Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Praktmagnolia
          EsterM
          Inlägg 19-04-2009, 08:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Vi har precis köpt en Praktmagnolia Susan på Plantagen. På lappen står det "gödsel normal" i min trädgårdsbok står det att den ska ha något sur jord.
          Är det någon som kan hjälpa mig med vilken jord jag ska plantera den i ?
          Jag har tillgång till trädgårdskompost, egen hushållskompost med mycket ägg och skaldjur, påsar med rhodedendronjord, u-jord, ko-gödsel, så något borde väl fungera.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-04-2009, 08:28
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 361
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag läste om det där igår när jag satt och letade info om Magnolia. Tydligen är dom inte så noga med surhetsgraden på jorden. Så länge man inte har väldigt basisk jord som tex. på Öland eller Gotland så kommer dom trivas fint. Någon rhododendronjord behövs egentligen inte i vanliga fall, men du kanske skall banda i lite om du har mycket ägg och skaldjur i komposten. Då är det viktigare att jorden har mycket mullämnen. En blandning av allt det där du räknar upp skulle säkert funka utmärkt
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-04-2009, 08:39
          Länk hit: #3


          Gäster






          Jag skulle blanda Rhododendron jord och okalkad och ogödslad grov torv tillsammans med lite grövre grus, detta för att hålla jorden porös. Kompostjord är bra men till magnolior skulle jag inte sätta kompost som innehåller skal.

          Gödsla inte vid plantering men annars går det bra med naturgödsel på våren.

          Tänk på att torv måste vattnas ordentligt eftersom den har svårt att ta upp vatten när den är torr. Gör också planteringsgropen något upphöjd eftersom porös jord sjunker ihop och det kan bildas en grop som samlar vatten annars. Gör en rejäl planteringsgrop för din "Susan"

          Så har jag skött min egen "Susan" under många år och det fungerar..
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 20-04-2009, 09:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Plantagen och deras sk "kunskap".
          Susan är ingen praktmagnolia. Den grupp Susan tillhör brukar kallas sekreteramagnoliorna, flickmagnoliorna eller mer korrekt Vos and Koschr hybrids. Men klart, namnet "praktmagnolia" säljer ju !!!

          Susan = (M. liliiflora cv. Nigra x M. stellata cv. Rosea).
          Praktmagnolia är korsningar mellan M. denudata och liliiflora

          Håller med vad Gunilla T skriver, själv skulle jag dock undvika handelns kogödsel då det inehåller 400 gram kalk per 50 liters säck.

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-04-2009, 09:17
          Länk hit: #5


          Gäster






          CITAT (Jan af Lisö @ 20-04-2009, 10:10) *
          Plantagen och deras sk "kunskap".
          Susan är ingen praktmagnolia. Den grupp Susan tillhör brukar kallas sekreteramagnoliorna, flickmagnoliorna eller mer korrekt Vos and Koschr hybrids. Men klart, namnet "praktmagnolia" säljer ju !!!

          Susan = (M. liliiflora cv. Nigra x M. stellata cv. Rosea).
          Praktmagnolia är korsningar mellan M. denudata och liliiflora


          Så rätt vad du skriver - jättetråkigt när plantskolorna ändrar namn på växter - därför är det viktigt att notera det vetenskapliga namnet för det kan dom inte ändra på!
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 20-04-2009, 10:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Visst kan dom ändra på det vetenskapliga namnet!
          Att Plantagen råkat ut för en hel container med felmärkta plantor har de en gång använt som ursäkt. Plantorna hamnade på butikshyllorna ändå. Vad som står på etiketten stämmer ibland inte alls med de bilder av växten man hittar på nätet. Som kund blir jag sur över att behöva åka till Plantagen en gång till för att byta ut felaktiga sorter. rtfm.gif
          Men visst kan man göra fynd - speciellt om man kollar att plantornas rötter ser friska ut och om man inte bryr sig om vad växterna heter.



          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 20-04-2009, 11:28
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Det är inte bara Plantagen som missbrukar begreppet "Praktmagnolia", titta på listan nedan från Trädgårdshust i Skarpnäck:
          http://spreadsheets.google.com/pub?key=p-Q...K9s-KWuKA-pfZTA
          att kalla magnolia loebneri eller kobus för praktmagnolia är att gå lite för långt.

          Eller kolla här, Växt och Trädgårdsbutiken i Nyköping:
          http://www.vaxtotradgard.com/Underavd/tree...ubs_k_n2009.htm
          här är ju så gott som allt Praktmagnolia

          Men med tanke på att samma magnolior kallas "Praktmagnolia" på flera ställen är fråga om inte problemmet skall sökas i grossistledet någonstans !!! Tyvärr så kan det ta upp till 10 år för köparen att inse att hans "Praktmagnolia" är något helt annat....
           
          Citera
          EsterM
          Inlägg 20-04-2009, 12:15
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Hej alla,
          tack för bra svar.
          Susan är nu planterad i en blandning av Rhodedenronjord, lövkompost (utan diverse skal) och grus plus lite av den gamla jorden som tex hallon gillar.
          Förhoppningen är att Susan ska utvecklas till en ca 2 meter hög buske, enligt vad som stod på lappen. Den har rosa knoppar och eftersom magnolior , enligt vad jag läst mig till, inte ska beskäras nu hoppas jag att det blir blommor redan i år. Den var väldigt blöt i sin kruka och hade inte speciellt mycket rötter, inget snurr i alla fall.

          Redigerat av EsterM: 20-04-2009, 12:20
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-04-2009, 16:04
          Länk hit: #9


          Gäster






          Lycka till med din flickmagnolia Ester, det blir säkert bra!

          Kollade på länkarna och det är ganska upprörande hur det fuskas!

          För ett tag sedan var jag och lyssnade på ett föredrag av en sann magnolia- och rhododendron fantast. Här tror jag inte det förekommer medvetna felaktigheter..


          http://www.linudden.se/
           
          Citera
          Cercidiphyllum
          Inlägg 21-04-2009, 13:55
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          20-08-2008
          Medlem nr: 18 441



          Tänk på att skydda din Susan om det blir kalla nätter nu på våren. Många magnolior i trädgårdshandeln kommer från sydligare breddgrader och är inte riktigt inställda än på hur våren i Sverige är. smile.gif

          Varifrån fick du att Susan skulle vara en praktmagnolia? Magnolia ×soulangeana är den enda praktmagnolia jag sett saluföras på plantagen. Stod det verkligen att Susan var en praktmagnolia där? blink.gif

          Bra att du valde rhododendronjord, det trivs dem bra i. smile.gif
           
          Citera
          EsterM
          Inlägg 21-04-2009, 17:29
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Anledningen till att vi trodde att det var en praktmagnolia var att det stod så på etiketten:
          PRAKTMAGNOLIA
          Magnolia 'SUSAN'
          598:-
          prydnandsbuskar
          PLANTAGEN
          SELECTION

          Även inuti etiketten där odlingsråden finns står det praktmagnolia magnolia 'Susan',
          däremot står det ingenting om rhodedendronjord.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-04-2009, 17:33
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 94 308
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Denna buske fotograferades i Lund idag. Är det en Praktmagnolia?

          Bifogad fil  magnolia2.jpg ( 256.71k ) Antal nedladdningar: 66




          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          ninnisky
          Inlägg 21-04-2009, 17:46
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 958



          Japp, det är en praktmagnolia "Magnolia soulangeana". Är lycklig ägare till en 30-årig dito som just nu står i full blom.


          --------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
           
          Citera
          EsterM
          Inlägg 25-05-2010, 23:49
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Min lilla magnolia Susan har överlevt vintern och mådde utmärkt ända tills rådjuren bestämde sig att feja hornen på henne. -cry-.gif
          Det syns inte på bilden men det finns både en fin knopp och gröna blad ovanför skadan. Jag antar att jag måste ta bort den grenen som är mest förstörd.
          Ska jag göra det nu eller vänta (till JAS) ? sos.gif
          Ester

          Bifogad fil  susan.jpg ( 385.89k ) Antal nedladdningar: 73
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 26-05-2010, 14:22
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vänta till JAS. Kanske får du uppleva blomning på grenen i alla fall, men sedan dukar den säkert under av sig själv. Serr ut att kunna ersättas av nya.

          Bra att ni håller span på felmärkta magnolior! Plantagen tycker jag rent allmänt att man borde tala lite mer med angående träd när man uppmärksammar brister. De kan definitivt höja kvaliteten!

          Jag har inte mycket erfarenhet av magnolior och har lyckats ta död på en Susan här hemma (försvann i en rosplantering). Att jag köpte Susan var för att blommorna var lika praktmagnolians men att trädet/busken samtidigt var mer härdigt. Grannen har en Susan som är ett par meter hög och trädlik med mängder av vackra blommor.

          Vilken zon tycker ni som har magnoliakunskap är bra för Susan? Jag har förstått att den kanske inte är lika härdig som uppges.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 22-05-2024, 04:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon