Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp mej välja ros till häck!
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 13:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          rose.gif Jag har blivit lovad i en ros-tråd att ni här på ros-avdelningen ska hjälpa till vid rosval och det ser jag fram emot nu!

          Bifogad fil  husetfrånvägen.jpg ( 107.44k ) Antal nedladdningar: 83


          Vi ska ha en friväxande häck nere vid vägen (där bilden är tagen från) och den ska bli ca 50 meter lång på ena sidan uppfarten och 2 meter på andra sidan. Jag vill ha den minst 1 meter hög och gärna runt 1,5 meter. Den får väldigt gärna vara remonterande eller åtminstone ha lång blomning. Jag funderar på att ha 2-3 olika färger blandat men blommorna ska likna varandra i formen. Jag kan tänka mej både lite vildare kombinationer som djupt rött och ljust rosa och lite mer samstämda som olika nyanser av samma färg. Kanske ska det vara en aning höjdskillnad på sorterna för att få lite "liv" i häcken? Jag vill helst inte ha gula blommor, även om huset är gult. Inga enkelblommande heller, riktiga bakelser ska det vara! Rosa är favoritfärgen.

          Det ska ju också passa in i vår lantliga, gammeldags bondgårdsstil. Och så måste det dofta gott också. Och inte kosta massor eftersom det är så många plantor det gäller. Vi bor i zon 2-3 men jag vill inte oroa mej för härdigheten så det får vara en ros som klarar minst zon 3-4.

          Finns det någon ros som passerar alla mina krav? Var köper jag den till ett överkomligt pris och när ska den planteras?

          Tack på förhand alla snälla rosälskare! Bifogad fil  gladrullar.gif ( 5.48k ) Antal nedladdningar: 52

          Och just det: om ni ska visa bilder så visa gärna på hur hela busken ser ut också och inte bara blomman...

          Redigerat av *Ulrica*: 30-01-2008, 14:15
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 14:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Sitter och tittar på Flora Linnea..... Bifogad fil  megaförvånad.gif ( 2.76k ) Antal nedladdningar: 16
          det finns en del att välja på... wacko.gif

          Finns det lågbudgetrosor? blush.gif
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-01-2008, 15:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Tar några som jag själv skulle valt som häck, tuffa rosor som inte fryser ner.


          Wild Edric, en Austinrugosa med blanka blad och mycket stark doft, blir ca 1.20 - 1.5 m, rosen frös inte ner något förra svåra vintern, troligen zon 5 ros, ny ros, blommar till sena hösten. Älsklingsros ! Helt frisk.


          Henry Hudson, Kanadaros, blir ca 1.20 0ch lika bred, zon 5 -6 frisk.


          Louise Bugnet, Kanadaros vit men understa kronbladen är rödlila. Blir ca 1.5 m - 2 m, zon 5 -6, frisk.


          Therése Bugnet, Kanadaros, samma storlek / zon som ovan, frisk.


          Rose de Rescht, bifera gruppen. Stark doft och blommar om till hösten, ca 1.5 m och zon 5
          kan användas till sylt, gelé, marmelad mm färg/smak. Kan få rosrost annars frisk.

          Flora Linnea har 10 % om man köper 5 st rosor av samma, men titta också på Rosenposten i Danmark dom är lite billigare.

          Redigerat av Kajsa: 30-01-2008, 15:05


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 15:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Wild Edric och Rose de Rescht är kanske lite för cerise för min smak men jag ska kolla på fler bilder... det kan ju bli fint om man blandar med en ljusare rosa kanske som tex. Therése Bugnet, den gillade jag. Gillade att man kan använda nyponen på de Rescht! Vitt blir nog inte bra när jag tänker efter, för blekt tror jag...
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 15:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Kollat på RosenPosten nu. Bra sökfunktion där. Kom på att det nog är lätt skugga halva dagen (se bilden ovan) så jag sökte på skuggtåliga, 120-150 cm, fyllda, doftande som passar till häck och fick då bland annat upp dessa:
          Gallica: Belle de Crécy, Duchesse de Montebello
          Damascena: Blush Damask
          Mossros: Henri Martin/Red Moss
          Bourbon: Honorine de Brabant, Louise Odier
          Busk: Sweet Adelaide

          Av dessa så är favoriterna Belle de Crécy, Honorine de Brabant och Louse Odier.

          Vad tror ni?

          Redigerat av *Ulrica*: 30-01-2008, 16:48
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-01-2008, 16:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276




          Jacques Cartier, den har jag haft många år, blir ca 1.5 m och zon 5, enda lilla felet är väl att Portlandsrosorna klibbar ihop i regn, men det regnar ju inte jämnt, god doft och höstblommorna är vackrast för alla i gruppen.


          Mme Boll en annan mycket älskad Portlandsros, har lyckats komma hem med 3 ex. utan jag vet varför ? Också stark doft och zon 5 men blir lite lägre. Kan få rosrost men frisk annars.


          Eller denna Portlandsros, Yolande d´Aragon, stark doft men lite klenare än dom ovan men brukar inte frysa ner här, en stark zon 4 ros och blir ca 1.5 m, kan också få rost/svartfläck vissa år men inget bekymmer.


          Titta också på Duchesse de Rohan och andra i mitt album/ Portlandsrosor


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 17:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (Kajsa @ 30-01-2008, 16:51) *
          Eller denna Portlandsros, Yolande d´Aragon, stark doft men lite klenare än dom ovan men brukar inte frysa ner här, en stark zon 4 ros och blir ca 1.5 m, kan också få rost/svartfläck vissa år men inget bekymmer. Titta också på Duchesse de Rohan och andra i mitt album/ Portlandsrosor
          Underbara! Men så var det det där om att det är lite skugga halva dagen...
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-01-2008, 17:28
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Har du 6 timmar sol, gärna förmiddag lunch då ? Portlandsrosorna vill ha bra jord när man planterar, sedan är bara att lägga på kogödsel varje vår så är dom nöjda.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-01-2008, 17:38
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          CITAT (*Ulrica* @ 30-01-2008, 15:46) *
          Kollat på RosenPosten nu. Bra sökfunktion där. Kom på att det nog är lätt skugga halva dagen (se bilden ovan) så jag sökte på skuggtåliga, 120-150 cm, fyllda, doftande som passar till häck och fick då bland annat upp dessa:
          Gallica: Belle de Crécy, Duchesse de Montebello
          Damascena: Blush Damask
          Mossros: Henri Martin/Red Moss
          Bourbon: Honorine de Brabant, Louise Odier
          Busk: Sweet Adelaide

          Av dessa så är favoriterna Belle de Crécy, Honorine de Brabant och Louse Odier.

          Vad tror ni?


          Gallica rosorna blommar alla bara 1 ggn. Blush Damask blommar 1 ggn.
          Henri Martin, Honorine de Brabant har jag i mitt album, titta där ! Louise Odier blir en klätterros här, den går inte. Finns i mitt album 2-3 m hög.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 17:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (Kajsa @ 30-01-2008, 17:28) *
          Har du 6 timmar sol, gärna förmiddag lunch då ? Portlandsrosorna vill ha bra jord när man planterar, sedan är bara att lägga på kogödsel varje vår så är dom nöjda.
          det är morgon till lunch det är som sedan blir det lite lätt skugga på eftermiddagen.

          Hur är Bourbon och Gallica i jämförelse med Portland?

          Skulle vilja se bilder på växtsättet, hur buskarna ser ut i helhet... hur formen skiljer de olika åt, finns det några bra bilder någonstans?
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-01-2008, 17:46
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Alla återblommande rosor vill ha sol och bra jord. Gallica rosorna är inte lika petiga, kan klara mer lätta jordar, men gallica rosor till en häck skulle jag inte välja, dom blommar över för fort mitt i sommaren, personlig åsikt här. Dom kan man ha på andra ställen i sina rabatter.
          Bourbonrosorna är lika kräsna som Portlandsrosorna, har nog ingen Bourbonros som håller måttet för en bra häck, Hos Portlandsrosorna finns det fler tuffa zon 5 rosor. Titta i Roslistan under dom sorter du gillar där kan finnas många bilder på varje ros i helfigur. Dom rosor jag själv har kan jag annars svara för hur dom växer.

          Redigerat av Kajsa: 30-01-2008, 17:53


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          noranettan
          Inlägg 30-01-2008, 18:55
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem sedan:
          12-03-2004
          Medlem nr: 2 985



          Jag tycker Kajsa har gett ett bra svar när hon tar upp rugosor i olika varianter. De har likartat växtsätt (med variation) blommar hela säsongen och ger jättebra och vackra nypon. Om det är en lång häck och i tomtgräns skulle jag välja rugosan ´Hansa´som bas. Den säljs ofta på våren i 10-pack, barrotat hos plantskolorna. Så fyller du upp emellan med alla olika gräddbakelser du kan tänka. Vita rugosor finns många att välja på: Schneeule, Schneezwerg, Blanc Double de Coubert och framför allt Louise Bugnet. Rosa finns ännu fler: Ritausma, Wasagaming......osv. Håller med om att det är bra att kolla Flora Linneas sida, speciellt om du får rabatt när du köper fler plantor av samma sort. Sen kan du titta på AoTs Roslista och sortera på rugosor. Listan funkar nästan lika bra som tidigare nu. Jag hoppas du backar tillbaka och berättar vad det blir IRL!
          Roslistan rugosa: http://www.alltomtradgard.se/roslistan/ind...amp;categories3
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-01-2008, 19:28
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Titta också hos Hortogreen dom säljer rosor billigt i 5 - pack, dom har fina rosor men inga massor av sorter. En annan ros, en tuff rabattros är Bonica 82, det är en zon 5 ros och den fryser inte ner här, den blir högre och buskigare än man tror, ca 1.20 x 1.20 eller mer, blanka blad, mest varit frisk här.




          Bonica 82, frisk och blommar mycket och länge, ser att Rosenposten säljer 10 st / 348 kr.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 20:25
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (noranettan @ 30-01-2008, 18:55) *
          Jag tycker Kajsa har gett ett bra svar när hon tar upp rugosor i olika varianter.
          Nu är jag helt snurrig... portland, gallica osv. och nu rugosor. Vilka av de Kajsa har skrivit är rugosor? blush.gif
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-01-2008, 20:41
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Har fått mkt inspiration inför det Rugosabuskage jag planerar. thanks.gif Tack ska ni ha!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-01-2008, 21:33
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Ulrica, dessa är rugosa rosor av dom jag visat i spalten, Wild Edric, Henry Hudson, Louise Bugnet och Therése Bugnet.

          Här en annan rugosa som är vacker, blomman liknar en nejlika, har den i rosa, rött och vitt är så glad i den fransade kanten.

          Pink Grotendoorst, 1.5 - 2 m och zon 7, ingen doft.


          Wasagaming Kanadaros, rugosa ska bli närmare 2 m, stark doft och vackert rosa/lila
          min är bara liten ännu, rotäkta så den växer sakta.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 21:42
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Okej... nu har jag försökt ta till mej allt ni har skrivit (lite på annat forum också... blush.gif) och jag tycker att jag har fått jättebra råd! Jag kommer säkert att ångra mej och sambon måste kolla om vi har råd med hela häcken men dessa funderar jag på: Hansa, Louise Bugnet samt Thérèse Bugnet. Då får jag cerice, vit med rosa kant samt rosa. Kanske sätta varannan Hansa och varannan en av de andra. Hansan blir lite högre enligt RosenPosten men jag vill ha ett lite natur-likt och livligt intryck. Alla tre tål lite skugga enligt samma källa.

          Vad tror ni om det?

          Bifogad fil  häckrosor.jpg ( 62.42k ) Antal nedladdningar: 62

          Louise Bugnet, Hansa och Thérèse Bugnet
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-01-2008, 22:50
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Lycka till med din häck rose.gif det ser vackert ut ihop, dom lär inte frysa bort.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-01-2008, 23:32
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Det där kommer att bli snyggt Ulrica!

          Lova att du visar bilder sedan .


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          noranettan
          Inlägg 31-01-2008, 07:59
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem sedan:
          12-03-2004
          Medlem nr: 2 985



          CITAT (*Ulrica* @ 30-01-2008, 20:25) *
          Nu är jag helt snurrig... portland, gallica osv. och nu rugosor. Vilka av de Kajsa har skrivit är rugosor? blush.gif



          De första bilderna som Kajsa visar är rugosor, fixar inte i skrivläge att referera.

          Nu har jag läst inläggen färdigt och jag ser att du verkar ha kommit på en lösning. Men du, köp inte Hansa på Rosenposten. Min närmaste plantskola, Plantmarknaden i Lindesberg, säljer Hansan på våren i 10-pack som jag tror de tar samma pris för som andra häckväxter i 10-pack ~100 kr. Så kolla dina andra plantkolor innan du köper Hansa. De andra rugosorna tänker jag det är bra att handla per postorder, exvis Rosenposten. Vad kul det ska bli att få se hur det blir sen.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 19:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon