Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gammalt äppleträd, Barken spricker
          Jordfräsen
          Inlägg 11-03-2007, 12:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          29-11-2004
          Medlem nr: 4 765



          Jag har ett familjeäppleträd med fyra sortes äpplen. det är ca 20 år gammalt. I fjol började det bra med att trädet bildade frukt tidigt. Det kom en liten köldknäpp under blommningen och vissa blommor skrumpnade men det blev kart i mängder. Efter ett tag skrumpnade vissa kart bort (kölden?) medan andra fortsatte att växa, skörden blev hyfsad.
          Nu i mars kollade jag trädet och på många grenar, både unga klena och gamla grova, har barken spruckit, precis som om man kokat potatis med skal på för länge. Det verkar som om barken inte varit töjbar tillräckligt. På ett ställe syns en massa små röda prickar i såret. Ett par så savar sig och andra har torkat in med döda grena som följd. Längst ner på trädet har ett stort område med oragne bark bildats. Området sträcker sig nästan runt om trädet och är ca 2 dm högt.
          Jag kapade av en gren för att den var död och snittytan är idag, en dag efter sågningen, orange, inte ljus träfärgad som vanligt.
          Är det någon som kan ge mig en ledtråd om vad et kan vara. Skall jag såga ner trädet eller kan det finnas hopp?
           
          Citera
          Jordfräsen
          Inlägg 12-03-2007, 11:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          29-11-2004
          Medlem nr: 4 765



          Nu har jag fått svar på min fråga från medlemmen Kurt som svar på Linders fråga. Vårt träd har fått kräfta. Jättekul!
          Jag får lyda råden om att renskära såren under en torr sommardag. Trädet innehåller äpplen som tydligen är extra mottagliga för kräfta. Det står dessutom i gedigen skånsk åkerjord som inte är alltför torr.
          Kraftig beskärning för två säsonger sedan kan kanske ha gjort saken sämre.
          Det är bara att bita i det sura äpplet och ha stenkoll på trädet, annars blir det till att ta fram stora sågen.

          //Jordfräsen himself
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-03-2007, 11:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vi renskar kräftsår mycket förr, och de som går på äldre kunskap gör det fortfarande. Jag har själv renskurit en hel del. Ett eller ett par år ser det bra ut, men när man vet

          - att kräftan är epidermisk, finns i hela växten
          - att det är ökat tillväxt i trädet som gör att träden kan leva med kräfta länge

          så satsar man sin tid bätre på att jordförbättra i trädets dropplinje. Se mitt svar på Linders fråga.


          --------------------
           
          Citera
          Jordfräsen
          Inlägg 13-03-2007, 12:36
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          29-11-2004
          Medlem nr: 4 765



          Tack för rådet. Har lagt in din hemsida som bokmärke. Där verkar det stå mycket nyttigheter, speciellt det där med att beskära. Jag misstänket att jag tar helt fel grenar ibland och lite för lite ibland.
          Jag låter trädet stå efter det att jag renskurit. Det står mitt i gräsmattan och den gödslas ju ett par gånger per säsong med gödsel som innehåller en hel del kväve. Att jordförbättra är inte att tänka på, det blir i så fall när och om vi sätter ett nytt träd. Jag skall försöka att låta bli att hälla ut så mycket NPH under trädets krona så får vi se.
          Våren är i alla fall här. Lärkan drillar, solen lyser och krokusen blommar, livet leker.

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-03-2007, 12:54
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Javisst leker livet när våren spritter!
          Det finns kombinationer gräsmattegödsel och trädgödsel som fungerar bättre än andra. Algomin är t ex bättre för träd än många blåkornsvarianter. Kogödsel är bäst för träd, och kan för kvävebehovet i gräsmattan kombineras med hönsgödsel om man inte gödslar efter midsommar.

          Familjeträd är mer känsliga än ensortsträd tyvärr, och det är sällan man får så snabb sjukdomsutveckling som i just familjeträden. Det finns alltid risk att ena sorten dör och det kan ske hastigt, och så står man med ett helt assymetriskt träd. I beskärning är familjeträd en riktig utmaning också för oss som beskär hundratals träd varje år. Om jag vore du skulle jag satsa på inlärning av nåra basics genom Nya Beskärningsboken (Alm/Vollbrecht) och endast lätt beskärning i JAS.


          --------------------
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 13-03-2007, 23:28
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Hallå - nån som vet var man kan hitta ympris för Åkerö, och ev. Cox Orange och Röd Kanel?

          Det är tydligen för sent nu att ta ympkvistar från vårt eget ålderstigna Åkerö-träd? (Vi bor i zon II och våren har ju kommit långt här.)

          en fråga till Cilla, help.gif som tyx veta det mesta om fruktträd: Kan vi i maj (ungefär) försöka ympa några Åkerö-kvistar på ett ca 20-25 år gammalt välväxt äppelträd av okänd sort. Eller är trädet för gammalt??? Trädet mår bra, har hyfsat med äpplen, men de smakar inget vidare. Och vilken ympmetod ska vi använda, i så fall?

          Tacksam för tips och erfarenheter!



          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-03-2007, 01:25
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Var du hittar ympris beror lite på var du bor. Medlemmarna på www.svepom.com är ett bra "bytarställe". Om du åker till Älvsjö trädgårdsmässa i slutet av månaden blir det ett andra tillfälle. Ebe Plant på nätet har ympris till försäljning, liksom någon av de nordiska genbankerna. Ingen av dina sorter är ovanliga.

          Man kan ympa i träd som har vilken ålder som helst. Bästa tipset är att köpa Anton Nilssons Ympningsbok (nätet) och köra igång. Jag brukar mest ympa i grenar som har samma ungefär samma grovlek som mitt ris, men det händer att jag ympar i lite grövre grenar också. I 20-åriga träd går det utmärkt att ympa i grenar långt ute i kronan och se dem växa till ganska grova grenar så småningom.

          Innan saven flödar upp och ned i trädet sitter barken fast och därför gör man läggympar och andra som innebär att man snittar i ymp och underlag. Senare när barken går att lyfta från grenar kan man göra barkympar som innebär att man snittar i ympen och lyfter barken från moderträdet.

          Du måste se det i bild för att det ska bli så enkelt som det är!


          --------------------
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 14-03-2007, 12:17
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          TACK CILLA FÖR NYTTIGA RÅD OM YMPNING!
          Jag har läst din artikel och kollat hur de olika ympmetoderna ser ut i bild. Gillar också din filosofi: ? Prevention of cruelty to plants.
          Anton Nilssons bok är tyvärr slutsåld, åtminstone den från 1992. Biblioteket har den.
          Vi bor i Stockholmstrakten, så jag hoppas Älvsjömässan erbjuder ett urval ympris. Spännande att pröva!
          Glad vår!
          "Fågelvägen"


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Jordfräsen
          Inlägg 14-03-2007, 15:50
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          29-11-2004
          Medlem nr: 4 765



          Hej Cilla!

          Tack för alla råd. Jag skall till biblioteket och undersöka om boken finns. Jag tror det, annars får jag skaffa den från bokhandeln.

          Nu håller grannen på att klippa gräset så nu måste våren vara här. Själv har jag bara trimmat gräsklipparen, tids nog är det dags att föra oväsen en stilla vårhelg.

          //Hälsn. från Skåne
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-03-2007, 16:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vad bra att du kan åka till mässan!
          Två brukar sälja ympris: En mycket trevlig bonde som säljer korta ympar som ligger öppet förvarade i plastfickor. Kommer man första dagen kan de fungera, sedan är det sämre kvalitet tyvärr. Mannen är urtrevlig men kvaliten på ymparna är sisådär pga varm lagring under mässdagarna. Det övriga han lär ut och säljer är bra... Bäst kvalitet på ympris på mässan har Pomologiska föreningen, som brukar göra ett stor jobb med att förpacka och på kvällarna kylskåpslagra ympris, som dessutom brukar vara längre och därmed inte torka så snabbt.
          Lycka till!


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-05-2024, 14:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon