Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Automatisk bevattning från Gardena? Erfarenhet därav?
          Bilbo i Trollbäc...
          Inlägg 16-02-2008, 16:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          15-12-2003
          Medlem nr: 2 619



          Hej,

          Jag har tänkt i år att satsa på en automatisk bevattningsanläggning från Gardena. En sådan med kombination av sprinklers för gräsmattan, och olika sprinklers beroende av rabatt och växt som man gräver ner. Jag får lätt torrt i trädgården och måste tillbringa 4 timmar varje kväll efter jobbet att vattna om det blir soligt där jag hellre legat i hängmattan eller bara njutit av trädgården. Dessutom vill jag kunna resa bort utan att trakassera mina stackars grannar :-)

          Hät finns mer information: http://www.gardena.se/index.cfm?fuseaction...tment_id=1&

          Har någon erfarenhet? Förstår att man inte helt kommer från den manuella biten att vattna och visst kan den vara en njutning oxså men som sagt. Jag har en rejält torr trädgård, mycket sol.
           
          Citera
          katah
          Inlägg 16-02-2008, 22:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem sedan:
          18-07-2004
          Medlem nr: 4 107



          Jag tröttnade min växthusbevattning ( vad den nu hette från Willab...)
          och satsade förra året på Gardenas system med datorstyrning och justerbara munstycken.

          Jag ångrar inte någonting ,den har fungerat felfritt hela sommaren!
          Däremot har jag ingen erfarenhet av utomhusbevattning ( jag täcker marken med klippt gräs , organiskt material, och därmed slipper vattna ( vattnar bara vid sådden innan fröna har grott ), rekommenderar varmt!)
          Jag kan resa bort 2-3 veckor och trädgårdslandet bara växer och mår bra under tiden , det har fungerat under extremt torra somrar och även de regninga !

          Men som sagt jag har varit nöjd med min Gardena!
           
          Citera
          Trädgårdsmästarn
          Inlägg 17-02-2008, 09:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          06-05-2003
          Medlem nr: 1 336



          Hej!
          Lite av expert på Gardenas bevattningar. Prisvärd i gämnförelse med proffsanläggningar och har ca 20 igång hos mina kunder samt mig själv. Hela vår anläggning styrdes med Gardena tills 2007, folk var för pillemariska, den funkar inte i offentliga sammanhang med potdrip men ypperligt med droppslang Tror jag har kört dem i 15 år.

          Det kommer 2 goda nyheter i år, dels en spridare som sprider oregelbundna gräsmattor (hur nu det går till) samt en bevattningsautomatik som startar när det är torrt. Förr kunda man bara ställa in olika bevattningar samt en kännare som stannade bevattningen när det var för blött.

          /Mikael
           
          Citera
          Bilbo i Trollbäc...
          Inlägg 17-02-2008, 10:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          15-12-2003
          Medlem nr: 2 619



          Tack för er input! Jag ska satsa på Gardenas automatiska bevattningssystem, helt klart! Så lyxigt att kunna överlåta stora delar av vattningen till en bevattningsdator som känner av om det regnat eller ej oxså. Jag såg deras nya sprinkler på nätet oxså. Verkar hur coolt som helst att kunna ställa in den så att den känner av gräsmattans oregelbundenhet. Inget mer slösa vatten på att vattna gatan och husfasaden :-)
           
          Citera
          Mica548
          Inlägg 17-02-2008, 11:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          03-09-2004
          Medlem nr: 4 414



          Hej,
          Jag köpte ett helautomatiskt system förra året från Gardena som jag tyvärr inte hann installera. Det är ett micro-drip system med fuktsensorn som Trädgårdsmästaren nämner. Den startar och stoppar bevattningen utifrån den fuktnivå jag vill ha i marken. Jag valde mini-sprinklar som man kan styra mängden vatten med indivuellt till mina terrasser. Sensorn köpte jag i ett set med bevattningsautomatiken. Den heter A1020. Totalt för ett komplett system tror jag att jag gav ungefär två tusen. Klart prisvärt!

          Först försökte jag få hjälp på Plantagen respektive Bauhaus för att designa mitt system. Var även på Coop när Gardenas representant var där, men de kunde ingenting. Så när jag kontaktade Gardena skickde de min förfrågan vidare till HyRep (www.hyrep.se) som sköter deras reparationer och de har även försäljning via postorder. De var otroligt hjälpsamma och hade hela sortimentet att tillgå, i jämförelse med Bauhaus som inte ville ta hem det jag behövde.

          Redigerat av Mica548: 17-02-2008, 11:39
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  1835s.gif ( 4.7k ) Antal nedladdningar: 28
           
           
          Citera
          Bilbo i Trollbäc...
          Inlägg 17-02-2008, 11:43
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          15-12-2003
          Medlem nr: 2 619



          Tack Mica för tipset om HyRep. Jag ser de finns i Trelleborg. Hoppas dom kan leverera till Tyresö Stockholm...verkar vara ledande inom detta område.
           
          Citera
          Mica548
          Inlägg 17-02-2008, 12:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          03-09-2004
          Medlem nr: 4 414



          Jag bor i Järfälla, så det är inga problem!
           
          Citera
          katah
          Inlägg 17-02-2008, 15:38
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem sedan:
          18-07-2004
          Medlem nr: 4 107



          Jag var ute i god tid ( läs :från feberuari tror jag ) och letade olika delar , läste på nätet mm.

          Förra våren var det något konstigt leveransproblem i hela Norden , sade plantagen .
          Även försäljarna var irriterade på att de inte fick leveranser som var tilllovade.

          Förklaringen var att våren kom tidigt förra året och ALLA i Europa ville ha En Gardena och logistiken och tillverklingen hann inte med !

          Det var riktigt frustrerade att hitta en " startpaket " i ena stället och styrningsenheten på en annan, men man vågade inte köpa för man var osäker om man skulle få den andra delen nästa vecka på det första stället.

          Satsa på en bra styrningsenhet med mer möjligheter du tror att du behöver , för helt plötsligt vill du grena det hela till terassen och trädgårdslandet och gräsmattan och balkongen och växthuset och ....
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 20-02-2008, 15:48
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Jag ligger också i startgroparna för att gräva upp hela gräsmattan för att få ner sprinklers överallt.
          Har stor tomt och jag vill som trådförfattaren slippa vattna här och var hela kvällarna när jag är hemma.


          Som gammal inköpare så köper jag gärna från tillverkningslandet så jag kommer att lägga order direkt från Tyskland.
          Ska man fylla en stor tomt blir det dyrt nog ändå. Om någon annan är sugen på denna lösning så kolla här:

          http://www.hogi99.de/_py_Gardena/c-506-0-0-0-0-0/

          Redigerat av Buggebubben: 07-05-2008, 09:50


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 25-04-2008, 22:18
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Några månader senare.....dags att uppdatera.

          Nu gjort handling av tanken och införskaffat allt jag behöver för att bygga bevattning till större delen av tomten. Allting handlades direkt från Tyskland till strax under halva priset mot vad jafg skulle få betala i Sverige, fick offert från båda länderna.
          Funkade väldigt bra med tyskarna. Enda plumpen: jag beställde samtidigt vanlig trädgårdsslang och fick då såklart fel. Ringde och påpekade detta och fick då behålla den slang jag redan fått + att dom skickade en ny som jag hade 3 dagar senare.
          I stort så består anläggningen av:

          300 meter anläggningsslang
          13 sprinklers (ja det är en stor tomt)
          1 bevattningsdator
          1 regnsensor
          2 ventilboxar med 4 ventiler som öppnar och stänger beroende på hur datorn är programmerad.
          Några vattenuttag så jag kan få vatten lite här och var på tomten.
          En microdropanläggning för sambons rabatter.

          En hel liten vetenskap detta och det är svårt att få tag på information som är vettig så ni som funderar, fråga på så ska jag dela med mig av det jag hittills fått erfara. Ska ge mig ut med kameran någon dag också och dokumentera innan allt är klart.

          Redigerat av Buggebubben: 25-04-2008, 22:42


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          HeleneN
          Inlägg 07-05-2008, 06:32
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          11-10-2007
          Medlem nr: 12 810



          buggebubben- Hur mycket kostade hela paketet?

          Vi har precis nyanlagt vår förfallna villaträdgård på ca 700 kvm, är det värt att skaffa ett sådant här system för en så liten trädgård?

          Och då menar jag kanske inte värt i pengar, för trädgården har verkligen kostat oss massor av pengar redan, men är det krångligt att installera, lägga ut, gräva ner och få att fungera? Eller fixar en normalhändig normalteknisk tjej det på en helg? :-)

          Vi har enbart nyplanterade träd, buskar och perenner och jag vill ju inte att de ska dö av torka redan första säsongen.
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 07-05-2008, 09:46
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Hej,

          Monteringen av det hela är inte alls krångligt. Det svåraste som jag upplevde det var att hitta information om vilka grejer man behövde egentligen. (Men fråga på bara, jag svarar på allt biggrin.gif )
          Tittar man på gardenas sortiment så finns rätt mycket prylar att välja på.
          Exempelvis om man vill ha allting styrt automatiskt, vad behöver man då?
          Eller vill man göra ett budgetsystem och styra allt manuellt?

          Om vi tar lite priser först, och nu utgår jag från att du vill ha ett automatiskt system, så bör det se ut ungefär såhär (gardenas artikelnummer inom parentes så du kan jämföra i svensk handel):

          Bevattningsdator (1276): 81 EUR (prylen med display på bild i min andra tråd)
          Ventiler (1278) 3 stycken: 23 EUR styck = 69 EUR (dom svarta klumparna som sitter i den nedgrävda lådan)
          Kabel (1280): 26,5 EUR (mellan ventilbox och datorn)
          Ventilbox V3 (1255): 45 EUR (Boxen som du stoppar dom svarta klumparna i)
          Anslutningsdosa (2795) : 11 EUR (starten på ditt underjordiska system, ansluter slangen hit)
          Centralfilter (1510): 10 EUR (finns ett filter i varje sprinkler men detta rekommenderas)
          Slang 100m(ej märket gardena): 45 EUR (anläggningsslang för nedgrävning)
          Diverse anslutningar: ? (beroende på antal sprinklers så behövs X antal anslutningar/kopplingar)
          Sprinklers: Den största T380 sprinklern kostar 19 EUR styck. I mitt system så kastar den iväg vatten ca 11 meter i en radie. (1551)
          Mellanmodellen heter T200, jag ha ingen sådan men den kostar 16,5 EUR (1539)
          Lilla modellen heter T50 och sprider åt alla håll samtidigt i en radie av ungefär 2-3 meter. Rätt smidigt att ha på en innergård eller liknande. Kostar 6,8 EUR (1576)

          Där har du en start att räkna på. Vad det kostar beror rätt mycket på hur du designar ditt system, valfriheten är rätt stor. Exempelvis så finns trådlös styrning av ventilerna som kostar mer än de som jag har.
          Ett snabbt överslag så kan ett sånt här system landa på cirka gurka 5000. Sedan vill man kanske ha lite extra lull-lull så säg 6000 + frakt. Frakten för mig var 900 SEK men då köpte jag en massa mer än vad du behöver. T.ex vanlig trädgårdslang (som också var billigt i Tyskland), 300 meter anläggningsslang (har 100 meter över) och lite annat smått och gott.

          Jag har valt till en regnsensor, börjar det regna så stängs bevattningen av. Tror jag gav ca 40 EUR för den.
          Man kan istället ha en fuktsensor som känner av fukthalten i backen. Totalt sett så består mitt system nu av 13 sprinklers. 6 stora T380 och 7 små T50.
          En stor ventilbox och en liten, och i dessa har jag 4 ventiler, dvs jag har 4 olika slingor. Man kör bevattning på en slinga i taget helt enkelt för att pumpen inte orkar driva alla sprinklers på en gång.
          200 meter slang är nergrävt men då har jag även byggt ett litet system för en rabatt (microdrip) och dragit lite extra slang hit och dit för att kunna ansluta en vanlig vattenslang på olika platser på tomten.
          Nu när jag är klar med allt så kan jag konstatera att det blev kanonbra och jag är helt klart nöjd!
          Bor du i Skåne är du välkommen på en demo biggrin.gif


          Men det första du bör göra är att se hur mycket vatten din pump klarar att förse dina sprinklers med.
          Använd instruktionerna på gardenas hemsida: http://www.gardena.se/index.cfm?fuseaction...tment_id=1&

          Det andra du ska göra är att rita upp din tomt i gardenas lilla planeringsverktyg.
          detta för att du ska se hur många sprinklers du behöver. Dock kan man trycka på "shoppinglista" och då får man upp alla moöjliga prylar som man inte behöver så skippa den. Enklast att räkna ut själv vad man behöver. Jag hjälper gärna till om du har frågor.: http://www.gardena.se/index.cfm?fuseaction...tment_id=1&



          Du har väl inte missat min lilla tråd här förresten? : http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...t=0#entry828165

          Ska uppdatera den med nya bilder nu när allt är klart.




          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          HeleneN
          Inlägg 07-05-2008, 13:28
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          11-10-2007
          Medlem nr: 12 810



          Åh tackar tackar för denna pedagogiska genomgång! Sitter på jobbet nu och kan inte dyka ner i detaljerna eller i Gardenas hemsida, men när jag kommer hem ska jag titta noggrannare! Efter att jag planterat alla perenner som jag grävde upp på landet i helgen förståss! :-)
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 07-05-2008, 21:25
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Uppdaterat med lite nya bilder i andra tråden: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry835936

          Där ser du bland annat den lilla T50 spridaren "in action"

          Även microdrip som används till grönsaksland och rabatter.



          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Tyresö318
          Inlägg 27-06-2008, 13:35
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          27-06-2008
          Medlem nr: 17 038



          Hallå!

          Jag har precis beställt Gardena-bevattning från Tyskland, via www.hogi99.de :-)

          Ganska likt de delarna som Buggebubben köpte, fast bara 150m slang och fuktsensor istället för regnsensor.

          Nu är det bara att hoppas att grejerna kommer snart. Hur lång tid tog det innan du fick dina Buggebubben?

          Planerar att montera upp allt ovan jord innan jag börjar gräva. Då får man tillfälle att provaköra allt och sedan är det bara att gräva ut under slangen.

          Ska försöka att återkomma med bilder och erfarenheter när jag är igång.
          Priserna från www.hogi99.de var i alla fall en positiv upplevelse. Däremot är tyskan lite skral, minst sagt. Tur att det finns en bra katalog på Gardenas hemsida och att det går utmärkt att säka på Gardenas artikelnummer.
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 27-06-2008, 13:46
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Jag hade också tankarna på att bygga ihop allt övan jord först men det blev inte så.
          Dels för att slangen inte direkt är lätt att böja så den ormade sig över hela gräsmattan, dels så ville jag bygga en slinga i taget. Men det går såklart att göra på båda sätten.

          Tips: Be att få prata med Mr Quinn (vet inte hur det stavas på tyska men dom säger så ) .
          Han pratar riktigt bra engelska.

          Frakten tog lite olika, dom skickar i en massa paket så jag fick hem endast 6 st avier från Schenker biggrin.gif
          Men en vecka för dom första grejerna ungefär. Inkl en helg inräknad.


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Tyresö318
          Inlägg 27-06-2008, 14:42
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          27-06-2008
          Medlem nr: 17 038



          Tanken jag hade med att bygga ovan jord var just att kunna avgöra, innan man gräver, hur skarpt man kan böja slangen. Sedan får man ju möjligheten att finjustera placeringarna också! Jag får väl prova den varianten på första slingan. Kanske fungerar bättre för mej ändå för jag varkar ha betydligt mindre trädgård = färre långa ormande slangar). Däremot ligger gräsmattan runt huset lite knepigt så jag fick ihop 14 st (2st T380, 3st T200, 9st T50) spridare ändå.

          Så de skickar allt uppdelat i flera paket? Bara det inte blir dyrare så ska väl det också gå bra!
          En vecka skulle passa bra. Det är väl bara att vänta och hoppas.

          Status på ordern är nu "Warten auf Ware"...
           
          Citera
          Tyresö318
          Inlägg 27-06-2008, 15:17
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          27-06-2008
          Medlem nr: 17 038



          Måste förresten passa på att tacka för hjälpen med inköpslistan som låg i tråden! Det var ovärderlig!

          Utan den hade jag nog köpte en 1060C och en fördelare, men då tappar man en inställningsmöjligheter!

          Skönt att veta att något fått det att fungerar med vissa grejer. Bilderna har naturligvis också hjälpt.

          Det blev en helt del omplaneringar på vägen måste jag säga. Största och sista frågetecknet var just var startpunkten och ventilboxen skulle sitta. Flyttade den 7m på slutet. La även till en liten T50 för att säkra täckningen av gräsytan.

          Ska installera allt i första inköpet när allt kommit, men sedan ska jag på ett års sikt lägga till en dropslinga i ett nytt kryddträdgårdsland.
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 27-06-2008, 16:29
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Ja det är lite pyssel, men rätt kul om man nu är lagd åt det hållet coolgleam.gif
          En bra sak med att testa ovan jord är ju att om du märker att sprinklerna inte täcker av en viss yta så kan du ju flytta runt det lite. Det blir lite bökigare när det är nergrävt.
          Jag har aningens dåligt tryck i en slinga så jag ska nog bygga om den lite i vår eventuellt.

          Ja jag kollade på fördelare först också. Man börjar ju att snålkolla på det billigaste sedan ser man vad man missar och så springer notan iväg, men det var det värt.

          När du kopplar ihop slang och kopplingar, tryck till allt vad du orkar. Det sitter en packning längst in i kopplingarna som ska sluta tätt mot slangen. Se också till att kapa slangen vinkelrätt. Ögonmåttet går bra. biggrin.gif


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Tyresö318
          Inlägg 27-06-2008, 17:26
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          27-06-2008
          Medlem nr: 17 038



          Slingan som du har dåligt tryck i... låg den väldigt nära ditt maximala anslutningsvärde?

          Från början hade jag planerat 3st slingor med väldigt lika anslutningsvärde och med god marginal till mitt maximala värde. Efter hand justerade jag dock så att slingorna motsvarade de de olika zonerna jag kunde tänkas bevattna olika. T.ex en gräsmatta i söderläge blir alltid sönderbränd. Då vill jag kunna bevattna den genom en slinga och inte via två och få andra ytor bevattnade på köpet.

          Det är bara att hoppas att trycket räcker!

          95% av mina slangar kommer jag kunna gräva ner längs kanten av gräsmattan mot häck eller husväg. Då borde det också vara enklare och justera slingorna genom uppgrävning om det skulle behövas.

          Kikade lite på Toro från början. Där skrev det mer om placering av spridarna som gärna skulle placeras mitt emot varandra och överlappa mer. Jag har gått lite på den strategin. Då borde man även bli mindre känslig för något tryckfall så länge sprinklerna hoppar upp juste.

          Visst sprang notan, jag landade på 6kkr prick, iväg lite men jag ser lite till framtida arbetsbesparing ändå. Hellre lägger man pengar på långsiktigt material och får ut det i mindre underhåll och finare trädgård än att snåla och behöva jobba hårt och ändå inte få det fint. Sedan får man se hur länge grejerna håller.

          Hållbarhetstiden beror nog på hur bra man klarar frosten. Jag har lite slutning åt ena sidan av tomten och då sätter jag avluftningsventilerna där och då borde det fungera bra.

          Min befintliga vattenutkastare, som suttit på huset i många år, går ner i en 25mm slang vidare i jorden och upp till en kran. Den slangen har klarat sig bra trots att det måste funnits vatten i den. Det är nog vattenspridarna som är känsligast under vintern.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 07:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon