Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          10 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite info om fikon
          Moxie
          Inlägg 31-03-2009, 03:07
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 934



          Hej alla.

          Det finns en hel del frågor rörande fikon här på Odla.nu. Jag tänkte bidra med lite erfarenheter av fikonodling i Laholm, södra Halland.
          Jag har under några år testat att ha fikon både på friland och i krukor som jag tar in på vintern.
          Nedan följer ett axplock av vad jag kommit fram till.

          * Vilket fikon ska jag välja?
          Det börjar dyka upp lite olika sorter i handeln. Se till att få en självfertil sort om du vill ha frukt.
          Om du nöjer dig med att ha fikon för det trevliga utseendets skull så har fertiliteten ingen betydelse.
          Självfertila sorter är bl.a: Det som kallas "Bornholmsfikon" (ingen egen sort), Brown Turkey, Desert king.
          Mogna fikon kan vara bruna, lila, gula, vita, gröna.... allt beroende på vilken sort du har.
          De härdigaste jag har provat är "Bornholmsk smyrna", "Desert king" och "Anika". Dessa får i regel inga som helst skador efter vintrarna.

          Många undrar vad man ska göra med fikonplantan på vintern. Det vanligaste svaret blir att man ska ta in den när frosten kommer och förvara den i några få plusgrader över vintern.
          Det går alldeles utmärkt att göra så. Det finns dock utrymme för alternativ.

          FIKON I KRUKA

          * Man BEHÖVER inte ta in fikonet vid första frosten. Det dör inte av minusgrader, så länge det inte sjunker ner mot 10-15 minus. Det dör knappast då heller, men vid sådana temperaturer kan grenar frysa tillbaka och fruktsättning hämmas.
          Alltså: Stressa inte med att ta in fikonet. Det mår bara bra av att avmogna utomhus.

          * Mörkt eller ljust på vintern?
          Jag har alltid förvarat mina kruk-fikon i ett mörkt förråd. Jag har inte märkt något negativt.

          * Vänja fikonet vid solljuset på våren?
          Det är säkert inte fel. Jag har aldrig gjort det, och det har aldrig blivit några negativa konsekvenser.
          När risken för riktigt svår nattfrost är över så ställer jag ut mina krukor med fikon. Skulle det bli t.ex. fem minusgrader i april så har det ingen som helst betydelse.
          Vill man skynda på lövsprickningen så kan man ha dem i t.ex. ett uterum under våren.

          FIKON PÅ FRILAND

          * Måste fikonet stå mot en södervägg för att det ska klara sig utomhus?
          Mitt bestämda svar på den frågan är: NEJ!! Det måste det inte alls.
          Min uppfattning är att det viktigaste är inte söderläget. Det viktigaste är hyfsat vindskydd.
          Jag har ett fikon vid huset i ett ost-nordost-läge. Det får sommarsol fram till kl. 12-13. Det
          växer bra och bär frukt som mognar.
          Ett annat fikon längs samma husvägg står bakom höga thujahäckar och får endast sol en kort, kort stund på
          förmiddagen sommartid. Det har stått där i tre år och är ca två meter högt. Inga frukter har mognat än,
          men det växer kraftigt och får stora blad (eftersom det inte får så mycket sol). Väldigt dekorativt.

          * Måste fikonet stå mot en södervägg för att frukter ska mogna?
          Även där blir svaret NEJ. Det måste det inte. Läs ovan.

          * Måste man vinterskydda fikon som är planterade på friland?
          Det beror på var du bor. Jag har inte skyddat mina frilandsfikon alls under fyra vintrar. De mår prima och
          de allra flesta är helt intakta efter vintern. Ett par sorter fryser tllbaka lite på grenarna, men det kommer nya
          skott.
          Bor man på kallare ställen i landet så kan man i första hand marktäcka. Sedan går det att skydda med
          säckväv, löv eller en kombination av båda beroende på fikonets storlek.

          Hoppas det här har varit till lite hjälp för er som gillar fikonplantor.

          Våriga hälsningar från Laholm
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 31-03-2009, 06:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Tjena.
          Är det du Pelle? Värst vad morgonpigg du är då.
          Dina fikon måste ha potential att bli riktigt stora, dels pga de knappt fryser tillbaka, dels pga fikonens snabba tillväxt. Hur stort är ditt största?
          Själv har jag två på friland, eller 1 kanske inte är friland egentligen eftersom det får uppvärmning under vintern. Det ena är bornholmsfikon och det andra en okänd från IKEA.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-03-2009, 08:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          visst ser det ut att vara Pelle, och som det står i texten odlar jag mina också och brukar ge råd om att man ska göra så också, fikonet mår bäst av att invintra ute och mår bäst av att ställas ut direkt ''INNAN'' bladen kommit, inga blad och man ej heller behöver avhärda det får att vara ute. dock är nog skyddat söderläge bättre desto längre norr man kommer, att dina får bra med frukt och högtillväxt i nord/ost och ost är säkert att du bor milt. annars i ''milda'' zoner så funkar det lika bra med östläge.

          kan tillägga att ingen av mina fikon har frusit ner denna vinter. dom på friland i skåne zon 1-2 har inte frusit alls (olika sorter). dom jag haft i krukor i zon 3-4 på balkongen/uteplatsen har inte heller frusit alls även omogna frukter hade klarat sig dock klippte jag veck dom.

          Redigerat av flaxss: 31-03-2009, 08:59
           
          Citera
          Moxie
          Inlägg 31-03-2009, 20:19
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 934



          Hej på er!
          Jodå, det är Pelle tongue.gif - men det namnet var upptaget här på odla.nu. -cry-.gif
          Morgonpigg är jag INTE - men jag jobbade natt och fick några minuters andrum så jag passade på. smile.gif

          De allra flesta fikonen ser väldigt bra ut. Jag har ett par obskyra sorter som tog lite skada i topparna redan vid första rejäla frosten i höstas, men sedan har de klarat sig fint. De hann inte avmogna ordentligt.

          Jerker:
          Mitt största ligger väl på ca två meter på den yttersta toppen. De flesta av mina fikon är i buskform, men jag funderar på om och i så fall hur jag ska tukta ett par av dem. Får se hur jag gör. Det är ju bra om man bestämmer sig för hur de ska se ut innan man börjar klippa....har jag märkt... whist.gif

          Såg att det kan bli ganska trevliga temperaturer framöver. Vi funderar på att göra en utflykt till det härliga Kristianstad en dag när solen skiner.
          Linus, vet du om de börjar med uteserveringar 1 april där också?

          Nu är det läggdags, för imorgon ringer klockan tidigt...och jag är som sagt inte alls morgonpigg....

          Vi hörs på forumen.

          //Pelle
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-03-2009, 21:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Moxie @ 31-03-2009, 20:19) *
          Såg att det kan bli ganska trevliga temperaturer framöver. Vi funderar på att göra en utflykt till det härliga Kristianstad en dag när solen skiner.
          Linus, vet du om de börjar med uteserveringar 1 april där också?


          nepp har ingen aning om när dom börjar med det. har kommit hem nu igen så har inte så stor koll på vad som händer i kstad. missa inte dom fina fikonen som står i krukor på någon av dom gamla små gatorna (har glömt namnet på gatorna där) iförsig inte så mycket och se nu när det är kala grenar utan blad. ja det skulle visst bli sol nu till helgen.

          kollade till mina egna som står i krukor här i VG zon 3, och dom är gröna även på bladknopparna, annars tar det ju en tid innan dom slår ut.
           
          Citera
          Moxie
          Inlägg 02-04-2009, 21:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 934



          CITAT (flaxss @ 31-03-2009, 22:12) *
          nepp har ingen aning om när dom börjar med det. har kommit hem nu igen så har inte så stor koll på vad som händer i kstad. missa inte dom fina fikonen som står i krukor på någon av dom gamla små gatorna (har glömt namnet på gatorna där) iförsig inte så mycket och se nu när det är kala grenar utan blad. ja det skulle visst bli sol nu till helgen.

          kollade till mina egna som står i krukor här i VG zon 3, och dom är gröna även på bladknopparna, annars tar det ju en tid innan dom slår ut.


          Förra året såg jag fikon i krukor utanför något som såg ut som kommunalhuset eller liknande.
          De såg inte så pigga ut då.
          Har upptäckt att jag har väldigt många fikonplantor... Det dags att sanera och prioritera.
          Igår tuktade jag några fikonplantor på friland. Vissa blev lite mer uppstammade medan andra bara
          friserades lätt. Massor av sticklingar blev det. tummenupp.gif
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-04-2009, 21:25
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          Hur tycker ni att man bäst går tillväga med fikonsticklingar?
          Jag fick en rotad och 4 orotade av Knytt, för några veckor sedan. Den rotade har börjat att få ögon medan de andra ser ut att börja skrumpna i kvisten.

          Hur ska man göra egentligen, steg för steg??? Från att man har fått dom i sin hand...?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-04-2009, 21:38
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag gör så här

          planterar sticklingarna i planteringsjord uppblandat med grovsand eller grus, leca. placerar dom varmt och ljust. under vintern extra ljus och ca +20c. alla mina sticklingar jag satt har rotat sig. brukar också skåra dom i barken längs nere.

          det är viktigt hur man klipper dom också. ca 5mm under en knopp ska man klippa och ca 5-10cm långa sticklingar. jag har både tat vår-sommar och vintersticklingar och under alla gånger har dom rotat sig.



          CITAT (Moxie @ 02-04-2009, 21:00) *
          Förra året såg jag fikon i krukor utanför något som såg ut som kommunalhuset eller liknande.
          De såg inte så pigga ut då.
          Har upptäckt att jag har väldigt många fikonplantor... Det dags att sanera och prioritera.
          Igår tuktade jag några fikonplantor på friland. Vissa blev lite mer uppstammade medan andra bara
          friserades lätt. Massor av sticklingar blev det. tummenupp.gif


          du menar dom två små som är vid torget vid en butik ? dom var placerade där förra året har jag för mig eller förra igen. rätt så spretiga plantor med 2-4grenar vardera ca 30-40cm höga.

          jag har inte klippt mina än väntar lite tills frostrisken är helt förbi, vill inte ha öppna sår om det skulle bli kallt, här i zon 3-4 är det lite kallare än hos dig. dom i trädgården i skåne får växa som dom själva vill.

          Redigerat av flaxss: 02-04-2009, 21:49
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-04-2009, 22:11
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          CITAT (flaxss @ 02-04-2009, 22:38) *
          jag gör så här

          planterar sticklingarna i planteringsjord uppblandat med grovsand eller grus, leca. placerar dom varmt och ljust. under vintern extra ljus och ca +20c. alla mina sticklingar jag satt har rotat sig. brukar också skåra dom i barken längs nere.

          det är viktigt hur man klipper dom också. ca 5mm under en knopp ska man klippa och ca 5-10cm långa sticklingar. jag har både tat vår-sommar och vintersticklingar och under alla gånger har dom rotat sig.


          Tack för din beskrivning! Jag har skrivit i mina anteckningar att jag blandade 50% såjord + 25% leca + 25% fint grus. Jag placerade 2 sticklingar i varje kruka, efter var sina kanter. Den som var rotad och dessutom störst fick en egen kruka. Jag gjorde aldrig nya snitt, kanske borde man det...?

          Jag såg på "Från trädgård till tallrik", han sa att man ALLTID skulle göra nya snittytor innan plantering. Han gick ju till trädgården och skar några sticklingar av rosmarin. Sedan gick han raka spåret till sitt planteringsbord och på dom 2 minuterna det tog, innan han gjort i ordning de nya krukorna så skar han nya snitt igen... Är inte det lika viktigt kanske med fikon...?

          Brukar inte du ha påse över krukan Linus? Jag har inte det. Är det fördel att göra det? Förutom vattning så duschar jag med fin dimma någon gång emellan åt.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-04-2009, 22:20
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Sussie F-Flower @ 02-04-2009, 22:11) *
          Tack för din beskrivning! Jag har skrivit i mina anteckningar att jag blandade 50% såjord + 25% leca + 25% fint grus.
          Brukar inte du ha påse över krukan Linus? Jag har inte det. Är det fördel att göra det? Förutom vattning så duschar jag med fin dimma någon gång emellan åt.


          jag placerar dom bara ljust och under sommaren ca +25c och under vintern ca +15c +20c. utan plastpåse och sköter dom som med moder plantorna alltså vattnar igenom ordentligt sedan låta dom torka upp och så vattnar ordentligt igen. jag tar mina färska och låter dom torka 1-2dagar och sedan planterar jag dom så jag gör inte nya snittytor, jag använder inte såjord då jag tycker den har alldeles för mycket fintorv. en kvalites plantjord tycker jag funkar bättre som man blandar upp med grus,grovsand eller leca. men hittar man en kvalites såjord så kan du ju ha det.
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-04-2009, 22:51
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          OK. Det är bara att hålla tummarna att fler kommer att ta sig. Det är väl som ni säger, att det kan ta tid. Än så länge har det ju bara gått 2 veckor...
           
          Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 23-05-2009, 11:18
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          24-09-2007
          Medlem nr: 12 615



          Duger denna plantjord till att omplantera fikon (desert king tror jag trallallalla...)?
          http://www.hasselforsgarden.se/products_start.aspx

          Om inte, vad rekommenderar ni?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-05-2009, 15:18
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Martin_Blomberg @ 23-05-2009, 12:18) *
          Duger denna plantjord till att omplantera fikon (desert king tror jag trallallalla...)?
          http://www.hasselforsgarden.se/products_start.aspx

          Om inte, vad rekommenderar ni?


          vilken jord är det du tänkte ?

          fikon vill ha väldränerad och lucker och luftig jord som innehåller kalk.

          ett alt är ju att du köper en kvalitesjord fr trädgårds,plantor som du sedan blandar upp med grus, grovs and, leca och så lite lergarnulat och kalk. som gödsel i jorden kan du blanda i kogödsel, blåkorn, algomin m.m.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 23-05-2009, 15:25
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Rosjorden fungerar bra på fikon, om man frilandsplanterar den. Annars bör man blanda lika delar P-jord och rosjord om man har fikonet i kruka.
           
          Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 23-05-2009, 17:19
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          24-09-2007
          Medlem nr: 12 615



          Sorry det gick ju inte att direktlänka, jag menade denna:
          http://www.hasselforsgarden.se/gfx/bilder/...p_jord_2006.gif
           
          Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 23-05-2009, 17:42
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          24-09-2007
          Medlem nr: 12 615



          OK, kalk blev det. Fiskade upp en Faxekalksten från akvariet och krossade i småbitar. La det i botten på krukan. Ovanpå det slängde jag Haga Plantjord (budgetvariant : http://www.hasselforsgarden.se/gfx/bilder/...plant_2006.gif). I med lite strössel av Weibulls Chrysan kruknäring. På med ett lager 0-2mm akvariesand. Röra runt. Sedan U-jord och lite Orkidejord. Och lite Såjord på toppen. Blanda allt och schwoop gick fikonplantan i.

          Om det är något som är tvärfel i denna blandning, vänligen säg till så jag hinner fixa till innan fikonplantan eventuellt börjar må dåligt.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-05-2009, 17:47
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Martin_Blomberg @ 23-05-2009, 18:19) *
          Sorry det gick ju inte att direktlänka, jag menade denna:
          http://www.hasselforsgarden.se/gfx/bilder/...p_jord_2006.gif


          de flesta bra jordar funkar som sagt till fikon, problemet är att dom inte är tillräckligt dränerande. så det är vilket man än väljer att man själv blandar upp extra med grus eller leca, speciellt om man ska ha det ute så är det viktigt med en väldränerande jord. då fikon oftast när dom är ute ruttnar vid stambasen. sedan gillar dom kalk också.

          väljer du rosjord, kogödsel, planteringsjord, p-jord, u-jord, plant-trädgårdsjord eller vad du nu väljer är det ändå en stor fördel att blanda upp det med nåt annat. fikonet kommer växa bra i alla jordar ändå.

          CITAT (Martin_Blomberg @ 23-05-2009, 18:42) *
          OK, kalk blev det. Fiskade upp en Faxekalksten från akvariet och krossade i småbitar. La det i botten på krukan. Ovanpå det slängde jag Haga Plantjord (budgetvariant : http://www.hasselforsgarden.se/gfx/bilder/...plant_2006.gif). I med lite strössel av Weibulls Chrysan kruknäring. På med ett lager 0-2mm akvariesand. Röra runt. Sedan U-jord och lite Orkidejord. Och lite Såjord på toppen. Blanda allt och schwoop gick fikonplantan i.

          Om det är något som är tvärfel i denna blandning, vänligen säg till så jag hinner fixa till innan fikonplantan eventuellt börjar må dåligt.


          det blir säkert bra, om jag förstod dig rätt så blandade du runt allt också ? för det är bättre att du blandar runt det ordentligt. sedan kan du för att öka övervintringen ha ett lager med ren grus vid stambasen och där rötterna börjar.

          vet inte med orkidejorden hur det blir med den. men det gör antagligen ingen skada.
           
          Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 23-05-2009, 18:48
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          24-09-2007
          Medlem nr: 12 615



          Ja det stämmer. Jag blandade runt allt, men faxekalken la sig i botten då den var tyngst. Tack för svaren förresten!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-05-2009, 19:02
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Martin_Blomberg @ 23-05-2009, 19:48) *
          Ja det stämmer. Jag blandade runt allt, men faxekalken la sig i botten då den var tyngst. Tack för svaren förresten!


          det blir nog bra tummenupp.gif
           
          Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 23-05-2009, 19:50
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          24-09-2007
          Medlem nr: 12 615



          Här kommer en fråga till kring fikon:
          Mitt fikonträd luktar ehh, typ alltså kattpiss...
          Skall det lukta så?

          Luktar jag på bladen så känns "odören" tydligt. Jag har inte katt :-)

          Vad luktar bladen på era fikonträd?
           
          Citera

          10 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 21:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon