Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Härdighest-zonkarta för norden, Ny zonkarta för norden.
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-06-2010, 16:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Hejsan , hittade denna nya zon karta. det är zon 1-8+fjällregion över hela norden.

          dock så var det tydligen problem med Finland och Sverige, då det skiljer mycket typ zon 1 i Sverige motsvarar svensk zon 3 i Finland (om jag vet rätt, annars får någon rätta mig).

          men tydligen ska denna vara en mer överblick för hela norden. och då blev södra Finland zon 4.

          så tänkte jag laddar upp den om någon vill se, tydligen har en del ställen blivit nedgraderade medan andra blivit uppgraderade.

          på den andra kartan så bor jag i zon 3-4, nu i zon 2. trädgården i skåne ligger helt i zon 1. innan var det imellan zon 1 och 3. zon 0 finns inte med, om den någon gång har funnits ? kanske nåt som bara är påhittat för kustområden i zon 1.

          dom har ändrat kartan och inte zon-angivelsen på växterna.

          här kommer bilden
          Bifogad fil  Nya1_zonkartan_norden..jpg ( 297.15k ) Antal nedladdningar: 420


          (klicka upp den om ni vill se större bild).

          Redigerat av flaxss: 16-06-2010, 16:14
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 16-06-2010, 18:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          Äntligen bor jag i zon 1! yahoo.gif
          Nu skall här botaniseras senare i sommar. smile.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-06-2010, 18:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          apropå det var i Göteborg i går och kollade till stadens exotiska växter

          Exotiskt i Landala
          http://www.pixbox.se/alb_show_id1188432_page0.html
          dom hade alla överlevt vintern, brödgranen var fin och vital.

          och fikonen vid Haga hade också överlevt men frusit ner. frilandsbananerna som var där verkade dock inte vid liv, eller är dom bara sena med att växa.

          gamla bilder från Haga
          http://www.pixbox.se/alb_show_id1124344_page0.html

          du kanske skulle testa ett fikon nu när kartan säger zon 1 ? flirting.gif

          fast kartan är ju bara en generell fingervisning. men ändå.

          Redigerat av flaxss: 16-06-2010, 18:17
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-06-2010, 18:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 94 308
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Intressant! thanks.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 16-06-2010, 18:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (flaxss @ 16-06-2010, 19:17) *
          apropå det var i Göteborg i går och kollade till stadens exotiska växter

          Exotiskt i Landala
          http://www.pixbox.se/alb_show_id1188432_page0.html
          dom hade alla överlevt vintern, brödgranen var fin och vital.

          och fikonen vid Haga hade också överlevt men frusit ner. frilandsbananerna som var där verkade dock inte vid liv, eller är dom bara sena med att växa.

          gamla bilder från Haga
          http://www.pixbox.se/alb_show_id1124344_page0.html

          du kanske skulle testa ett fikon nu när kartan säger zon 1 ? flirting.gif

          fast kartan är ju bara en generell fingervisning. men ändå.

          Visst skall man ta det med en nypa salt, men fikon dök faktiskt upp i huvudet. Och citrusen får helt enkelt stå ute nästa vinter. Gud vad skönt att slippa släpa in den! rotfl.gif

          Skämt åsido har jag tidigare fakstiskt tänkt på att tänja lite mer på zongränsen då jag har en takterrass i söderläge och m a o möjlighet att skapa mikroklimat relativt lätt. Om jag bara orkar och tar mig tid någon gång.
          För flera år sedan hade jag en wisteria sinensis i kruka som blommade jättefint och blev stor och grann i 5-6 år. Det var faktiskt inte en bister vinter som tog kål på den utan en vinter då det var jättemilt länge(15 grader på julafton). Den började skjuta bladskott och knopp i mellandagarna och sedan smällde det till i mitten/slutet av januari med svinkallt och barfrost så den tvärdog.


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          H Anders
          Inlägg 16-06-2010, 19:24
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem sedan:
          03-02-2010
          Medlem nr: 27 744



          Jaha. Istället för att nästan bo i zon 5 så bor jag nästan i zon 7. Hoppas ingen berättar det för min Körsbärsbenved eller azalean.

          Allvarligt, varifrån kommer kartan?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-06-2010, 20:30
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (H Anders @ 16-06-2010, 20:24) *
          Jaha. Istället för att nästan bo i zon 5 så bor jag nästan i zon 7. Hoppas ingen berättar det för min Körsbärsbenved eller azalean.

          Allvarligt, varifrån kommer kartan?


          den kommer från Riksförbundet Svensk Trädgård. kartan har varit uppe på tapeten innan här på odla.nu, men då visades bara en bild på norge. och inte hela norden. här har jag klippt och klistrat för att få med hela Sverige i en bild istället. för jag tog den från en pdf-file med hjälp av print sc. det är därför Luleå är ''dubbel''.

          CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 19:34) *
          Skämt åsido har jag tidigare fakstiskt tänkt på att tänja lite mer på zongränsen då jag har en takterrass i söderläge och m a o möjlighet att skapa mikroklimat relativt lätt. Om jag bara orkar och tar mig tid någon gång.
          För flera år sedan hade jag en wisteria sinensis i kruka som blommade jättefint och blev stor och grann i 5-6 år. Det var faktiskt inte en bister vinter som tog kål på den utan en vinter då det var jättemilt länge(15 grader på julafton). Den började skjuta bladskott och knopp i mellandagarna och sedan smällde det till i mitten/slutet av januari med svinkallt och barfrost så den tvärdog.


          ja men det tycker jag du ska fixa ett bra mikroklimat där. där kan ju finnas mycket roligt du kan odla och testa (om man nu gillar att testa).

          oj +15c på julafton, det borde väl ha varit något speciellt det. hoppas jag får uppleva det. eller jag har nästan upplevt en sådan varm jul, men nog inte så mycket som +15c. väldigt tråkigt med ditt blåregn, självhar jag ett vitregn som övervintrar i kruka ute. än har det gått bra. men det har inte blommat än.

          CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 19:18) *
          Intressant! thanks.gif


          varsegod kompiskram.gif

          Redigerat av flaxss: 16-06-2010, 20:29
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 16-06-2010, 20:42
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (flaxss @ 16-06-2010, 21:30) *
          ja men det tycker jag du ska fixa ett bra mikroklimat där. där kan ju finnas mycket roligt du kan odla och testa (om man nu gillar att testa).

          Jag har ju bott här i sjutton år nu så det har blivit en hel del testande genom åren. Ett år räknade jag till sammanlagt över 100 perenner och små träd och buskar. smile.gif Fast mycket har bara försvunnit genom åren åsså testar man med något annat. Det är det som är kul med krukodling. Vad funkar och vad funkar inte? biggrin.gif

          CITAT (flaxss @ 16-06-2010, 21:30) *
          oj +15c på julafton, det borde väl ha varit något speciellt det. hoppas jag får uppleva det. eller jag har nästan upplevt en sådan varm jul, men nog inte så mycket som +15c. väldigt tråkigt med ditt blåregn, självhar jag ett vitregn som övervintrar i kruka ute. än har det gått bra. men det har inte blommat än.

          Men, du och Markus bor väl i Skåne (För ni är väl fortfarande tillsammans?) så ni har ju ännu bättre förutsättningar. Men, enligt den här kartan så är vi ju i samma zon numera. smile.gif Hur som, kommer det definitivt bli ett blåregn igen så småningom. Så vackert - och doften! Underbar! Det var verkligen en fantastisk känsla att sitta under ett regn av blå, väldoftande klasar med ett glas vin och bara njuta. wub.gif

          Hm, sorry för att jag gled lite OT. wink.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 16-06-2010, 21:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          CITAT
          den kommer från Riksförbundet Svensk Trädgård


          Hm, någonstans tappade jag bort att det är flaxss jag citerar, har inte tekniken på min sida just nu.

          Med risk för att vara petig, men zonkartan över hela norden kommer från den norska motsvarigheten, Hageselskapet, i samarbete med Norges motsvarighet till SMHI. Jag har tidigare bläddrat lite i uppsatsen och tycker det är rätt spännande att läsa om "bakom kulisserna" hur man resonerat när olika zon-kartor blivit till och framtida klimatförändringars möjliga påverkan.

          Redigerat av ingrids: 16-06-2010, 21:02


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-06-2010, 21:09
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (ingrids @ 16-06-2010, 22:01) *
          Hm, någonstans tappade jag bort att det är flaxss jag citerar, har inte tekniken på min sida just nu.

          Med risk för att vara petig, men zonkartan över hela norden kommer från den norska motsvarigheten, Hageselskapet, i samarbete med Norges motsvarighet till SMHI. Jag har tidigare bläddrat lite i uppsatsen och tycker det är rätt spännande att läsa om "bakom kulisserna" hur man resonerat när olika zon-kartor blivit till och framtida klimatförändringars möjliga påverkan.


          vad jag menade var att jag HITTADE kartan på den sidan flirting.gif , annars är det riktigt (vad jag kunde läsa och förstå) att det är ett samarbete med Norge och Sverige, där Norge var de som höll mest i trådarna (kartan står ju på norska). tummenupp.gif

          det var intressant att läsa om de äldre kartorna med, hur det har ändrats.
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 16-06-2010, 21:11
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (ingrids @ 16-06-2010, 22:01) *
          Hm, någonstans tappade jag bort att det är flaxss jag citerar, har inte tekniken på min sida just nu.

          Med risk för att vara petig, men zonkartan över hela norden kommer från den norska motsvarigheten, Hageselskapet, i samarbete med Norges motsvarighet till SMHI. Jag har tidigare bläddrat lite i uppsatsen och tycker det är rätt spännande att läsa om "bakom kulisserna" hur man resonerat när olika zon-kartor blivit till och framtida klimatförändringars möjliga påverkan.

          Vad spännande med lite bakgrund! Berätta gärna mer om du vill.

          Tänkte på det där med zonerna att det borde väl bli så att ju större område indelningen gäller desto mindre differentiering? När jag tittar i mitt botaniska uppslagsverk där de har zonkartor för hela klotet ser ju nästan hela södra Sverige - tillsammans med Danmark, delar av Tyskland och Storbritannien etc - ut att tillhöra samma zon. smile.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-06-2010, 21:14
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 21:42) *
          Jag har ju bott här i sjutton år nu så det har blivit en hel del testande genom åren. Ett år räknade jag till sammanlagt över 100 perenner och små träd och buskar. smile.gif Fast mycket har bara försvunnit genom åren åsså testar man med något annat. Det är det som är kul med krukodling. Vad funkar och vad funkar inte? biggrin.gif


          Men, du och Markus bor väl i Skåne (För ni är väl fortfarande tillsammans?) så ni har ju ännu bättre förutsättningar. Men, enligt den här kartan så är vi ju i samma zon numera. smile.gif Hur som, kommer det definitivt bli ett blåregn igen så småningom. Så vackert - och doften! Underbar! Det var verkligen en fantastisk känsla att sitta under ett regn av blå, väldoftande klasar med ett glas vin och bara njuta. wub.gif

          Hm, sorry för att jag gled lite OT. wink.gif


          nejdå det är ingen fara med att vara OT, det är ju min tråd här får man skriva fritt inom rimliga saker. kompiskram.gif

          ja då har du hunnit med att testa en del, fast man lär sig av det både det som går dåligt och det som går bra.

          nej vi bor i VG, jag flyttade upp. och här var det ju zon 3-4inna och nu enligt denna karta så har det blivit zon 2. trädgården har jag i skåne (där jag kommer ifrån). där blev det en stensäker etta (jippi). innan var det lite sådär på gränsen.

          ja det är klart du ska skaffa ett blåregn, underbara växter ju. var i botan i går och deras var jätte fint även om det inte blommade så mycke just när jag var där.
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 16-06-2010, 21:15
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Jag sa ju att jag var petig wink.gif

          Vad både jag och flaxss, oberoende av varann, har hittat är det här examensarbetet (och jag missade visst biten om det norsk-svenska samarbetet kring norden-zonerna, läser ofta lite väl snabbt ...).


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-06-2010, 21:17
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 22:11) *
          Vad spännande med lite bakgrund! Berätta gärna mer om du vill.

          Tänkte på det där med zonerna att det borde väl bli så att ju större område indelningen gäller desto mindre differentiering? När jag tittar i mitt botaniska uppslagsverk där de har zonkartor för hela klotet ser ju nästan hela södra Sverige - tillsammans med Danmark, delar av Tyskland och Storbritannien etc - ut att tillhöra samma zon. smile.gif


          jo det blir ju ''mindre lokalt'' på en karta för Norden. då alla länder ska ha samma zon. det är ju därför det blivit lite problem med finland av vad jag kunde läsa.

          jag tror dom visar hela södra sverige som usda zon 7 i den internationella . vilket jag tycker är lite väl grovt indelat. då det finns områden i södra sverige som får mycket kärvare vinter regelbundet än vad usda zon 7 visar.

          plus skiljer ju sommarklimatet åt, som i tyskland är det ju lite varmare än i sverige.
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 16-06-2010, 21:29
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          flaxss,
          Så du är också västgöte numera? Visst är det kul att vi får en hertig till vår hertiginna nu på lördag? wink.gif
          Fast egentligen är jag nordhallänning från början även om jag har många rötter i Västergötland.

          Har också tänkt på det där med usda-zonerna. Det är ju stor skillnad på inne i djupaste Småland och t ex utefter västkusten. Men, det är klart det skulle ju bli sådana pyttezoner på de kartorna att man inte skulle se var den ena börjar och den andra slutar. biggrin.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-06-2010, 21:30
          Länk hit: #16


          Moderator
          Antal inlägg: 18 360
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Hela Gotland och halva Öland har ju zon 2 på den där kartan, medan halva Bohuslän har zon 1. Nja, jag är nog lite skeptisk tyvärr.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-06-2010, 21:34
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 22:29) *
          flaxss,
          Så du är också västgöte numera? Visst är det kul att vi får en hertig till vår hertiginna nu på lördag? wink.gif
          Fast egentligen är jag nordhallänning från början även om jag har många rötter i Västergötland.

          Har också tänkt på det där med usda-zonerna. Det är ju stor skillnad på inne i djupaste Småland och t ex utefter västkusten. Men, det är klart det skulle ju bli sådana pyttezoner på de kartorna att man inte skulle se var den ena börjar och den andra slutar. biggrin.gif


          haha japp nu bor man här, och såhär långt har det varit ganska trevligt.

          hmm vet inte vad jag ska säga om det bröllopet, tycker det är lite uttjatat.

          ja det kan nog bli svårt att göra det väldigt exakt, det tror jag inte att det är på ''världskartan''. det är nog meningen det ska vara en grov indelning. men för södra sverige kunde dom åtminstone satt usda zon 6 också. så det blev lite mer indelat. för som sagt det finns ju olika zoner i sverige och också olika klimat inom samma zon.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-06-2010, 21:42
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 22:30) *
          Hela Gotland och halva Öland har ju zon 2 på den där kartan, medan halva Bohuslän har zon 1. Nja, jag är nog lite skeptisk tyvärr.


          iförsig kan östsidan få väldigt kalla vintrar om det vill sig, så det kan nog bli hårda vintrar där och inre gotland hade i vintras flera nätter kallare än här och Roma va dessutom flera nätter med i listan bland dom kallaste nätterna i götaland från smhi.

          så Roma hade nästan lika kallt som här (även lägsta över hela vintern).

          ska tilläggas att detta är en nordisk karta. så det ska ju ''flyta över alla länder''.

          Redigerat av flaxss: 16-06-2010, 21:45
           
          Citera
          Solstorm
          Inlägg 19-06-2010, 09:36
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem sedan:
          03-01-2008
          Medlem nr: 13 452



          CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 22:30) *
          Hela Gotland och halva Öland har ju zon 2 på den där kartan, medan halva Bohuslän har zon 1. Nja, jag är nog lite skeptisk tyvärr.


          Jag är också skeptisk. Hoppas inte den kartan får någon genomslagskraft. Med den skulle jag ha samma zon här i Bohuslän som sydligaste Skåne och nog är det en hel del växter som är härdiga där som inte går här.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-06-2010, 09:52
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 10:36) *
          Jag är också skeptisk. Hoppas inte den kartan får någon genomslagskraft. Med den skulle jag ha samma zon här i Bohuslän som sydligaste Skåne och nog är det en hel del växter som är härdiga där som inte går här.


          fast som jag skrev innan så är det en generell karta över NORDEN. inte över Sverige.

          sedan kan det ju faktisk vara samma vinterzon som i Bohuslän och som i södra Skåne. då den lägsta vintertemperaturen KAN bli den samma i bägge zonerna under kallavintrar. inte att det är samma vinter varje år eller att den lägsta temperaturen blir samma varje år utan att det kan bli och har hänt.

          exempel enligt den gamla kartan har jag i trädgården zon 2 i Skåne, vilket man också kan hitta zon 2 uppe vid Vänern och zon 2 vid Mälaren. men ändå är min lägsta vintertemperatur i trädgården nästan varje vinter varmare med 5-10grader och kortare vinter än dom ''andra zon 2''. så det kan skilja även inom zonerna även i den ''gamla svenska kartan''. men skulle det slå till ordenligt får min zon 2 i Skåne och den zon 2 vid Vänern och vid Mälaren bli lika kall och hårdvinter. och Göteborg har zon 2 på den ''svenska'' men har mildare vinter än min zon 2 i Skåne.

          plus dessa kartor är ju en klimatsammansättning av olika faktorer.

          så min poäng är att Gotland kan vara zon 2, och småland kan vara zon 2. och Bohuslän kan vara zon 1 samma som södra Skåne zon 1. men ingen sagt att det är exakt samma vinterklimat eller temperatur (ena något mildare och kallare) men under kalla år kan det blir likande vinter i bägge. därför har Bohuslän fått zon 1 och Gotland zon 2.

          vi vet ju inte heller vad dom lägsta temperatur ska infatta i zonerna. det kan bli lika kallt i södra Skåne som i Bohuslän därför har ni i denna karta samma zon.

          Redigerat av flaxss: 19-06-2010, 09:54
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-05-2024, 10:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon