Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rugosahäcken - jord att plantera i?
          *Ulrica*
          Inlägg 10-02-2008, 11:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Jag ska försöka göra en budget för den här rugosahäcken jag funderar på. Jag trodde att det var 50 meter rolleyes.gif tydligen är jag inte så bra på att uppskatta längd. Vi har mätt upp sträckan till 22 meter... wink.gif Sedan är det 3 meter på andra sidan infarten samt ett ställe till som är 8 meter. Totalt 33 meter häck alltså.

          Budget 1: Endast 'Hansa'
          Budget 2: Var tredje planta = varannan av systrarna Bugnet, resten 'Hansa'.
          Budget 3: Varannan planta = varannan av systrarna Bugnet, varannan 'Hansa'.

          Håller ni med om att vi ska sätta två plantor per meter av dessa?

          Vad jag behöver hjälp med är att beräkna hur mycket köpt "jord" och gödsel som går åt. Jorden vi har innehåller knappt någon lera utan det är nån blandning mellan sand- och mulljord. Låt säga vi gräver ett dike på ca. 50x50 cm. Hur mycket av den uppgrävda jorden kan jag återanvända, hur mycket annat bör jag tillföra och vad ska jag tillföra? Samt var - ska gödslet bara ligga högst upp?

          Redigerat av *Ulrica*: 10-02-2008, 11:54
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-02-2008, 12:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Du kan använda ALL befintlig jord sand/mulljord låter ju utmärkt för rugosor + blanda ner lite kogödsel i det översta lagret och sedan till det som är allra viktigast vattna, vattna och vattna under hela den första säsongen. Rugosor brukar inte vara så kinkiga de växer ofta utmärkt även i lite magrare sandjordar så man måste inte fjäska för dem.



          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 10-02-2008, 12:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Å, bra! Inga dyra kubikmetrar med specialjord att beställa alltså. Kanske en tur med traktorn till grannens stall däremot...

          Nu gäller det att hitt bra/billigt ställe att hitta Bugnet-plantor på. 'Hansa' har jag fått pris på 30-50 cm rotäkta, barrotade häckplantor med 2-3 grenar för 22:- styck, tror att det är bra pris...
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-02-2008, 13:49
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det låter som ett bra pris på Hansa, Hortogreen som brukar ha bra priser tar 299kr för ett 10-pack Hansa, barrotat i samma storlek.

          Tror dock aldrig jag sett häckplantor av Bugnetrosor så där kanske man måste köpa större plantor, både Hortogreen och rosenposten tar runt 100kr för bugnetsrosorna.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 10-02-2008, 14:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Men annars skulle jag frågat hos Rosenposten om du inte kan få köpa mindre Bugnet rosor till ett billigare pris, skulle förvåna mig om du inte får det, han säljer mindre häckplantor av andra. Skicka ett mail till ägaren personligen, jag har adressen, kan maila dig om den.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 10-02-2008, 16:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (Kajsa @ 10-02-2008, 14:38) *
          Men annars skulle jag frågat hos Rosenposten om du inte kan få köpa mindre Bugnet rosor till ett billigare pris, skulle förvåna mig om du inte får det, han säljer mindre häckplantor av andra. Skicka ett mail till ägaren personligen, jag har adressen, kan maila dig om den.
          Vilket bra förslag! Jag tänkte inte på att det var olika storlekar. Skicka gärna PM med hans mail till mej!

          Vet ni förresten vad frakten från RosenPosten kostar till Sverige? Det står ju 89:- för all frakt, men det är väl inom Danmark?
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 10-02-2008, 16:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          CITAT (*Ulrica* @ 10-02-2008, 16:00) *
          Vilket bra förslag! Jag tänkte inte på att det var olika storlekar. Skicka gärna PM med hans mail till mej!

          Vet ni förresten vad frakten från RosenPosten kostar till Sverige? Det står ju 89:- för all frakt, men det är väl inom Danmark?

          Ca 120 skr i frakt


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 10-02-2008, 16:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (Tosan @ 10-02-2008, 16:21) *
          Ca 120 skr i frakt
          Billigt! Igen! tummenupp.gif

          Kanske blir en rosenhäck i vår trots allt! bravo.gif
           
          Citera
          Stiffe
          Inlägg 10-02-2008, 20:37
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem sedan:
          02-02-2008
          Medlem nr: 13 877



          2 plantor per meter. Beror på storleken på plantorna, hur snabbt du vill ha en tät häck, hur mycket ogräs du vill rensa. Vi köpte 50-80cm plantor (rotäkta) till vår Hansahäck och satte 3/m, men för all del vi bor ju mitt ute på skånska vischan och har ett fruktansvärt ogrästryck.

          Javisst ja, rotäkta Hansa - sprider den sig lika bra med rotskott som originalet (rosa Rugosa, arten)? Vår häck är nyplanterad, så jag har ingen egen erfarenhet än. Om den sprider sig som originalet, så krävs det nog motsvarande tuffa buskar att blanda med. Louise Bugnet är en ljuvlig buske/blomma och en rugosahybrid så den kanske klarar det. Jag rekommenderar den i alla fall.

          /Stefan
           
          Citera
          Stiffe
          Inlägg 10-02-2008, 21:10
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem sedan:
          02-02-2008
          Medlem nr: 13 877



          En bild är väl aldrig fel. Inte världens bästa kanske, men om inte annat så ger den en viss sommarkänsla. smile.gif /Stefan


          Det var värst vad jag var seg idag då. Det är en årsgammal Louise Bugnet på bild, (för dem som inte vet). /S
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Louise_Bugnet2.JPG ( 151.37k ) Antal nedladdningar: 44
           
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 10-02-2008, 21:16
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Jodå, Hansa kan sprida sig ganska invasivt, även i Z 7 och 8 så ett stort plus om man kommer nära med gräsklipparn.


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 11-02-2008, 10:25
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          På RosenPosten rekomenderas en metod om man planterar där det är gräs och ogräs som jag undrar lite över...

          I korthet täcker man ett område med markduk, ser till att kanterna är "nedgrävda" och skär sedan hål i duken där man ska ha en planta. Sedan sätter man ned spadbladet i jorden, vickar lite fram och tillbaka samt trycker ned plantan. Efteråt täcker man hela härligheten med barkflis. Hela processen med billder och allt finns HÄR.
          Jag som ska ta hit en grävmaskin och gräva ett dike på 50x50 cm för att sedan hysta i jorden igen och plantera i det med gödsel på toppen kanske gör för mycket jobb.... ?

          Funkar verkligen den beskrivna metoden ovan? Blir det inte för kompakt och trångt för rötterna, att "breda ut" dem kan man tex. helt glömma om man bara ska pressa ner dem i ett vickad-spade-hål....

          Erfarenheter, tankar?

          Redigerat av *Ulrica*: 11-02-2008, 10:26
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 11-02-2008, 13:19
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Rosenposten har ju stora fält med rosor som man ser på första sidan så säkert använder dom här metoden, ser enkelt och bekvämt ut till stora ytor, ogräset kvävs, sedan undrar man hur länge håller väven ? Ska man sätta en häck och rensa bort en massa svåra ogräs som tistlar och kirskål mm så kanske detta är ett enklare sätt, bara hoppas ogräsen inte växer genom väven med åren. Visst ser det ut att kunna gå ganska snabbt ?


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 11-02-2008, 14:44
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (Kajsa @ 11-02-2008, 13:19) *
          Visst ser det ut att kunna gå ganska snabbt ?
          Väldigt snabbt och lätt! Men bortsett från hur ogräsbekämpningen fungerar, fungerar det att plantera rosor så? Inte som det står i böckerna precis...

          Exempel från Rosensällskapets hemsida:
          "Hur planterar jag?
          Styv lera luckras upp till två spadtags djup. Blanda in kompost, grov sand och allt som kan öka jordens grynstorlek. Stallgödsel kan vara bra, men den får absolut inte vara färsk. Den bör ha legat i flera år, annars bränns rötterna sönder. Du kan komplettera med något gödselmedel som bryts ner långsamt, benmjöl eller hornmjöl. Förbered jorden flera veckor i förväg, så att den hinner sätta sig. Tänk på rötterna då du planterar barrotade plantor. Sprid ut och korta in dem så att hela plantan liknar ett timglas. Lika mycket ovan som under jord. "



           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 11-02-2008, 17:51
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Man kan väl märka ut i förväg innan man lagt ut väven var rosorna ska ner och där gräva upp ordentligt blanda i kompostjord/lite gödsel i varje grop. Rugosor och Pimpineller är inte lika kräsna som rosor från andra grupper, men för den skull ska man inte slarva, jag lägger alltid i benmjöl till alla rosor, långsam näring.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          stanwell
          Inlägg 11-02-2008, 18:23
          Länk hit: #16


          Validating
          Antal inlägg: 44
          Medlem sedan:
          04-04-2007
          Medlem nr: 9 638



          Flora Linnea har ett bra erbjudande på Therese alt Louise Bugnet, 5 st för 495 kr. Sen vet jag att även de har tillgång till plantor av b-kvalitet till lägre pris som man kan använda till häck. Fråga efter pris.

          Flora Linneas erbjudande.

           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 11-02-2008, 19:21
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (stanwell @ 11-02-2008, 18:23) *
          Flora Linnea har ett bra erbjudande på Therese alt Louise Bugnet, 5 st för 495 kr.
          På RosenPosten kostar de 94 resp. 105 skr styck ordinarie pris så det går på ett ut.


          Fast nu har jag börjat tveka igen...

          En större roshandelsträdgård inte så långt från mej menar att 'Hansa' inte alls kommer att passa ihop med de två andra eftersom de har helt olika växtsätt. Sedan höll han på att svimma när jag sa att jag skulle köpa 'Hansa' för 22:- styck, han säljer dem för 130 och menar att det måste vara skitkvalitet... när jag sa att det var häckplantor så visste han inte vad det var och att de var rotäkta fnyste han åt... sånt sysslar inte vi med...

          Vad ska jag tro????


          CITAT (Kajsa @ 11-02-2008, 17:51) *
          Man kan väl märka ut i förväg innan man lagt ut väven var rosorna ska ner och där gräva upp ordentligt blanda i kompostjord/lite gödsel i varje grop.
          Så grävmaskin och dike på 50x50 är överdrivet i vilket fall?
           
          Citera
          Stiffe
          Inlägg 12-02-2008, 00:28
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem sedan:
          02-02-2008
          Medlem nr: 13 877



          Snabbmetoden finns beskriven i LÅG, så den är helt ok, (med eller utan väv). Kan tänka mig att om marken är allt för vansinnigt hård, (typ urberg eller kompakterad blålera), så är det kanske inte idealt... Metoden är nog tänkt för mindre plantor (dvs häckplantor).

          Vår häck är planterad på åkermark där det växer/växte vall. Det är tung lerjord här, och endast ett spadtag ner kommer alven. Alven är vattentät som en dammduk och lättgrävd som asfalt. Vi körde några vändor med jordfräsen. Den kom ett spadtag ner på 3:e eller 4:e vändan, sedan kom alven och där var det stopp. (Himla tur att det var rotäkta och inte okulerade plantor vi köpt). På jordfräsen hade vi en potatisfåreplog, vilket gav en smal fåra att plantera i. Ner med rosorna och på med jorden. Ingen köpejord, ingen gödsel, bara den gamla tuviga (uppfrästa) gräsvallen. Lite vatten fick de förstås. Alla utom 2 överlevde, och de 2 som dog gjorde det nog för att jag råkade komma lite för nära med röjtrimmern... Ja, det var halvmeterhög gräsvall ända intill rosorna, och en del gräs och ogräs emellan plantorna (i juli). Summa summarum: rugosorna är tuffa överlevare, men det var ju bland annat därför de köptes.
          Alltså, det är utmärkt med traktorgrävare, men det är knappast absolut nödvändigt. /Stefan
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 12-02-2008, 09:56
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (Stiffe @ 12-02-2008, 00:28) *
          Snabbmetoden finns beskriven i LÅG
          Alltså, det är utmärkt med traktorgrävare, men det är knappast absolut nödvändigt. /Stefan
          Vad är LÅG? Ok, utmärkt men knappast nödvändigt. Får se hur vi gör då...
           
          Citera
          noranettan
          Inlägg 12-02-2008, 10:47
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem sedan:
          12-03-2004
          Medlem nr: 2 985



          LÅG är förkortningen på allas vår rosguru, Lars-Åke Gustavsson. Skrivit flera stora verk om rosor. Rosor för Nordiska Trädgårdar bla.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 19:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon