Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gullregnet växer inte!
          Pomposso
          Inlägg 29-06-2010, 14:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          28-06-2010
          Medlem nr: 31 588



          Hallå!

          Det är som så att vi har ett gullregn på vårt landställe på Orust, där har det stått nu i ungefär 10 år.
          Det blommar varje år men växer gör det dessvärre inte. Nu undrar jag självklart vad det kan vara för fel, marken är lite lerig och kanske inte den bästa. Vore det kanske bättre om jag tog och grävde upp trädet, klipper ned det, jordförbättrar samt att gräva ut och luckra upp jorden lite, detta gjordes inte först gången.

          Gullregnet är så väldigt glest och litet, borde man använda gödning möjligtvis? confused.gif

          Alla tips och kommentarer är välkomna! rolleyes.gif

          Tack på förhand!

          //Fredrik
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  odla.jpg ( 233.56k ) Antal nedladdningar: 47
          Bifogad fil  odla_2.jpg ( 138.99k ) Antal nedladdningar: 55
           
           
          Citera
          Annie-72
          Inlägg 29-06-2010, 14:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem sedan:
          20-04-2004
          Medlem nr: 3 343



          Det är samma med mitt gullregnsträd. Superliten tillväxt. Dock ser det fint och grönt ut nu. Har inte blommat än i år. Jag har iofs inte vattnat mitt ngt speciellt men det gör jag sällan med några träd. Fast detta borde jag kanske vattna iom att det planterades förra året...


          --------------------
          Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 01-07-2010, 22:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Fredrik - den här individen ska du satsa på. Att det överlevt är fantastiskt och tecken på att växtplatsen mot alla synbara odds dessutom är bra.

          Det bör vara snustorrt där det står mitt i gräsplan utan skugga och säkert med vind som lökar avdunstningen. Och det lilla regn ni har där på Orust om sommaren (visst är det väl soligt jämt?) tas upp av den täta gräsmattan.

          Ta upp grässvålen (gräs med rötter) under kronan, under halva kronan eller åtminstone i trädets dropplinje minst 2 m diameter i valfri form. Alltså: minst 2 diameter gräsfritt där trädet tar upp sin näring.

          Lägg grässvålsbitarna någon annan stans, t ex lappa där det behövs. Lägg på ett par säckar kogödsel, trädgårdskompost eller mullhaltigt material. Vattna ett par, tre gånger rejält - t ex låt spridare stå på en hel natt några gånger.

          Så i gröngödslingsfrö (påsar finns att köpa i handeln, bra att så nu under hela juli), täck området med lövsmul eller annat som gör att ytan inte avdunstar på en gång men fröerna ändå kan grå. >Eller, om du inte vill så - täck med löv eller bark.

          Då får du fräs på denna lilla individ redan under juli månad.

          Latvarianten om du inte hinner:
          Vattna med 50 liter i veckan så många gånger du kan denna lövsäsong. Vid höst- eller vårkrattning lägg löven under hela kronan i ett tjockt täcke (inte mot stammen dock). Detta konkurrerar med gräset och får maskar m fl att aktivera jorden. Så i något ettårigt som du gillar nästa vår som skuggar området och ytterligare konkurrerar med gräset under.


          --------------------
           
          Citera
          Pomposso
          Inlägg 01-07-2010, 23:19
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          28-06-2010
          Medlem nr: 31 588



          Oj oj, det var mycket att hålla reda på sweatingbullets.gif
          Men tack så jättemycket, jag ska försöka hinna med så mycket jag bara kan! smile.gif
          //Fredrik
           
          Citera
          Shabbadang
          Inlägg 04-07-2010, 10:35
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem sedan:
          04-07-2010
          Medlem nr: 31 771



          CITAT (Pomposso @ 29-06-2010, 15:13) *
          Hallå!

          Det är som så att vi har ett gullregn på vårt landställe på Orust, där har det stått nu i ungefär 10 år.
          Det blommar varje år men växer gör det dessvärre inte. Nu undrar jag självklart vad det kan vara för fel, marken är lite lerig och kanske inte den bästa. Vore det kanske bättre om jag tog och grävde upp trädet, klipper ned det, jordförbättrar samt att gräva ut och luckra upp jorden lite, detta gjordes inte först gången.

          Gullregnet är så väldigt glest och litet, borde man använda gödning möjligtvis? confused.gif

          Alla tips och kommentarer är välkomna! rolleyes.gif

          Tack på förhand!

          //Fredrik


          Gullregn är pionjärträd och växer helst på ganska torr och sandig/grusig jord. Dessutom är de baljväxter och fixerar sin egen näring. Jag tror att platsen kanske inte är helt lyckad, de trivs oftast bäst på grus och sand som sagt. Pinnmo eller moränjordar fungerar också bra. Min erfarenhet är att man lätt kan gödsa och vattna ihjäl ett gullregn snarare än tvärtom. Kanske har du en plats i skogsbrynet där den kan trivas? Om det har stått där i 10 år så är det växtplatsen som det är fel på.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 01-05-2024, 07:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon