Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Paprika och små bruna skalbaggsaktiga kryp?
          embee
          Inlägg 12-08-2007, 13:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          28-05-2005
          Medlem nr: 5 882



          Behöver hjälp med att identifiera ohyra i mina paprikasticklingar.

          Satte gula paprikafrön i jord efter att den goda paprikan inmundigats. När de små sticklingarna var tillräckligt stora för att planteras i större krukor åkte de i jord och ut på balkongen.

          Häromdagen upptäckte jag små ca 2 mm stora skalbaggsaktiga bruna kryp som sätter sig främst i toppen av plantorna, dvs där bladverket grenar sig högst upp. De kryper ner i bladverket. Eftersom det är första året jag testat att plantera paprika är jag något konfunderad.

          Letade här i forumet men vet ju inte riktigt vad det är jag har i växterna så jag hoppas på hjälp confused.gif
          Kan också säga att jag låtit jorden torka ganska rejält för att jag helt enkelt glömt att vattna whistling.gif

          Hoppas någon kan hjälpa mig med både ohyresidentifiering och hur jag får bort dem...
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-08-2007, 13:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Bladlöss!!! Mycket vanliga på paprika och ofta är det bladlusarter med mörkare färg som går på dessa, bladlössen sitter ofta i kolonier i topparna där växtvävnaderna är mjukast, klämma för hand funkar + placera dit naturliga fiender ifall man har såna i trädgården. Eller så kan man spruta med såpvatten (fast det går inte att kombinera bladlusafiender med såpvatten de brukar också dö av såpvatten)

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 12-08-2007, 13:49


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          myrtille
          Inlägg 12-08-2007, 16:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem sedan:
          04-04-2005
          Medlem nr: 5 306



          Om de är skalbaggsliknande kan det också vara något annat, en av bladlusens fiender till exempel, och de gör ingen skada (men då har du ju förstås bladlöss också). Jag har rätt många näbbskinnbaggar på mina chiliplantor (som ju är paprikasläkting). De brukar krypa in i de allra nyaste bladen där jag antar att de väntar in bladlössen. De är ett par millimeter men inte bruna utan svarta, som larv är de gula. Om du har bladlöss blir bladen lite blanka och klibbiga av den honungsdagg som lössen ger ifrån sig.
           
          Citera
          embee
          Inlägg 12-08-2007, 20:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          28-05-2005
          Medlem nr: 5 882



          Tack för förslagen. Tänkte att det kanske kunde hjälpa att sätta in en bild på krypen:



          Någon som vet om detta är goda bladlössätare eller ond ohyra?
          Hade tänkt att såpavattenspruta paprikaplantorna men om skalbaggarna bara är av godo låter jag bli.

          Tack för hjälpen smile.gif
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 12-08-2007, 23:22
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (embee @ 12-08-2007, 21:56) *
          Tack för förslagen. Tänkte att det kanske kunde hjälpa att sätta in en bild på krypen:



          Någon som vet om detta är goda bladlössätare eller ond ohyra?
          Hade tänkt att såpavattenspruta paprikaplantorna men om skalbaggarna bara är av godo låter jag bli.

          Tack för hjälpen smile.gif


          Ser snarare ut som skinnbaggar av någon sort. Finns både växtsugare och rovdjur bland skinnbaggar. Kan inte säga vad just dessa lever av.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          myrtille
          Inlägg 13-08-2007, 07:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem sedan:
          04-04-2005
          Medlem nr: 5 306



          Det är inte näbbskinnbaggar i alla fall. I mina ögon ser det ut som bärfisar, larver kanske eftersom de är så små. De tas ofta upp som skadedjur men jag vet inte hur stor skada de gör egentligen. De få jag sett i min odling har jag låtit vara. Om de är många och du vill bli av med dem är nog det bästa att handplocka dem.

          Men som sagt jag är inte helt säker. Det kommer nog någon snart som vet precis.
           
          Citera
          embee
          Inlägg 13-08-2007, 12:53
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          28-05-2005
          Medlem nr: 5 882



          Jag läste att bärfisar just kallas fisar för att de luktar illa. Kan inte påstå att jag känt nån "fis"lukt. Hur kan jag kolla om de luktar eller inte? blush.gif

          Kan såpavatten göra nån skillnad i kampen mot bärfisen? Eller måste man norpa dem för hand? Har inte kunnat se några löss på paprikaväxterna så just nu känns det inte som om det är några "goda" kryp... Vill helst att det ska finnas iaf en liten chans för paprikorna att bära frukt.

          Tittade på bilder av bärfisar och de kommer i alla möjliga former. Vad som är annorlunda med mina exemplar är att framdelen är mörk. Skulle tro att ungefär 1/4 del av kroppen är mörk, resten brun. Det är ju inte det enklaste att se de ordenligt när de är så små. Dessutom är min digitalkamera vid det här laget gammal och jag kan inte längre använda närgränsen som förut.

          Om någon har en aning tar jag tacksamt emot råd och tips smile.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-08-2007, 15:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är skinnbaggslarver för att vara lite mer exakt. Dom lever på att suga ur växtsaften ur plantorna så bort med dom.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          embee
          Inlägg 13-08-2007, 17:05
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          28-05-2005
          Medlem nr: 5 882



          CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2007, 16:20) *
          Det är skinnbaggslarver för att vara lite mer exakt. Dom lever på att suga ur växtsaften ur plantorna så bort med dom.

          Har precis varit ute och sprutat såpavatten på plantorna.
          Bor högst upp i ett 3 våningshus och har hittills, pepparpeppar, inte haft problem med skadedjur. Men när jag stod där och hade såpavattnat klart, tror ni inte att det kröp fram en tvestjärt!!!

          Jag hatar tvestjärtat. Bodde på bottenvåning innan jag flyttade hit och där hade jag problem med tvestjärtat i början. Lyckligtvis var det bara första året sen försvann de.

          Tack för ohyresidentifieringen smile.gif
           
          Citera
          Margith
          Inlägg 13-08-2007, 17:40
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem sedan:
          30-01-2004
          Medlem nr: 2 746



          CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2007, 16:20) *
          Det är skinnbaggslarver för att vara lite mer exakt. Dom lever på att suga ur växtsaften ur plantorna så bort med dom.


          Jag inser att jag kanske stjäl tråden och jag ber om ursäkt på en gång, men jag blir så nyfiken...
          När jag såg bilden på krypen tänkte jag sköldlöss.
          Gossen Ruda säger att det är skinnbaggslarver. Jag ifrågasätter det absolut inte wub.gif jag skulle bara så vädligt gärna vilja veta VAD som utmärker de här krypen? Vad är det som gör att du ser att det är skinnbaggar??

          Undertecknat en som börjar bli riktigt fascinerad av de här 'äckel-päckel-krypen' a0a.gif


          --------------------
          Margith, zon 6

          Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-08-2007, 21:37
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Margith @ 13-08-2007, 18:40) *
          Jag inser att jag kanske stjäl tråden och jag ber om ursäkt på en gång, men jag blir så nyfiken...
          När jag såg bilden på krypen tänkte jag sköldlöss.
          Gossen Ruda säger att det är skinnbaggslarver. Jag ifrågasätter det absolut inte wub.gif jag skulle bara så vädligt gärna vilja veta VAD som utmärker de här krypen? Vad är det som gör att du ser att det är skinnbaggar??

          Undertecknat en som börjar bli riktigt fascinerad av de här 'äckel-päckel-krypen' a0a.gif


          Lite svårt att definiera faktiskt, en känsla som dyker upp helt enkelt. Efter nära ett halvt sekels insektsintresse, fångade min första fjäril som 10-åring, så VET jag bara. Jag har sett mängder av bilder och levande insekter och det ligger lagrat nånstans mellan öronen, tyvärr så är namnen ibland flyktig data så sånt kan försvinna även om jag känner igen krypet. För att göra en liten analys så är det kroppsformen tillsammans med den rutiga kanten runt bakkroppen som är mest typiskt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 13-08-2007, 22:25
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Margith @ 13-08-2007, 18:40) *
          Jag inser att jag kanske stjäl tråden och jag ber om ursäkt på en gång, men jag blir så nyfiken...
          När jag såg bilden på krypen tänkte jag sköldlöss.
          Gossen Ruda säger att det är skinnbaggslarver. Jag ifrågasätter det absolut inte wub.gif jag skulle bara så vädligt gärna vilja veta VAD som utmärker de här krypen? Vad är det som gör att du ser att det är skinnbaggar??

          Undertecknat en som börjar bli riktigt fascinerad av de här 'äckel-päckel-krypen' a0a.gif


          Jag har inte på långa vägar samma långa erfarenhet som Ruda men intuitivt så tänker man definitivt skinnbagge när man ser embee´s bild.

          Vad utmärker skinnbaggar då? jo som Ruda skrev, kroppsformen bland annat. På bilden såg man inte framdelen eftersom den var skymd. Hade man sett framdelen så hade man sett att skinnbaggar har 4-5 antennsegment och sugsnabel (även om den oftast ligger invikt under kroppen). Den enda grupp som man kan blanda ihop skinnbaggar med är skalbaggar men de har aldrig 4-5 antennsegment eller sugsnabel, skalbaggar har minst dubbelt så många antennleder. Sedan har skalbaggar en rak mittsöm på bakkroppen där de båda täckvingarna möts, skinnbaggar har sina täckvingar omlott, de överlappar lite, dessutom är täckvingarna mjuka till skillnad mot skalbaggar. Kroppsformen hos de stora och "typiska" skinnbaggarna som hos bärfisar är ofta oval till "ruterformad", ganska platta djur ofta.

          Skinnbaggar har ofullständig förvandling dvs de föds nästan likadana som de kommer vara som vuxna men alla delar är inte helt fullt utvecklade som vingarna t.ex. För varje stadier som de går igenom när de växer och ömsar skinn så blir de mer och mer lika de vuxna djuren. Nymferna (larver) kan vara lite svåra att artbestämma när de inte har utvecklade vingar för då saknar de ofta karaktäristiska mönster o färger som de vuxna djuren får.

          Skalbaggar har fullständig förvandling så de har ett larvstadie där de inte alls liknar vuxna skalbaggar.

          Sen är det som med allt annat här i världen att man måste nästan ha sett ett antal varianter först för att få känslan för hur de ser ut. Det finns en stor variation inom varje djurgrupp med men med tiden så lär man sig att se just det som är mest utmärkande.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-08-2007, 07:12
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Även mer vana entomologer kan ha fel. Vad gäller steklarna så bestämmer jag rovsteklarna och en del enkla bin. Resten av bina skickar jag till Björn Cederberg. Övriga, dvs vägsteklar, guldsteklar, getingar mm skickar jag till Johan Abenius som är bra på det mesta. Förra året skickade jag ett djur till honom som jag trodde var en vägstekel men det visade sig vara en rovstekel, Alysson ratzeburgi. Det krävs faktiskt en hel del att avgöra det, dom flesta gör nog fel första gången. Tom han som beskrev släktet en gång i tiden, Panzer 1801, gjorde fel och beskrev dom under släktnamnet Pompilus, dvs som en vägstekel(fam Pompilidae).

          Förra året fångade jag en annan insekt som betedde sig och såg ut som en vägstekel. Svart med röd bakkropp och långa ben. Det var först när jag skulle spänna upp den som jag såg att det inte stämde. Framför allt dom visserligen långa antennerna men med bara 5 leder, vägsteklarna har över 12. Sen hade den en sugsnabel också. Lite letande i böcker och jag kom fram till att det var en krumhornskinnbagge, Alydus calcaratus. Tyvärr sparade jag den inte men det har jag börjat göra nu med luringarna för att visa hur man kan ta fel.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 02:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon