Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu är den jävla julen över
          Anma
          Inlägg 28-12-2010, 00:11
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Men samtidigt ska man ju inte förköpa sig på julklappar till barnen. Vill de ha en ny dator men man har bara råd med ritpapper och pennor, Ja då är det smartare att köpa ritpapper och pennor. Barnet blir kanske besviket, men om man förklarar så förstår de. Barn som fortfarande tror på tomten behöver inga dyra klappar och inga förklaringar.

          Jag har en internetvän som varit utförsäkrad i 6 månader och levt på soc. Hon tyckte synd om sin son och gick och handlade julklappar för januarihyran. Inte hela, men 1500:-. Jag blev heligt förbannad! Veckan före hade vi skickat till henne 3 kg godis till julen. Jag frågade vad hon helst av allt skulle vilja ha till jul och då svarade hon en massa godis för att ha mys med barnen. Därför fick hon godis. Fast hon visste ju inte att vi skulle skicka.
          Sen gör hon så. Jag blev skitförbannad rentutsagt. Klappar för hundra kronor hade räckt! Dessutom efter att hon fått godiset!
          Men nu löste det sig för hon fick pengar från en välgörenhetsstiftelse. Rena turen ju.
           
          Citera
          netha
          Inlägg 28-12-2010, 00:22
          Länk hit: #42


          Gäster






          CITAT (Anma @ 28-12-2010, 00:11) *
          Men samtidigt ska man ju inte förköpa sig på julklappar till barnen. Vill de ha en ny dator men man har bara råd med ritpapper och pennor, Ja då är det smartare att köpa ritpapper och pennor. Barnet blir kanske besviket, men om man förklarar så förstår de. Barn som fortfarande tror på tomten behöver inga dyra klappar och inga förklaringar.

          Jag har en internetvän som varit utförsäkrad i 6 månader och levt på soc. Hon tyckte synd om sin son och gick och handlade julklappar för januarihyran. Inte hela, men 1500:-. Jag blev heligt förbannad! Veckan före hade vi skickat till henne 3 kg godis till julen. Jag frågade vad hon helst av allt skulle vilja ha till jul och då svarade hon en massa godis för att ha mys med barnen. Därför fick hon godis. Fast hon visste ju inte att vi skulle skicka.
          Sen gör hon så. Jag blev skitförbannad rentutsagt. Klappar för hundra kronor hade räckt! Dessutom efter att hon fått godiset!
          Men nu löste det sig för hon fick pengar från en välgörenhetsstiftelse. Rena turen ju.

          Jamen då handlar det ju om en väldigt korkad människa ... man går väl inte och handlar julklappar för hyrespengarna!
           
          Citera
          Wilmer
          Inlägg 28-12-2010, 01:17
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem sedan:
          04-11-2003
          Medlem nr: 2 529



          Själv älskar jag julen och hatar måsten.. I alla sammanhang. Inte bara julen. Min släkt som jag firade jul med valde att fira utan tex. mej, accepterat, jag firade sedan med en väns familj i många år. Vi firar än ihop, men den 25. De är lika jultokiga som jag, det är underbart! Tyvärr är min närmaste krets decimerad och ena tröga julfirare(tre st), jag offrar min 24dec med dessa julantikrister för att vräka den 25:e. Att de närmaste inte är så galna som jag accepteras, de behöver inte köpa paket om de inte vill, jag hittar de som vill och byter med dem! Eller, ja, min sambo tvingas ut och köpa ett överflöd men han har tolv månader på sig, så jag ser inga problem med det, haha.. Hade han inte gillat det hade det varit OK men man kan ju försöka uppfostra i RÄTT riktning. Hrm. Min förre sambo firade jag aldrig jul ihop med på julafton, han firade med sin familj, jag med min. Så firade vi ihop en annan dag. Funkade hur bra som helst.

          Jag känner mig så lyckligt lottad som har fått förmågan att välja "må bra" varianter för mitt liv, har så goa vänner runt mig och inte känner något tryck av måsten.. Har inga barn som måste firas, vågar inte kommentera den delen av julen. Det gör ont i hjärtat när folk inte har styrkan/förmågan/ vad det nu är att få till det gott för sig själva. Skönt för er att julen är över för denna gången, men snart kommer väl flera tillfällen då det blir samma visa. Jobbigt!


          --------------------

          Killerq Mini Wrigg.jpg

           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 28-12-2010, 09:45
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (netha @ 27-12-2010, 23:53) *
          Inte jag heller skulle kunna säga så till ett barn (barnbarn). Hellre äter jag havregrynsgröt i en vecka, ( om ekonomin är dålig) än tar ifrån barnets jul.
          Julafton, se barnens tindrande ögon ... förväntan ... klappar. wub.gif

          Men det måste väl kunna finnas något mellanting..... En jul måste inte vara hysterisk med en massa måsten, utan man kan göra den bra för alla. Vill jag inte vara med på en stor familjejul kan jag ju prata med mina närmaste och bestämma att vi har en egen liten lugn jul dagen efter eller innan, man måste inte trycka upp i ansiktet på barnet att "jag vill inte köpa julklappar till dig" om det nu är det man uppfattar som det värsta "måstet" - vilket jag nu inte tror. Jag gissar att alla gillar att ge småbarnen något och se dom "tindrande ögonen" - att det är andra saker runt omkring som är jobbiga "måsten". Och dom kan man nog på ett snyggt sätt diskutera sig ur och tala om för dom vuxna omkring sig vad man tycker.


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 28-12-2010, 09:49
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (netha @ 28-12-2010, 00:22) *
          Jamen då handlar det ju om en väldigt korkad människa ... man går väl inte och handlar julklappar för hyrespengarna!

          Ja, eller en mycket förtvivlad människa, men själva grejen var helt idiotisk.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-12-2010, 09:56
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 94 308
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Anki på Öland @ 28-12-2010, 09:45) *
          Men det måste väl kunna finnas något mellanting..... En jul måste inte vara hysterisk med en massa måsten, utan man kan göra den bra för alla. Vill jag inte vara med på en stor familjejul kan jag ju prata med mina närmaste och bestämma att vi har en egen liten lugn jul dagen efter eller innan, man måste inte trycka upp i ansiktet på barnet att "jag vill inte köpa julklappar till dig" om det nu är det man uppfattar som det värsta "måstet" - vilket jag nu inte tror. Jag gissar att alla gillar att ge småbarnen något och se dom "tindrande ögonen" - att det är andra saker runt omkring som är jobbiga "måsten". Och dom kan man nog på ett snyggt sätt diskutera sig ur och tala om för dom vuxna omkring sig vad man tycker.


          Så klokt, kan bara hålla med... tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-12-2010, 12:04
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Anki på Öland @ 28-12-2010, 09:45) *
          Men det måste väl kunna finnas något mellanting..... En jul måste inte vara hysterisk med en massa måsten, utan man kan göra den bra för alla. Vill jag inte vara med på en stor familjejul kan jag ju prata med mina närmaste och bestämma att vi har en egen liten lugn jul dagen efter eller innan, man måste inte trycka upp i ansiktet på barnet att "jag vill inte köpa julklappar till dig" om det nu är det man uppfattar som det värsta "måstet" - vilket jag nu inte tror. Jag gissar att alla gillar att ge småbarnen något och se dom "tindrande ögonen" - att det är andra saker runt omkring som är jobbiga "måsten". Och dom kan man nog på ett snyggt sätt diskutera sig ur och tala om för dom vuxna omkring sig vad man tycker.


          tummenupp.gif Kunde inte ha sagt det bättre själv.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 28-12-2010, 17:21
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Visserligen är julen förbi och därmed också alla måsten men jag måste ändå skriver en gång till här.

          Även om vi helst skulle hoppa över julen, så skulle vi aldrig fördärva julen för våra barn eller ännu mindre för våra barnbarn.

          Och silos det har ingenting med ärlighet att göra. Inte kann du tala om för mig att en 4 åring fattar vitsen med det när du inte vill ge presenter.

          Och när myosotis kriver om att det finns andra saker som julklappar som t.ex. ge barnen tid, leka spel med dom osv. För mig är det inga julklappar för det är självklarheter för mig under hela året.

          Våra yngsta barnbarn är 4 och 2 år och jag köpte julklappar till dom. På juldagen var vi hos deras föräldrar ihop med dom andra barnen också. När så efter middagen blev juölklappsutdelning och jag öppnade ett litet paket, då blev jag glad. Det var en liten ljustake, gjort av 2 åringen. Han släppte alla leksaker och kom till mig och försökte att förklara för mig att han gjorde den till mig.

          Skulle jag då säga att jag inte vill ha julklappar och inte heller köper till honom? Aldrig i livet skulle jag göra det.

          Såm julmiddag är jobbigt för mig och att handla julklappar är mycket jobbigt för mig, men jag gör det. Men jag kunde gott och väl avstå från julen.

          Men man måste göra mycket man inte gillar, som t.ex. alltid denna tvätt och att laga mat varje dag osv yes.gif

          Elisabeth
           
          Citera
          silos
          Inlägg 28-12-2010, 19:13
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-12-2010, 17:21) *
          Visserligen är julen förbi och därmed också alla måsten men jag måste ändå skriver en gång till här.

          Även om vi helst skulle hoppa över julen, så skulle vi aldrig fördärva julen för våra barn eller ännu mindre för våra barnbarn.

          Och silos det har ingenting med ärlighet att göra. Inte kann du tala om för mig att en 4 åring fattar vitsen med det när du inte vill ge presenter.

          Elisabeth


          Först måste jag förklara att jag var otydlig,jag menade överlag att små barn kan förstå det som vi förklarar och det var alltså inte om Julen,mina barnbarn har alltid fått Julklappar ifrån mig!

          Mitt fyra åriga barnbarn förstår hur bra som helst när jag förklarar saker och ting för henne!
          Det är så att min relation till barn och barnbarn är alltid ärlig och visst har det funnits ledsna miner från både barn och barnbarn.....men till och med ett litet barn kan förstå när man förklarar vad man (jag) tycker och tänker.Barn är faktiskt mycket klokare än vi vuxna och mycket ärligare!!!
          Barn blir ledsna ja,men ledsamheter hör ju livet till och jag är en människa och inte en robot som ingenting visar!

          Och som sagt,barnbarn är så mycket hemma hos mig och vi leker med varandra,diskar tillsammans,gör konst,läser sagor etc,mitt hem är en sann paradis med en mormor som älskar att leka med sina barbarn....
           
          Citera
          ryss_борис
          Inlägg 28-12-2010, 21:51
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem sedan:
          26-04-2010
          Medlem nr: 29 572



          CITAT (malcolm @ 26-12-2010, 05:56) *
          Jag tyckte julen var roligare förr när det fanns en massa "måsten", barnen var små och man flängde runt för att hitta julklappar, köpa julmat, gran etc. I år var det bara jag och sonen hemma och jag har inte gjort ett skvatt för att försöka få någon julstämning, inga adventsstakar i fönstren, ingen gran, inte ens en julduk men en del julmat köpte jag fast alldeles för mycket så man lär vara rätt trött på den framöver.

          Köp en riktig gran och pynta den så full att du knappt ser barren, det tillsammans med några få adventsstakar ger all julstämning man behöver!

          Den där julmaten är ju för övrigt så jävla överskattad! Fattar inte hur folk kan betala så mycket för att t.ex. äta julbord. Visst, själva proceduren kan vara trevlig, men maten är då inget att hänga i granen, tycker jag.
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 28-12-2010, 22:15
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Ja nu är julen över och den färdigkokta julskinkan kostande 29 kr/kilot idag. Så nu blir det skinka på både längden o tvären ett tag till.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          netha
          Inlägg 28-12-2010, 22:44
          Länk hit: #52


          Gäster






          CITAT (Anki på Öland @ 28-12-2010, 09:45) *
          Men det måste väl kunna finnas något mellanting..... En jul måste inte vara hysterisk med en massa måsten, utan man kan göra den bra för alla. Vill jag inte vara med på en stor familjejul kan jag ju prata med mina närmaste och bestämma att vi har en egen liten lugn jul dagen efter eller innan, man måste inte trycka upp i ansiktet på barnet att "jag vill inte köpa julklappar till dig" om det nu är det man uppfattar som det värsta "måstet" - vilket jag nu inte tror. Jag gissar att alla gillar att ge småbarnen något och se dom "tindrande ögonen" - att det är andra saker runt omkring som är jobbiga "måsten". Och dom kan man nog på ett snyggt sätt diskutera sig ur och tala om för dom vuxna omkring sig vad man tycker.

          Vet inte om du menar att min jul är hysterisk med en massa måsten osv ... eftersom du citerade mitt inlägg.
          Nej vi har ingen hysterisk jul... faktiskt inga måsten heller ... utom just att alla små ska få julklappar (och jag vill ha minst en klapp smile.gif)Om någon är för trött för att komma på julaftonsfrukost, då är den/de förlåten ... händer ibland.
          Julaftonsmiddag o kväll firar alla familjer som de vill eller samlas här hos oss eller vi hos dem ... ständig inbjudan har vi två till barnen m.fam.
          Vi har faktiskt ganska "slappa" jular ... ingen stress ... inget krav på att det ska finnas en massa rätter ... bara för att.
          Kanske beror det på att vi/barn o barnbarn träffas flera ggr/vecka året om ... bor alltifrån 20 m - dryga kilometern ifrån varann.smile.gif
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 29-12-2010, 09:09
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (netha @ 28-12-2010, 22:44) *
          Vet inte om du menar att min jul är hysterisk med en massa måsten osv ... eftersom du citerade mitt inlägg.
          Nej vi har ingen hysterisk jul... faktiskt inga måsten heller ... utom just att alla små ska få julklappar (och jag vill ha minst en klapp smile.gif)Om någon är för trött för att komma på julaftonsfrukost, då är den/de förlåten ... händer ibland.
          Julaftonsmiddag o kväll firar alla familjer som de vill eller samlas här hos oss eller vi hos dem ... ständig inbjudan har vi två till barnen m.fam.
          Vi har faktiskt ganska "slappa" jular ... ingen stress ... inget krav på att det ska finnas en massa rätter ... bara för att.
          Kanske beror det på att vi/barn o barnbarn träffas flera ggr/vecka året om ... bor alltifrån 20 m - dryga kilometern ifrån varann.smile.gif

          Nej Netha, jag citerade inte ditt inlägg för att jag trodde du hade en hysterisk jul med massa måsten, inte alls, det har jag förstått att du gillar och trivs med ditt sätt att fira. Jag citerade det för det du skrev att du inte ville göra, man måste ju inte säga till barnet att jag vill inte ge dig julklappar osv. Och att alla dom som känner måsten borde kunna hitta en gyllene medelväg som alla trivs med så inte julen blir just en helg man efteråt säger att "den jävla julen är över".


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Bettis
          Inlägg 29-12-2010, 10:02
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem sedan:
          07-02-2007
          Medlem nr: 9 061



          Nu skulle jag kunna tänka mig att plocka ner julsakerna whist.gif men jag väntar nog till efter nyår iaf. Ljusen i trädgården får vara kvar men nu vill jag ha in tulpaner, tulpaner och tulpaner, nu vill jag ha vår!!!!


          --------------------
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-12-2010, 10:04
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-12-2010, 17:21) *
          ...Och när myosotis kriver om att det finns andra saker som julklappar som t.ex. ge barnen tid, leka spel med dom osv. För mig är det inga julklappar för det är självklarheter för mig under hela året...

          Jag menade inte att man bara skulle ta sig tid med dem till jul! Utan att gemensamt pepparkaksbak med mycket tid och kärlek blir ett mycket trevligare minne än en hög med plastleksaker utan tid och kärlek.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-12-2010, 10:11
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 94 308
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Myosotis @ 29-12-2010, 10:04) *
          Jag menade inte att man bara skulle ta sig tid med dem till jul! Utan att gemensamt pepparkaksbak med mycket tid och kärlek blir ett mycket trevligare minne än en hög med plastleksaker utan tid och kärlek.


          Kärlek och omtanke kan aldrig ersättas med döda ting.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 29-12-2010, 20:37
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Det är ju först när barnen blivit vuxna som man får se resultatet av hur man klarade uppgiften som förälder.
          Man får helt enkelt dom barn man förtjänar. Har man varit en dålig förälder så är risken stor att man får tillbringa ålderdomen utan besök av barn o barnbarn. Hur bra eller dålig uppväxten har varit sätter nästan alltid sina spår i relationen med föräldrarna. Har du huset fullt av barn eller barnbarn, ja då har du utan tvivel varit en bra förälder. Och vise versa.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Suz
          Inlägg 29-12-2010, 20:40
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem sedan:
          01-05-2007
          Medlem nr: 10 095



          CITAT (gnon49 @ 29-12-2010, 20:37) *
          Det är ju först när barnen blivit vuxna som man får se resultatet av hur man klarade uppgiften som förälder.
          Man får helt enkelt dom barn man förtjänar. Har man varit en dålig förälder så är risken stor att man får tillbringa ålderdomen utan besök av barn o barnbarn. Hur bra eller dålig uppväxten har varit sätter nästan alltid sina spår i relationen med föräldrarna. Har du huset fullt av barn eller barnbarn, ja då har du utan tvivel varit en bra förälder. Och vise versa.



          Amen !! yes.gif tummenupp.gif


          --------------------
          Zon II
           
          Citera
          netha
          Inlägg 29-12-2010, 22:42
          Länk hit: #59


          Gäster






          CITAT (Anki på Öland @ 29-12-2010, 09:09) *
          Nej Netha, jag citerade inte ditt inlägg för att jag trodde du hade en hysterisk jul med massa måsten, inte alls, det har jag förstått att du gillar och trivs med ditt sätt att fira. Jag citerade det för det du skrev att du inte ville göra, man måste ju inte säga till barnet att jag vill inte ge dig julklappar osv. Och att alla dom som känner måsten borde kunna hitta en gyllene medelväg som alla trivs med så inte julen blir just en helg man efteråt säger att "den jävla julen är över".

          OK förstår. kompiskram.gif
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 29-12-2010, 22:49
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          CITAT (gnon49 @ 29-12-2010, 20:37) *
          Det är ju först när barnen blivit vuxna som man får se resultatet av hur man klarade uppgiften som förälder.
          Man får helt enkelt dom barn man förtjänar. Har man varit en dålig förälder så är risken stor att man får tillbringa ålderdomen utan besök av barn o barnbarn. Hur bra eller dålig uppväxten har varit sätter nästan alltid sina spår i relationen med föräldrarna. Har du huset fullt av barn eller barnbarn, ja då har du utan tvivel varit en bra förälder. Och vise versa.


          det finns massor med orsaker till varför man inte har huset fullt av barn och barnbarn, det behöver inte alls handla om hur människor varit som föräldrar, barnbarn och 4 besök i veckan är ingen måttstock för hur bra man lyckats med föräldraskapet.


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-05-2024, 13:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon