora arealer så ska det vara godkänt.


Men grejen är ju att det är mer sjukdomar på det kontrollerade utsädet än det okontrollerade. Kanske beror det på att det kontrollerade odlas i stora monokulturer där de kanske odlar potatis på samma ställe år ut och år in.

Det kanske är likadant med frön. De stora fröodlarna som har råd med certifiering kanske har stora monokulturer där sjukdomar lättare angriper plantorna.

Jag vet i och för sig inte hur mycket sjukdomar som kan följa med fröerna. Du tog plantor och sticklingar som exempel men här är det ju frön det gäller.

Känner du till några sjukdomar som kan följa med fröna?
tantGröön
för er som använder facebook:

http://www.facebook.com/event.php?eid=110269035706845



''
Jag vill uppmuntra fler att göra samma sak! Ta min text eller gör egen och skicka till "jordbruksverket@jordbruksverket.se".
"Dnr 22-9337/10" ska det stå med i ämnesraden.
Remisstiden gick ut 10/11, men inte protesttiden!

Skicka även till landsbygdsminister Eskil Erlandsson via denna länk:
http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/...=popup&l=sv

25/11 ska frågan diskuteras i riksdagen!

Kampanjen har även en även en gemenskapssida ni kan gå till, klicka "gilla" och se relevanta länkar till reportage, lagförslag och organisationer.
http://www.facebook.com/pages/Forsvara-det...24958''
Olle A
Den biologiska mångfaldens år började alltså med vargjakt och slutar med att udda frösorter ska försvinna. angry.gif

Olle
Mentha-Arvensis
...någon som tänkt på
att eu's nuvarande
jordbruksminister,
förskingrade sitt lands
hela jordbruks stöd?

Det kanske inte är helt relevant för jusst denna sak,
men det säger en del
om den nu ansvariga ministern.
smuleborg
Runåbergs fröer skriver:

"Hej, Vår hemsida är under omarbetning och stängd mellan den 20:e december 2010 och den 10:e januari 2011.
Vi kommer inte att göra några stora förändringar av sortimentet inför våren. Någon sort försvinner, men flera nya kommer till. Det nya frödirektivet från EU-kommissionen som ska gälla från 1 januari 2011, innebär en hel del begränsningar. Men det kom sent i höstas och ingen fröfirma hinner att göra om sortiment, kataloger och förpackningar innan dess. Så våren 2011 blir det mesta sig likt.
Hälsningar Runåbergs Fröer"

Jag har tagit mig friheten att fetmarkera delar av Runåbergs text.

Tack o lov.
PMK
Oavsett på laglig eller ''olaglig'' väg går det ju inte att stoppa utbytandet av fröer, så länge ni som odlar tar vara på dem ni får ut av plantorna.

Tänk bara på hur utbredd tex droghandeln är i Sverige, eller piratkopieringen, och sätt sedan fröhandel i sammanhanget, så får ni lite perspektiv. Knappast nått prioriterat problem i framtiden? Haha!

Sen att handlarna inte får sälja det är ju tragiskt, men stoppat behöver det ju inte alls bli för det. Kring gå, kring gå, kring gå..
Preussen
CITAT (PMK @ 30-12-2010, 15:07) *
Oavsett på laglig eller ''olaglig'' väg går det ju inte att stoppa utbytandet av fröer, så länge ni som odlar tar vara på dem ni får ut av plantorna.

Tänk bara på hur utbredd tex droghandeln är i Sverige, eller piratkopieringen, och sätt sedan fröhandel i sammanhanget, så får ni lite perspektiv. Knappast nått prioriterat problem i framtiden? Haha!

Sen att handlarna inte får sälja det är ju tragiskt, men stoppat behöver det ju inte alls bli för det. Kring gå, kring gå, kring gå..


visserligen men det kommer ändock att exkludera ett stort antal människor som inte hittar vägen in till de roliga och spännande fröerna. om det mest exponerade utbudet även hade flertalet sorter hade fler odladet dessa och den genetiska variationen ej hotats i samma utsträckning.
vi kan hitta olika strategier för att undgå begränsningen av fröutbytet men bra är det inte att det blir begränsat.
PMK
Ja självklart är det så, mitt inlägg känns lite dumt såhär i efterhand..

Men det behöver ju inte helt upphöra för det, de va bara de jag ville få fram!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon