Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Byggde en fågelholk, Hade tråkigt en dag
          Chamomille
          Inlägg 17-05-2008, 17:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 250



          För ca 4 veckor sen byggde jag en fågelholk och satte upp på huset. Jag fick inspiration av en annan tråd där trådskaparen (?) hade en holk som satt intill deras uteplats. Så jag tänkte, va gulligt , det ska jag prova. Jag trodde det var alldeles för sent men.. Där flyttade in ett blåmespar direkt. Det trodde jag inte. Gulligt wub.gif
          Här bor dom:

          Bifogad fil  Fågelholken.JPG ( 653.07k ) Antal nedladdningar: 109


          Det är verkligen rogivande och sitta och spana på hanen som kommer med 1000-fotingar och annat gott till holken. Undrar när äggen kläcks?


          --------------------
          Camilla zon 2-3

          Ett gott skratt förlänger munnen.

           
          Citera
          ängsvädd
          Inlägg 17-05-2008, 17:58
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem sedan:
          20-06-2007
          Medlem nr: 11 124



          Vad roligt biggrin.gif Vad duktig du är som kan bygga en fågelholk! Du har verkligen gjort en insats wub.gif

          Jag vet inte när äggen kläcks.

          Redigerat av MimmiH: 17-05-2008, 17:59


          --------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3
           
          Citera
          Chamomille
          Inlägg 17-05-2008, 19:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 250



          CITAT (MimmiH @ 17-05-2008, 18:58) *
          Vad roligt biggrin.gif Vad duktig du är som kan bygga en fågelholk! Du har verkligen gjort en insats wub.gif

          Jag vet inte när äggen kläcks.

          Tack du... blush.gif Det var inte så svårt med en utförlig enkel beskrivning som jag hittade på nätet. De hade byggt boet bara någon dag efter jag spikade upp holken. Jag var och tjuvkikade i luckan efter nån dag och det var fullt med mossa och fjädrar. Rart... Förra helgen flög honan iväg och jag passade på att öppna. Där låg i alla fall några ägg. Ska bli kul när de kläcks. smile.gif
          Undrar om man kan stoppa in en mask i hålet unsure.gif


          --------------------
          Camilla zon 2-3

          Ett gott skratt förlänger munnen.

           
          Citera
          ängsvädd
          Inlägg 17-05-2008, 19:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem sedan:
          20-06-2007
          Medlem nr: 11 124



          Hur ser äggen ut?

          De kanske bara blir förvirrade om man hjälper dem med mat. Det är inte säkert de gillar det man lägger in.

          Det måste vara jättespännande att kunna följa häckningen på så nära håll biggrin.gif


          --------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3
           
          Citera
          Netha
          Inlägg 17-05-2008, 21:11
          Länk hit: #5


          Gäster






          Snygg holk.smile.gif Inte konstigt blåmesen boar i den ... du har ju blå blommor i fronten. tongue.gif

          Kommer mesarna från Thailand?
           
          Citera
          sanakan
          Inlägg 17-05-2008, 21:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 182



          Åh vad fin, och vad roligt att det flyttade in fåglar direkt! Jag har byggt två faluröda holkar men det är inte så många småfåglar vid vårt landställe i hälsingland för närvarande. Jag tänkte sätta upp holkar på alla holkplatser som finns och hoppas på att någon blir bebodd.

          Får jag visa bilden som inspiration (och länka till diskussionen) i min holkblogg? smile.gif

          ( http://fagelholkar.blogg.se )


          --------------------

          Fågelholkar i holkbloggen Nyutbildad trädgårdsmästare! Drömmer om trädgård
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-05-2008, 15:40
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Chamomille @ 17-05-2008, 18:44) *
          (...) Undrar när äggen kläcks?

          Blåmesen ruvar i 13 - 15 dygn. Ungarna lämnar boet efter ytterligare 18 - 21 dygn.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-05-2008, 15:47
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 250



          CITAT (Netha @ 17-05-2008, 22:11) *
          Snygg holk.smile.gif Inte konstigt blåmesen boar i den ... du har ju blå blommor i fronten. tongue.gif

          Kommer mesarna från Thailand?

          laugh.gif Japp. Jag smugglade med ett par när jag var där.


          --------------------
          Camilla zon 2-3

          Ett gott skratt förlänger munnen.

           
          Citera
          Mollis
          Inlägg 18-05-2008, 16:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem sedan:
          12-06-2007
          Medlem nr: 10 996



          Vad jättefint och spännande att få se de små så nära, nu blev jag riktigt inspirerad...nästa år ska jag också ha några holkar på tittavstånd!
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 18-05-2008, 18:35
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Mollis @ 18-05-2008, 16:28) *
          Vad jättefint och spännande att få se de små så nära, nu blev jag riktigt inspirerad...nästa år ska jag också ha några holkar på tittavstånd!



          Sätt gärna upp dem i tid, fåglar vill ofta inte bo i helt nybyggda holkar.
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-05-2008, 20:00
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Det där kan nog diskuteras. Mina erfarenheter säger snarare tvärtom om vi håller oss till de vanligaste holkfåglarna. Ett år satt sv-flugsnapparen i den nybyggda holken innan jag hann ner från stegen! Fåglar vill gärna undvika parasiter och verkar ha en förmåga att bedöma risken för dem. Stararna flyttar in i sina gamla vanliga holkar men blir helt till sig om man hänger upp en ny och fräsch, då kan de vara 5-6 stycken i, runt och på holken, alla vill helst ha den.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Chamomille
          Inlägg 19-05-2008, 08:01
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 250



          CITAT (Myosotis @ 18-05-2008, 21:00) *
          Det där kan nog diskuteras. Mina erfarenheter säger snarare tvärtom om vi håller oss till de vanligaste holkfåglarna. Ett år satt sv-flugsnapparen i den nybyggda holken innan jag hann ner från stegen! Fåglar vill gärna undvika parasiter och verkar ha en förmåga att bedöma risken för dem. Stararna flyttar in i sina gamla vanliga holkar men blir helt till sig om man hänger upp en ny och fräsch, då kan de vara 5-6 stycken i, runt och på holken, alla vill helst ha den.

          laugh.gif Ja, nog gick det fort här också. Fast holken var alldeles ny och nymålad!

          Och jag skojade bara.... Jag tänker inte stoppa in nån mask i hålet...

          13-15 dygn. Då borde det snart kläckas ett ägg. Det var lite oväsen i holken igår, fast jag tror det var honan som var hungrig biggrin.gif

          Jag såg aldrig äggen. De låg så ljupt ner i boet. Jag kände bara på dom.


          --------------------
          Camilla zon 2-3

          Ett gott skratt förlänger munnen.

           
          Citera
          ängsvädd
          Inlägg 19-05-2008, 14:39
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem sedan:
          20-06-2007
          Medlem nr: 11 124



          Jag sitter på första parkett i mitt kök för att se starholken på friggan, den såldes av SNF som starholk, och för ett tag se´n flyttade passande nog just starar in. Hoppas allt har gått bra. Ser inte röken av dem nu. Förhoppningsvis ligger honan på ägg och hanen överlevt alla katter.

          De två andra holkarna ser jag inte från bostaden, men igår såg jag en talgoxe flyga in i den ena biggrin.gif , det är en mesholk med mindre hål än starholken.


          --------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3
           
          Citera
          Grå
          Inlägg 19-05-2008, 16:57
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 526



          Den är faktiskt riktigt jättefin. Well done! smile.gif
          Men du.. den där skruven...?

          Lite kul tycker jag att det flyttade in fåglar direkt, för ibland har jag fått höra att fåglar inte bor i holkar som är målade. Men grannfrun målar sina holkar för glatta livet, och i dem bor det också fjäderfän.

          Grattis!
           
          Citera
          Chamomille
          Inlägg 19-05-2008, 19:34
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 250



          CITAT (Grå @ 19-05-2008, 17:57) *
          Den är faktiskt riktigt jättefin. Well done! smile.gif
          Men du.. den där skruven...?

          Lite kul tycker jag att det flyttade in fåglar direkt, för ibland har jag fått höra att fåglar inte bor i holkar som är målade. Men grannfrun målar sina holkar för glatta livet, och i dem bor det också fjäderfän.

          Grattis!

          Tack...Tihi.. Skruven sitter där pga att luckan ramlar ut annars. För mycket mossa och fjädrar i holken kanske. biggrin.gif Ja, färgen hade ju inte ens torkat förrän det bodde en blåmes där. Lustigt och roligt!

          Edit: För många o och för några d

          Redigerat av Chamomille: 20-05-2008, 19:00


          --------------------
          Camilla zon 2-3

          Ett gott skratt förlänger munnen.

           
          Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 20-05-2008, 07:09
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem sedan:
          25-04-2008
          Medlem nr: 15 560



          CITAT (MimmiH @ 19-05-2008, 15:39) *
          Jag sitter på första parkett i mitt kök för att se starholken på friggan, den såldes av SNF som starholk, och för ett tag se´n flyttade passande nog just starar in. Hoppas allt har gått bra. Ser inte röken av dem nu. Förhoppningsvis ligger honan på ägg och hanen överlevt alla katter.

          De två andra holkarna ser jag inte från bostaden, men igår såg jag en talgoxe flyga in i den ena biggrin.gif , det är en mesholk med mindre hål än starholken.


          Ja, stararna är för härliga. Dessvärre måste jag upp i slänten bakom garaget för att se vad dom pysslar med härhemma. Fast man hör ju över hela tomten förstås. Ungarna flyger ut...idag?!
          Var tvungen att öppna ett par holkar som jag satte upp i slutet av feb. Alla som igår öppnades var bebodda, men jag hade lillgrabben med mig så jag kunde inte vara nogräknad o kunde inte se fågelungarnas art, men misstänker blåmes lite här o var.
          Så jag kan bara instämma om att detta med nybyggda holkar verkar vara fåglarnas grej! De har ratat flertalet av de gamla nu när det kommit upp nya o fräschare. coolgleam.gif
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-05-2008, 14:21
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Du verkar ju kunnig när det gäller fåglar, men jag säger det för säkerhets skull ändå: öppna inte holken precis innan ungarna ska flyga, kullen kan "explodera", dvs ungarna kastar sig ut ur holken fast de är för små och har då små chanser att klara sig.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 21-05-2008, 07:15
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem sedan:
          25-04-2008
          Medlem nr: 15 560



          Ja, jag öppnade faktiskt bara två holkar totalt, varav den ena redan var utflugen. Och i den andra holken har jag nu efteråt av av ljudet att döma hört att de håller sig inomhus minimum ett par dagar till. Fast du har rätt i att så fort den största fågelungen såg ljuset så prövade den vingarna, antagligen som en ren reflex(!)
          Så man ska nog ta det lite varligt.

          Sveriges Ornitologiska Förening brukar väl öppna holkar o ringmärka fågelungar? Men du menar att det är risk att de lämnar holken omedelbart om de får chansen när man öppnar? Då har jag hört att man ska inte få panik, utan lugnt o sakta lägga tillbaks dem o stänga igen. Och inte öppna mer! tummenupp.gif
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-05-2008, 07:57
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Nu är det ju inte SOF som ringmärker utan fågelstationer och privatpersoner. Jag har själv hållit på med ringmärkning. Att öppna holkar för att kontrollera eller ringmärka är inget problem så länge ungarna är små (fast stora nog för att ringen ska passa - man har några dagar på sig innan de blir för stora). Tyvärr har jag varit med om en exploderande talgoxkull. Problemet är att även om man hinner fatta vad som håller på att hända, stänger snabbt och håller för hålet, så har de ändå bestämt sig att det är för farligt att stanna, så de kommer ut genom hålet så fort man tar bort handen eller trasan eller vad man nu satt dit, även om man avvaktar ett tag och hoppas att de somnar eller nåt.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 25-05-2008, 19:31
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          Vi har 2 holkar på husväggen mot norr. I år är båda bebodda, en pilfinks-eller gråsparvsfamilj och en blåmesfamilj. Där blåmesen bor har det inte varit någon fågel tidigare och holken har suttit där i 3 år. Men i den andra är det nog samma familj som återkommer, för de kommer fram och tigger brödsmulor varje sommar också. Men förra sommaren slutade vi mata för de blev för närgångna och kom in i huset + att de bajsade ner hela altanen. Annars är det ju kul med småfåglar och Nemo tycker det är såååå spännande.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 04:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon