Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > plommonstekel, -hur länge finns den kvar utan plommonträd?
          e_sedell
          Inlägg 06-05-2007, 19:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          Jag har ett gammalt plommonträd som jag har haft problem med stekeln på. (Det blev dock lite bättre sedan jag anlade komposten rakt under träden.)

          Trädet är nu ringbarkat och verkar ha strukit med som planerat. Dock har jag redan bokat ett nytt träd, (ett 6-årigt Reine Claude) som jag snart tänkte sätta i närheten. Steklarna övervintrar ju i jordytan, och bör ju ha kommit upp nu. En hel säsong har jag igentligen inte lust att skjuta på planterandet, men kanske måste för att slippa angrepp? Det finns plommonträd innom 80m från tilltänkta planteringsplatsen, så hur jag än gör kommer jag säkert få lite engrepp tyvärr.

          Hur länge är det nödvändigt att vänta? Räcker det tills en tid efter att blommningen är över?

          Hur kan man förebygga framtida angrepp?

          Vad finns det för kemiska medel till hjälp?


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 07-05-2007, 11:09
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Jag har haft stora problem med plommonstekeln i min trädgård och inga goda råd hjälpte. Jag har Jubilueum och steklarna älskar den framför mina gamla "sura gula" plommon. Dessa var nästan helt utan angrepp, medan jag fick inte mer än enstaka frukter från Jubileum. Att lägga duk/presennigar under funkade ej (det finns många stora plommonträd i grannskapet), att plocka bort angrippna kart var ett omöjligt jobb, flera timmars plockande för ett par frukter.

          Till slut köpte jag ett medel, finns överallt i EU med ETT undantag, och i fjol var inte ett anda kart på mina bägge plommonträd angrippet. Det var en fröjd för ögat.

          Minns inte vad medlet hette (hittade minst 8 olika), reda på vad plommonstekeln heter på latin och gör en sökning på Internet. Sen måste du själv utomlands eller be någon om hjälp. Bråttom är det, då det skall sprutas så fort blombladen har fallit. Har du möjlighet så välj ett medel med kort karenstid för insekter samt spruta på kvällen.

          I år skall jag ta mig an plommonvecklaren, men dess härjningar är inte jämförbara med stekeln.

          PS: Vissa plommonsorter (typ Victoria, Opal, etc) skall kartgallras, så på dessa träd kan moderata stekelangrepp vara till nytta och innebära att det blir mindre/ingen gallring.
           
          Citera
          mirra29
          Inlägg 07-05-2007, 11:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 226



          Hej. Ett annat sätt istället för att spruta är att fästa flertalet klisterskivor runt stammen som fångar och därigenom reducerar antalet steklar. Annat sätt är att kratta bort kart och fallfrukt noga när dom fallit ner på marken... Förstår inte diskussionen med att använda bekämpningsmedel så fort man hittar något som man inte själv tycker hör hemma i trädgården... Man kan ju kanske odla något annat än plommon...
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 08-05-2007, 11:27
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Jag tror att du har nog blandat ihop plommonstekeln med plommonveckaren.

          Redigerat av Jan af Lisö: 08-05-2007, 12:16
           
          Citera
          mirra29
          Inlägg 08-05-2007, 16:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 226



          vecklarna kan man bekämpa biologiskt med Bacillus thuringiensis var. kurstaki, men vad jag vet så kan man inte bekämpa plommonsteklen med något biologiskt preparat, men man kan minska antalet steklar med hjälp av klisterskivorna längst med stammen...
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 08-05-2007, 19:12
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          Att jag har blandat ihopp dem?

          Att jag har plommonstekeln är inget att tvivla på. Karten skrumpnar redan som små och faller av. Några få plommon har det blivit varje år.

          Funderar på klisterskivor. Hur 17 kan de funka? Flyger inte stekeln direkt till blomman/kartet?

          Om det funkar så är det ju bra. Alla åtgärder som gör att angreppen hålls nere är bra. =)


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-05-2007, 19:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (e_sedell @ 08-05-2007, 20:12) *
          Att jag har blandat ihopp dem?

          Att jag har plommonstekeln är inget att tvivla på. Karten skrumpnar redan som små och faller av. Några få plommon har det blivit varje år.

          Funderar på klisterskivor. Hur 17 kan de funka? Flyger inte stekeln direkt till blomman/kartet?

          Om det funkar så är det ju bra. Alla åtgärder som gör att angreppen hålls nere är bra. =)



          Jan af Lisö menade nog mirra29 tror jag
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 09-05-2007, 07:23
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Hi

          Rätt, det var mirra29 jag menade!!!

          e-sedells problem känner jag mycket väl igen !!!
           
          Citera
          mirra29
          Inlägg 09-05-2007, 16:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 226



          hej kollade upp i boken " växtskydd i trädgården" av Maj-Lis Pettersson/Ingrid åkesson, för att dubbel kolla min noteringar som jag hade. På sid 225 ( om ngn annan har den) så står det om plommonstekel, Hoplocampa flava, att man kan fästa skivor på stammen för att på så sätt fånga steklarna. Vet inte om hon skrivit galet. Annars kan jag rekomendera hennes böcker, är väldigt bra och används mkt inom utbildningar inom trädgård mm.
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 11-05-2007, 07:04
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          Jag blev lite nyfiken på limskivorna och kollade varför man använder sådana. Jordbruksverket skriver följande;

          "Sätt upp vita limfällor ett kort tag före blomningen för att fastställa stekelns flygning. De vuxna stekelhonorna dras till den vita färgen. Tyvärr fastnar även en del nyttodjur i fällorna. Skadetröskel kan inte fastställas med de vita limskivorna. För detta måste man undersöka blombottnarna vid av-blomning."

          Alltså ingen bekämpningsmetod, men en angreppsindikator är väl så viktig.
          Vidare står det;

          "Spruta 7 - 10 dagar efter att kronbladen fallit med egentillverkat kvassiaextrakt. Var rädd om bina. Se i övrigt under äpplestekeln."

          De låter lite omständigt att tillverka eget kvassiaextrakt. Jag rekommenderar er att ta en titt i artickeln. Det står mycket intressant.

          Växtskydd i ekologisk fruktodling 2006


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 11-05-2007, 14:52
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Kanske inte omständigt men säkert dyrt:

          Köpa kvassia extract

          Frågan är vilken koncentration som behövs för att ta kol på plommonstekeln ?? Kilopriset på plommonen kan bli högt !!!
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 11-05-2007, 17:19
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          Hehe, ja det skulle det nog bli tongue.gif

          Jag läste att för att uppnå största effekt, (tror de formulerade sig så), så ska extraktet vara färskt. Därför ska man koka själv. Frågan är hur mycket växter det går åt i så fall, och hur effekten blir av ett icke färskt extrakt.



          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-05-2024, 22:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon