Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Action plan för slänten, Ogräsbekämpning i en slänt
          linvik
          Inlägg 29-01-2006, 12:32
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          08-01-2006
          Medlem nr: 6 919



          Hejsan!
          Så här tänkte jag gå tillväga med slänten och jag behöver lite hjälp med råd.

          Alternativ 1.
          Gräver till den och formar en liten terass längst ner och där det kanske behövs. Sätter en stenmur längst ner för att stötta upp.

          Lägger över markväv för att döda ogräset, den ska väl ligga minst två säsonger? Planterar ovanpå med ny jord. Förmodligen både sommarblommor och perenner till att börja med.

          Nu undrar jag. Det finns ju redan ett par växter i slänten: små rosbuskar, kryptuja, någon perenn mm. Kan jag sätta hål i markväven och låta dessa sticka upp? Funkar markväven om det är hål i den? Borde jag plantera dessa växter ovanpå?

          Fördelar: Enkelt sätt att bli av med ogräsproblemet.
          Nackdelar: Går åt en massa jord och täckmaterial för att inte väven skall synas. Det känns lite som en provisorisk lösning tills man kan ta bort väven (eller är det lika bra att låta den ligga för alltid?).

          Eller ska jag göra så här:

          Alternativ 2.
          Gräva geom slänten och för hand rensa den på ogräs. Jag har inte undersökt så noga men jag tror inte jag sett kirskål utan det är mest bara en massa gräs av för mig obestämbar sort. Dock finns det i slänten till vänster om trappen (som kommer att grävas ur för ett nytt garage) en del åkervinda så det är ju inte omöjligt att det finns i "min" slänt också. Om jag gör på detta sätt (dvs struntar i markväven) så tror jag att jag struntar i att terassera...(smart?). Täcker öppen jord med gräsklipp.

          Fördelar: Jag kan använda mig av befintlig jord och behöver inte tillföra så mycket. När jag väl har gjort grovgörat så kan jag börja plantera slänten ungefär som jag vill ha den.
          Nackdelar: Det lär ju ta ett par dagar att gå genom jorden + att lösningen inte kommer att vara 100%-ig. Jag får fortsätta kontinuerligt bekämpa ogräs.

          Följdfråga för både alt 1 och 2.
          Det är möjligt att vi kommer att hyra en grävare till våren eftersom vi har en massa grävprojekt i trädgården. Ska jag då gräva upp befintliga plantor, förvara dem på annan plats medan jag fixar slänten och sen sätta tillbaka dem. För alternativ 1, ska jag då hellre plantera dem ovanpå markväven?

          Det var många frågor! Hoppas jag får svar på några! Tack på förhand!


          --------------------
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-01-2006, 12:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Det finns ju redan ett par växter i slänten: små rosbuskar, kryptuja, någon perenn mm. Kan jag sätta hål i markväven och låta dessa sticka upp? Funkar markväven om det är hål i den? Borde jag plantera dessa växter ovanpå?"

          Duken kan skäras och dras runt befintliga plantor
          Det finns permanent duk -Geotextil -den använder jag -den tas aldrig bort
          När du vill plantera i den -nåt nytt alltså i en djupare grop
          Gräver du dig ner genom bef grus eller jordlager till duken -skär ett kryss-gör en grop o planterar ....
          Hela det här området var gammal gräsmatta med två syrener tex ..


          Under arbetets gång - ser du här


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Gåsis
          Inlägg 29-01-2006, 12:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem sedan:
          22-02-2005
          Medlem nr: 5 050



          Jag har också en sån där besvärlig slänt och egentligen det enda jag kan råda är att du ska tänka dig för innan du börjar rensa i en slänt. Man får en ruskig träningsvärk i rumpan - åtminstone fick jag det.

          /Åsa
           
          Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 29-01-2006, 12:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem sedan:
          07-05-2004
          Medlem nr: 3 535



          Bläddrade genom några gamla AoT igår, och i nummer 10 augusti 2005 finns det ett reportage om släntrabatter.

          Annars röstar jag på alt. 1, och duken kan ju ligga kvar för all framtid (gör hål för nya växter).


          --------------------
          Zon 1, Skånes västkust

          Besök gärna Buxus.se
           
          Citera
          linvik
          Inlägg 29-01-2006, 12:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          08-01-2006
          Medlem nr: 6 919



          Tack för snabba svar!

          Kerstin, du föredrar alltså alternativ 1. Verkar ju smidigt om man faktiskt kan plantera i jorden under. Man skulle haft en jordlimpa att hämta jord från...*avis*. Med tanke på att vi kommer att gräva om i trädgården så kommer vi iofs ha mängder med jord, men den lär ju inte vara ogräsfri!

          Åsa, haha, jag kan tänka mig att det gör ont efter! Och ryggen!


          --------------------
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-01-2006, 12:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja men tänk på lutningen -lutar det mycket kan regnvatten spola bort jord på sina ställen -särskilt under nyplanteringsfasen , då kan man behöva konstruera
          hyllor" som tar emot -stenar torvblock etc

          Grustäckning är ett alternativ säskilt där du inte behöver djup jord


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 29-01-2006, 13:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem sedan:
          16-10-2005
          Medlem nr: 6 685



          Hakar på här

          Jag har ju också som bekant en slänt som behöver göras något åt.

          Först hade jag funderingar på att bara strö ut sommar blommster som en vildäng. Men nu är jag tveksam till om de kan växa där när det är så mycket gräs och ljung där. Gräset tar kanske överhand helt.

          Har funderat en hel del på markduk för att få bort gräset, det känns som en effektiv metod.
          Nu är det ju dessutom så att min slänt är väldigt brant men ej speciellt hög, däremot lång på bredden om ni förstår. (c 2m hög 20 m bred)
          Nedanför slänten finns ett äppleträd, kanske man kan fylla på med jord så att det sista biten blir runt äpple trädet . På så vis gör man ju slänten bindre brant eller sak man bygga i terasser.

          Ja även om jag lånade din tråd så kanske du fick lite ideer wub.gif

          Lisa


          --------------------
          Elisabeth / Lisa:)

          Boråstrakten zon 4-5
           
          Citera
          Fenja
          Inlägg 29-01-2006, 13:11
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 892



          CITAT (Lisa:) @ 29-01-2006, 13:08)
          Nedanför slänten finns ett äppleträd, kanske man kan fylla på med jord så att det sista biten blir runt äpple trädet . På så vis gör man ju slänten bindre brant eller sak man bygga i terasser.

          Träd brukar inte gilla att man höjder marknivån runt dem... jag vet inte hur det är med just äpplen, men jag skulle vara försiktig.
          Mvh
          Fenja


          --------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."
           
          Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 29-01-2006, 15:22
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem sedan:
          16-10-2005
          Medlem nr: 6 685



          Det var bra att du nämde det där med äppleträd och förhöjd mark.
          Ska tänka på det när jag sätter igång, får väl göra lite oregelbunden nederkant så att inte trädet drabbas. Antagligen får jag ändå ta det i etapper för det börjar bli en del projekt.

          Lisa


          --------------------
          Elisabeth / Lisa:)

          Boråstrakten zon 4-5
           
          Citera
          Kajsa H
          Inlägg 29-01-2006, 18:22
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem sedan:
          18-11-2002
          Medlem nr: 377



          Här är ännu en släntförbättrare i sommar...
          Jag tänkte prova "potatismetoden", dvs jag har grävt bort björnbär o vildhalloneländet som täckte det mesta av slänten och sedan rensat för hand från rötterna av dem och av annat ogräs (så långt jag nu hann innan det blev tjäle för det här projektet påbörjades i oktober). Träningsvärk i rumpan kan jag bara instämma i!

          Planen är nu att till våren plantera potatis och bondbönor på hela området som förhoppningsvis ska kväva ev. ogräs och sedan har jag beställt frön till div. perenner som jag ska så i vår och sedan kunna plantera ut till hösten.

          En hake är att jag ska få barn i juli smile.gif, så det blir kanske till att ta det lilla lugna med planerna den här säsongen!
           
          Citera
          linvik
          Inlägg 29-01-2006, 18:33
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          08-01-2006
          Medlem nr: 6 919



          Hej Kajsa!
          Grattis i förskott smile.gif

          PÅ förra stället grävde jag ut en rabatt på ett ställe med inte så bra jord och en hel del kirskål. Jag testade potatis och krasse-metoden en sommar. På hösten vände jag ner blasten i jorden. Min erfarenhet är att detta gör man för att förbättra jorden, inte för att få bort ogräset. Sommaren därpå fick jag plocka kirskål. Fast det var inte så jobbigt om man var noggrann i början på säsongen.

          Före grävning.
          Efter grävning (maj 2004).
          Har tyvärr inga bilder på hur det såg ut med potatis och krasse (sommaren 2004) och vad jag gjorde av rabatten i somras sad.gif


          --------------------
           
          Citera
          Immix
          Inlägg 29-01-2006, 18:43
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 244
          Medlem sedan:
          02-04-2005
          Medlem nr: 5 285



          CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2006, 12:40)

          Vad fint! Vad heter den där gråbladiga växten längst fram?
           
          Citera
          gunnelö
          Inlägg 29-01-2006, 19:41
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 360
          Medlem sedan:
          21-04-2005
          Medlem nr: 5 531



          Hej

          En slänt med ett äppelträd nedanför. Det låter precis som hemma hos mig. Dessutom är slänten full med kirskål och trädgårdsvinda och en och annan nässla. (Fräkenväxterna har inte riktigt nått fram än men de är på gång)!

          Och ändå är detta mitt favorithörn i trädgården! Bl a trädgårdsnattviol, vallört, fänkål, mörkblå akleja, kungsmynta, knölklocka (hm) och som marktäckare myskmadra. Många blå, vita och blårosa färger som är så snygga ihop i trädets halvskugga. Inramningen består av smultronschersmin, rosa buskros och fläder, förutom äppelträdet då, så det är verkligen konkurrens om jorden. Ändå blir dess perenner stora och ståtliga.

          Nu var det kanske ingen som frågade om växtförslag men jag ville bara berätta att det verkligen är värt att lägga möda på ett till synes svårt läge. Dessa växter fungerar i alla fall mycket bra hos mig, i skuggig slänt mot söder i zon 3. Jag rycker bara kirskålen en gång på våren sen tar det andra över.

          Gunnel Ö
           
          Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 29-01-2006, 19:55
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem sedan:
          16-10-2005
          Medlem nr: 6 685



          Hej Gunnelö,
          jag tar tacksamt emot planteringsförslag med även om jag redan har lite småfunderingar. Tips och ideer får en att utvecklas och tas tacksamt emot.

          Min slänt är relativt solig i ena ändan medan den ända som är brantare blir ganska mycket skugga i. Sydlvästligt läge zon 4-5

          Lisa


          --------------------
          Elisabeth / Lisa:)

          Boråstrakten zon 4-5
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-01-2006, 21:43
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Faktiskt är den ännu bättre :9 Den är BLÅ bladig -med blå söta blommor, mest hela sommaren -kryper-lättodlad
          Den heter Mertensia maritima ssp asiatica-eller ostronört :9
          Har ett gäng på gång, som just grott , den passar i stenparti o slänt om den får lite fukt, här bla med Anemone multifida rubra




          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 04:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon