Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Körsbär, Kan man odla från kärna?
          hejhej
          Inlägg 04-07-2007, 17:07
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          16-07-2004
          Medlem nr: 4 087



          Hej, jag undrar bara ifall man kan plantera körsbär kärnor, i sånna fall vilka förberedelser behöver göras.
          Tack i förskott.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-07-2007, 17:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Du kan så körsbär MEN det blir inte likadan sort som den du tog frukten ifrån ex. en kärna från körsbäret stella kan man inte göra en ny stella planta av.

          Såhär kan du så: Ta en kärna från ett svenskt körsbär (söt eller surkörsbär), plantera det i en kruka nu direkt då du tagit det ur frukten, krukan kan du exempelvis gräva ner i rabatten eller vid någon buske eller vad du nu har för ställen i trädgården. Kärnan brukar behöva gå igenom en vinter för att gro. Ev. kan du även så i någon kallbänk el dyl.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          golffoxtrotfive
          Inlägg 13-07-2007, 18:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          13-07-2007
          Medlem nr: 11 516



          hmmm, vad blir det då då?? själv tog jag 4 kärnor(stella och planterade i varsin liten kruka och hoppas att dom kommer att smågro(liknande)jag e nu ingen expert dessvärre så e jag vaktmästare med nån form av växtansvarig på mitt bh, så jag behöver alla tips/råd som bara går att uppbringa smiley_small_hug.gif


          --------------------
          Fredsbevarande är inte ett jobb för soldater, men endast soldater klarar av det
          Citat av Dag Hammarskjöld, FN:s Generalsekreterare 1953-1961
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-07-2007, 19:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om du tog kärnorna från Stella blir det något sötkörsbärsliknande men det blir inte Stella och det är inte säkert att de nya plantorna blir självfertila som Stella är.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          golffoxtrotfive
          Inlägg 13-07-2007, 19:23
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          13-07-2007
          Medlem nr: 11 516



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-07-2007, 20:06) *
          Om du tog kärnorna från Stella blir det något sötkörsbärsliknande men det blir inte Stella och det är inte säkert att de nya plantorna blir självfertila som Stella är.

          jodå jAG TOG MINA KÄRNOR DIREKT FRÅN STELLA, idag(och goda va dom)hur länge tror du det tar innan dom börjar gro? och vad ska man kunna göra för att få dom lika goda som från trädet där jag tog dom?


          --------------------
          Fredsbevarande är inte ett jobb för soldater, men endast soldater klarar av det
          Citat av Dag Hammarskjöld, FN:s Generalsekreterare 1953-1961
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-07-2007, 19:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          De brukar behöva gå igenom en vinter för att gro så till våren lär de gro, om de blir goda eller ej vet man inte förren första skörden vid frösådd blir det ju en blandning av gener som man inte kan påverka. De som odlar körsbärsträd som typ stella brukar föröka sorten via ympning för att den ska bli sortäkta= man ympar fast en kvist av Stella på en grundstam av P. avium eller Gisela 5, vegetativ förökning är ju alltid sortäkta = en klon av mamman.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          golffoxtrotfive
          Inlägg 13-07-2007, 19:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          13-07-2007
          Medlem nr: 11 516



          @åsa mälardalen
          så vad ska jag göra med dom små krukorna jag har satt dom små kärnorna i då? ska dom vattnas med jämna mellanrum eller e de bara att avvakta tills nästa vår?


          --------------------
          Fredsbevarande är inte ett jobb för soldater, men endast soldater klarar av det
          Citat av Dag Hammarskjöld, FN:s Generalsekreterare 1953-1961
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-07-2007, 19:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Gräv ner krukorna i trädgården och vattna ifall det blir torrt.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          golffoxtrotfive
          Inlägg 13-07-2007, 19:43
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          13-07-2007
          Medlem nr: 11 516



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-07-2007, 20:36) *
          Gräv ner krukorna i trädgården och vattna ifall det blir torrt.

          ingen dum ide cool.gif men det blir inget problem om jag vill ha dom ståendes på mitt kontor? det funkar oxå hoppas jag?


          --------------------
          Fredsbevarande är inte ett jobb för soldater, men endast soldater klarar av det
          Citat av Dag Hammarskjöld, FN:s Generalsekreterare 1953-1961
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-07-2007, 19:45
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om de ska gå igenom en vinter blir det problem för körsbärskärnor behöver kallstratifiering i några månader (optimal temp +0 till +5C, kylskåp under dessa månader är bättre än rumstemp.)

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 13-07-2007, 19:46


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          golffoxtrotfive
          Inlägg 13-07-2007, 19:48
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          13-07-2007
          Medlem nr: 11 516



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-07-2007, 20:45) *
          Om de ska gå igenom en vinter blir det problem för körsbärskärnor behöver kallstratifiering i några månader (optimal temp +0 till +5C, kylskåp under dessa månader är bättre än rumstemp.)

          fasden va du e snabb med svaren smiley_small_hug.gif men du, om jag har dom i min verkstad under hösten vintern våren så kanske det intye är nätt problem, värmen e satt till +5 grader då kanske det funkar utan att gräva ner dom?


          --------------------
          Fredsbevarande är inte ett jobb för soldater, men endast soldater klarar av det
          Citat av Dag Hammarskjöld, FN:s Generalsekreterare 1953-1961
           
          Citera
          bogg
          Inlägg 14-07-2007, 01:06
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem sedan:
          18-06-2007
          Medlem nr: 11 104



          CITAT (golffoxtrotfive @ 13-07-2007, 20:48) *
          fasden va du e snabb med svaren smiley_small_hug.gif men du, om jag har dom i min verkstad under hösten vintern våren så kanske det intye är nätt problem, värmen e satt till +5 grader då kanske det funkar utan att gräva ner dom?


          Det ska det inte vara isåfall, men se till att jorden aldrig blir snustorr
           
          Citera
          jonns
          Inlägg 07-06-2011, 14:21
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          05-03-2011
          Medlem nr: 40 944



          Tar upp denna mycket gamla tråd nu igen. Jag har ett gäng körsbärskärnor som jag tog med mig efter ett spanienbesök för över ett år sedan. Tvättade dem och har förvarat dem i en pappersnäsduk. Hittade dem nyligen igen och blev påmind om min plan att jag hade tänkt plantera dem. Är de "körda" nu när de legat så länge? De har varit i rumstemperatur hela tiden, men är det någon som tror det är någon idé att försöka sätta dem i en kruka till hösten (eller redan nu?) och låta dem genomgå den där vintern och sedan kanske börja gro? Måste de genomgå "vinter" i jord, eller kan jag ha dem i kylskåpet ett tag och lura dem att det är vinter redan nu? Hur länge måste de ha vinter?

          Jag är total nybörjare så dumförklara mig gärna bara ni förklarar tydligt, jag kan knappt få mina lånade pelargoner att överleva sommaren smile.gif
           
          Citera
          Millu
          Inlägg 06-04-2012, 14:43
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          06-03-2010
          Medlem nr: 28 313



          CITAT (jonns @ 07-06-2011, 14:21) *
          Tar upp denna mycket gamla tråd nu igen. Jag har ett gäng körsbärskärnor som jag tog med mig efter ett spanienbesök för över ett år sedan. Tvättade dem och har förvarat dem i en pappersnäsduk. Hittade dem nyligen igen och blev påmind om min plan att jag hade tänkt plantera dem. Är de "körda" nu när de legat så länge? De har varit i rumstemperatur hela tiden, men är det någon som tror det är någon idé att försöka sätta dem i en kruka till hösten (eller redan nu?) och låta dem genomgå den där vintern och sedan kanske börja gro? Måste de genomgå "vinter" i jord, eller kan jag ha dem i kylskåpet ett tag och lura dem att det är vinter redan nu? Hur länge måste de ha vinter?

          Jag är total nybörjare så dumförklara mig gärna bara ni förklarar tydligt, jag kan knappt få mina lånade pelargoner att överleva sommaren smile.gif


          Jag undrar ungefär samma sak. Förra sommaren sparade jag massor av körsbärskärnor inlindade i papper i ett skåp, alltså inte i kyl eller frys.
          Tror ni att de kan gro iaf fast de inte genomgått en vinter eller är det kört?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-05-2024, 06:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon