Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mango och Avocado, Skötsel av Mango och Avocado
          Max
          Inlägg 28-08-2003, 17:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem sedan:
          18-08-2003
          Medlem nr: 2 142



          Halloj
          Någon som vet hur man sköter uppvuxna plantor av Mango och Avocado?
          Behöver dom mycket solljus och vatten? Behöver dom stå svalare på vintern?

          Nån som kan tipsa om några andra roliga kärnor eller frön att plantera ?
          Tacksam för svar / Max
           
          Citera
          Max
          Inlägg 28-08-2003, 19:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem sedan:
          18-08-2003
          Medlem nr: 2 142



          hoppsan, det fanns ju redan jättemånga inlägg om olika frukter man kan så. Jag tycker granatäpplena verkar roligt, kunde man ha dom i inomhustemperatur året om ? smile.gif
           
          Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 19-10-2003, 17:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem sedan:
          18-10-2003
          Medlem nr: 2 460



          Mangon vill ha det ljust och varmt hela året, men hatar torr luft. Så dusha den ofta på vintern. Dessutom får det inte vara dragit där den står. Mangon får en pålrot, så en smal men djup kruka är det bästa för den. Även avocadon vill ha det ljust och varmt, men är inte lika kinkig som mangon.
          Christer.


          --------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
           
          Citera
          Max
          Inlägg 19-10-2003, 19:42
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem sedan:
          18-08-2003
          Medlem nr: 2 142



          Tack för svaren christer. jag ska plantera kärnor från dom och se om det blir något
           
          Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 19-10-2003, 19:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem sedan:
          18-10-2003
          Medlem nr: 2 460



          Låt mangokärnan ligga i blöt i tre dagar i ljummet vatten. Sedan kan det ta sin tid innan den gror. Så ha tålamod.
          Christer.


          --------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
           
          Citera
          yoshii
          Inlägg 12-10-2008, 19:44
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          12-10-2008
          Medlem nr: 19 365



          Hej
          Jag har en mango som jag har fått upp förra vintern, men för några månader sen så skrumpnade bladen ihopa, jag försökte torka lite på den så att den inte drunknade, var borta på semester och den som passade mina växter hade inte så gröna fingrar, mer svarta om jag får tro det.

          iallafall alla bladen sitter på o stammen verkar fin o stabil men bladen är skrumpna är det någon som vet vad som har hänt? Det är min bäbis så att säga och jag värnar om den väldigt mycket

          även så att jag försöker få upp körsbär och funderar på att plantera korkek, om ni har några tips om detta så såg väldigt gärna till maila eller liknande, mycket intressant att få veta mera om den gröna världen biggrin.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-10-2008, 20:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Mango under vintern för att trivas - vill ha det fuktigt och extra belysning och i en temp på +15c +20c . och hållas lätt fuktig i jorden .

          körsbär - planterar du lättast nu ute i krukor eller i marken direkt . tvätta kärnorna rena och så dom i såjord .

          Korkek - sår du soligt och varmt och fuktigt , gror dom inte så brukar det hjälpa med att ge dom en köldperiod på sådär 1,5månad . dessa är svår att ha inne och vill gärna vara ute större delen av året och sedan övervintra svalt ca +1c +10c och ljust .

           
          Citera
          yoshii
          Inlägg 14-10-2008, 20:26
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          12-10-2008
          Medlem nr: 19 365



          CITAT (flaxss @ 12-10-2008, 21:24) *
          Mango under vintern för att trivas - vill ha det fuktigt och extra belysning och i en temp på +15c +20c . och hållas lätt fuktig i jorden .

          körsbär - planterar du lättast nu ute i krukor eller i marken direkt . tvätta kärnorna rena och så dom i såjord .

          Korkek - sår du soligt och varmt och fuktigt , gror dom inte så brukar det hjälpa med att ge dom en köldperiod på sådär 1,5månad . dessa är svår att ha inne och vill gärna vara ute större delen av året och sedan övervintra svalt ca +1c +10c och ljust .



          Mangon, ok det var i slutet av sommaren/semestern som bladen skrumpnade ihopa, den var dyngsur efter semestern och då plantera jag om den med ny jord. men löven fortsatte torka, nu har jag den inne i ett förråd som är väldigt varmt och vattnar den ofta och sprayar på den,

          Korkek har jag ännu inte fått tag på frön men jag har en butik jag ska beställa av, det och mammutträd.

          Körsbär läste jag ville ha en vinter innan de gror så jag har planterat den i fuktig jord och satt in i kylskåpet, det har nu stått i ca 4+ månader, ( tror det är bigaråer)

          Jag kan inte plantera dessa ute för jag har ingen trädgård och på vintern blir det mer än -20 ute, vilket inte är poppis för körsbär, vet att de inte klarar av kylan, jag bor i jokkmokk så de borde vara zoner utanför 4an.... 3 eller 2 beroende på hur man räknar.

          Hur är det med näring under vintern för mango oliv och kottepalm? även temperaturer för dessa?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-10-2008, 20:45
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (yoshii @ 14-10-2008, 20:26) *
          Mangon, ok det var i slutet av sommaren/semestern som bladen skrumpnade ihopa, den var dyngsur efter semestern och då plantera jag om den med ny jord. men löven fortsatte torka, nu har jag den inne i ett förråd som är väldigt varmt och vattnar den ofta och sprayar på den,

          Korkek har jag ännu inte fått tag på frön men jag har en butik jag ska beställa av, det och mammutträd.

          Körsbär läste jag ville ha en vinter innan de gror så jag har planterat den i fuktig jord och satt in i kylskåpet, det har nu stått i ca 4+ månader, ( tror det är bigaråer)

          Jag kan inte plantera dessa ute för jag har ingen trädgård och på vintern blir det mer än -20 ute, vilket inte är poppis för körsbär, vet att de inte klarar av kylan, jag bor i jokkmokk så de borde vara zoner utanför 4an.... 3 eller 2 beroende på hur man räknar.

          Hur är det med näring under vintern för mango oliv och kottepalm? även temperaturer för dessa?



          är det ljust inne i förrådet ? Mango vill ju även ha mycket ljus . har du kollat så att den inte har ruttnat ?

          både korkek och mammutträd ska övervintra kallt-svalt( +1c +10c ) , annars så får man ingen större framgång med dessa växter .

          det är inte vinter i ett kylskåp , sedan beror det på vilken växt det handlar om . en del fröer måste ha frost och att det sedan växlar mellan frost och plus och sedan blir vår för att gro . en del måste ha en riktig vinter innan dom gror . och en del vill bara ha en sval period innan dom gror .

          förstod inte riktigt hur du menade nu ? både bigarå och körsbär tål under -20c utan problem . men i jokkmokk vet jag inte om dom klarar sig ute . det är väl zon 6-7 där ? , ska du odla dom i kruka måste dom vara ute under vårvintern och senhöst-tidigvinter sedan övervintras runt 0c +5c . kan du inte ge dom det så kommer du sakta men säkert dö inne .

          inga växter vill ha näring under vintern , bara vatten beroende på hur dom står .

          kottepalm tål rumstemp åretrunt om man kan ge den extra belysning under vintern . annars om man kan trivs den bättre med att övervintra svalt runt +5c +10c och torrt . men som jag skrev den klarar även rumstemp på vintern .

          Oliv trivs inte inne åretrunt , på vintern får den lätt ohyra och bladfall och blommar dåligt och veka vinterskott . den vill vara ute när det är runt +10c och sedan tas in efter ett par frostnätter och övervintras svalt ca +1c +10c . man kan få den att överleva vintern inne om man sänker tempen till +15c +20c ( max ) och ger den extra belysning och mycket fukt men den kommer inte må bra .

          Redigerat av flaxss: 14-10-2008, 20:50
           
          Citera
          yoshii
          Inlägg 16-10-2008, 15:52
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          12-10-2008
          Medlem nr: 19 365



          Jag läste bara att de vill ha en kylperiod/vinte rpå sig att gro och jag kan inte sätta ut dom här en vinter då fryser dom ihjäl.
          (körsbär/bigarå)

          Ok olivträdet ska stå i max 0-+5 under vintern då får jag fixa det... vet inte hur, det kan bli svårt
          men det får gå

          Det är ljust inne i förrådet ska nog ställa in kottebpalmen här också så att den också får fint och ljust.

          mangon har jag inte kollat sen jag planterade om den men stammen är fortfarande grön och inte torr... bara löven som skrumpnat. stammen har inte skrumpnat förutom vid toppen där den har blivit lite skrynklig, vet inte hur jag ska kolla hur den har ruttnat utan att gräva upp för mycket

           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2008, 16:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (yoshii @ 16-10-2008, 15:52) *
          Jag läste bara att de vill ha en kylperiod/vinte rpå sig att gro och jag kan inte sätta ut dom här en vinter då fryser dom ihjäl.
          (körsbär/bigarå)

          Ok olivträdet ska stå i max 0-+5 under vintern då får jag fixa det... vet inte hur, det kan bli svårt
          men det får gå

          Det är ljust inne i förrådet ska nog ställa in kottebpalmen här också så att den också får fint och ljust.

          mangon har jag inte kollat sen jag planterade om den men stammen är fortfarande grön och inte torr... bara löven som skrumpnat. stammen har inte skrumpnat förutom vid toppen där den har blivit lite skrynklig, vet inte hur jag ska kolla hur den har ruttnat utan att gräva upp för mycket


          har du ingen balkong så kan du inte odla körsbär eller bigarå . dom måste vara ute större delen av året och sedan övervintra kallt 0c +5c om man odlar dom i kruka .

          Oliven vill ha på vintern +1c +10c . men tål högre vintertemp om den får extra ljus men kommer inte må bra av det .
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 16-10-2008, 18:34
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          Hej!
          Jag tror att jag lånar den här tråden lite, så slipper jag starta en ny. Hoppas det är OK.

          Här verkar ju kompetensen finnas... tummenupp.gif och jag har bara en liten fundering...

          Undrar bara vad som är upp och ner på avokadokärnan. Har haft en jättestor delad kärna i en plastpåse med vitmossa i några veckor.
          Långa groddar har kommit, men är det den blivande stammen eller är det det som ska bli roten som har kommit.

          Tänkte att när jag planterar dom så blandar jag i lite vitmossa i jorden. Dumt... eller...?
          Vad tror ni dom vill ha för jord?

          Glömde bilden.

          Redigerat av Sussie F-Flower: 16-10-2008, 18:36
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IM000872.JPG ( 784.72k ) Antal nedladdningar: 107
           
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2008, 18:59
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          förstår inte varför du har delat dom ?

          det är ju bara att plantera en hel , sedan kommer plantan upp .

          jag tror du har fått rötter .
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 16-10-2008, 19:28
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          CITAT (flaxss @ 16-10-2008, 19:59) *
          förstår inte varför du har delat dom ?

          det är ju bara att plantera en hel , sedan kommer plantan upp .

          jag tror du har fått rötter .



          För att jag bara hade råd att köpa en men ville ha två.... rotfl.gif
          Skojar bara... rolleyes.gif

          Det var min mamma som envisades om att de hade en kärna i sig.
          Jag sa att DETTA ÄÄÄR KÄRNAN, men för att överbevisa henne så knackade jag med köttklubban på den och den delade sig så jämnt och fint att jag tänkte testa om det blev "två"?
          Och det har det ju blivit, ännu så länge...

          Groddarna vill, verkar det som, dra iväg åt det håll som avokadon har suttit fast i. Alltså mot plutten som man petar bort på avokadon. Fast å andra sidan vet jag inte hur påsen med mossan legat. Tänkte inte på det när jag tog fram den för en stund sedan, klantigt nog.

          Brukar roten komma först så är det väl den som har vuxit ut. Tack Linus!
          Vet du på ett ungefär vad den vill ha för slags jord också?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2008, 19:32
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          vanlig blomjord som du blandar upp med leca passar för avokado .

          det är rötter du fått . den breda delen är neder delen .
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 16-10-2008, 22:22
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          Jag hänger på denna tråd... hur länge kan det ta innan mango och avakado kan/ska gro? Mina har nog stått i jord nu i 1½ månad och det har inte hänt någonting... Ska jag ha mera tålamod -fear-.gif
          Nu har det kommit lite vitt uppe i krukan (mögel?), kan jag ha vattnat ihjäl fröna?? Jag tycker det är sååå svårt att ha jämn fuktighet i krukorna. Jag har undervattningsmatta.
          Någon som har tips på hur jag håller jämn fuktighet. Fyller ni på era med xx antal dagar eller tar ni och fyller på när ni ser att mattan är torr?
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 16-10-2008, 23:03
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          Tack Linus för dina råd. Ska göra som du sagt! tummenupp.gif


          Hej Mari!!!!
          Håller du också på med mango och avokado... rolleyes.gif shy.gif
          Min mango som jag satte i somras grodde på mindre än en vecka om jag minns rätt.
          Jag tog ur kärnan ur skalet för att få den att gro fortare. Har du också gjort så, eller?

          Vet inte hur lång tid det tar för den att gro MED skalet på. Har provat att göra så en gång för några år sedan men jag ledsnade då inget hände så den slängde jag.

          Du skriver frön...? Menar du kärnor...? Jag tror det ska mycket till innan man vattnar ihjäl kärnor som är så pass stora.
          Prova att vattna med Atamon ett par ggr så försvinner nog möglet.
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 16-10-2008, 23:26
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          Tjena Sussie
          Visst menade jag kärnor rolleyes.gif ... inte frön... Jag satte min första mango med det hårda skalet på men jag "öppnade" den. Den andra var liten! och jag satte den utan skal för ca en vecka sedan.
          Avacado har jag satt... ja... jag vet inte hur många... genom åren, men aldrig har jag fått någon att gro confused.gif Min mamma sätter avacado lite då och då dom gror!! Jag har prövat alla sätt kryssa med kniv på båda sidor med tandpettare i sidorna hängande på ett glas vatten, sått direkt i jord, men inte med mossa så det får bli nästa försök. naughty.gif

          Citat:
          Prova att vattna med Atamon ett par ggr så försvinner nog möglet. -Atamon vad är det?? Var kan jag få tag på det? på plantskolan?

          ... vi hörs kompiskram.gif
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 17-10-2008, 07:04
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Avocado kan gott och väl ta upp till tre månader på sig att gro, så det är bara att hålla ut.

          När det gäller mango är jag tveksam till hur det blir med grobarheten om man inte plockar ur kärnan ur höljet, men även Mango kan ta riktigt lång tid på sig att gro.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          yoshii
          Inlägg 17-10-2008, 14:24
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          12-10-2008
          Medlem nr: 19 365



          Jag har balkong, kanske lika bra att ställa ut oliven ett tag och sen ta in den o sätta den mörkt och svalt.....

          Min mango grodde när jag hade den i ljummet vatten ett tag minns inte några dagar upp till en vecka kanske, sen planterade jag den och sen pooffade den upp efter några veckor

          man ska tvätta kärnan så ren som möjligt också stålull hjälper

          Redigerat av yoshii: 17-10-2008, 14:29
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 08-05-2024, 12:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon