Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ljuvligaste kryddspiralen jag sett!, Bildbevis!
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 08-04-2003, 09:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20






          Underbaaaar va?
           
          Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 08-04-2003, 09:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 120



          Oj, den skulle definitivt platsa hemma hos mig!
          Var har du sett denna underbara skapelse?

          Kerstin
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 08-04-2003, 10:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Inte sett, bara surfat fram :-))
          hoppas Cilla ser den med :-))
          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 08-04-2003, 10:49
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 120



          OK, känns kanske lite bättre då ;-)

          Känner mig lite bedrövad gällande min egen örtagård då det ser ut som om en hel del fruset bort... Nu är det förvisso lite tidigt att säga men det har varit mycket blåst och barmark och helgens iskyla har väl inte gjort det hela bättre. Skådade dock libsticka i går, liten, liten men på gång. Annars det som ser bättre än bra ut just nu är kvannen! Men den har jag ju mest för att den är dekorativ... Jo, temynta får jag nog också i parti och minut...

          Kerstin
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-04-2003, 21:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Ingrid och tack! Jag håller på att göra markarbetet till min kryddspiral nu... Det är roligt att se denna bild - den kryddspiralen är så annorlunda mot den jag tänker göra och ändå har den samma funktion!

          Den jag tänker göra startar på marken med ca 3 meter lång lavendelgata, som ska svängsvinga sig upp i en bred spiral med natursten där andra örtkryddor tar över. "Väggarna" i min spiral kommer att ha håligheter där jag stoppar in backtimjan och annat kripkrypande, och hela fundamentet är ett stenröse som jag helt enkelt tänkte göra en spiralgång i. Kanske gör jag till och med två, som börjar på olika ställen i marken och svingar sig upp.

          Man får se hur stenarna lägger sig när jag börjar med röset!


          --------------------
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-05-2004, 21:28
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Vill lyfta denna ur glömskan för de som tänker på och vill göra NY kryddträdgård!

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          eml
          Inlägg 05-05-2004, 12:05
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem sedan:
          24-04-2003
          Medlem nr: 1 229



          Uj, så fin! Tack för den inspirerande bilden Ingrid, den har triggat en del funderingar smile.gif smile.gif smile.gif!

          Cilla, du har möjligen inga bilder på hur din spiral vart?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-05-2004, 15:58
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ingrid påminde mig om denna - jo jag har bilder. Här http://www.juniper.se/kryddspiral/.

          I år frodas den på andra året och jag har skördat hela vintern. Alla utom de ettåriga överlevde, också timjansorter och fransk dragon som jag haft svårt att övervindtra ute förut där jag bor. Väldränerat med närhet till sten tror jag är orsaken.


          --------------------
           
          Citera
          eml
          Inlägg 14-05-2004, 16:22
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem sedan:
          24-04-2003
          Medlem nr: 1 229



          Jättefin kryddspiral wub.gif !
          Måste bara fråga dock... första "beskrivningsbilden": är den större stenen på väg bort eller läggs den undertill "mitt i" spiralen s.a.s så att jorddjupet för de växter som sitter högst inte är hela höjden?
          Vad för jord använde du?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-05-2004, 16:53
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej eml -
          Ja den större, platta stenen var ett stort fågelbad i betong som vi måste göra av med någonstans (bor på en ö, så det valdes mellan bojsten och att gräva ned den). Den ligger underst, på den sandplatta kantad med sandbladad jord som syns på samma bild.

          Sedan är det en massa bilder som saknas här... Under varje synlig sten och synlig jordbädd ligger en mängd stenar, inte jord. Och mellan stenarna under jordbäddarna lade vi torv från väggarna i ett grannhus. Detta för att stenarna skulle vilja ligga kvar på varandra, och för att inte slösa med så mycket jord. Ren torv är visserligen surt men det håller fukten och är inte surare än att många växter gillar att ha den under rötterna.

          Man kan blanda med det man har: Har man mängder av löv kan man fylla spiralen med det, har man torv, sågspån eller sand fyller man med det, och har man tegelsten eller annan sten tar man detta. Säkert kan man lägga dagstidningar mellan stenarna också för att få dem att ligga still innan växtligheten bundit dem samman. I mitten är vår spiral fylld med en del av den gamla skorstenen (tegel) och jorddjupet är inte större än 20 cm.

          Det som är viktigt är att det inte skapas alltför stora luftrum mellan stenarna man fyller spiralen med, för då sjunker jorden som man planterar i ned i hålrummen och rötterna friläggs.

          Bilderna som saknas är de som visar att den här spiralen är ett stenröse som består av merparten fula tegelstenar + sprängstenar + lite väggtorv. Det synliga är naturstenar och ganska grunda jordbäddar.

          Jordbäddarna är Hammenhögs ekologiska jord utblandad med lika mycket grov sand. Jag blandar nästan alltid den jorden eller kogödsel som jag oftare använder som "mull-bas" med lika del grov sand. Hade jag haft mer sluttning på jordbäddarna här hade jag blandat i lite mindre sand, men inte mycket mindre.


          --------------------
           
          Citera
          Tesa
          Inlägg 14-05-2004, 22:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem sedan:
          29-10-2003
          Medlem nr: 2 483



          ...jag tyckte "apselut" att din spiral var finast av dom två, Cilla.... sleep.gif wub.gif


          --------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 15-05-2004, 12:17
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, min kryddspiral passar bättre i min lite vildvuxna trädgård. Men Ingrids bild ger helt klart inspiration - nästa gång jag bygger en spiral ska den ha starkare lutning så att man upplever den än mer som en spiral.

          På sensommaren ser man inte en enda sten i min spiral - växterna väller över. Jag gillar att den förändrar utseende så mycket beroende på säsong.

          Andra kryddspiraler jag sett har varit två i Valladolid i Spanien. De var uppbyggda kullar mer än spiraler, och de hade en liten damm vid sidan om sig för att öka fuktigheten. Jag har väggtorv runt min i marknivå som jag vattnar och som ger fuktigt klimat.

          En annan är en liten på Sydkosters ekologiska Trädgårdar som är mindre och också gjord som en kulle med stenar instuckna i och som "sticker upp" en hel del.

          Har man ful sprängsten kan den göras vacker i en kryddspiral, eller på en kryddkulle. Jag funderar på att göra ytterligare en med tegelsten som jag har över, men det kanske blir på grannens tomt för det börjar bli lite fullt här...


          --------------------
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-05-2004, 20:32
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          vad jag ääälskar inspirationsbilder!

          Hälsar ingrid
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-05-2024, 13:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon